موارد حبط اعمال در چند بخش قابل تقسیم است:
1 ـ زمانی که عمل تنها جنبه ی دنیوی داشته باشد.
طبیعتا چنین اعمالی هیچ گونه آثار اخروی از خود به جای نخواهند گذاشت. همچنانکه خداوند سبحان میفرماید:
وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً
و به هر گونه كارى كه كرده اند مى پردازیم و آن را [چون] گََردى پراكنده مى سازیم. (فرقان/23)
واژه «عمل» به معنی هر کاری است که با قصد انجام میگیرد. کلمه «هباء» به معنای خاک بسیار نرم و غباری است که در هوا پراکنده میشود و جز در هنگام تابش نور خورشید از پنجره نمیتوان آن را دید.
کلمه «نثر» نیز به معنای پاشیدن است.جمله «قدمنا» از ماده «قدوم» به معنی «وارد شدن» یا «به سراغ چیزى رفتن» است، و در اینجا دلیل بر تاکید و جدی بودن مطلب را میرساند، یعنی مسلما و به طور قطع تمام اعمال آنها را که با توجه و از روی اراده انجام دادهاند ـ هر چند ظاهراً کارهای خیر باشد ـ به خاطر شرک و کفرشان همچون ذرات غبار در هوا محو و نابود میکنیم.
2ـ ممکن است عمل، ارزش و جنبه ی اخروی داشته باشد ولی عامل و فاعل آن، در انجام عمل، قصد و نیتی الهی نداشته و اندیشهای پست و غیر انسانی محرک وی در انجام آنها باشد.
از جمله ی این موارد میتوان به ریا و منت گذاشتن اشاره نمود. آنجا که خداوند متعال میفرماید:
أَ یَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِیلٍ وَ أَعْنابٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُ فِیها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ أَصابَهُ الْكِبَرُ وَ لَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفاءُ فَأَصابَها إِعْصارٌ فِیهِ نارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآیاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ
آیا كسى از شما دوست دارد كه باغى از درختان خرما و انگور داشته باشد كه از زیر درختان آن، نهرها بگذرد، و براى او در آن ، از هر گونه میوه اى وجود داشته باشد، در حالى كه به سن پیرى رسیده و فرزندانى ضعیف دارد، گردبادى (كوبنده)، كه در آن آتش (سوزانى) است، به آن برخورد كند و شعله ور گردد و بسوزد؟! (همین طور است حال كسانى كه انفاق هاى خود را، با ریا و منت و آزار، باطل مى كنند.) این چنین خداوند آیات خود را براى شما آشكار مىسازد، شاید بیندیشید! (بقره/266)
این آیه ترسیمی است بسیار زیبا از حال اشخاصی که با ریا و منت و آزار، خط بطلان بر انفاق خویش میکشند. حال کسانی که اعمال نیکی انجام میدهند و سپس با ریا و منت و آزار آن را از بین میبرند، چنین است، زحمت فراوانی کشیدهاند، و در آن روز که نیاز به نتیجه آن دارند، همه را خاکستر میبینند چرا که گردباد آتشبار ریا و منت و آزار، آن را سوزانده است.
3 ـ ممکن است عمل و کار، نیک و پسندیده باشد ولی در مقابل آن، عامل و فاعل به زشتیها و بدیهایی دست زند که آثار اعمال نیک او را نابود سازند.
عوامل و موجبات این نوع از احباط در قرآن عبارتند از:
1 ـ کفر:
أُولئِكَ الَّذینَ كَفَرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً
آنان كسانى اند كه آیات پروردگارشان و لقاى او را انكار كردند، در نتیجه اعمالشان تباه گردید، و روز قیامت براى آن ها ارزشى نخواهیم نهاد. (کهف/105)
2 ـ شرک:
ذلِكَ هُدَى اللَّهِ یَهْدی بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا یَعْمَلُون
این، هدایت خداست كه هر كس از بندگانش را بخواهد بدان هدایت مى كند. و اگر آنان شرك ورزیده بودند، قطعاً آن چه انجام مى دادند از دستشان مى رفت. (انعام/88)
3 ـ ارتداد:
وَ مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ
و كسانى از شما كه از دین خود برگردند و در حال كفر بمیرند، آنان كردارهایشان در دنیا و آخرت تباه مى شود، و ایشان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود. (بقره/217)
4 ـ بیحرمتی نسبت به پیامبر (ص):
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ
اى كسانى كه ایمان آورده اید، صدایتان را بلندتر از صداى پیامبر مكنید، و هم چنان كه بعضى از شما با بعضى دیگر بلند سخن مى گویید با او به صداى بلند سخن مگویید، مبادا بى آنكه بدانید كرده هایتان تباه شود. (حجرات/2)
در بینش اسلامی صرف انجام اعمال صالح کافی نیست بلکه نگهداری و حفظ اعمال نیز اهمیت بسیاری دارد. اعمال نیک انسان به دلائل مختلفی چون ریا، نفاق، شرک، ارتداد، کفر و بیحرمتی نمودن به ساحت پیشوایان دین ممکن است از بین رفته و حبط گردد و دیگر فایده و سودی برای فرد در آخرت نداشته باشند.
