تشکر و سپاس در مقابل نعمتها، یکی از خصایص برجسته انسان و از کمالات عالیه او محسوب میشود.بر این اساس هر اندازه نعمت منعم بیشتر و بالاتر باشد، شکر و سپاس در مقابل او از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. هیچ کس جز خداوند متعال به انسانها، نعمت ارزانی نداشته است و در مقابل این نعمات نیز چیزی جز شکر و قدردانی از آدمی نمیخواهد.
مفهوم شکر
شکر در لغت مقلوب از «کشر» به معنای کشف بوده و ضد «کفر» که نسیان نعمت و پوشاندن آن است میباشد. به طور کلی شکر عبارت است از یاد آوردن و تصور نعمت و اظهار آن نعمت، به وسیله قلب و زبان.
شکر در قرآن
در 75 آیه، واژه شکر و مشتقات آن به کار رفته است. این آیات به دو دسته کلی قابل تقسیم است. اول آیاتی که به شکر از نعمات مادی اشاره دارند و دوم آیاتی که به شکر از نعمات معنوی توجه میدهد.
شکر از نعمات مادی
اکثر آیات شکر در قرآن، ناظر به این دسته است. در ذیل به برخی از آنها اشاره میگردد:
1ـ «وَ هُوَ الَّذی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون؛
و اوست كسى كه دریا را مسخّر گردانید تا از آن گوشت تازه بخورید، و پیرایه اى كه آن را مى پوشید از آن بیرون آورید. و كشتی ها را در آن، شكافنده [آب] مى بینى، و تا از فضل او بجویید و باشد كه شما شكر گزارید». (نحل/14)
خداوند در این آیه درصدد آن است تا به آدمی یادآور شود ضروریات زندگی نیز از نعمات الهی هستند و انسان در مقابل این موارد نیز باید شکرگزار باشد.
2ـ «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛
و خدا شما را از شكم مادرانتان ـ در حالى كه چیزى نمى دانستید ـ بیرون آورد، و براى شما گوش و چشم ها و دل ها قرار داد، باشد كه سپاسگزارى كنید». (نحل/78)
در این آیه، مسأله تولد و تعلیم انسان و دادن گوش و چشم و عقل را به او مطرح میفرماید. انسان باید شکرگزار این نعمات باشد زیرا بدون آنها هیچ پیشرفت و علمی نداشت.
3ـ «فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالاً طَیِّباً وَ اشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ؛
پس، از آنچه خدا شما را روزى كرده است، حلال [و] پاكیزه بخورید، و نعمت خدا را ـ اگر تنها او را مى پرستید ـ شكر گزارید». (نحل/114)
قرار گرفتن عبارت «و اشکروا لله» پس از «کلوا» نشان میدهد که نعمت، سبب لزوم و وجوب شکر از آن است.
4ـ «إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا یَشْكُرُون؛
در حقیقت، خدا بر مردم، داراى بخشش است ولى بیشترشان سپاسگزارى نمى كنند». (یونس/60)
فعل منفی «لا یشکرون» در این آیه، معنای داوری دارد یعنی «علیکم ان تشکروا» وظیفه شما در قبال این نعمتها، شکرگزاری است.
شکر از نعمات معنوی
در قرآن به برخی از نعمات معنوی که در اختیار انسان قرار داده شدهاند و نیازمند شکرگزاری هستند اشاره شده است. در ذیل به برخی از آنها اشاره میگردد:
1ـ شکر از دین و یکتاپرستی:
«وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائی إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ ما كانَ لَنا أَنْ نُشْرِكَ بِاللَّهِ مِنْ شَیْءٍ ذلِكَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَیْنا وَ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا یَشْكُرُون؛
و آیین پدرانم، ابراهیم و اسحاق و یعقوب را پیروى نموده ام. براى ما سزاوار نیست كه چیزى را شریك خدا كنیم. این از عنایت خدا بر ما و بر مردم است، ولى بیشتر مردم سپاسگزارى نمى كنند». (یوسف/38)
لازم از ذکر است حضرات انبیاء به توفیق و تأیید خداوندی از هر خطا و گناهی عصمت میورزند اما این به دلیل جبر نیست بلکه از باب تأیید و تسدید است.
