
Vespa نام سادهای است که خاطرات بزرگی را با خود حمل میکند. کمپانی موتورسیکلتسازی وسپا دقیقاًدر 23 آوریل 1946 در فلورانس ایتالیا تاسیس شد. این شرکت زیرمجموعه غول صنعتی به نام Piaggio بود. شرکتی که از سال 1884 محصولاتی صنعتی مانند قطار و کامیون تولید میکرد. جنگ جهانی تاثیر چشمگیری بر رشد پیاجیو داشت. اما با تاسیس یک دفتر دیگر، فعالیتهای پیاجیو شکل دیگری به خود گرفت. از همان ابتدا تولیدات وسپا در کلاس Scooterها قرار میگرفتند.
اسکوتر موتوری با انتهای بزرگ است که راکب روی آن حالتی کاملاً نشسته دارد. اولین وسپا در تیراژ 2 هزار دستگاه با پیشرانه تکسیلندر 98 سیسی تولید شد. جعبهدنده آن 3 سرعته و نوع تعویض آن همچون نمونههای فعلی، روی دسته فرمان بود. تا سال 1947 دو هزار و 500، تا 1948 بیست هزار و تا 1950 بیش از 50 هزار وسپا تولید و فرخته شد. تا 1959 آمار فروش به رقم خیرهکننده یک میلیون دستگاه رسید.
محبوبیت این موتور سیکلت ساده چیزی فراتر از تصور است. با شروع سال 1970 فروش 10 میلیونی آن رکورد شکست. در طی این مدت چهره وسپا تنها تغییرات اندک اما قوای محرکه تا 150 سیسی هم پیشرفت کرد. با رسیدن به دهه نود نمونهای 2 سیلندر 170 سیسی هم گهگاه تولید شدند. سال 1996 همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس پیاجیو، اعلام شد که تا کنون بیش از 15 میلیون دستگاه از آن فروخته شده است.
اکنون جدیدترین مدل وسپا که روح سادگی همان مدلهای قدیم را حفظ کرده، وارد بازار شده است. GTS 250 یکی از پرفروشترینهای وسپا به حساب میآید. موتور سیکلتی با پیشرانه تکسیلندر 278 سیسی با چهار سوپاپ. با سیلندرهایی به قطر 75 میلیمتر توان آن به 21 اسببخار در 7500 rpm و گشتاورش به 22.3 نیوتنمتر در 5000 rpm رسیده است. سرعت نهایی این وسپا 129 کیلومتر در ساعت محاسبه شده است. باک کوچک آن هنوز هم 9 لیتر بنزین جای میگیرد. این وسپا با وزن 148 کیلوگرم به طول و عرض 1941 و 755 میلیمتر 5 هزار و 999 دلار میارزد.
مدل دیگر LX150 ie است. پر درخواستترین موتورسیکلت برای خانمها. چهره جذاب و فانتزی او میتواند بهترین تبلیغ برای او باشد. پیشرانه این مدل نیز 150 سیسی با سیلندرهای 62 میلیمتر است. قدرتش 12 اسببخار در 8000 rpm و گشتاورش 11.8 نیوتنمتر در 6250 rpm است. سرعت نهایی این مدل نیز 95 کیلومتر در ساعت میشود. قیمت این وسپا 4 هزار و 499 دلار است.