منبع:تبیان
1 ـ زمانی که عمل تنها جنبه ی دنیوی داشته باشد.
طبیعتا چنین اعمالی هیچ گونه آثار اخروی از خود به جای نخواهند گذاشت. همچنانکه خداوند سبحان میفرماید:
وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً
و به هر گونه كارى كه كرده اند مى پردازیم و آن را [چون] گََردى پراكنده مى سازیم. (فرقان/23)
واژه «عمل» به معنی هر کاری است که با قصد انجام میگیرد. کلمه «هباء» به معنای خاک بسیار نرم و غباری است که در هوا پراکنده میشود و جز در هنگام تابش نور خورشید از پنجره نمیتوان آن را دید.
کلمه «نثر» نیز به معنای پاشیدن است.جمله «قدمنا» از ماده «قدوم» به معنی «وارد شدن» یا «به سراغ چیزى رفتن» است، و در اینجا دلیل بر تاکید و جدی بودن مطلب را میرساند، یعنی مسلما و به طور قطع تمام اعمال آنها را که با توجه و از روی اراده انجام دادهاند ـ هر چند ظاهراً کارهای خیر باشد ـ به خاطر شرک و کفرشان همچون ذرات غبار در هوا محو و نابود میکنیم.
2ـ ممکن است عمل، ارزش و جنبه ی اخروی داشته باشد ولی عامل و فاعل آن، در انجام عمل، قصد و نیتی الهی نداشته و اندیشهای پست و غیر انسانی محرک وی در انجام آنها باشد.
از جمله ی این موارد میتوان به ریا و منت گذاشتن اشاره نمود. آنجا که خداوند متعال میفرماید:
أَ یَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِیلٍ وَ أَعْنابٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُ فِیها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ أَصابَهُ الْكِبَرُ وَ لَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفاءُ فَأَصابَها إِعْصارٌ فِیهِ نارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآیاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ
آیا كسى از شما دوست دارد كه باغى از درختان خرما و انگور داشته باشد كه از زیر درختان آن، نهرها بگذرد، و براى او در آن ، از هر گونه میوه اى وجود داشته باشد، در حالى كه به سن پیرى رسیده و فرزندانى ضعیف دارد، گردبادى (كوبنده)، كه در آن آتش (سوزانى) است، به آن برخورد كند و شعله ور گردد و بسوزد؟! (همین طور است حال كسانى كه انفاق هاى خود را، با ریا و منت و آزار، باطل مى كنند.) این چنین خداوند آیات خود را براى شما آشكار مىسازد، شاید بیندیشید! (بقره/266)
این آیه ترسیمی است بسیار زیبا از حال اشخاصی که با ریا و منت و آزار، خط بطلان بر انفاق خویش میکشند. حال کسانی که اعمال نیکی انجام میدهند و سپس با ریا و منت و آزار آن را از بین میبرند، چنین است، زحمت فراوانی کشیدهاند، و در آن روز که نیاز به نتیجه آن دارند، همه را خاکستر میبینند چرا که گردباد آتشبار ریا و منت و آزار، آن را سوزانده است.
3 ـ ممکن است عمل و کار، نیک و پسندیده باشد ولی در مقابل آن، عامل و فاعل به زشتیها و بدیهایی دست زند که آثار اعمال نیک او را نابود سازند.
عوامل و موجبات این نوع از احباط در قرآن عبارتند از:
1 ـ کفر:
أُولئِكَ الَّذینَ كَفَرُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَزْناً
آنان كسانى اند كه آیات پروردگارشان و لقاى او را انكار كردند، در نتیجه اعمالشان تباه گردید، و روز قیامت براى آن ها ارزشى نخواهیم نهاد. (کهف/105)
2 ـ شرک:
ذلِكَ هُدَى اللَّهِ یَهْدی بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا یَعْمَلُون
این، هدایت خداست كه هر كس از بندگانش را بخواهد بدان هدایت مى كند. و اگر آنان شرك ورزیده بودند، قطعاً آن چه انجام مى دادند از دستشان مى رفت. (انعام/88)
3 ـ ارتداد:
وَ مَنْ یَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دینِهِ فَیَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ
و كسانى از شما كه از دین خود برگردند و در حال كفر بمیرند، آنان كردارهایشان در دنیا و آخرت تباه مى شود، و ایشان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود. (بقره/217)
4 ـ بیحرمتی نسبت به پیامبر (ص):
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ
اى كسانى كه ایمان آورده اید، صدایتان را بلندتر از صداى پیامبر مكنید، و هم چنان كه بعضى از شما با بعضى دیگر بلند سخن مى گویید با او به صداى بلند سخن مگویید، مبادا بى آنكه بدانید كرده هایتان تباه شود. (حجرات/2)
در بینش اسلامی صرف انجام اعمال صالح کافی نیست بلکه نگهداری و حفظ اعمال نیز اهمیت بسیاری دارد. اعمال نیک انسان به دلائل مختلفی چون ریا، نفاق، شرک، ارتداد، کفر و بیحرمتی نمودن به ساحت پیشوایان دین ممکن است از بین رفته و حبط گردد و دیگر فایده و سودی برای فرد در آخرت نداشته باشند.
منبع:تبیان
آخرین ویرایش: