آينهکارى جزو آخرين ابتکارات هنرمندان ايرانى در معمارى داخلى و تزئين درون بنا بشمار مىرود. اجراکنندگان اين رشته از هنر با دقت، ظرافت و حوصلهٔ بسيار به ايجاد اشکال و طرحهاى هندسى و تزئينى از قطعات کوچک و بزرگ آينه در سطوح داخلى بنا مىپردازد و فضايى درخشان و پر تلألو پديد مىآورند که حاصل آن بازتاب پىدرپى نور در قطعات بىشمار آينه و ايجاد فضايى پرنور، دلانگيز و رؤيايى است. |
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="align: center"]
![]() |
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: pico_body"]طبق مدارک تاريخي، تزئين بنا با آينه نخستين بار در شهر قزوين پايتخت شاهتهماسب اول و در ديوان خانهٔ او که به سال ۹۵۱ ق آغاز و در ۹۶۵ ق به پايان رسيد، آغاز شده است. پس از انتقال پايتخت به اصفهان در سال ۱۰۰۷ ق، آينهکارى در کاخهاى تازهساز اين شهر و کاخ اشرف (بهشهر) گسترش يافت. در تزئين بسيارى از بناهاى سلطنتى اصفهان که شمار آنها بگفته شاردن از ۱۳۷ بيشتر بود، از آينهکارى استفاده شده است. کاخ آينه، معروفترين اين آثار است، که با ۱۸ ستون آينهکارى شده و تالار و سقف ايوان و ديوارهاى يکپارچه آينهکارى شده، آراسته بود. بازتاب تصوير زايندهرود در آينهها منظرهاى دلپذير به وجود مىآورد. در کاخ چهلستون نيز از آينه بطور وسيعى استفاده شده است. [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: pico_body"]پس از انقراض سلسله صفويان، مدتى اين هنر دچار رکود شد. نخستين بناى آينهکارى شده پس از اين دوره ديوانخانهٔ کريمخان زند در شيراز بود که پس از ويرانى به فرمان آقامحمدخان قاجار، ستونهاى يکپارچهٔ حجارى شده و درهاى خاتم و آينههاى بزرگ آن براى توسعه و بازسازى ايوان دارالامارهٔ تهران (ايوان تخت مرمر کنوني) به تهران حمل کردند. [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: pico_body"]پس از انقراض سلسله صفويان، مدتى اين هنر دچار رکود شد. نخستين بناى آينهکارى شده پس از اين دوره ديوانخانهٔ کريمخان زند در شيراز بود که پس از ويرانى به فرمان آقامحمدخان قاجار، ستونهاى يکپارچهٔ حجارى شده و درهاى خاتم و آينههاى بزرگ آن براى توسعه و بازسازى ايوان دارالامارهٔ تهران (ايوان تخت مرمر کنوني) به تهران حمل کردند.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: pico_body"]آينهکارى در سدهٔ ۱۳ هـ . ق رو به ترقى و گسترش نهاد و تکاملى تدريجى يافت. در طول اين قرن آثار زيبايى چون تالارها و اتاقهاى شمسالعماره، تالار آينهٔ کاخ گلستان در تهران، آينهکارى ايوان و آستانهٔ حضرت عبدالعظيم در شهر رى و آينهکارى دارالسيادهٔ آستان قدس رضوى در مشهد انجام گرفت. در چهار دههٔ نخست سدهٔ ۱۴ هـ . ق رکودى چشمگير در آينهکارى مشاهده مىشود و بجز آينهکارى ايوان آستان حضرت معصومه در قم (۱۳۰۳ ق)، آينهکارى درخور توجهى شناخته نشده است. پس از اين رکود، اين هنر رو به تکامل و پيشرفت حرکت نمود. در بخشهاى آينهکارى شدهٔ دو کاخ شهوند (کاخ موزهٔ سبز کنوني) در مجموعهٔ سعدآباد شميران و کاخ مرمر تهران که به ترتيب طى سالهاى ۱۳۰۶ و ۱۳۱۵ ش شناخته شدند، تکامل و نوآورىهايى ديده مىشود. از اين پس آينهکارى بصورت گسترده در اماکن همگانى چون هتلها، رستورانها، تأترها، فروشگاهها و حتى خانهها بکار رفت. اين گسترش در شيوه سنتى آينهکارى نيز نوآورىهايى ايجاد نمود. در سدههاى اخير، کاربرد آينهکارى از مرزهاى جغرافيايى ايران گذشته و در برخى از کشورهاى همسايه چون عراق و اميرنشينهاى خليجفارس گسترش يافته است. از بهترين نمونههاى کاربرد اين هنر در خارج از ايران، آينهکارى حرم مطهر اميرالمؤمنين (ع) در نجف اشرف که در نوع خود کمنظير است. در شهرهاى مختلف ايران، هنرمندان آينهکار همواره به اين هنر اشتغال داشتهاند. اما در اين ميان آينهکاران اصفهان، شيراز، تهران، از شهرت برخوردارند.
[/TD]
[/TR]