خداوند نعمت نبوت را به ایشان اختصاص داد و خدا داناتر است که رسالت را در چه دودمانی قرار دهد.
2ـ شکر از خدا و والدین به خاطر به دنیا آوردن و بزرگ کردن:
«وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فی عامَیْنِ أَنِ اشْكُرْ لی وَ لِوالِدَیْكَ إِلَیَّ الْمَصیر؛
و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كردیم مادرش به او باردار شد، سستى بر روى سستى. و از شیر بازگرفتنش در دو سال است. [آرى، به او سفارش كردیم] كه شكرگزارِ من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است». (لقمان/14)
خداوند از ولادت انسان و شیر دادن و از شیر گرفتن او را در این آیه مورد توجه قرار داده است.
این دوران، دورانی بسیار مشکل است. زیرا در این دوران، مادر شب و روز باید به فرزند خود برسد. انسان نیز باید در برابر این نعمت گرانقدر، هم از خدا و هم از مادر، تشکر نماید.
3ـ شکر از عفو و بخشش خدا:
«ثُمَّ عَفَوْنا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛
پس از آن بر شما بخشودیم، باشد كه شكرگزارى كنید». (بقره/52)
پذیرش توبه از طرف خداوند یکی از نعمتهایی است که انسان از نفع دنیوی و اخروی آن بسیار استفاده خواهد برد.
4ـ شکر به خاطر آموزش فن و علم به انسان:
«وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاكِرُون؛
و به [داوود] فن زره [سازى] آموختیم، تا شما را از [خطرات] جنگتان حفظ كند. پس آیا شما سپاس گزارید؟» (انبیاء/80)
به راستی که هر فن و هنری که برای رفاه زندگی در دست بشر قرار دارد از جانب خدا است و او نباید به خود مغرور گشته و شکرگزار نباشد.
شکر در لغت مقلوب از «کشر» به معنای کشف بوده و ضد «کفر» که نسیان نعمت و پوشاندن آن است میباشد. به طور کلی شکر عبارت است از یاد آوردن و تصور نعمت و اظهار آن نعمت، به وسیله قلب و زبان.
شکر در قرآن
در 75 آیه، واژه شکر و مشتقات آن به کار رفته است. این آیات به دو دسته کلی قابل تقسیم است. اول آیاتی که به شکر از نعمات مادی اشاره دارند و دوم آیاتی که به شکر از نعمات معنوی توجه میدهد.
شکر از نعمات مادی
اکثر آیات شکر در قرآن، ناظر به این دسته است. در ذیل به برخی از آنها اشاره میگردد:
1ـ «وَ هُوَ الَّذی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون؛
و اوست كسى كه دریا را مسخّر گردانید تا از آن گوشت تازه بخورید، و پیرایه اى كه آن را مى پوشید از آن بیرون آورید. و كشتی ها را در آن، شكافنده [آب] مى بینى، و تا از فضل او بجویید و باشد كه شما شكر گزارید». (نحل/14)
خداوند در این آیه درصدد آن است تا به آدمی یادآور شود ضروریات زندگی نیز از نعمات الهی هستند و انسان در مقابل این موارد نیز باید شکرگزار باشد.
2ـ «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛
و خدا شما را از شكم مادرانتان ـ در حالى كه چیزى نمى دانستید ـ بیرون آورد، و براى شما گوش و چشم ها و دل ها قرار داد، باشد كه سپاسگزارى كنید». (نحل/78)
در این آیه، مسأله تولد و تعلیم انسان و دادن گوش و چشم و عقل را به او مطرح میفرماید. انسان باید شکرگزار این نعمات باشد زیرا بدون آنها هیچ پیشرفت و علمی نداشت.
