• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

خرید و فروش دامنه : تجارتی پر سود

Cube

متخصص بخش هاستینگ و دامین
سلام
در این تاپیک ابتدا یکم دامینه رو توضیح میدم بعد درباره این تجارت پر سود توضیحاتی در می کنم.
 

Cube

متخصص بخش هاستینگ و دامین
Domain ( دومین ) چیست؟ Domain نام سایت است . هنگامی که نامی را برای سایت خود انتخاب می کنید باید ابتدا آن را در اینترنت ثبت نمائید . شما نمی توانید نام سایتی که قبلا در اینترنت ثبت شده ، مجددا به ثبت برسانید و هینطور کسی نمی تواند سایتی با نام سایت شما ثبت نماید . به عبارت دیگر نام سایتها منحصر به فرد است.
 

Cube

متخصص بخش هاستینگ و دامین
چگونه می توان وارد تجارت دامین شد؟

domaining1-150x150.jpg
“دامین” domain همان عبارت کوتاهی است، که به واسطه آن می‌توان به سایتهای مختلف دست یافت. در واقع “دامین” یک شناسه اینترنتی است، که شامل دو بخش کلی می‌باشد: پسوند دامین و نام دامین. برای مثال “DomainInfo.ir”
پسوند‌های دامین در حال حاضر به ۳ صورت کلی هستند:
پسوندهای عمومی (ASCII gTLD)، پسوندهای کد کشوری (ASCII ccTLD) و پسوندهای کد کشوری بین المللی (ccTLD IDN)
پسوندهای کد کشوری مانند (ir,se,ae,de,jp) در بر گیرنده نام کشور خاصی هستند و ccTLD IDNها معادل همانها در زبان رسمی همان کشور هستند.
برخی از این پسوند ها معرف فعالیتهای حوزه مشخصی هستند. برای مثال پسوند mobi مربوط به مطالب موبایل است و یا پسوند biz که مربوط به مسایل کسب و کار business و امور مالی است. البته این دسته بندی دلیل فنی ندارد و تنها یک قرارداد نانوشته برای دسته بندی کاربردی است. برای مثال می‌توان روی یک دامین با پسوند Mobi سایتی مربوط به فیلم و سینما داشت و یا در دامین de که مخفف Dutch یعنی کشور “آلمان” است، سایتی به زبان فارسی و مربوط به ایران داشت.
در این میان پسوندهایی مانند com, net, org, info به دلیل کثرت استعمال در همه موضوعات به پسوندهایی عمومی تبدیل شده‌اند و محدودیت خاصی از نظر کشوری و موضوعی ندارند. این آمار تعداد دامین‌های ثبت شده با پر کاربردترین پسوندها در دنیا در زمان نگارش مقاله را نشان می دهد:
.com —– 87,707,437
.net —– 13,100,186
.org —– 8,485,738
.info —– 6,493,439
.biz —– 2,121,084
.us —– 1,711,229
در این میان پسوندهای ملی ایران ۱۵۷,۲۱۳ است.
تجارت دامین

امروزه داشتن یک وب سایت یکی از لازمه های کسب و کار جهانی است. تجربه نشان داده است، که دیگر نه فقط شهرت “برند” های صاحب وب‌سایت،‌ بلکه خود نام دامین نیز تأثیر به سزایی در موفقیت تجاری یک وب سایت دارد. یک دامین جذاب که به خوبی در خاطر کاربر می نشیند، بی تردید می‌تواند تأثیر به سزایی در بالا بردن بازدید کننده های سایت و به اصطلاح ترافیک سایت داشته باشد.از این رو کسب و کار در فضای مجازی وارد عرصه تازه ای شد. در تجارت دامین به کسانی که کارشان خرید و فروش دامین است، “دامینر” (Domainer) گفته می‌شود. کسب درآمد از دنیای دامین‌ها امروزه به یک شغل کامل تبدیل شده است و بسیاری از وب‌سایت‌ها فقط به همین کار مشغولند. می‌توان به وب‌سایت‌های بزرگی مانند: buydomains.com , sedo.com , moniker.com, afternic.com اشاره کرد، که تنها به خرید و فروش دامین می پردازند. برای مثال سایت “sedo.com” بیش از ۷ میلیون دامین قابل فروش در خود دارد. قیمت برخی دامین های فروخته شده عبارتند از:
Vodka.com ———- 3,000,000 $
Mobiletones.com ———- 60,000 $
Credit.info ———- 36,000 $
Makkah.com ———- 25,000 $
Bestseller.de ———- 14,500 $
Myfilmlist.com ———- 160$
در لیست فوق سعی شده است، از محدوده‌های قیمت های مختلف استفاده شود. همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید به فهرست گرانترین دامنه های فروخته شده در سال ۲۰۰۹ مراجعه نمایید. لازم به ذکر است دامین‌های سه حرفی com. بسیار کمیاب هستند و در برخی حراجی‌ها با قیمتی بین ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار به فروش می‌رسند.
چگونه می توان وارد تجارت دامین شد؟

