این روزها به گواه آمار، روند تامین قطعات تندر-90 بهبودی نسبی یافته و به تبع آن، تیراژ این میهمان فرانسوی نیز افزایش پیدا کرده است. این موضوع البته در شرایطی است که روند تولید و تیراژ تندر هنوز هم با آنچه که باید باشد، فاصله داشته و خیلی مانده تا اوضاع این محصول پرحاشیه به سر و سامان برسد. با این حال، بهبود نسبی وضعیت تولید تندر، بهانهای شد تا این هفته میزبان معاون تندر-90 ایرانخودرو شده و گفتوگویی در درباره مسائل مختلف این محصول با وی انجام دهیم. محمدرضا معتمد در این گفتوگو عنوان میکند که رنو هنوز پیشبینی دقیقی از آینده خود در ایران نداشته و بازار کشور را، زیانده میداند.
معتمد که از وضعیت فعلی تولید تندر، راضی به نظر میرسد، از رسیدن تیراژ این محصول به 150 دستگاه در روز طی هفتههای پایانی سال خبر میدهد. به گفته وی، تغییر مدیرعامل شرکت رنوپارس (تامینکننده قطعات تندر)، تاثیر مثبتی بر روند تامین قطعات تندر گذاشته، چرا که مدیرعامل جدید انعطافپذیرتر از مدیران قبلی است. معتمد این خبر مهم را نیز اعلام میکند که قرار است به زودی بخشی از قطعات تندر-90، بدون واسطهگری رنوپارس و مستقیماً توسط ساپکو (تامینکننده قطعات ایرانخودرو) تامین شود. وی در عین حال تاکید میکند که رنو همچنان به نظارت خود بر روند تامین قطعات ادامه خواهد داد. این موضوع در شرایطی است که به گفته برخی کارشناسان، ممکن است با کنار رفتن رنوپارس از زنجیره تامین برخی قطعات تندر، کیفیت این محصول افت کند. گفتوگوی دنیای خودرو با معاون تندر-90 ایرانخودرو را میخوانید.
* * *
از تندر-90 چه خبر؟ ظاهرا اوضاع تولید این خودرو بر وفق مراد بوده و تیراژ به حدی نسبتاً قابل قبول رسیده است.
فعلاً که وضعیت تولید، بسیار بهتر از گذشته شده و روند تامین قطعات نیز مطلوب است. ما در حال حاضر به طور میانگین روزانه 95 دستگاه تندر تولید میکنیم. ممکن است گفته شود این رقم نیز چندان مناسب نیست، اما اگر به تیراژ سال گذشته تندر نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که نسبت به گذشته پیشرفت زیادی کردهایم. ایرانخودرو پارسال تنها 20 دستگاه در روز تندر-90 تولید میکرد، اما با بهتر شدن روند تامین قطعات، هماکنون تیراژ این محصول چهار برابر شده است. همچنین طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، هر چه پیش برویم، تیراژ تندر بیشتر نیز خواهد شد.
یعنی به چه رقمی خواهد رسید؟
سعی ما این است که تا پایان سال جاری، تیراژ تندر را به 150 دستگاه در روز برسانیم. البته قرار بود زودتر از اینها به تیراژ 150 دستگاه برسیم، اما چون برخی قطعهسازها، طبق برنامه پیش نیامدند، این هدف اواخر امسال محقق خواهد شد.
دلیل بهتر شدن روند تامین قطعات تندر و افزایش تیراژ آن چیست؟ گفته میشود تغییر مدیریتی در شرکت رنوپارس (تامینکننده قطعات تندر)، در این مورد موثر بوده است؟
همین طور است. تغییر مدیرعامل رنوپارس، تاثیر زیادی در بهتر شدن پروسه تولید تندر داشته و نمیتوان منکر آن شد. مدیرعامل جدید این شرکت، یک ایرانیالاصل است که هم انرژی زیادی دارد و هم انعطاف بیشتری نسبت به مدیران قبلی از خود نشان میدهد. به نظر من، رفتن آقای کربل و آمدن آقای کارگر به جای وی، دلیل اصلی بهتر شدن وضعیت تولید تندر است.
این انعطافپذیری مدیرعامل جدید، به شخصیت خود وی مربوط میشود، یا به معنای تغییر سیاستهای شرکت رنو در قبال خودروسازان ایرانی است؟
به نظر من تغییر خاصی در سیاستهای کلی رنو ایجاد نشده و منعطفتر بودن شخص مدیرعامل جدید رنوپارس نسبت به قبلیها، زمینه بهتر شدن وضعیت تولید تندر را فراهم کرده است. مدیران پیشین رنوپارس، اصرار داشتند تنها با یک روش، که آن هم روش شخصی خودشان بود، کار را پیش ببرند، اما مدیرعامل جدید روشهای مختلفی را به کار میگیرد.
انعطافپذیری مدیرعامل رنوپارس، یک نگرانی را به وجود میآورد و آن، کاهش سختگیری و نظارت رنو بر روند تامین قطعات و تولید تندر-90 است. نظرتان در این مورد چیست؟
نباید نگرانی خاصی در این مورد داشته باشیم، چرا که انعطافپذیری وی به معنای پا گذاشتن روی خطوط قرمز رنو نیست. همانطور که گفتم، رنو تغییری در سیاستهای کلی خود نسبت به خودروسازی ایران نداده است، اما مدیرعاملی برای رنوپارس فرستاده، که روشهای بهتری دارد و وقت بیشتری برای پیشبرد کار میگذارد. این نکته را هم بگویم که یکی دیگر از دلایل تغییر مدیرعامل رنوپارس، انجام بازارسنجی در ایران است.
بازارسنجی معمولاً پیش از ورود به آن بازار انجام میشود. مگر رنو قبلاً این کار را انجام نداده است؟
منظورم انجام بازارسنجی جدید است. رنو دو سال پیش پس از بروز بحران مالی، یک سری برنامههای کوتاه، بلند و میان مدت برای بازارهای خود در نظر گرفت، که ایران جزو برنامههای کوتاه و میان مدت این شرکت قرار دارد. در واقع رنو با انجام این برنامهریزیها، میخواهد بداند کدام بازارهایش سودزا هستند و کدام ضررده.
خب در مورد ایران به چه نتیجهای رسیدهاند؟
فعلاً معتقدند بازار ایران زیانده است. در حال حاضر تندر-90 یکی از محصولات ضررده خودروسازی کشور به حساب میآید و رنو میخواهد در بررسیهای بیشتر، بداند که چه سرنوشتی در ایران انتظارش را میکشد.
با توجه به ضررده بودن تندر-90، این پرسش پیش میآید که چرا رنو ، از ایران نمیرود؟
چون اولاً هنوز به سودده شدن بازار ایران امیدوار است و در درجه دوم نیز باید هزینه زیادی بابت خروج از خودروسازی ما بپردازد. در واقع رنو فعلاً در حال کسب تکلیف است، به نحوی که نمیتواند پیشبینی دقیقی از آینده خود در ایران داشته باشد.
پیشبینی شما از سرنوشت رنو در ایران چیست ؟
من هم نمی توانم اظهارنظر دقیقی در این مورد بکنم، چرا که آینده رنو تابع یک سری شرایط خاص و غیر قابل پیش بینی است.
چه شرایطی؟
حالا بماند، اما همین قدر بدانید که همه چیز از مسائل مالی گرفته تا سیاستهای کلان کشور، در چگونگی آینده رنو تاثیرگذار است.
طبق گفته شما، هماکنون روند تولید تندر-90 بهتر از گذشته شده است، ایا با این شرایط باز هم معتقد به حذف رنوپارس از زنجیره تامین قطعات این خودرو هستید؟
من شخصاً قبلاً هم موافق حذف رنوپارس نبودم و فقط عنوان میکردم که این شرکت باید در انجام وظایف خود بهتر عمل کند. خود مسوولان رنوپارس نیز هماکنون به نقاط ضعف خود پی برده و سرسختی آنها کمتر شده است. به عنوان مثال، طبق جلساتی که با این شرکت برگزار کردیم، قرار شد بخشی از قطعات تندر-90، بدون واسطهگری رنوپارس، مستقیماً از ساپکو (تامینکننده قطعات ایرانخودرو) تامین شود .
یعنی رنوپارس بخشی از وظیفه خود را بابت تامین قطعات، به ساپکو واگذار میکند؟
بله، همین طور است.
اما با این شرایط ممکن است کیفیت تندر تحت تاثیر قرار بگیرد.
خیر اینگونه نیست، چرا که هم توان قطعهسازی و خودروسازی ما بالاست و هم رنو همچنان به نظارت خود بر قطعات تولیدی ادامه خواهد داد. با این حساب، نه تنها کیفیت تندر-90 افت نخواهد کرد، بلکه از آن سو تیراژ این خودرو نیز افزایش مییابد.
از رنوپارس فاصله بگیریم و به خود رنو بپردازیم. در حالت کلی ورود رنو به خودروسازی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا حضور این شرکت، توانسته تاثیر مثبتی بر زنجیره خودروسازی ما بگذارد؟
به هر حال همین که یکی از پنج خودروساز بزرگ دنیا حاضر به همکاری مشترک با صنعت خودروسازی ما شده، نکتهای مثبت و موثر است، اما به شرطی که استفاده لازم را از این حضور ببریم. مثل الان که پلتفرم مشترکی به نام x90 داریم، باید تا جایی که ممکن است از آن استفاده کنیم، نه اینکه 10 سال دیگر به فکر بهرهگیری از آن بیافتیم.
آیا تا به امروز که چند سال از حضور رنو در ایران میگذرد، خودروسازی ما بهره لازم را در این مورد برده است؟
قطعاً بهتر از اینها میتوانستیم عمل کنیم. البته تا به امروز نیز تا حدی استفاده لازم را از همکاری با رنو بردهایم، اما این مقدار کافی نبوده است.
ظاهراً بیشترین استفاده را از حضور رنو، قطعهسازان بردهاند.
همین طور است. صنعت قطعهسازی ما به واسطه حضور رنو و آموزشهای این شرکت، با تکنولوژی روز و دانش فنی خودروسازان بزرگ، آشنا شد و پیشرفت بسیار خوبی کرد. به نظر من، در حال حاضر توان قطعهسازی کشور از خودروسازی نیز بیشتر بوده و روند صادراتمان نیز در این مورد بهتر است.
حال که بحث قطعهسازی شد، این را هم بگویید که هماکنون درصد تولید داخل قطعات تندر به چه رقمی رسیده است.
در حال حاضر 60درصد است، اما آن طور که قطعهسازان اعلام کردهاند، توانایی افزایش این رقم نیز وجود دارد.
یعنی تا چند درصد؟
دقیقاً در اطلاع نیستم، این را باید از قطعهسازان پرسید.
هرچه درصد داخلیسازی تندر بالا برود، تعرفه واردات قطعات ckd آن کاهش خواهد یافت. در حال حاضر چه تعرفهای بابت ورود قطعات این خودرو به گمرگ پرداخت میشود؟
چون داخلیسازی تندر به 60درصد رسیده، گمرک باید تعرفه ای 31درصدی را برای قطعات تندر لحاظ کند، اما ظاهراً چون هنوز این درصد داخلیسازی به گمرک ابلاغ نشده، ما همچنان 37درصد تعرفه بابت واردات ckd تندر میپردازیم.
معتمد که از وضعیت فعلی تولید تندر، راضی به نظر میرسد، از رسیدن تیراژ این محصول به 150 دستگاه در روز طی هفتههای پایانی سال خبر میدهد. به گفته وی، تغییر مدیرعامل شرکت رنوپارس (تامینکننده قطعات تندر)، تاثیر مثبتی بر روند تامین قطعات تندر گذاشته، چرا که مدیرعامل جدید انعطافپذیرتر از مدیران قبلی است. معتمد این خبر مهم را نیز اعلام میکند که قرار است به زودی بخشی از قطعات تندر-90، بدون واسطهگری رنوپارس و مستقیماً توسط ساپکو (تامینکننده قطعات ایرانخودرو) تامین شود. وی در عین حال تاکید میکند که رنو همچنان به نظارت خود بر روند تامین قطعات ادامه خواهد داد. این موضوع در شرایطی است که به گفته برخی کارشناسان، ممکن است با کنار رفتن رنوپارس از زنجیره تامین برخی قطعات تندر، کیفیت این محصول افت کند. گفتوگوی دنیای خودرو با معاون تندر-90 ایرانخودرو را میخوانید.
* * *
از تندر-90 چه خبر؟ ظاهرا اوضاع تولید این خودرو بر وفق مراد بوده و تیراژ به حدی نسبتاً قابل قبول رسیده است.
فعلاً که وضعیت تولید، بسیار بهتر از گذشته شده و روند تامین قطعات نیز مطلوب است. ما در حال حاضر به طور میانگین روزانه 95 دستگاه تندر تولید میکنیم. ممکن است گفته شود این رقم نیز چندان مناسب نیست، اما اگر به تیراژ سال گذشته تندر نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که نسبت به گذشته پیشرفت زیادی کردهایم. ایرانخودرو پارسال تنها 20 دستگاه در روز تندر-90 تولید میکرد، اما با بهتر شدن روند تامین قطعات، هماکنون تیراژ این محصول چهار برابر شده است. همچنین طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، هر چه پیش برویم، تیراژ تندر بیشتر نیز خواهد شد.
