[h=3]نادر برهانیمرند با بیان اینکه همواره در آثارش به دغدغه اندیشه طرح مسائل اجتماعی اهمیت داده است، عنوان کرد: از تئاتری که طرح مساله نکند، بیزارم.
به گزارش سينما خبر؛ نشست نمایش «بیبی بیدل» با حضور نادر برهانیمرند (نویسنده نمایش)، آزاده انصاری (کارگردان)، محمودرضا رحیمی، محسن قصابیان، فرشته سرابندی (بازیگران) و رضا مهدیزاده (طراح صحنه) 20 بهمن در مجموعهی تئاتر شهر برگزار شد.
نادر برهانیمرند با ارائه توضیحاتی درباره شکلگیری نمایشنامه «بیبی بیدل» اظهار کرد: نمایشنامهی «بیبی بیدل» در واقع نسخه بازنویسی شده نمایشنامه دیگری به نام «باران اگر بخواهد» است که حدود 20 سال پیش توسط آرش آبسالان در مجموعهی تئاتر شهر اجرا شد.
او ادامه داد: میدانستم که آن نمایشنامه دارای اشکالاتی است، چرا که آن متن تنها دو شخصیت داشت و من احساس کردم برای اجرای جدید دو شخصیت کافی نیست و باید تغییراتی ایجاد شود که در نهایت به نمایشنامه «بیبی بیدل» تبدیل شد.
برهانیمرند همچنین تصریح کرد: اساسا کار عروسکی کار پرهزینهای است و نمیتوان آن را دو ماهه برای اجرا آماده کرد به همین دلیل من به همراه آزاده انصاری تصمیم گرفتیم وارد کار غیرعروسکی شویم، البته در کنار اینها ما در این مدت دو نمایشنامه به نامهای «مسخ کافکا» و جزیره سرگردان را برای اجرا ارائه کردیم که هیچ کدام پذیرفته نشد.
وی افزود: نمایش «بیبی بیدل» بیش از آنکه دغدغه طرح مساله داشته باشد یک رویکرد ساختاری دارد. یعنی به دنبال این است که نگاه و رویکرد متفاوتی را در ساختار رواییاش ارائه دهد.
این نمایشنامهنویس با بیان اینکه طرح اندیشه در آثارش اهمیت زیادی دارد، افزود: برای من اندیشه در درجه بالایی قرار دارد. من اساسا از تئاتری که طرح مسئله نکند، بیزارم. این روزها تئاترهای زیادی وجود دارد که اساسا فاقد اندیشه است. ما همواره در گروه تئاتر «معاصر» به دنبال بیان و طرح مسائل اجتماعی بودهایم و همیشه دغدغه اندیشه در کارهایمان وجود داشته است . «بیبی بیدل» هم با همین رویکرد شکل گرفته است و در واقع پیشنهاد تازهای برای روایت در تئاتر ما است.
نادر برهانیمرند همچنین درباره مضامین نمایشنامه «بیبی بیدل» گفت: روانشناسی یا شخصیتپردازی این متن تابعی از فرم روایی کار است. در واقع شخصیتپردازی در این کار مثل کارهای کلاسیک پیش نرفته است. «بیبی بیدل» میگوید باید از قضاوت بگریزیم و باید به جای آن آگاهانه دست به انتخاب بزنیم. ما در طی 100 سال گذشته از قضاوتهایمان ضربه خوردهایم نه از انتخابهایمان. ما سعی کردیم در «بیبی بیدل» این اندیشه را بگنجانیم.
آزاده انصاری کارگردان نمایش «بی بی بیدل» که پیش از این در زمینه تئاتر عروسکی فعالیت داشته است، در صحبتهایی درباره این اثر نمایشی گفت: من از سال 89 در نوبت اجرا بودم و از آن زمان چندین متن را برای اجرا ارائه کردم که پذیرفته نشد و به دلیل اینکه کارهای عروسکی هزینه و وقت بسیار زیادی میبرد ، تصمیم گرفتم به کار غیرعروسکی بیایم و این فرصتی بود که نادر برهانیمرند یکی از متنهایش را بازنویسی کند و ما بتوانیم با تمرکز بر این متن، نمایش «بیبی بیدل» را اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: احساس کردم این مقطع، زمانی است که به اندازه کافی بهانه به دستم داده شده است که از دنیای عروسکی فاصله بگیرم و به دلیل شرایطی که در سالهای اخیر برای تئاتر عروسکی پیش آمده تصمیم گرفتم وارد کار غیرعروسکی شوم. همانطور که امروز هم میبینید در طول سال شاید یک یا دو کار عروسکی اجرا شود. من پیش از این نمایش وقتی میخواستم کار عروسکی را اجرا کنم. شورای حمایت به من گفت نمیتوانیم هیچ پولی برای کار عروسکی اختصاص دهیم. الان هم نمیدانم واقعا قرار است چه اتفاقی برای تئاتر عروسکی و جشنواره تئاتر عروسکی که باید سال دیگر برگزار شود، رخ دهد.
این کارگردان با انتقاد از نگاه مدیران به تئاتر عروسکی عنوان کرد : امیدوارم یک مقدار مدیران ما دست از نگاه سطحی خود بردارند و اجازه دهند تئاتر عروسکی در مسیری که در سالهای پیش برایش باز شده بود و چشمانداز روشنی برای آن شکل گرفته بود، حرکت کند. واقعا عدم تدبیر به تئاتر عروسکی ما ضربه میزند.
انصاری در بخش دیگری از صحبتهایش با مقایسه تئاتر عروسکی و تئاتر غیر عروسکی عنوان کرد: کار غیر عروسکی هم سختیهای خودش را دارد و در این کار هم واقعا تجربههای شیرینی برایم داشت. شاید تفاوت عمده با کارهای عروسکی در چگونگی شخصیتپردازیها باشد. ما در تئاتر عروسکی خیلی به سمت شخصیتپردازی نمیرویم و جوهر شخصیتها را مد نظر قرار میدهیم
همچنین محمودرضا رحیمی از بازیگران این اثر نمایشی با انتقاد از حضور نداشتن نمایش «بیبی بیدل» در جشنواره تئاتر فجر گفت: من میخواهم سوالی را مطرح کنم، پیرو کدام سلیقه و اندیشهای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر حضور نداشت. من متأسفم در شرایطی زیست میکنیم که انگار با یکسری قلدر طرفیم که حتی وارد بحث و گفتگو هم نمیشوند و میخواهند سرنوشت کارها را تنها خودشان مقدر کنند.
او افزود: وقتی گفته میشود جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر مملکت است، آن وقت چطور میشود که نمایش «بیبی بیدل» که واقعا کاری است که روی اصول خوبی حرکت کرده است، امکان شرکت در جشنواره را پیدا نمیکند. ما در این طرف فعالیتهای خودمان را میکنیم ولی ظاهرا آن طرف میزیها قائل به گفتگو نیستند. من میخواهم این موضوع را به عنوان سوال مطرح کنم چرا که بابت این نمایش مدعی هستم.
فرشته سرابندی از دیگر بازیگران نمایش «بیبی بیدل» در صحبتهایی گفت: من بعد از حدود 15 سال به تئاتر برگشتم و در تخیلاتم فکر میکردم که تئاتر به لحاظ امکانات رشد کرده است. من واقعا متأسفم برای این بحران فرهنگی که در جامعه ما بوجود آمده است. واقعا ما دچار خصلت بدی شدهایم که حاضریم در هر شرایط بدی کار کنیم و خودمان را به آن شرایط عادت میدهیم.
او افزود: من به امید اینکه نادر برهانی مرند از من درخواست کرد بسیار خوشحال بودم که در این کار حاضر بودم اما واقعا مشخص نیست که این معضلات فرهنگی کی قرار است حل شود. واقعا شهرداری به عنوان نهادی که مسئولیت فرهنگی جامعه را دارد باید در این عرصه کمک کند. من واقعا وقتی این شرایط را دیدم از وضعیت تئاتر متأسف شدم. شاید واقعا این آخرین کار تئاتریام برای همیشه باشد.
محسن قصابیان از بازیگران نمایش «بیبی بیدل»درباره حضورش در این کار توضیح داد: من سالهاست نادر برهانی مرند را میشناسم و با ایدهها و فکرهای او آشنا هستم. این کار هنوز هم که ادامه دارد برای من لذتبخش است و هر روز چیزهای جدیدی در این مسیر پیدا میکنم. چرا که موضوع آن به نسل ما بسیار نزدیک است.
او افزود: خوشحالم که توانستم بار دیگر خودم را در تئاتر محک بزنم و شرایطی پیش آمد که مخاطب به من بگوید که چقدر در این کارت موفق بودهای و یا موفق نبودهای.
نمایش نمایش «بی بی بیدل» اجرای خود را پیش از جشنواره تئاتر فجر در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد که در زمان برگزاری جشنواره اجرای آن متوقف شد و قرار است تا 30 بهمن ماه ساعت 19 و 30دقیقه به اجرای خود ادامه خواهد داد.

به گزارش سينما خبر؛ نشست نمایش «بیبی بیدل» با حضور نادر برهانیمرند (نویسنده نمایش)، آزاده انصاری (کارگردان)، محمودرضا رحیمی، محسن قصابیان، فرشته سرابندی (بازیگران) و رضا مهدیزاده (طراح صحنه) 20 بهمن در مجموعهی تئاتر شهر برگزار شد.
نادر برهانیمرند با ارائه توضیحاتی درباره شکلگیری نمایشنامه «بیبی بیدل» اظهار کرد: نمایشنامهی «بیبی بیدل» در واقع نسخه بازنویسی شده نمایشنامه دیگری به نام «باران اگر بخواهد» است که حدود 20 سال پیش توسط آرش آبسالان در مجموعهی تئاتر شهر اجرا شد.
او ادامه داد: میدانستم که آن نمایشنامه دارای اشکالاتی است، چرا که آن متن تنها دو شخصیت داشت و من احساس کردم برای اجرای جدید دو شخصیت کافی نیست و باید تغییراتی ایجاد شود که در نهایت به نمایشنامه «بیبی بیدل» تبدیل شد.
برهانیمرند همچنین تصریح کرد: اساسا کار عروسکی کار پرهزینهای است و نمیتوان آن را دو ماهه برای اجرا آماده کرد به همین دلیل من به همراه آزاده انصاری تصمیم گرفتیم وارد کار غیرعروسکی شویم، البته در کنار اینها ما در این مدت دو نمایشنامه به نامهای «مسخ کافکا» و جزیره سرگردان را برای اجرا ارائه کردیم که هیچ کدام پذیرفته نشد.
وی افزود: نمایش «بیبی بیدل» بیش از آنکه دغدغه طرح مساله داشته باشد یک رویکرد ساختاری دارد. یعنی به دنبال این است که نگاه و رویکرد متفاوتی را در ساختار رواییاش ارائه دهد.
این نمایشنامهنویس با بیان اینکه طرح اندیشه در آثارش اهمیت زیادی دارد، افزود: برای من اندیشه در درجه بالایی قرار دارد. من اساسا از تئاتری که طرح مسئله نکند، بیزارم. این روزها تئاترهای زیادی وجود دارد که اساسا فاقد اندیشه است. ما همواره در گروه تئاتر «معاصر» به دنبال بیان و طرح مسائل اجتماعی بودهایم و همیشه دغدغه اندیشه در کارهایمان وجود داشته است . «بیبی بیدل» هم با همین رویکرد شکل گرفته است و در واقع پیشنهاد تازهای برای روایت در تئاتر ما است.
نادر برهانیمرند همچنین درباره مضامین نمایشنامه «بیبی بیدل» گفت: روانشناسی یا شخصیتپردازی این متن تابعی از فرم روایی کار است. در واقع شخصیتپردازی در این کار مثل کارهای کلاسیک پیش نرفته است. «بیبی بیدل» میگوید باید از قضاوت بگریزیم و باید به جای آن آگاهانه دست به انتخاب بزنیم. ما در طی 100 سال گذشته از قضاوتهایمان ضربه خوردهایم نه از انتخابهایمان. ما سعی کردیم در «بیبی بیدل» این اندیشه را بگنجانیم.
آزاده انصاری کارگردان نمایش «بی بی بیدل» که پیش از این در زمینه تئاتر عروسکی فعالیت داشته است، در صحبتهایی درباره این اثر نمایشی گفت: من از سال 89 در نوبت اجرا بودم و از آن زمان چندین متن را برای اجرا ارائه کردم که پذیرفته نشد و به دلیل اینکه کارهای عروسکی هزینه و وقت بسیار زیادی میبرد ، تصمیم گرفتم به کار غیرعروسکی بیایم و این فرصتی بود که نادر برهانیمرند یکی از متنهایش را بازنویسی کند و ما بتوانیم با تمرکز بر این متن، نمایش «بیبی بیدل» را اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: احساس کردم این مقطع، زمانی است که به اندازه کافی بهانه به دستم داده شده است که از دنیای عروسکی فاصله بگیرم و به دلیل شرایطی که در سالهای اخیر برای تئاتر عروسکی پیش آمده تصمیم گرفتم وارد کار غیرعروسکی شوم. همانطور که امروز هم میبینید در طول سال شاید یک یا دو کار عروسکی اجرا شود. من پیش از این نمایش وقتی میخواستم کار عروسکی را اجرا کنم. شورای حمایت به من گفت نمیتوانیم هیچ پولی برای کار عروسکی اختصاص دهیم. الان هم نمیدانم واقعا قرار است چه اتفاقی برای تئاتر عروسکی و جشنواره تئاتر عروسکی که باید سال دیگر برگزار شود، رخ دهد.
