B a R a N
مدير ارشد تالار
روشن است که عده ای در قرآن دست برده و تغییراتی در آن ایجاد می کنند. و اگر اندکی جستجو کنیم خبرهایی از این دست بسیار است. مثل چاپ قرآن با حذف یک حزب، چاپ قرآن با اغلاط فراوان ، چاپ قرآن با حذف آیات جهاد و ... تا چاپ قرآنی که به شرک دعوت می کند!
اما نکته آن جاست که معنای تحریف یا صیانت از تحریف، با آنچه در سوال فرض شده است، متفاوت می باشد. معنای صیانت قرآن از تحریف این نیست که خدا هر کس قصد تغییر الفاظ قرآن را دارند، فورا فلج کرده و او را از هر گونه عملی باز می دارد. بلکه خدای متعال قرآن را آن گونه حفظ نموده که هر حق جویی، بتواند به آسانی به نسخه اصلی و الهی دست رسی داشته باشد.
آشنایی با منطق دینی نشان می دهد که خدای تعالی با جبر، دین خود را حفظ نکرده و آن را توسعه نمی دهد:
«وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِی الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمیعاً[یونس/99] و اگر پروردگار تو (به اراده تكوینى) مى خواست قطعا كسانى كه در روى زمین اند همگى یكسره به اجبار ایمان مى آوردند (لكن خداوند بدون اجبار به ایمان دستور داده)»
بلکه امور را از طریق اسباب عادی به سرانجام می رساند همان گونه که امام صادق (ع) می فرمایند: خدای متعال امور را از طریق اسباب خود به جریان می اندازد.[1]
و مسیری که درباره قرآن طی شده، این است که توجه ویژه مسلمانان به حفظ و فراگیری آن، و ترویج علم در بین آنها، سبب شده است که اصل وحی محفوظ مانده و به همه اعصار برسد.
بنابراین منظور از صیانت قرآن این است که قرآن به گونه ای منتشر شده است که هر حق جویی می تواند به حقیقت آن دسترسی پیدا کند.
[1]. الكافی، ج1، ص 184: أَبَى اللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب.
اما نکته آن جاست که معنای تحریف یا صیانت از تحریف، با آنچه در سوال فرض شده است، متفاوت می باشد. معنای صیانت قرآن از تحریف این نیست که خدا هر کس قصد تغییر الفاظ قرآن را دارند، فورا فلج کرده و او را از هر گونه عملی باز می دارد. بلکه خدای متعال قرآن را آن گونه حفظ نموده که هر حق جویی، بتواند به آسانی به نسخه اصلی و الهی دست رسی داشته باشد.
آشنایی با منطق دینی نشان می دهد که خدای تعالی با جبر، دین خود را حفظ نکرده و آن را توسعه نمی دهد:
«وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِی الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمیعاً[یونس/99] و اگر پروردگار تو (به اراده تكوینى) مى خواست قطعا كسانى كه در روى زمین اند همگى یكسره به اجبار ایمان مى آوردند (لكن خداوند بدون اجبار به ایمان دستور داده)»
بلکه امور را از طریق اسباب عادی به سرانجام می رساند همان گونه که امام صادق (ع) می فرمایند: خدای متعال امور را از طریق اسباب خود به جریان می اندازد.[1]
و مسیری که درباره قرآن طی شده، این است که توجه ویژه مسلمانان به حفظ و فراگیری آن، و ترویج علم در بین آنها، سبب شده است که اصل وحی محفوظ مانده و به همه اعصار برسد.
بنابراین منظور از صیانت قرآن این است که قرآن به گونه ای منتشر شده است که هر حق جویی می تواند به حقیقت آن دسترسی پیدا کند.
[1]. الكافی، ج1، ص 184: أَبَى اللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ الْأَشْیَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب.
شهرسوال
آخرین ویرایش توسط مدیر: