آشنايي با ميز و صندلي تايپيست :
ميز تايپيست معمولاً داراي دو يا سه كشو مي باشد.
تايپيست ميتواند وسايل كار خود را در آنها قرار دهد. ارتفاع استاندارد اين ميز معمولاً 70 تا 72 سانتيمتر است.
ميز تايپيست بايد طوري قرار گيرد كه نور طبيعي از پشت سر و يا سمت راست تايپيست بتابد و اگر تايپيست از چراغ روميزي استفاده ميكند مي بايست چراغ روشنايي در سمت راست ، متناسب با ديد نصب شود. صندلي تايپيست داراي تكيه گاه با دو فنر نرم مي باشد، اين تكيه گاه بوسيله يك اهرم به ميله صندلي متصل است كه تايپيست می تواند ارتفاع آنرا متناسب با اندام خود كم يا زياد كند.
ميله صندلي از پائين به يك فنر قوي در زير نشيمن گاه مربوط است كه ميتوان آن را به طرف جلو و يا عقب حركت داد. اين صندلي گردان است . ارتفاع استاندارد آن از كف تا زير زانو 45 سانتي متر مي باشد ولي تايپيست به تناسب اندام خود ميتواند آنرا بالا و يا پائين ببرد .
قبل از شروع كار به نكات زير توجه نمائيد :
به گونه ای كه تكيه گاه پشت ، كف پاها و همچنين مهره هاي ستون فقرات به حالت صاف قرار گيرند ، روی صندلی بنشینید.
خم شدن به جلو يا عقب ضمن ايجاد خستگي باعث بروز عوارض ناشي از عدم رعايت صحيح نشستن نيز مي گردد.
اكنون كارهاي عملي را شرح خواهيم داد :
1-صفحه كليد را طوري روي ميز قرار دهيد كه لبه كي برد با لبه ميز موازي باشد و به حالت صحيح و مناسب بين دو دست شما قرار گيرد.
2-صندلي خود را طوري ميزان كنيد كه فاصله مناسب و دلخواه را داشته باشيد.
3-پاهايتان زير صندلي قرار نگيرد بلكه كف پاها در زير ميزو بطور صاف روي زمين قرار گيرد و پاي راست كمي جلوتر از پاي چپ شما باشد .
4-دستهاي شما مي بايست با ماشين زاويه 90 درجه تشكيل دهد.
5-انگشتان خود را به حالت نيمه خمـــيده روي دگمه ها بگذاريد و از تكان دادن بازو يا مچ ها خودداري نمایید.
مكاتبات اداري و بازرگاني :
مكاتبات :
مكاتبات عبارت است از نوشته هايي به منظور آگاهي ، اطلاع و خبر بين دو يا چند نفر ، موسسه ، شركت و سازمان كه ميتواند به وسيله پست يا فرد انجام گيرد.
مكاتبات در وحله اول بررسي ، اقدام و سپس بايگاني مي گردد.
مكاتبات بر دو نوع است :
1- مكاتبات بازرگاني
2- مكاتبات اداري
- مكاتبات بازرگاني :
مكاتبات بازرگاني عبارت است از نوشته هاي بازرگاني درباره توليد ، خريد ، فروش ، ارائه خدمات و مسائل مالي .
مطالب چاپي روي نامه هاي بازرگاني بشرح زير است : بطور معمول نامه هاي بازرگاني داراي سرلوحه اي است كه نوع و چگونگي فعاليت هاي موسسه را نشان ميدهد. سرلوحه آن عبارتست از :
- علامت تجاري
- نام موسسه
- شماره ثبت دفتر شركت ها
- نشاني
- تلفن
- نشاني تلگرافي ، تلكس و يا فاكس
- نوع فعاليت
- مكاتبات اداري :
تفاوت مكاتبات اداري در اندازه كاغذ، فرم و شكل نوشتاری آن مي باشد .
ميز تايپيست معمولاً داراي دو يا سه كشو مي باشد.
تايپيست ميتواند وسايل كار خود را در آنها قرار دهد. ارتفاع استاندارد اين ميز معمولاً 70 تا 72 سانتيمتر است.
ميز تايپيست بايد طوري قرار گيرد كه نور طبيعي از پشت سر و يا سمت راست تايپيست بتابد و اگر تايپيست از چراغ روميزي استفاده ميكند مي بايست چراغ روشنايي در سمت راست ، متناسب با ديد نصب شود. صندلي تايپيست داراي تكيه گاه با دو فنر نرم مي باشد، اين تكيه گاه بوسيله يك اهرم به ميله صندلي متصل است كه تايپيست می تواند ارتفاع آنرا متناسب با اندام خود كم يا زياد كند.
ميله صندلي از پائين به يك فنر قوي در زير نشيمن گاه مربوط است كه ميتوان آن را به طرف جلو و يا عقب حركت داد. اين صندلي گردان است . ارتفاع استاندارد آن از كف تا زير زانو 45 سانتي متر مي باشد ولي تايپيست به تناسب اندام خود ميتواند آنرا بالا و يا پائين ببرد .
قبل از شروع كار به نكات زير توجه نمائيد :
به گونه ای كه تكيه گاه پشت ، كف پاها و همچنين مهره هاي ستون فقرات به حالت صاف قرار گيرند ، روی صندلی بنشینید.
خم شدن به جلو يا عقب ضمن ايجاد خستگي باعث بروز عوارض ناشي از عدم رعايت صحيح نشستن نيز مي گردد.
اكنون كارهاي عملي را شرح خواهيم داد :
1-صفحه كليد را طوري روي ميز قرار دهيد كه لبه كي برد با لبه ميز موازي باشد و به حالت صحيح و مناسب بين دو دست شما قرار گيرد.
2-صندلي خود را طوري ميزان كنيد كه فاصله مناسب و دلخواه را داشته باشيد.
3-پاهايتان زير صندلي قرار نگيرد بلكه كف پاها در زير ميزو بطور صاف روي زمين قرار گيرد و پاي راست كمي جلوتر از پاي چپ شما باشد .
4-دستهاي شما مي بايست با ماشين زاويه 90 درجه تشكيل دهد.
5-انگشتان خود را به حالت نيمه خمـــيده روي دگمه ها بگذاريد و از تكان دادن بازو يا مچ ها خودداري نمایید.
مكاتبات اداري و بازرگاني :
مكاتبات :
مكاتبات عبارت است از نوشته هايي به منظور آگاهي ، اطلاع و خبر بين دو يا چند نفر ، موسسه ، شركت و سازمان كه ميتواند به وسيله پست يا فرد انجام گيرد.
مكاتبات در وحله اول بررسي ، اقدام و سپس بايگاني مي گردد.
مكاتبات بر دو نوع است :
1- مكاتبات بازرگاني
2- مكاتبات اداري
- مكاتبات بازرگاني :
مكاتبات بازرگاني عبارت است از نوشته هاي بازرگاني درباره توليد ، خريد ، فروش ، ارائه خدمات و مسائل مالي .
مطالب چاپي روي نامه هاي بازرگاني بشرح زير است : بطور معمول نامه هاي بازرگاني داراي سرلوحه اي است كه نوع و چگونگي فعاليت هاي موسسه را نشان ميدهد. سرلوحه آن عبارتست از :
- علامت تجاري
- نام موسسه
- شماره ثبت دفتر شركت ها
- نشاني
- تلفن
- نشاني تلگرافي ، تلكس و يا فاكس
- نوع فعاليت
- مكاتبات اداري :
تفاوت مكاتبات اداري در اندازه كاغذ، فرم و شكل نوشتاری آن مي باشد .