خودروهاي وارداتي در انتظار ديپورت! +عكس
نهمین ماه سال جاری در حال سپری شدن است، اما هنوز خبری از باز شدن لیست ثبت سفارش خودروهای وارداتی نیست. توقف طولانی مدت ثبت سفارش موجب شده تا با ورود به نهمین ماه سال جاری گمرکات کشور از خودروهای وارداتی خالی شوند و تنها خودروهای مرجوعی در محوطه گمرکات کشور خود نمایی کنند. خالی شدن گمرکات کشور از آنجا صورت گرفت که به دلیل توقف طولانی مدت ثبت سفارش با خروج خودروهای وارداتی از گمرکات کشور، خودروهای جدید به عنوان جایگزین وارد پارکینگ گمرکات نشدند که این امر خلوت شدن محوطه گمرکات کشور را از خودروهای وارداتی به همراه داشته است. هرچند هنوز برخی خودروها در محوطه گمرک دیده می شوند که واردکنندگان هنوز اقدامی برای ترخیص آنها صورت نداده اند که با ادامه روند مذکور از سوی وارد کنندگان این خودروها شامل قانون اموال تملیکی خواهند شد.
بر اساس قانون اموال متروكه، به سازمان اموال تملیکی این مجوز داده شده تا كالايي كه بيش از چهار ماه در گمركات كشور انبار شده اند را به مزایده گذاشته و پس از كسر حقوق دولت مابقي وجه به واردكننده پرداخت کند.
برای مشاهده عکس در اندازه واقعی بر روی نواربار کلیک کنید.
در این قانون این فرصت به وارد کننده نیز داده شده که پس از چهار ماه در خواست مهلت مجدد بدهد که با پذیریش مهلت درخواستی فرصت چهار ماه تا چهار ماه دیگر تمدید خواهد شد اما در نهایت خودروهای انباری شامل قانون مذکور خواهند شد و این در حالیست که با توجه به توقف ثبت سفارش مسوولین گمرک معتقدند این قانون برای خودروهای وارداتی به اجرا گذاشته نخواهند شد.
مرجوعیهای گمرک
از جای خالی خودروهای وارداتی در کنار خودروهای باقی مانده در گمرکات کشور که بگذریم در حال حاضر بخشی از گمرکات کشور به خودروهایی اختصاص یافته اند که بنا به دلایلی نتوانسته اند رضایت مسوولان داخلی را جلب کرده و حالا باید به کشورهای خود باز گردند.
هر چند از تمام خودروهای مرجوعی در سراسر کشور آمار دقیقی در دسترس نیست، اما در محوطه گمرک شهریار که یکی از گمرکات مهم در واردات خودرو محسوب می شود در حال حاضر خودروهای اطراق کرده اند که به دلیل عدم صدور مجوز در انتظار بازگشت به زادگاه خود هستند.
خودروهای وارداتی پیش از ورود به کشور باید از سوی موسسه استاندارد، سازمان محیط زیست و وزارت صنایع و معادن مجوز ورود به کشور را دریافت کنند. به همین منظور برخی از واردکنندگان پیش از ثبت سفارش اقدام به ورود خودرو به صورت آزمایشی به کشور میکنند و در صورتی که مجوز ورود از سوی مراجع مذکور صادر شود خودرو آزمایشی ثبت سفارش میشود، اما خودروهایی که موفق به اخذ مجوز نشوند باید به کشور مبدا بازگردانده شوند.
برای مشاهده عکس در اندازه واقعی بر روی نواربار کلیک کنید.
بختي كه از Z4 روي برگرداند
از میان خودروهایی که در گمرک شهریار هنوز موفق به دریافت مجوز از سوی کمیته خودرو نشدهاند بیش از همه خودروهای BMW Z4 به چشم میآید. خودرویی که تعداد بالای آن در محوطه گمرک نشان دهنده آن است که این خودرو نه به منظور دریافت مجوز بلکه با امیدواری بیشتری وارد کشور شده است، بهطوری که بخش انتهایی گمرک شهریار هماکنون به این مدل خودرو اختصاص دارد. این خودرو از مهر ماه سال گذشته در این قسمت از گمرک اطراق کرده، اما هنوز موفق به اخذ مجوز از سوی مراجع ذی صلاح نشده است. به گفته یکی از مسوولان شرکت واردکننده این خودرو، تولید Z4 در آمریکا موجب شد تا این خودرو موفق به اخذ مجوز ورود به کشور نشود. عدم صدور مجوز برای این خودرو در حالی است که وارد کنندگان Z4 در همان ابتدای امر اقدام به پیش فروش این خودرو کرده بودند، اما عدم صدور مجوز موجب شد تا این خودرو با گذشت بیش از یکسال همچنان در گمرک کشور خاک بخورد.