3ـ «فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلالاً طَیِّباً وَ اشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ؛
پس، از آنچه خدا شما را روزى كرده است، حلال [و] پاكیزه بخورید، و نعمت خدا را ـ اگر تنها او را مى پرستید ـ شكر گزارید». (نحل/114)
قرار گرفتن عبارت «و اشکروا لله» پس از «کلوا» نشان میدهد که نعمت، سبب لزوم و وجوب شکر از آن است.
4ـ «إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا یَشْكُرُون؛
در حقیقت، خدا بر مردم، داراى بخشش است ولى بیشترشان سپاسگزارى نمى كنند». (یونس/60)
فعل منفی «لا یشکرون» در این آیه، معنای داوری دارد یعنی «علیکم ان تشکروا» وظیفه شما در قبال این نعمتها، شکرگزاری است.
شکر از نعمات معنوی
در قرآن به برخی از نعمات معنوی که در اختیار انسان قرار داده شدهاند و نیازمند شکرگزاری هستند اشاره شده است. در ذیل به برخی از آنها اشاره میگردد:
1ـ شکر از دین و یکتاپرستی:
«وَ اتَّبَعْتُ مِلَّةَ آبائی إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ ما كانَ لَنا أَنْ نُشْرِكَ بِاللَّهِ مِنْ شَیْءٍ ذلِكَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ عَلَیْنا وَ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا یَشْكُرُون؛
و آیین پدرانم، ابراهیم و اسحاق و یعقوب را پیروى نموده ام. براى ما سزاوار نیست كه چیزى را شریك خدا كنیم. این از عنایت خدا بر ما و بر مردم است، ولى بیشتر مردم سپاسگزارى نمى كنند». (یوسف/38)
لازم از ذکر است حضرات انبیاء به توفیق و تأیید خداوندی از هر خطا و گناهی عصمت میورزند اما این به دلیل جبر نیست بلکه از باب تأیید و تسدید است.
خداوند نعمت نبوت را به ایشان اختصاص داد و خدا داناتر است که رسالت را در چه دودمانی قرار دهد.
2ـ شکر از خدا و والدین به خاطر به دنیا آوردن و بزرگ کردن:
«وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلى وَهْنٍ وَ فِصالُهُ فی عامَیْنِ أَنِ اشْكُرْ لی وَ لِوالِدَیْكَ إِلَیَّ الْمَصیر؛
و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كردیم مادرش به او باردار شد، سستى بر روى سستى. و از شیر بازگرفتنش در دو سال است. [آرى، به او سفارش كردیم] كه شكرگزارِ من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است». (لقمان/14)
خداوند از ولادت انسان و شیر دادن و از شیر گرفتن او را در این آیه مورد توجه قرار داده است.
این دوران، دورانی بسیار مشکل است. زیرا در این دوران، مادر شب و روز باید به فرزند خود برسد. انسان نیز باید در برابر این نعمت گرانقدر، هم از خدا و هم از مادر، تشکر نماید.
3ـ شکر از عفو و بخشش خدا:
«ثُمَّ عَفَوْنا عَنْكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛
پس از آن بر شما بخشودیم، باشد كه شكرگزارى كنید». (بقره/52)
پذیرش توبه از طرف خداوند یکی از نعمتهایی است که انسان از نفع دنیوی و اخروی آن بسیار استفاده خواهد برد.
4ـ شکر به خاطر آموزش فن و علم به انسان:
«وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاكِرُون؛
و به [داوود] فن زره [سازى] آموختیم، تا شما را از [خطرات] جنگتان حفظ كند. پس آیا شما سپاس گزارید؟» (انبیاء/80)
به راستی که هر فن و هنری که برای رفاه زندگی در دست بشر قرار دارد از جانب خدا است و او نباید به خود مغرور گشته و شکرگزار نباشد.
منبع:تبیان
آخرین ویرایش: