خانه داری در عرف عام، در مقابل «اشتغال» به کار برده می شود. در این اصطلاح، «اشتغال» به معنای حضور در خارج از منزل و پرداختن به کاری معیّن در وقتی مشخص و با حقوق و مزایای تعیین شده است و خانه داری نوعی حضور بی اجر و پاداش در محیط خانه دانسته شده که فایده چندانی بر آن متّرتب نیست و نوعی بیکاری تلقّی می شود. این نوع تلقّی از مفاهیم یاد شده نتایجی در بردارد که قابل تأمّل و بررسی است . . .
با توجه به بررسی کمّی مسئله (پرداختن به جهات اقتصادی و اجتماعی و خدماتی)، چند سؤال مطرح می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) آیا زنان خانه دار جزو اقشار فعّال جامعه محسوب می شوند؟ اگر نه، چرا؟
۲) شاغل یا فعّال محسوب شدن زنان خانه دار، چه تبعات و آثاری در پی خواهد داشت؟
۳) چرا زنان ایرانی به کار بیرون از خانه گرایش دارند و اشتغال چه تأثیری بر عملکرد و روحیات زن و در نتیجه، بر خانواده دارد؟
۴) چرا بین نقش های گوناگون یک زن ناهماهنگی به وجود می آید و چگونه باید این ناهماهنگی را اصلاح کرد؟
۵) آیا اشتغال زن خللی در تربیت فرزندان او ایجاد می کند؟
۶) موانع اشتغال زنان در جامعه چیست؟
۷) نگاه جامعه نسبت به اشتغال زنان چیست؟
تابش
با توجه به بررسی کمّی مسئله (پرداختن به جهات اقتصادی و اجتماعی و خدماتی)، چند سؤال مطرح می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) آیا زنان خانه دار جزو اقشار فعّال جامعه محسوب می شوند؟ اگر نه، چرا؟
۲) شاغل یا فعّال محسوب شدن زنان خانه دار، چه تبعات و آثاری در پی خواهد داشت؟
۳) چرا زنان ایرانی به کار بیرون از خانه گرایش دارند و اشتغال چه تأثیری بر عملکرد و روحیات زن و در نتیجه، بر خانواده دارد؟
۴) چرا بین نقش های گوناگون یک زن ناهماهنگی به وجود می آید و چگونه باید این ناهماهنگی را اصلاح کرد؟
۵) آیا اشتغال زن خللی در تربیت فرزندان او ایجاد می کند؟
۶) موانع اشتغال زنان در جامعه چیست؟
۷) نگاه جامعه نسبت به اشتغال زنان چیست؟
تابش