BMW X6 هشت سیلندر نیز سرنوشتی همانند Z4 دارد این خودرو نیز هنوز موفق به اخذ مجوز نشده به همین دلیل باید به زادگاه خود بازگردد. حجم بالای موتور این خودرو دلیل عدم صدور مجوز برای این خودرو اعلام شده است. پیش از این مدل شش سیلندر این خودرو آن هم تحت عنوان مجوز جانبازی موفق شده بود تا وارد کشور شود.
در کنار دو مدل BMW متوقف شده در گمرک شهریار، خودرویی به چشم می خورد که در سال های دور توانسته بود طرفداران بسیاری را در ایران به خود جلب کند و هنوز هم در خیابان های شهر به چشم می خورد اما مدل جدید آن موفق به اخذ مجوز نشد و در انتظار بازگشت به سر می برد. این خودرو اپل کورسای جدید است. کورسای جدید به دلیل نبود سرویس خدمات پس از فروش نتوانست بار دیگر به ایران راه پیدا کند و باید به کشور خود باز گردد.
خط قرمز تولید بر روی سوبارو و اسمارت
علاوه بر خودروهایی که موفق به اخذ مجوز برای ورود به کشور نشده اند، در گمرک شهریار با خودروهایی مواجه می شویم که به منظور بررسی و تست تولید وارد کشور شدهاند، اما نتوانستند رضایت خودروسازان داخلی را جلب کنند به همین دلیل این خودروها نیز باید با کشور خود بازگردند. در این خصوص میتوان به سوبارو و اسمارت خودروهای ژاپنی و آلمانی اشاره کرد. اسمارت که به دو منظور واردات و تولید در داخل کشور وارد شده بود، نه اقبالی برای تولید داشت و نه شانسی برای واردات یافت و به همین منظور این خودرو نیز راهی به جز بازگشت به زادگاهش پیش روی خود نمی بیند و هم اکنون در گمرک شهریار در انتظار بازگشت است.
نهمین ماه سال جاری در حال سپری شدن است، اما هنوز خبری از باز شدن لیست ثبت سفارش خودروهای وارداتی نیست. توقف طولانی مدت ثبت سفارش موجب شده تا با ورود به نهمین ماه سال جاری گمرکات کشور از خودروهای وارداتی خالی شوند و تنها خودروهای مرجوعی در محوطه گمرکات کشور خود نمایی کنند. خالی شدن گمرکات کشور از آنجا صورت گرفت که به دلیل توقف طولانی مدت ثبت سفارش با خروج خودروهای وارداتی از گمرکات کشور، خودروهای جدید به عنوان جایگزین وارد پارکینگ گمرکات نشدند که این امر خلوت شدن محوطه گمرکات کشور را از خودروهای وارداتی به همراه داشته است. هرچند هنوز برخی خودروها در محوطه گمرک دیده می شوند که واردکنندگان هنوز اقدامی برای ترخیص آنها صورت نداده اند که با ادامه روند مذکور از سوی وارد کنندگان این خودروها شامل قانون اموال تملیکی خواهند شد.
بر اساس قانون اموال متروكه، به سازمان اموال تملیکی این مجوز داده شده تا كالايي كه بيش از چهار ماه در گمركات كشور انبار شده اند را به مزایده گذاشته و پس از كسر حقوق دولت مابقي وجه به واردكننده پرداخت کند.


در این قانون این فرصت به وارد کننده نیز داده شده که پس از چهار ماه در خواست مهلت مجدد بدهد که با پذیریش مهلت درخواستی فرصت چهار ماه تا چهار ماه دیگر تمدید خواهد شد اما در نهایت خودروهای انباری شامل قانون مذکور خواهند شد و این در حالیست که با توجه به توقف ثبت سفارش مسوولین گمرک معتقدند این قانون برای خودروهای وارداتی به اجرا گذاشته نخواهند شد.
مرجوعیهای گمرک
از جای خالی خودروهای وارداتی در کنار خودروهای باقی مانده در گمرکات کشور که بگذریم در حال حاضر بخشی از گمرکات کشور به خودروهایی اختصاص یافته اند که بنا به دلایلی نتوانسته اند رضایت مسوولان داخلی را جلب کرده و حالا باید به کشورهای خود باز گردند.
هر چند از تمام خودروهای مرجوعی در سراسر کشور آمار دقیقی در دسترس نیست، اما در محوطه گمرک شهریار که یکی از گمرکات مهم در واردات خودرو محسوب می شود در حال حاضر خودروهای اطراق کرده اند که به دلیل عدم صدور مجوز در انتظار بازگشت به زادگاه خود هستند.
خودروهای وارداتی پیش از ورود به کشور باید از سوی موسسه استاندارد، سازمان محیط زیست و وزارت صنایع و معادن مجوز ورود به کشور را دریافت کنند. به همین منظور برخی از واردکنندگان پیش از ثبت سفارش اقدام به ورود خودرو به صورت آزمایشی به کشور میکنند و در صورتی که مجوز ورود از سوی مراجع مذکور صادر شود خودرو آزمایشی ثبت سفارش میشود، اما خودروهایی که موفق به اخذ مجوز نشوند باید به کشور مبدا بازگردانده شوند.


بختي كه از Z4 روي برگرداند
از میان خودروهایی که در گمرک شهریار هنوز موفق به دریافت مجوز از سوی کمیته خودرو نشدهاند بیش از همه خودروهای BMW Z4 به چشم میآید. خودرویی که تعداد بالای آن در محوطه گمرک نشان دهنده آن است که این خودرو نه به منظور دریافت مجوز بلکه با امیدواری بیشتری وارد کشور شده است، بهطوری که بخش انتهایی گمرک شهریار هماکنون به این مدل خودرو اختصاص دارد. این خودرو از مهر ماه سال گذشته در این قسمت از گمرک اطراق کرده، اما هنوز موفق به اخذ مجوز از سوی مراجع ذی صلاح نشده است. به گفته یکی از مسوولان شرکت واردکننده این خودرو، تولید Z4 در آمریکا موجب شد تا این خودرو موفق به اخذ مجوز ورود به کشور نشود. عدم صدور مجوز برای این خودرو در حالی است که وارد کنندگان Z4 در همان ابتدای امر اقدام به پیش فروش این خودرو کرده بودند، اما عدم صدور مجوز موجب شد تا این خودرو با گذشت بیش از یکسال همچنان در گمرک کشور خاک بخورد.
BMW X6 هشت سیلندر نیز سرنوشتی همانند Z4 دارد این خودرو نیز هنوز موفق به اخذ مجوز نشده به همین دلیل باید به زادگاه خود بازگردد. حجم بالای موتور این خودرو دلیل عدم صدور مجوز برای این خودرو اعلام شده است. پیش از این مدل شش سیلندر این خودرو آن هم تحت عنوان مجوز جانبازی موفق شده بود تا وارد کشور شود.
در کنار دو مدل BMW متوقف شده در گمرک شهریار، خودرویی به چشم می خورد که در سال های دور توانسته بود طرفداران بسیاری را در ایران به خود جلب کند و هنوز هم در خیابان های شهر به چشم می خورد اما مدل جدید آن موفق به اخذ مجوز نشد و در انتظار بازگشت به سر می برد. این خودرو اپل کورسای جدید است. کورسای جدید به دلیل نبود سرویس خدمات پس از فروش نتوانست بار دیگر به ایران راه پیدا کند و باید به کشور خود باز گردد.
خط قرمز تولید بر روی سوبارو و اسمارت
علاوه بر خودروهایی که موفق به اخذ مجوز برای ورود به کشور نشده اند، در گمرک شهریار با خودروهایی مواجه می شویم که به منظور بررسی و تست تولید وارد کشور شدهاند، اما نتوانستند رضایت خودروسازان داخلی را جلب کنند به همین دلیل این خودروها نیز باید با کشور خود بازگردند. در این خصوص میتوان به سوبارو و اسمارت خودروهای ژاپنی و آلمانی اشاره کرد. اسمارت که به دو منظور واردات و تولید در داخل کشور وارد شده بود، نه اقبالی برای تولید داشت و نه شانسی برای واردات یافت و به همین منظور این خودرو نیز راهی به جز بازگشت به زادگاهش پیش روی خود نمی بیند و هم اکنون در گمرک شهریار در انتظار بازگشت است.