این کارگردان با انتقاد از نگاه مدیران به تئاتر عروسکی عنوان کرد : امیدوارم یک مقدار مدیران ما دست از نگاه سطحی خود بردارند و اجازه دهند تئاتر عروسکی در مسیری که در سالهای پیش برایش باز شده بود و چشمانداز روشنی برای آن شکل گرفته بود، حرکت کند. واقعا عدم تدبیر به تئاتر عروسکی ما ضربه میزند.
انصاری در بخش دیگری از صحبتهایش با مقایسه تئاتر عروسکی و تئاتر غیر عروسکی عنوان کرد: کار غیر عروسکی هم سختیهای خودش را دارد و در این کار هم واقعا تجربههای شیرینی برایم داشت. شاید تفاوت عمده با کارهای عروسکی در چگونگی شخصیتپردازیها باشد. ما در تئاتر عروسکی خیلی به سمت شخصیتپردازی نمیرویم و جوهر شخصیتها را مد نظر قرار میدهیم
همچنین محمودرضا رحیمی از بازیگران این اثر نمایشی با انتقاد از حضور نداشتن نمایش «بیبی بیدل» در جشنواره تئاتر فجر گفت: من میخواهم سوالی را مطرح کنم، پیرو کدام سلیقه و اندیشهای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر حضور نداشت. من متأسفم در شرایطی زیست میکنیم که انگار با یکسری قلدر طرفیم که حتی وارد بحث و گفتگو هم نمیشوند و میخواهند سرنوشت کارها را تنها خودشان مقدر کنند.
او افزود: وقتی گفته میشود جشنواره تئاتر فجر ویترین تئاتر مملکت است، آن وقت چطور میشود که نمایش «بیبی بیدل» که واقعا کاری است که روی اصول خوبی حرکت کرده است، امکان شرکت در جشنواره را پیدا نمیکند. ما در این طرف فعالیتهای خودمان را میکنیم ولی ظاهرا آن طرف میزیها قائل به گفتگو نیستند. من میخواهم این موضوع را به عنوان سوال مطرح کنم چرا که بابت این نمایش مدعی هستم.
فرشته سرابندی از دیگر بازیگران نمایش «بیبی بیدل» در صحبتهایی گفت: من بعد از حدود 15 سال به تئاتر برگشتم و در تخیلاتم فکر میکردم که تئاتر به لحاظ امکانات رشد کرده است. من واقعا متأسفم برای این بحران فرهنگی که در جامعه ما بوجود آمده است. واقعا ما دچار خصلت بدی شدهایم که حاضریم در هر شرایط بدی کار کنیم و خودمان را به آن شرایط عادت میدهیم.
او افزود: من به امید اینکه نادر برهانی مرند از من درخواست کرد بسیار خوشحال بودم که در این کار حاضر بودم اما واقعا مشخص نیست که این معضلات فرهنگی کی قرار است حل شود. واقعا شهرداری به عنوان نهادی که مسئولیت فرهنگی جامعه را دارد باید در این عرصه کمک کند. من واقعا وقتی این شرایط را دیدم از وضعیت تئاتر متأسف شدم. شاید واقعا این آخرین کار تئاتریام برای همیشه باشد.
محسن قصابیان از بازیگران نمایش «بیبی بیدل»درباره حضورش در این کار توضیح داد: من سالهاست نادر برهانی مرند را میشناسم و با ایدهها و فکرهای او آشنا هستم. این کار هنوز هم که ادامه دارد برای من لذتبخش است و هر روز چیزهای جدیدی در این مسیر پیدا میکنم. چرا که موضوع آن به نسل ما بسیار نزدیک است.
او افزود: خوشحالم که توانستم بار دیگر خودم را در تئاتر محک بزنم و شرایطی پیش آمد که مخاطب به من بگوید که چقدر در این کارت موفق بودهای و یا موفق نبودهای.
نمایش نمایش «بی بی بیدل» اجرای خود را پیش از جشنواره تئاتر فجر در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرد که در زمان برگزاری جشنواره اجرای آن متوقف شد و قرار است تا 30 بهمن ماه ساعت 19 و 30دقیقه به اجرای خود ادامه خواهد داد.