پیش از هر چیز باید در نظر داشت، که تجارت دامین یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. منتظر سود آنی نباشید. در عین حال تجربه نشان داده که با درایت می توان در این بازار درآمد خوبی داشت. معمولاً دامین ها به دلایل مختلفی قیمت پیدا می کنند. یکی اینکه دارای معنی یا مفهوم خاص هستند، مثل “”Jahaz.ir و یا اینکه مشابه نام های مشهور هستند. این مشابهت گاهی املایی است، مثل ” gogle.com” که خود به خود نام موتور جستجوی مشهور را تداعی می کند. گاهی دامین ها به دلیل مشابهت مفهومی با یک برند یا سازمان پر مخاطب ارزش پیدا می کنند. مثل saderbank.com, saderatbank.com, banksaderat.com که همگی مضمون یکسانی دارند. اسامی مربوط به رویدادها یا وقایع خاص نیز قیمت پیدا می کنند. برای مثال دامین” fifa2002″ مربوط به جام‌جهانی، ارزش بالایی داشت. پس از مطرح شدن ایده وب-۲ دامین های مرتبط با آن مثل web2, web20 با قیمت های بالا خرید و فروش شد. همچنین دامین‌هایی که موعد تمدید آنها به سر آمده است و صاحب آنها احتمالاً فراموش کرده آنها را تمدید کند، از بازار خوبی برای فروش مجدد برخوردارند.
یکی از راه ها نیز ثبت دامین و بعد ‌پیاده‌سازی سایت روی آن و پس از مدتی فروش سرقفلی آن سایت است. البته ممکن است مبلغ یک دامین آنقدر بالا باشد، که نتوان آنرا خرید. در این صورت می توان آنرا با یک قیمت توافقی به صورت ماهیانه یا سالیانه اجاره کرد. در واقع اگر بخواهیم دامینر ها را با جهان واقعی مقایسه کنیم، چیزی شبیه معاملات املاک در فضای مجازی است. بعضی سایتها هستند، که کار این بنگاه ها را انجام می دهند. مثلsedo.com و afternic.com که روزانه میلیونها دلار گردش مالی از راه خرید و فروش دامین نصیبشان می‌شود. روال کار این بنگاه ها به این صورت است، که دامین ها را برای فروش روی این “هاست” ها (host) به اصطلاح پارک می کنند. این کار علاوه بر ارائه دامین برای فروش مزایای دیگری نیز برای وب سایتها دارد و آن کسب درآمد از طریق گرفتن آگهی برای صفحه اول سایت است. شرکت‌های بسیاری از جمله گوگل و یاهو سرویسهای تبلیغاتی خاصی را بر روی وب‌سایت‌ها ارایه می‌دهند و از این طریق به عنوان واسطه‌ای بین آگهی‌دهندگان و آگهی‌شوندگان عمل می‌کنند. برای مثال در صورتی که شما یکی از سرویس‌های آگهی گوگل را بر روی وب‌سایت خود قرار دهید، گوگل با تشخیص محتوای سایت شما آگهی مرتبط با موضوع وب‌سایت شما را نمایش می‌دهد، که این امر باعث بالا رفتن تعداد کلیک‌های روی آن آگهی و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از ارایه آگهی‌ها می‌شود.
به طور کلی برای ورود به تجارت دامین باید این مسائل را در نظر گرفت:

۱- معرفی به سایت‌های معتبر فروش دامین: دامین را برای فروش باید به این وب سایتها معرفی کرد. با این کار دامین‌ها وارد بازار می شوند.
۲- پارک دامین
الف) اختصاص چند مگابایت فضا جهت استفاده از صفحه معرفی و قسمت آمارگیری
ب) قراردادن ایمیل پیش‌فرض برای در دسترس مخاطبین بودن (info@yourdomain.com)
۳- قراردادن تبلیغات مرتبط بر روی صفحه
۴- ارائه آمار جامع هر دامین
۵- تعریف کلمات کلیدی ویژه هر دامین و معرفی آنها به دایرکتوری‌های بزرگ وب جهت بهبود رتبه در موتورهای جستجو
 
بالا