گل همیشه بهار
متخصص بخش اینترنت
گروه طراحی خودروی هیبریدی "ساینا" موفق به ساخت نخستین خودروی هیبریدی بر پایه ۲۰۶ صندوقدار شدند.
به گزارش رجانیوز، این گروه متشکل از ۲۵ دانشجوی مقطع کارشناسی مکانیک- برق- صنایع و طراحی صنعتی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از سال ۱۳۸۸ با هدف طراحی و ساخت خودروی هیبریدی با سرپرستی دکتر شیرازپور آغاز به کار کرد.
طراحی اولیه این خودرو تا پایان سال ۸۹ ادامه داشت و مراحل ساخت این خودرو از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز شد و به صورت تمام وقت از تابستان سال ۹۰ روند ساخت ادامه پیدا نمود و در پاییز همان سال به اتمام رسید.خودروی هیبریدی "ساینا" اولین نمونه خودروی هیبریدی در نوع خود است که بر پایه پلتفرم خودروی ۲۰۶ صندوقدار تولید شده است. طراحی این خودرو بر اساس استفاده در سیکل شهری بوده و در کلان شهرهایی همچون تهران موجب کاهش آلودگی ناشی از آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها خواهد شد.
این خودرو از نظر درجه هیبریداسیون از نوع سری بوده که امکان شارژ با برق شهر را نیز دارد. همچنین از یک موتور الکتریکی با حداکثرتوان ۱۳۵اسب بخار ( محدود شده روی ۶۵ اسب بخار) وگشتاور ۳۹۳ نیوتن متر (محدود شده روی ۱۷۰ نیوتن متر)، ژنراتوری به توان ۲۷ اسب بخار که به یک موتور احتراقی ۸۰۰ سی سی با توان ۵۵ اسب بخاری کوپل شده بهره میبرد.
وزن خودرو ۹۵۰ کیلو گرم بوده که نسبت به خودروی ۲۰۶ صندوقدار نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم سبکتر شده است. همچنین جانمایی و نصب قطعات بر روی شاسی طوری پیش بینی شده است که توضیع وزن بر روی محورها به صورت مساوی صورت پذیرد که موجب ارتقاء چشمگیر پایداری و هندلینگ خودرو خواهد شد.
سیستم ترمز این خودرو از نوع الکتروهیدرولیکی همراه با تنظیم کننده فشار بوستر خلاء و ترمز دیسکی برای محورهای جلو و عقب است. حد اکثر سرعت خودرو ۱۳۵ کیلومتر در ساعت بوده که در صورت استفاده از باتریهای قویتر به ۱۶۰ کیلو متر در ساعت خواهد رسید و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن بالغ بر ۱۷ ثانیه بوده و قادر است بدون کلاج نیز از تندترین شیب ها بالا برود.
همچنین با طراحی و پیاده سازی سیستم توقف در شیب قادر است بدون نیاز به ترمز گیری از طرف راننده در سربالایی ها به صورت خودکار از عقب رفتن خودرو جلو گیری کند.
تغییرات ظاهری خودرو نیز از نوعface lift درجه دو بوده که شامل تغییرات در ظاهر چراغها، کاپوت، درب صندوق و سپر جلو و عقب خودرو است.
از جمله نقاط قوت این خودرو محاسبات پیچیده وتوجه ویژه به مسائل ریز فنی همچون انجام تستهای دقیق بر روی موتور احتراقی برای یافتن بهترین نقطهی کاری و نیز ساخت و استفاده از تجهیزات کنترلی به روز دنیا با کارایی و راندمان بالا که سبب کاهش مصرف سوخت و آلودگی آن شده است، میباشد.
منبع انرژی خودرو باتری های لیتیم- پلیمری می باشد. ولتاژ کاری آن ۶۰۰ ولت با توان نامی ۲ کیلو وات ساعت بوده که آن را در اختیار موتور قرار میدهد و در صورت نیاز به توان بیشتر، قابلیت استفاده از نیروی تولیدی ژنراتور را نیز دارا است.
از ویژگیهای فنی بارز این خودرو میتوان به ترمز الکتروهیدرولیکی- فرمان برقی- سیستم محدود کننده گشتاور- توقف در شیب، بدون نیاز به ترمز اشاره کرد.
هزینه طراحی و ساخت این خودرو در مجموع ۵۳۰ میلیون ریال بوده که در صورت رسیدن به تولید انبوه با قیمت حدودی ۲۳۰ میلیون ریال به دست مصرف کننده خواهد رسید.
