رضــrezaــا
کاربر ویژه
مدل M3 جدید با موتور ۳ لیتری توربوی شش سیلندر خطی، شباهت زیادی به بامو های 35i دارد. در همین حال، وقتی به صورت جزئیتر این موتور با توربوشارژر دوقلو را بررسی کنیم، میبینیم که با نام S55 نامگذاری شده است که نشاندهنده این است که موتور M3 جدید نیز همانند گذشتگانش یک موتور خاص و منحصربهفرد است. در بسیاری از بخشها، طراحی جدیدی در موتور صورت گرفته است مانند دو خنککننده داخلی، بلوک سرسیلندر با صلبیت بیشتر و کارتل منیزیومی.
2015 BMW M3 Sedan
خروجی این موتور ۴۲۵ اسببخار در ۷۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۵۵۰/۴ نیوتن متری تنها در دور موتور ۱۸۵۰ است. با توجه به این آمار، علاقهمندان به موتورهای قدرتمند در خودرو به خوبی میدانند که کاریزمای این موتور بسیار بهتر از بیشتر موتورهای توربوی موجود در صنعت خودرو است. این موتور نسبت به موتور ۴ لیتری V8 قبلی، تنها ۱۱ اسببخار رشد داشته، ولی در زمینه گشتاور افزایش قابلتوجهی پیدا کرده است (۱۵۰ نیوتنمتر).
2015 BMW M3 Sedan
موتور توربو را که کنار بگذاریم، نسل F80 از M3 دارای ویژگیهای متفاوت دیگری نیز هست. M3 مدل ۲۰۱۵ نسبت به گذشتگانش وزن کمتری پیدا کرده است که ناشی از رژیم کمکالری آلومینیوم و کربن بهجای فولاد بوده است. در این مدل، مقادیر زیادی از کربن و آلومینیوم به کار رفته است و بامو تا جایی که توانسته، حتی در حد گرم از وزن خودرو کاسته است. یکی از مهمترین کاهشوزنها در میللنگ فیبرکربنی است که ۵/۴ کیلوگرم نسبت به 435i سبکتر است. حتی در اتصالات محور عقب، به میزان یک پوند از وزن خودرو کم شده است. در نتیجه، سدان ۱۶۲۳ کیلویی به اندازه ۴۵ کیلوگرم از آخرین M3 سدان با گیربکس دستی و ۵ کیلوگرم نسبت به 335i سبکتر شده است.
2015 BMW M3 Sedan
بامو گیربکس دستی ۶ دنده را از M سری 1 خارج کرده و پس از هماهنگسازی و نصب سیستم کلاچ دوصفحهای، آن را با موتور S55 همراه کرده است. جدا شدن کلاچ در وسط حرکت پدال و نسبتاً سریع انجام میشود. با سیستم گیربکس دستی، حس قدرت بیشتری پیدا میکنید؛ چون با هر شیفت دنده، با تمام وجود متوجه آن میشوید. شیفت دنده، کاملاً بیعیب و نقص انجام میشود. با کنترل گشتاور و تنظیم دقیق پدال، M3 میتواند در مدت ۴/۱ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و تست یکچهارم مایل را در ۱۲/۴ ثانیه طی کند. این آمار، M3 را بالاتر از مدل قدیمی E90 قرار میدهد و ۰/۲ ثانیه در تست یکچهارم مایل از آن سریعتر است.
2015 BMW M3 Sedan Interior
شاید تنها نقطهضعف بامو در مدل M3 سیستم فرمان آن باشد که ارتباط لازم را بین راننده و چرخها برقرار نمیکند. البته اوضاع چندان هم بغرنج نیست، ولی حس کامل هدایت خودرو منتقل نمیشود. در همین حال، بامو یک سابفریم در عقب تدارک دیده که موجب صلبیت بیشتر سیستم تعلیق برای بدنه شده و ارتباط بهتری بین راننده و شاسی برقرار میکند. چسبندگی بالای 0.98g نیز از M3 در پیچ اندازهگیری شده است.
2015 BMW M3 Sedan Interior
پدال ترمز نیز حالتی منحصر به فرد دارد. از هنگامی که پدال به پایین میرود، سیستم ترمز نسبت به هرگونه فشاری حساسیت نشان میدهد. در همین حال، پدال هیچ وقت کاملاً به پایین نمیرود تا درهنگام رفتن به دندههای پایینتر، از عقبزدهشدن گاز جلوگیری شود.
2015 BMW M3 Sedan
آپشنهای مورد استفاده در خودروی تست در مجموع قیمتی به اندازه ۲۱ هزار و ۷۲۵ دلار داشتهاند؛ آپشنهایی شامل ترمزهای کربنسرامیکی (۸۱۵۰ دلار)، چرم کامل در طراحی داخلی (۲۶۵۰ دلار)، سیستم تعلیق انطباقی (۱۰۰۰ دلار) و پکیجهای دیگری مانند روشنایی و سایههای صندلیهای عقب، در مجموع قیمت M3 را به ۸۴۶۵۰ دلار رساندهاند؛ یک گزینه مناسب در بین خودروهای کمتر از ۷۰ هزار دلار.

2015 BMW M3 Sedan
خروجی این موتور ۴۲۵ اسببخار در ۷۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۵۵۰/۴ نیوتن متری تنها در دور موتور ۱۸۵۰ است. با توجه به این آمار، علاقهمندان به موتورهای قدرتمند در خودرو به خوبی میدانند که کاریزمای این موتور بسیار بهتر از بیشتر موتورهای توربوی موجود در صنعت خودرو است. این موتور نسبت به موتور ۴ لیتری V8 قبلی، تنها ۱۱ اسببخار رشد داشته، ولی در زمینه گشتاور افزایش قابلتوجهی پیدا کرده است (۱۵۰ نیوتنمتر).