یعنی به چه رقمی خواهد رسید؟
سعی ما این است که تا پایان سال جاری، تیراژ تندر را به 150 دستگاه در روز برسانیم. البته قرار بود زودتر از اینها به تیراژ 150 دستگاه برسیم، اما چون برخی قطعهسازها، طبق برنامه پیش نیامدند، این هدف اواخر امسال محقق خواهد شد.
دلیل بهتر شدن روند تامین قطعات تندر و افزایش تیراژ آن چیست؟ گفته میشود تغییر مدیریتی در شرکت رنوپارس (تامینکننده قطعات تندر)، در این مورد موثر بوده است؟
همین طور است. تغییر مدیرعامل رنوپارس، تاثیر زیادی در بهتر شدن پروسه تولید تندر داشته و نمیتوان منکر آن شد. مدیرعامل جدید این شرکت، یک ایرانیالاصل است که هم انرژی زیادی دارد و هم انعطاف بیشتری نسبت به مدیران قبلی از خود نشان میدهد. به نظر من، رفتن آقای کربل و آمدن آقای کارگر به جای وی، دلیل اصلی بهتر شدن وضعیت تولید تندر است.
این انعطافپذیری مدیرعامل جدید، به شخصیت خود وی مربوط میشود، یا به معنای تغییر سیاستهای شرکت رنو در قبال خودروسازان ایرانی است؟
به نظر من تغییر خاصی در سیاستهای کلی رنو ایجاد نشده و منعطفتر بودن شخص مدیرعامل جدید رنوپارس نسبت به قبلیها، زمینه بهتر شدن وضعیت تولید تندر را فراهم کرده است. مدیران پیشین رنوپارس، اصرار داشتند تنها با یک روش، که آن هم روش شخصی خودشان بود، کار را پیش ببرند، اما مدیرعامل جدید روشهای مختلفی را به کار میگیرد.
انعطافپذیری مدیرعامل رنوپارس، یک نگرانی را به وجود میآورد و آن، کاهش سختگیری و نظارت رنو بر روند تامین قطعات و تولید تندر-90 است. نظرتان در این مورد چیست؟
نباید نگرانی خاصی در این مورد داشته باشیم، چرا که انعطافپذیری وی به معنای پا گذاشتن روی خطوط قرمز رنو نیست. همانطور که گفتم، رنو تغییری در سیاستهای کلی خود نسبت به خودروسازی ایران نداده است، اما مدیرعاملی برای رنوپارس فرستاده، که روشهای بهتری دارد و وقت بیشتری برای پیشبرد کار میگذارد. این نکته را هم بگویم که یکی دیگر از دلایل تغییر مدیرعامل رنوپارس، انجام بازارسنجی در ایران است.
بازارسنجی معمولاً پیش از ورود به آن بازار انجام میشود. مگر رنو قبلاً این کار را انجام نداده است؟
منظورم انجام بازارسنجی جدید است. رنو دو سال پیش پس از بروز بحران مالی، یک سری برنامههای کوتاه، بلند و میان مدت برای بازارهای خود در نظر گرفت، که ایران جزو برنامههای کوتاه و میان مدت این شرکت قرار دارد. در واقع رنو با انجام این برنامهریزیها، میخواهد بداند کدام بازارهایش سودزا هستند و کدام ضررده.
خب در مورد ایران به چه نتیجهای رسیدهاند؟
فعلاً معتقدند بازار ایران زیانده است. در حال حاضر تندر-90 یکی از محصولات ضررده خودروسازی کشور به حساب میآید و رنو میخواهد در بررسیهای بیشتر، بداند که چه سرنوشتی در ایران انتظارش را میکشد.
با توجه به ضررده بودن تندر-90، این پرسش پیش میآید که چرا رنو ، از ایران نمیرود؟
چون اولاً هنوز به سودده شدن بازار ایران امیدوار است و در درجه دوم نیز باید هزینه زیادی بابت خروج از خودروسازی ما بپردازد. در واقع رنو فعلاً در حال کسب تکلیف است، به نحوی که نمیتواند پیشبینی دقیقی از آینده خود در ایران داشته باشد.