گفتنی است تمامی وسایل نقلیهای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشینهای هیبیریدی میگویند.
به گزارش رجانیوز، این گروه متشکل از ۲۵ دانشجوی مقطع کارشناسی مکانیک- برق- صنایع و طراحی صنعتی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از سال ۱۳۸۸ با هدف طراحی و ساخت خودروی هیبریدی با سرپرستی دکتر شیرازپور آغاز به کار کرد.
طراحی اولیه این خودرو تا پایان سال ۸۹ ادامه داشت و مراحل ساخت این خودرو از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز شد و به صورت تمام وقت از تابستان سال ۹۰ روند ساخت ادامه پیدا نمود و در پاییز همان سال به اتمام رسید.خودروی هیبریدی "ساینا" اولین نمونه خودروی هیبریدی در نوع خود است که بر پایه پلتفرم خودروی ۲۰۶ صندوقدار تولید شده است. طراحی این خودرو بر اساس استفاده در سیکل شهری بوده و در کلان شهرهایی همچون تهران موجب کاهش آلودگی ناشی از آلاینده های خروجی از اگزوز خودروها خواهد شد.
این خودرو از نظر درجه هیبریداسیون از نوع سری بوده که امکان شارژ با برق شهر را نیز دارد. همچنین از یک موتور الکتریکی با حداکثرتوان ۱۳۵اسب بخار ( محدود شده روی ۶۵ اسب بخار) وگشتاور ۳۹۳ نیوتن متر (محدود شده روی ۱۷۰ نیوتن متر)، ژنراتوری به توان ۲۷ اسب بخار که به یک موتور احتراقی ۸۰۰ سی سی با توان ۵۵ اسب بخاری کوپل شده بهره میبرد.
وزن خودرو ۹۵۰ کیلو گرم بوده که نسبت به خودروی ۲۰۶ صندوقدار نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم سبکتر شده است. همچنین جانمایی و نصب قطعات بر روی شاسی طوری پیش بینی شده است که توضیع وزن بر روی محورها به صورت مساوی صورت پذیرد که موجب ارتقاء چشمگیر پایداری و هندلینگ خودرو خواهد شد.
سیستم ترمز این خودرو از نوع الکتروهیدرولیکی همراه با تنظیم کننده فشار بوستر خلاء و ترمز دیسکی برای محورهای جلو و عقب است. حد اکثر سرعت خودرو ۱۳۵ کیلومتر در ساعت بوده که در صورت استفاده از باتریهای قویتر به ۱۶۰ کیلو متر در ساعت خواهد رسید و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن بالغ بر ۱۷ ثانیه بوده و قادر است بدون کلاج نیز از تندترین شیب ها بالا برود.
همچنین با طراحی و پیاده سازی سیستم توقف در شیب قادر است بدون نیاز به ترمز گیری از طرف راننده در سربالایی ها به صورت خودکار از عقب رفتن خودرو جلو گیری کند.
تغییرات ظاهری خودرو نیز از نوعface lift درجه دو بوده که شامل تغییرات در ظاهر چراغها، کاپوت، درب صندوق و سپر جلو و عقب خودرو است.
از جمله نقاط قوت این خودرو محاسبات پیچیده وتوجه ویژه به مسائل ریز فنی همچون انجام تستهای دقیق بر روی موتور احتراقی برای یافتن بهترین نقطهی کاری و نیز ساخت و استفاده از تجهیزات کنترلی به روز دنیا با کارایی و راندمان بالا که سبب کاهش مصرف سوخت و آلودگی آن شده است، میباشد.
منبع انرژی خودرو باتری های لیتیم- پلیمری می باشد. ولتاژ کاری آن ۶۰۰ ولت با توان نامی ۲ کیلو وات ساعت بوده که آن را در اختیار موتور قرار میدهد و در صورت نیاز به توان بیشتر، قابلیت استفاده از نیروی تولیدی ژنراتور را نیز دارا است.
از ویژگیهای فنی بارز این خودرو میتوان به ترمز الکتروهیدرولیکی- فرمان برقی- سیستم محدود کننده گشتاور- توقف در شیب، بدون نیاز به ترمز اشاره کرد.
هزینه طراحی و ساخت این خودرو در مجموع ۵۳۰ میلیون ریال بوده که در صورت رسیدن به تولید انبوه با قیمت حدودی ۲۳۰ میلیون ریال به دست مصرف کننده خواهد رسید.
گفتنی است تمامی وسایل نقلیهای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشینهای هیبیریدی میگویند.