بسیاری از مردم نمی دانند که موفقیت های دنیایی آنان تنها مرهون تلاشها و کوششهای آنان نیست، بلکه عوامل متعددی دست به دست هم داده و آن موفقیتها را دست یافتنی ساخته است.
این عوامل برخی انسانی و بعضی طبیعی و بخشی نیز ماوراء طبیعی و کاملاً روحی و روانی است که هنگامی که به درستی می اندیشیم و موفقیت خود و طریق نیل به آن را بررسی می کنیم، نقش عامل غیرطبیعی و متافیزیکی و روانی و روحی را بسیار پررنگ تر و محسوستر می یابیم.
امروزه عوامل موفقیت انسانهای بزرگ و کوچک در دانش روانشناسی توسط روانشناسان بزرگ مورد کاوش قرار گرفته و کتابهای متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآمده که در همه آنها به نقش تلقین به نفس، دعا خواست قبلی و اراده پیشین و تاثیر شگرف آن در احراز پیروزی و موفقیت اشاره شده و در فصلهای متعدد مورد تحقیق و مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
هنگامی که خواجه حافظ می گوید: «رونق مدرسه از درس و دعای ما بود» مشخص و مبین ساخته که علاوه بر تلاش ظاهری و کوشش تحصیلی، موفقیت رونق اصلی و حقیقی او در امور علمی، دعا کردن و درخواست توفیق از خداوند سبحان بوده است؛ چنانکه در ابیات دیگری به این حقیقت اشاره می کند:
هر گنج سعادت که خدا دادبه حافظ
از یمن دعای شب و ورد سحری بود
و یا اینکه:
صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم
و نیز خطاب به خود می سراید:
مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول
ز وردنیم شب و درس صبحگاه رسید
همچنین می گوید:
ما برآریم شبی دست و دعایی بکنیم
چاره این دل غمیده به جایی بکنیم
«سیمون وی»، معتقد است: «هر زمان انسان با این ایده یگانه که درک خود از حقیقت را افزایش دهد، به تمرکز و دقت بپردازد، حتی اگر تلاشش هیچ ثمر محسوسی تولید نکند، استعداد بیشتری برای به چنگ آوردن حقیقت می یابد.(۱)»
وی همچنین می نویسد: «یکی از افسانه های اسکیموها منشأ نور را چنین توضیح می دهد: «در ظلمات جاودان، کلاغی درمانده از یافتن غذا، با همه وجودش نور را آرزو کرد و زمین روشن شد.»(۲) وی سپس نتیجه می گیرد که اگر شوق و آرزوی واقعی وجود داشته باشد، اگر آن چیز که طلبیده می شود، واقعاً نور روشنی باشد، طلب، مطلوب را تولید می کند.
روشن است که نقش دعا در احراز موفقیت و نیل به خواسته ها، حتی در میان بی ایمان ترین افراد، در هنگام اضطرار و پریشان احوالی و گرفتاری، نادیده گرفته نمی شود و نوع بشر بر ارزش و اهمیت این پدیده ماوراء طبیعی که از فطرت و ذات و درون او برمی خیزد، واقف است، انسانها در همه حالات دعا می کنند، حتی هنگامی که به ظاهر از تکلم خاموشند، زیرا یک امر لفظی صرف نیست، هر چند شرایط و آدابی ویژه نیز دارد که با رعایت آن ثمره و نتیجه محسوس تر و ملموس تری، یا حتی به لحاظ زمانی، زودتری به دست می آید. از حضرت امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: «هیچ عملی را پیدا نمی کنید که مانند دعا موجب تقرب باشد.»(۳)
شرایط و آداب دعا
استجابت دعا و نتیجه گیری از آن قطعاً شرایط و آداب و ضوابط خاصی دارد، اما اینها مانع نمی شود بنده از روی اخلاص و غایت نیاز، درخواست خود را در دادگاه ربوبیت مطرح ننماید، تردیدی نیست که درخواست شخصی و طلب او از خدا، نباید با اهداف خلقت و جوهره عبودیت منافات داشته باشد، زیرا جوهره عبودیت، به پرستش ذات خداوند یگانه منتهی می شود. چنانکه در روایات نقل شده است:
«العبودیه جوهره کنههاالربوبیه» (بندگی، جوهری است که وجه پنهان آن ربوبیت است.)(۴) خداوند در قرآن کریم به نحو مطلق بندگانش را به دعا فراخوانده: ادعونی استجب لکم. (مرا بخوانید، تا اجابت کنم)(۵) ادعو ربکم تضرعاً و خفیه. (پروردگارتان را با تضرع و پنهانی فرا بخوانید.)(۶)
و نیز می فرماید: قل ما یعبوا بکم ربی، لولا دعاؤکم. (بگو! اگر دعای شما نبود، پروردگارتان به شما چه التفاتی داشت؟)(۷) علامه مجلسی(ره) می گوید: «حقیقت عبادت این است که بنده، خود را در مقام ذلت و عبودیت واداشته، رو به سوی رب خود آورد.»(۸)
صرف دعا و درخواست حاجت چه برای حوائج مادی زندگی باشد، یا برای امور معنوی بویژه تقرب به خدا، امری مطلوب و جوهره بندگی است که هدف از خلقت و آفرینش نیز همان است. آنچنانکه خداوند فرموده است:
و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون. (جن و انسان را نیافریدم، مگر برای عبادت و بندگی.)(۹) با این حال نمی توان از نقش زمان و مکان و شرایط و آداب و ضوابطی که برای دعا، در روایات، توصیه شده، غافل بود، زیرا این شرایط مجموعاً وضعیتی را به وجود می آورد که فرد با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری درخواست خود را مطرح می کند و برخی از مکانها و زمانهای خاص، امکان خلوص و حضور قلب را برای دعاکننده فراهم می آورد که در نتیجه راه استجابت دعا، مهیا می گردد.
علاوه بر جایگاه ویژه دعا و زمان (اوقات مناسب)، نوع اوراد و ادعیه ای که فرد با آنها درخواست خویش را مطرح می کند هم در استجابت دعای او تأثیر دارد. چنین نیست که با هر نیت و اراده ای و یا هر عبارت و جمله و کلمه ای بتوان همه خواسته های خود را به درگاه خداوند مطرح نمود.
هر چند با هر زبانی می توان دعای خود را مطرح ساخت، اما در همان زمان نیز برخی جملات و عبارات مناسب تر و شایسته ترند که بنده می تواند با تمسک به آنها درخواست خود را به درگاه احدیت بیان کند. روایت ذیل دلالت بر عمومیت دعا بدون توجه به نوع آن دارد (مطلق دعا):
یکی از اصحاب امام باقر(ع) از ایشان سؤال کرد: ای العباده افضل. (چه عبادتی برتر است؟)
حضرت پاسخ فرمود:
مامن شی افضل عندالله عزوجل من ان یسأل و یطلب مما عنده و ما احد ابغض الی الله عزوجل ممن یستکبر عن عبادته و لایسال ما عنده.
(هیچ چیز نزد خداوند عزوجل برتر از این نیست که به او عرض نیاز شود و از آنچه نزد او است خواسته شود و هیچ کس نزد خدا منفورتر از آن کسی نیست که نسبت به عبادت خدا تکبر می ورزد و از آنچه نزد خدا هست، طلب نمی کند.)(۰۱)
با این وجود تردیدی نیست که برای هر خواسته ای، دعا و عبادت ویژه ای با آداب و سنن مخصوص آن وجود دارد که اغلب از سوی اولیاء دین سفارش شده و چنانچه اگر با شرائط آن انجام شود، ثمره و نتیجه بهتری در استجابت دارد.
فهرست برخی از این آداب به صورت خلاصه چنین است:
۱) شناخت خدا: «گروهی به امام صادق(ع) عرض کردند: چرا دعا می کنیم و برآورده نمی شود؟ حضرت فرمود: برای اینکه شما کسی را می خوانید که او را نمی شناسید.»(۱۱)
۲) امیدواری به خدا و استجابت دعای خود.
۳) ناامیدی از سایر اسباب.
۴) حضور قلب.
۵) تضرع و زاری.
۶) شروع دعا با نام خدا.
۷) ثنا و تحمید خداوند
۸) درود بر پیامبر(ص) و اهل بیت (ع).
۹) توسل به پیامبر(ص) واهل بیت (ع).
۱۰) اقرار به گناه.
۱۱) پافشاری.
۱۲) پاکیزگی کسب و خوراک.
۱۳) اجتماع در دعا.
۱۴) عمل همراه دعا.
۱۵) دعاهای وارده مانند: کمیل، صباح، ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه، دعای عرفه،ندبه و بسیاری دیگر از دعاها که درکتاب شریف مفاتیح الجنان ضبط شده است.
۱۶) ایام، اوقات و مناسبت های ویژه زمانی.
این عوامل برخی انسانی و بعضی طبیعی و بخشی نیز ماوراء طبیعی و کاملاً روحی و روانی است که هنگامی که به درستی می اندیشیم و موفقیت خود و طریق نیل به آن را بررسی می کنیم، نقش عامل غیرطبیعی و متافیزیکی و روانی و روحی را بسیار پررنگ تر و محسوستر می یابیم.
امروزه عوامل موفقیت انسانهای بزرگ و کوچک در دانش روانشناسی توسط روانشناسان بزرگ مورد کاوش قرار گرفته و کتابهای متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآمده که در همه آنها به نقش تلقین به نفس، دعا خواست قبلی و اراده پیشین و تاثیر شگرف آن در احراز پیروزی و موفقیت اشاره شده و در فصلهای متعدد مورد تحقیق و مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
هنگامی که خواجه حافظ می گوید: «رونق مدرسه از درس و دعای ما بود» مشخص و مبین ساخته که علاوه بر تلاش ظاهری و کوشش تحصیلی، موفقیت رونق اصلی و حقیقی او در امور علمی، دعا کردن و درخواست توفیق از خداوند سبحان بوده است؛ چنانکه در ابیات دیگری به این حقیقت اشاره می کند:
هر گنج سعادت که خدا دادبه حافظ
از یمن دعای شب و ورد سحری بود
و یا اینکه:
صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ
هرچه کردم همه از دولت قرآن کردم
و نیز خطاب به خود می سراید:
مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول
ز وردنیم شب و درس صبحگاه رسید
همچنین می گوید:
ما برآریم شبی دست و دعایی بکنیم
چاره این دل غمیده به جایی بکنیم
«سیمون وی»، معتقد است: «هر زمان انسان با این ایده یگانه که درک خود از حقیقت را افزایش دهد، به تمرکز و دقت بپردازد، حتی اگر تلاشش هیچ ثمر محسوسی تولید نکند، استعداد بیشتری برای به چنگ آوردن حقیقت می یابد.(۱)»
وی همچنین می نویسد: «یکی از افسانه های اسکیموها منشأ نور را چنین توضیح می دهد: «در ظلمات جاودان، کلاغی درمانده از یافتن غذا، با همه وجودش نور را آرزو کرد و زمین روشن شد.»(۲) وی سپس نتیجه می گیرد که اگر شوق و آرزوی واقعی وجود داشته باشد، اگر آن چیز که طلبیده می شود، واقعاً نور روشنی باشد، طلب، مطلوب را تولید می کند.
روشن است که نقش دعا در احراز موفقیت و نیل به خواسته ها، حتی در میان بی ایمان ترین افراد، در هنگام اضطرار و پریشان احوالی و گرفتاری، نادیده گرفته نمی شود و نوع بشر بر ارزش و اهمیت این پدیده ماوراء طبیعی که از فطرت و ذات و درون او برمی خیزد، واقف است، انسانها در همه حالات دعا می کنند، حتی هنگامی که به ظاهر از تکلم خاموشند، زیرا یک امر لفظی صرف نیست، هر چند شرایط و آدابی ویژه نیز دارد که با رعایت آن ثمره و نتیجه محسوس تر و ملموس تری، یا حتی به لحاظ زمانی، زودتری به دست می آید. از حضرت امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: «هیچ عملی را پیدا نمی کنید که مانند دعا موجب تقرب باشد.»(۳)
شرایط و آداب دعا
استجابت دعا و نتیجه گیری از آن قطعاً شرایط و آداب و ضوابط خاصی دارد، اما اینها مانع نمی شود بنده از روی اخلاص و غایت نیاز، درخواست خود را در دادگاه ربوبیت مطرح ننماید، تردیدی نیست که درخواست شخصی و طلب او از خدا، نباید با اهداف خلقت و جوهره عبودیت منافات داشته باشد، زیرا جوهره عبودیت، به پرستش ذات خداوند یگانه منتهی می شود. چنانکه در روایات نقل شده است:
«العبودیه جوهره کنههاالربوبیه» (بندگی، جوهری است که وجه پنهان آن ربوبیت است.)(۴) خداوند در قرآن کریم به نحو مطلق بندگانش را به دعا فراخوانده: ادعونی استجب لکم. (مرا بخوانید، تا اجابت کنم)(۵) ادعو ربکم تضرعاً و خفیه. (پروردگارتان را با تضرع و پنهانی فرا بخوانید.)(۶)
و نیز می فرماید: قل ما یعبوا بکم ربی، لولا دعاؤکم. (بگو! اگر دعای شما نبود، پروردگارتان به شما چه التفاتی داشت؟)(۷) علامه مجلسی(ره) می گوید: «حقیقت عبادت این است که بنده، خود را در مقام ذلت و عبودیت واداشته، رو به سوی رب خود آورد.»(۸)
صرف دعا و درخواست حاجت چه برای حوائج مادی زندگی باشد، یا برای امور معنوی بویژه تقرب به خدا، امری مطلوب و جوهره بندگی است که هدف از خلقت و آفرینش نیز همان است. آنچنانکه خداوند فرموده است:
و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون. (جن و انسان را نیافریدم، مگر برای عبادت و بندگی.)(۹) با این حال نمی توان از نقش زمان و مکان و شرایط و آداب و ضوابطی که برای دعا، در روایات، توصیه شده، غافل بود، زیرا این شرایط مجموعاً وضعیتی را به وجود می آورد که فرد با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری درخواست خود را مطرح می کند و برخی از مکانها و زمانهای خاص، امکان خلوص و حضور قلب را برای دعاکننده فراهم می آورد که در نتیجه راه استجابت دعا، مهیا می گردد.
علاوه بر جایگاه ویژه دعا و زمان (اوقات مناسب)، نوع اوراد و ادعیه ای که فرد با آنها درخواست خویش را مطرح می کند هم در استجابت دعای او تأثیر دارد. چنین نیست که با هر نیت و اراده ای و یا هر عبارت و جمله و کلمه ای بتوان همه خواسته های خود را به درگاه خداوند مطرح نمود.
هر چند با هر زبانی می توان دعای خود را مطرح ساخت، اما در همان زمان نیز برخی جملات و عبارات مناسب تر و شایسته ترند که بنده می تواند با تمسک به آنها درخواست خود را به درگاه احدیت بیان کند. روایت ذیل دلالت بر عمومیت دعا بدون توجه به نوع آن دارد (مطلق دعا):
یکی از اصحاب امام باقر(ع) از ایشان سؤال کرد: ای العباده افضل. (چه عبادتی برتر است؟)
حضرت پاسخ فرمود:
مامن شی افضل عندالله عزوجل من ان یسأل و یطلب مما عنده و ما احد ابغض الی الله عزوجل ممن یستکبر عن عبادته و لایسال ما عنده.
(هیچ چیز نزد خداوند عزوجل برتر از این نیست که به او عرض نیاز شود و از آنچه نزد او است خواسته شود و هیچ کس نزد خدا منفورتر از آن کسی نیست که نسبت به عبادت خدا تکبر می ورزد و از آنچه نزد خدا هست، طلب نمی کند.)(۰۱)
با این وجود تردیدی نیست که برای هر خواسته ای، دعا و عبادت ویژه ای با آداب و سنن مخصوص آن وجود دارد که اغلب از سوی اولیاء دین سفارش شده و چنانچه اگر با شرائط آن انجام شود، ثمره و نتیجه بهتری در استجابت دارد.
فهرست برخی از این آداب به صورت خلاصه چنین است:
۱) شناخت خدا: «گروهی به امام صادق(ع) عرض کردند: چرا دعا می کنیم و برآورده نمی شود؟ حضرت فرمود: برای اینکه شما کسی را می خوانید که او را نمی شناسید.»(۱۱)
۲) امیدواری به خدا و استجابت دعای خود.
۳) ناامیدی از سایر اسباب.
۴) حضور قلب.
۵) تضرع و زاری.
۶) شروع دعا با نام خدا.
۷) ثنا و تحمید خداوند
۸) درود بر پیامبر(ص) و اهل بیت (ع).
۹) توسل به پیامبر(ص) واهل بیت (ع).
۱۰) اقرار به گناه.
۱۱) پافشاری.
۱۲) پاکیزگی کسب و خوراک.
۱۳) اجتماع در دعا.
۱۴) عمل همراه دعا.
۱۵) دعاهای وارده مانند: کمیل، صباح، ابوحمزه ثمالی، مناجات شعبانیه، دعای عرفه،ندبه و بسیاری دیگر از دعاها که درکتاب شریف مفاتیح الجنان ضبط شده است.
۱۶) ایام، اوقات و مناسبت های ویژه زمانی.