2015 BMW M3 Sedan
موتور توربو را که کنار بگذاریم، نسل F80 از M3 دارای ویژگیهای متفاوت دیگری نیز هست. M3 مدل ۲۰۱۵ نسبت به گذشتگانش وزن کمتری پیدا کرده است که ناشی از رژیم کمکالری آلومینیوم و کربن بهجای فولاد بوده است. در این مدل، مقادیر زیادی از کربن و آلومینیوم به کار رفته است و بامو تا جایی که توانسته، حتی در حد گرم از وزن خودرو کاسته است. یکی از مهمترین کاهشوزنها در میللنگ فیبرکربنی است که ۵/۴ کیلوگرم نسبت به 435i سبکتر است. حتی در اتصالات محور عقب، به میزان یک پوند از وزن خودرو کم شده است. در نتیجه، سدان ۱۶۲۳ کیلویی به اندازه ۴۵ کیلوگرم از آخرین M3 سدان با گیربکس دستی و ۵ کیلوگرم نسبت به 335i سبکتر شده است.

2015 BMW M3 Sedan
بامو گیربکس دستی ۶ دنده را از M سری 1 خارج کرده و پس از هماهنگسازی و نصب سیستم کلاچ دوصفحهای، آن را با موتور S55 همراه کرده است. جدا شدن کلاچ در وسط حرکت پدال و نسبتاً سریع انجام میشود. با سیستم گیربکس دستی، حس قدرت بیشتری پیدا میکنید؛ چون با هر شیفت دنده، با تمام وجود متوجه آن میشوید. شیفت دنده، کاملاً بیعیب و نقص انجام میشود. با کنترل گشتاور و تنظیم دقیق پدال، M3 میتواند در مدت ۴/۱ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و تست یکچهارم مایل را در ۱۲/۴ ثانیه طی کند. این آمار، M3 را بالاتر از مدل قدیمی E90 قرار میدهد و ۰/۲ ثانیه در تست یکچهارم مایل از آن سریعتر است.

2015 BMW M3 Sedan Interior
شاید تنها نقطهضعف بامو در مدل M3 سیستم فرمان آن باشد که ارتباط لازم را بین راننده و چرخها برقرار نمیکند. البته اوضاع چندان هم بغرنج نیست، ولی حس کامل هدایت خودرو منتقل نمیشود. در همین حال، بامو یک سابفریم در عقب تدارک دیده که موجب صلبیت بیشتر سیستم تعلیق برای بدنه شده و ارتباط بهتری بین راننده و شاسی برقرار میکند. چسبندگی بالای 0.98g نیز از M3 در پیچ اندازهگیری شده است.

2015 BMW M3 Sedan Interior
پدال ترمز نیز حالتی منحصر به فرد دارد. از هنگامی که پدال به پایین میرود، سیستم ترمز نسبت به هرگونه فشاری حساسیت نشان میدهد. در همین حال، پدال هیچ وقت کاملاً به پایین نمیرود تا درهنگام رفتن به دندههای پایینتر، از عقبزدهشدن گاز جلوگیری شود.

2015 BMW M3 Sedan
آپشنهای مورد استفاده در خودروی تست در مجموع قیمتی به اندازه ۲۱ هزار و ۷۲۵ دلار داشتهاند؛ آپشنهایی شامل ترمزهای کربنسرامیکی (۸۱۵۰ دلار)، چرم کامل در طراحی داخلی (۲۶۵۰ دلار)، سیستم تعلیق انطباقی (۱۰۰۰ دلار) و پکیجهای دیگری مانند روشنایی و سایههای صندلیهای عقب، در مجموع قیمت M3 را به ۸۴۶۵۰ دلار رساندهاند؛ یک گزینه مناسب در بین خودروهای کمتر از ۷۰ هزار دلار.



مشخصات:
[*=center]نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل عقب، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
[*=center]قیمت مدل تست: ۸۴۶۵۰ دلار (قیمت پایه: ۶۲۹۲۵ دلار).
[*=center]نوع موتور: DOHC۲۴ سوپاپ و ۶ سیلندر در یک ردیف با دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
[*=center]گنجایش: ۲۹۷۹ سیسی.
[*=center]قدرت: ۴۲۵ اسب بخار در ۷۳۰۰۰ دور در دقیقه.
[*=center]گشتاور: ۵۵۰/۴ نیوتنمتر در ۱۸۵۰ دور در دقیقه.
[*=center]گیربکس: ۶ دنده دستی.
ابعاد:
[*=center]فاصله محوری: ۲/۸۱ متر.
[*=center]طول ماشین: ۴/۶۸ متر.
[*=center]عرض: ۱/۸۸ متر.
[*=center]ارتفاع: ۱/۴۲ متر.
[*=center]وزن کلی: ۱۶۲۳ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
[*=center]صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۱ ثانیه.
[*=center]صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۹/۲ ثانیه.
[*=center]صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۲۳/۳ ثانیه.
[*=center]استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۹ ثانیه.
[*=center]عبور از یکچهارم مایل: ۱۲/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۸۶/۷ کیلومتر بر ساعت.
[*=center]سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۶۲/۳ کیلومتر بر ساعت.
[*=center]مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴۶/۹۴ متر.
مصرف سوخت:
[*=center]تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۳/۸ لیتر در شهر و ۹ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
[*=center]مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

