پیشبینی شما از سرنوشت رنو در ایران چیست ؟
من هم نمی توانم اظهارنظر دقیقی در این مورد بکنم، چرا که آینده رنو تابع یک سری شرایط خاص و غیر قابل پیش بینی است.
چه شرایطی؟
حالا بماند، اما همین قدر بدانید که همه چیز از مسائل مالی گرفته تا سیاستهای کلان کشور، در چگونگی آینده رنو تاثیرگذار است.
طبق گفته شما، هماکنون روند تولید تندر-90 بهتر از گذشته شده است، ایا با این شرایط باز هم معتقد به حذف رنوپارس از زنجیره تامین قطعات این خودرو هستید؟
من شخصاً قبلاً هم موافق حذف رنوپارس نبودم و فقط عنوان میکردم که این شرکت باید در انجام وظایف خود بهتر عمل کند. خود مسوولان رنوپارس نیز هماکنون به نقاط ضعف خود پی برده و سرسختی آنها کمتر شده است. به عنوان مثال، طبق جلساتی که با این شرکت برگزار کردیم، قرار شد بخشی از قطعات تندر-90، بدون واسطهگری رنوپارس، مستقیماً از ساپکو (تامینکننده قطعات ایرانخودرو) تامین شود .
یعنی رنوپارس بخشی از وظیفه خود را بابت تامین قطعات، به ساپکو واگذار میکند؟
بله، همین طور است.
اما با این شرایط ممکن است کیفیت تندر تحت تاثیر قرار بگیرد.
خیر اینگونه نیست، چرا که هم توان قطعهسازی و خودروسازی ما بالاست و هم رنو همچنان به نظارت خود بر قطعات تولیدی ادامه خواهد داد. با این حساب، نه تنها کیفیت تندر-90 افت نخواهد کرد، بلکه از آن سو تیراژ این خودرو نیز افزایش مییابد.
از رنوپارس فاصله بگیریم و به خود رنو بپردازیم. در حالت کلی ورود رنو به خودروسازی کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا حضور این شرکت، توانسته تاثیر مثبتی بر زنجیره خودروسازی ما بگذارد؟
به هر حال همین که یکی از پنج خودروساز بزرگ دنیا حاضر به همکاری مشترک با صنعت خودروسازی ما شده، نکتهای مثبت و موثر است، اما به شرطی که استفاده لازم را از این حضور ببریم. مثل الان که پلتفرم مشترکی به نام x90 داریم، باید تا جایی که ممکن است از آن استفاده کنیم، نه اینکه 10 سال دیگر به فکر بهرهگیری از آن بیافتیم.
آیا تا به امروز که چند سال از حضور رنو در ایران میگذرد، خودروسازی ما بهره لازم را در این مورد برده است؟
قطعاً بهتر از اینها میتوانستیم عمل کنیم. البته تا به امروز نیز تا حدی استفاده لازم را از همکاری با رنو بردهایم، اما این مقدار کافی نبوده است.
ظاهراً بیشترین استفاده را از حضور رنو، قطعهسازان بردهاند.
همین طور است. صنعت قطعهسازی ما به واسطه حضور رنو و آموزشهای این شرکت، با تکنولوژی روز و دانش فنی خودروسازان بزرگ، آشنا شد و پیشرفت بسیار خوبی کرد. به نظر من، در حال حاضر توان قطعهسازی کشور از خودروسازی نیز بیشتر بوده و روند صادراتمان نیز در این مورد بهتر است.
حال که بحث قطعهسازی شد، این را هم بگویید که هماکنون درصد تولید داخل قطعات تندر به چه رقمی رسیده است.
در حال حاضر 60درصد است، اما آن طور که قطعهسازان اعلام کردهاند، توانایی افزایش این رقم نیز وجود دارد.
یعنی تا چند درصد؟
دقیقاً در اطلاع نیستم، این را باید از قطعهسازان پرسید.
هرچه درصد داخلیسازی تندر بالا برود، تعرفه واردات قطعات ckd آن کاهش خواهد یافت. در حال حاضر چه تعرفهای بابت ورود قطعات این خودرو به گمرگ پرداخت میشود؟
چون داخلیسازی تندر به 60درصد رسیده، گمرک باید تعرفه ای 31درصدی را برای قطعات تندر لحاظ کند، اما ظاهراً چون هنوز این درصد داخلیسازی به گمرک ابلاغ نشده، ما همچنان 37درصد تعرفه بابت واردات ckd تندر میپردازیم.