• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آموزش کامل فصل عدسی ها سال اول دبیرستان

parisa

متخصص بخش
شكست نور
هنگامی كه یك شیء مانند یك قاشق یا یك قلم را داخل یك لیوان محتوی آب می‌گذاریم و از بیرون به لیوان نگاه می‌كنیم
قاشق و قلم را شكسته می‌بینیم‌. همچنین وقتی به آب درون یك استخر نگاه می‌كنیم‌، عمق استخر كم‌تر از مقدار واقعی آنبه نظر می‌رسد‌. مشاهده‌ی پدیده‌هایی از این قبیل به سبب پدیده‌ی شكست نوراست
روی یك مقوای گلاسه دایره‌ای رسم می‌كنیم و دو قطر عمود بر هم آن را می‌كشیم‌. سنجاقی در مركز دایره
file226.gif
و سنجاق دیگری در یك نقطه روی دایره
file227.gif
فرو می‌كنیم‌، سپس مقدار را طوری داخل آب فرو می‌بریم كه سطح آب بر یكی ازاین قطرها منطبق شود‌. در این حالت سنجاق دیگری
file228.gif
را آن قدر روی محیط دایره جابه‌جای می‌كنیم تا سه سنجاق روی یك خط راست قرار گیرند‌آن‌گاه مقدار را از آب خارج می‌كنیم‌. مشاهده می‌شود كه بیرون از آب این سه نقطه روی یك خط راست نیستند و اگر آن‌ها را به هم وصل كنیم یك خط شكسته .به وجود می‌آید‌
با انجام این آزمایش نتیجه می‌گیریم كه نور هنگام عبور از آب به هوا، مسیر شكسته‌ی
file230.gif
را می‌پیماید، بنابراین هرگاه نور از محیط غلیظ (آب) وارد محیط رقیق (هوا) می‌شود، از خط عمود دور می‌شود‌


.پرتو نوری كه به طور مایل به سطح جدایی دو محیط شفاف می‌تابد، هنگام عبور از سطح جدایی دو محیط شكسته می‌شود‌. به این پدیده،شكست نور می‌گوییم‌
پرتویی كه روی سطح جدایی دو محیط می‌تابد
file234.gif
پرتو تابش و پرتویی كه وارد محیط شفاف دوم می‌شود
file235.gif
، پرتو شكست نامیده می‌شود‌. زاویه‌ی بین پرتو تابش و خط عمخود بر سطح جدایی دو محیط
file236.gif
، زاویه‌ی تابش و زاویه‌ی بین پرتو شكست و خط عمود
file237.gif
زاویه‌ی شكست نام دارد
هرگاه پرتو نور از محیط رقیق (هوا)‌وارد محیط غلیظ (آب) شود‌. به خط عمود نزدیك می‌شود‌








زاویه‌ی بین امتداد پرتو تابش و پرتو شكست را زاویه‌ی انحراف
file240.gif
می‌گویند‌

اگر نور از محیط غلیظ وارد محیط رقیق شود، داریم‌​
file241.gif

و اگر نور از محیط رقیق وارد محیط غلیظ شود، داریم‌

file242.gif

قانون‌های شكست نور
با انجام آزمایش‌های متعدد، اسنل و دكارت، هر یك به طور مستقل به قانون‌هایی دست یافتند كه قانون‌های شكست نور نامیده می‌شوند‌. این قانون‌ها به صورت زیر بیان می‌شوند‌

پرتو تابش، خط عمود بر سطح جدایی دو محیط در نقطه‌ی تابش و پرتو شكست در یك صفحه قرار دارند‌
نسبت سینوس زاویه تابش به سینوس زاویه‌ی شكست مقداری ثابت است‌
این مقدار ثابت را ضریب شكست محیط دوم نسبت به محیط اول می‌نامند و آن را با نماد
file243.gif
نشان می‌دهند‌
ضریب شكست یك محیط نسبت به خلأ (یا به طور تقریبی هوا) را ضریب شكست مطلق آن محیط می‌گویند‌، یعنی​
file244.gif

اگر محیط اول، محیط غلیظ و محیط دوم، هوا باشد داریم‌

file245.gif
عمق ظاهری و واقعی
file738.jpg
مطابق شكل، سکه‌ای در ته یك ظرف محتوی آب قرار دارد‌. پرتو نوری كه به طور مایل به سطح جدایی آب و هوا می‌تابد‌، هنگام عبور از آب شكسته می‌شود

بنابراین وقتی از بالا به سکه نگاه می‌كنیم، آن را كمی بالاتر مشاهده می‌كنیم، علت این پدیده، شكست نور است‌. رابطه‌ی بین
عمق واقعی
file273.gif
، عمق ظاهری
file274.gif
و ضریب شكست‌های دو محیط به صورت زیر است‌

file275.gif


اگر محیط دوم، هوا باشد، یعنی از هوا به داخل محیط شفاف (آب) نگاه كنیم، شیء داخل موحیط شفاف (آب) را نزدیك‌ترمی‌بینیم و رابطه‌ای بین عمق واقعی، عمق ظاهری و ضریب شكست محیط شفاف به صورت زیر است‌
file277.gif

اما اگر محیط اول، هوا باشد، یعنی از داخل محیط شفاف (آب) به هوا نگاه كنیم، شیء در هوا دورتر دیده می‌شود و رابطه‌
را می‌توانیم به صورت زیربنویسیم‌
file1089.gif
file278.gif
زاویه‌ی حد
file930.jpg
وقتی نور از محیط غلیظ وارد محیط رقیق می‌شود‌، با افزایش زاویه‌ی تابش، زاویه‌ی شكست نیز زیاد می‌شود‌. اگر زاویه‌ی تابش به مقداری برسد كه زاویه‌ی شكست
file300.gif
شود، زاویه‌ی تابش را زاویه‌ی حد می‌گویند‌. بنابراین زاویه‌ی
حد زاویه‌ی تابشی است كه به ازای آن، زاویه‌ی شكست
file301.gif
شود یا به بیان دیگر پرتو شكست بر سطح جدایی دو
محیط مماس شود‌




با توجه به رابطه‌ی بین ضریب شكست‌های دو محیط با زاویه‌های تابش و شكست داریم‌
file307.gif
اگر زاویه‌ی حد را با
file313.gif
نشان دهیم، خواهیم داشت‌
file314.gif
اگر محیط دوم هوا باشد، داریم‌
file316.gif



مسیر نور در منشور
منشور، بخشی از یك محیط شفاف است كه قاعده‌ی آن به شكل‌های متفاوت است‌. در رایج‌ترین آن‌ها، قاعده به شكل مثلث است‌. منشور كاربردهای فراوانی دارد‌. یكی از كاربردهای آن، تغییر مسیر نور است‌. وقتی نور به منشور می‌تابد، به طور معمول، هنگام ورود نور به آن و هنگام خروج نور از منشور شكست می‌یابد و نور با انحراف نسبت به امتداد اولیه از آن خارج می‌شود‌​



پاشیدگی نور در عبور منشور
file743.jpg












هنگامی كه نور سفید را از یك منشور عبور می‌دهیم، چون ضریب شكست منشور برای نورهای با رنگ‌های مختلف متفاوت است، در نتیجه نورهایی با رنگ‌های متفاوت از منشور خارج می‌شوند‌. تجزیه‌نور به رنگ‌های متفاوت را به وسیله‌ی منشور، پاشیدگی نور می‌نامند‌
در رنگین كمان نیز، نور خورشید در قطره‌های باران معلّق در هوا تجزیه می‌شوند و نور خروجی از این قطره‌ها، به صورت یك طیف رنگی مشاهده می‌شوند‌. نورهای رنگی حاصل از پاشیدگی نور، در عبور از منشور را طیف آن نور می‌نامند‌


چگونگی تشكیل تصویر در عدسی‌های همگرا


برای به‌‌دست آوردن تصویر در عدسی، شبیه آینه‌ها عمل می‌كنیم‌. شیء را روی محور اصلی می‌گذاریم. تصویر نقطه‌ی انتهای شیء را با رسم روپرتو به دست می‌آوریم‌. سپس از نقطه‌ی حاصل بر محور اصلی عدسی عمود رسم می‌كنیم تا تصویر شیء به دست‌ آید‌. اگر تصویر از پرتوهای شكست به دست آید، آن را تصویر حقیقی می‌نامند‌. اما اگر تصویر از امتداد پرتوهای شكست حاصل شود‌، آن را تصویر مجازی می‌نامند‌. در عدسی‌های همگرا نیز شبیه آینه‌های مقعر، با تغییر محل شیء نسبت به عدسی، شش حالت به وجود می‌آید كه ویژگی‌های تصویر در این حالت‌ها با هم تفاوت دارند‌
الف – شیء در فاصله‌ی دور از عدسی (بی‌نهایت) است‌

ویژگی‌های تصویر‌: حقیقی، وارون، كوچك‌تر از شیء، رویكانون اصلی در طرف دیگر عدسی




ب – شیء دورتر
file430.gif
ازاست‌ویژگی‌های تصویر‌: حقیقی، وارون، كوچك‌تر از شیء، بین
file434.gif
و
file433.gif
در طرف دیگر عدسی‌
پ – شیء روی
file435.gif
است‌

ویژگی‌های تصویر‌: حقیقی، وارون، به اندازه‌ی شیء، روی
file438.gif
در طرف دیگر عدسی‌






ت – شیء بین
file1043.gif
و
file1040.gif
است‌



ویژگی‌های تصویر‌: حقیقی، وارون، بزرگ‌تر از شیء، دورتر از
file439.gif
در طرف دیگر عدسی‌




ث – شیء روی
file440.gif
است‌



ویژگی‌های تصویر‌: تصویر در بی‌نهایت تشكیل می‌شود‌






ج – شیء در فاصله‌ی كانونی است‌



ویژگی‌های تصویر‌: مجازی، مستقیم، بزرگ‌تر از شیء، همان طرف عدسی و در فاصله‌ی دورتر‌



ویژگی‌های عدسی‌های واگرا
الف – محور اصلی، مركز نوری

مشابه عدسی‌های همگرا در این جا نیز، خطی كه مركز دو سطح كروی عدسی را به هم وصل می‌كند،محور اصلی عدسی نامیده می‌شود و نقطه‌ی میانی عدسی را كه روی محور اصلی قرار دارد، مركز نوری عدسی می‌نامند‌






در عدسی واگرا نیز، پرتوهایی كه به مركز نوری عدسی می‌تابند، بدون انحراف از عدسی خارج می‌شوند‌


ب – كانون عدسی‌های واگرا

هرگاه یك دسته پرتو نور موازی با محور اصلی به عدسی بتابند، پرتوهای خروجی از هم دور می‌شوند ولی امتداد آن‌ها در نقطه‌ای روی محور اصلی هم‌دیگر را قطع می‌كنند كه به آن نقطهكانون اصلی عدسی واگرا می‌گویند كه این كانون مجازی است‌

هرگاه پرتو نور طوری به عدسی واگرا بتابد كه امتداد آن از كانون اصلی بگذرد، پرتو خروجی پس از شكست، موازی محور اصلی عدسی خواهد بود‌




تصویر در عدسی‌های واگرا

تصویر هر شیء كه عمود بر محور اصلی است مشابه آیینه‌ی محدب است‌. یعنی فقط یك حالت بیش‌تر به وجود نمی‌آید‌. شیء در هر فاصله‌ای از عدسی باشد، تصویر آن، مجازی ، مستقیم، كوچك‌تر از شیء، در فاصله‌ی كانونی و در همان طرف عدسی اما در فاصله‌ای نزدیك‌تر تشكیل می‌شود‌






توان عدسی‌ها
هر چه ضخامت عدسی همگرا بیش‌تر باشد، یا به بیان دیگر فاصله‌ی كانونی آن كوچك‌تر باشد، توانایی عدسی در همگرا كردن پرتوها بیش‌تر است‌
هر چه ضخامت عدسی واگرا بیش‌تر باشد، یا به بیان دیگر، فاصله‌ی كانونی آن كوچك‌تر باشد توانایی عدسی در واگرا كردن پرتوها بیش‌تر است‌

توانایی عدسی‌ها در همگرا یا واگرا كردن پرتوها را توان عدسی می‌گویند و آن را با نماد
file484.gif
نشان می‌دهند‌. توان عدسی با فاصله‌ی كانونی آن رابطه‌ی عكس دارد‌. یعنی


file485.gif
در این رابطه، فاصله‌ی كانونی
file486.gif
بر حسب متر
file487.gif
و توان عدسی
file488.gif
بر حسب عكس متر
file489.gif
یا دیوپیتر
file490.gif
است‌. توان عدسی‌های همگرا مثبت و توان عدسی‌های واگرا، منفی است‌​
 

amininho

متخصص بخش کامپیوتر
نمیشد یه هفته زودتر این تاپیکو میذاشتید:گریه:
2 نمره با ارزش از این فصل از دست رفت
 
بالا