يك متخصص اعصاب و روان کودک و نوجوان:
عامل بيش فعالي، تاخير تکاملي در مغز کودکان است
طبق آخرين اطلاعات به دست آمده؛ تاخير تکامل در مغز کودکان عامل بيش فعالي در آنهاست که 85 درصد آن در 12 سالگي و 5 درصد آن در بزرگسالي جبران ميشود.
دکتر « شکوفه رادفر » فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، گفت: کودکان بيش فعال، بسيار لجباز، کم تمرکز و ناآرام بوده و نوبت را رعايت نميکنند، به محرکها مثل سر و صدا و بو بسيار حساسند، زياد صحبت ميكنند، تکاليفشان را به درستي انجام نميدهند و در نوشتن تکاليف و مشق، اشتباهاتي حاکي از بي توجهي دارند، به راحتي سير نميشوند و به ميزان کافي نميخوابند.
دکتر رادفر افزود: کودکان بيش فعال معمولا ناملايمات و عدم تمرکز خود را بيشتر در اين سن که فعاليتهاي آنها نمود بيشتري دارد، بروز ميدهند.
وي درباره مراقبت و توجه بيشتر به اين کودکان توصيه کرد: کودکان بيش فعال بايد در کلاس، رديف اول نشسته تا معلم توجه بيشتري به آنها داشته باشد. همچنين به اين کودکان بايد تکاليف کوتاهي (2 تا 3 سوال) داده شود. از سوي ديگر، بايد به کودکان بيش فعال تاکيد شود تا قبل از تعطيل شدن مدرسه وسايلشان را در کيفشان قرار دهند؛ زيرا که بيدقتي آنها باعث جاگذاشتن ابزار و وسايلشان نيز ميشود.
وي در ادامه به مادران اين کودکان توصيه کرد: بايد در منزل به کودک بيش فعال خود تمريناتي همچون چه کسي زمان بيشتري آرام مينشيند و اين كه در موقع نوشتن مشق در منزل مادر يک ربع انجام دادن مشق و بعد از آن پنج دقيقه استراحت را براي کودک مقرر کند و در زمان بروز ناملايمات وبي قراريهاي او تنبيه مناسب صورت گيرد اما از تنبيه و امر و نهي مستقيم پرهيز شود.
دکتر رادفر در خصوص علل به وجود آمدن بيش فعالي در کودکان گفت: عوامل ژنتيکي، رواني اجتماعي، ايجاد محدوديت، حوادث پراسترس و نقص مزاج را ميتوان از عوامل ايجاد اين مشکل در کودکان برشمرد.
وي هشدار داد: چنانچه اين کودکان درمان نشوند در بزرگسالي به دليل اين که هميشه در معرض تنبيه بودهاند، دچار مشکلات افسردگي و افت تحصيلي ميشوند.
عامل بيش فعالي، تاخير تکاملي در مغز کودکان است
طبق آخرين اطلاعات به دست آمده؛ تاخير تکامل در مغز کودکان عامل بيش فعالي در آنهاست که 85 درصد آن در 12 سالگي و 5 درصد آن در بزرگسالي جبران ميشود.
دکتر « شکوفه رادفر » فوق تخصص اعصاب و روان کودکان و نوجوانان در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، گفت: کودکان بيش فعال، بسيار لجباز، کم تمرکز و ناآرام بوده و نوبت را رعايت نميکنند، به محرکها مثل سر و صدا و بو بسيار حساسند، زياد صحبت ميكنند، تکاليفشان را به درستي انجام نميدهند و در نوشتن تکاليف و مشق، اشتباهاتي حاکي از بي توجهي دارند، به راحتي سير نميشوند و به ميزان کافي نميخوابند.
دکتر رادفر افزود: کودکان بيش فعال معمولا ناملايمات و عدم تمرکز خود را بيشتر در اين سن که فعاليتهاي آنها نمود بيشتري دارد، بروز ميدهند.
وي درباره مراقبت و توجه بيشتر به اين کودکان توصيه کرد: کودکان بيش فعال بايد در کلاس، رديف اول نشسته تا معلم توجه بيشتري به آنها داشته باشد. همچنين به اين کودکان بايد تکاليف کوتاهي (2 تا 3 سوال) داده شود. از سوي ديگر، بايد به کودکان بيش فعال تاکيد شود تا قبل از تعطيل شدن مدرسه وسايلشان را در کيفشان قرار دهند؛ زيرا که بيدقتي آنها باعث جاگذاشتن ابزار و وسايلشان نيز ميشود.
وي در ادامه به مادران اين کودکان توصيه کرد: بايد در منزل به کودک بيش فعال خود تمريناتي همچون چه کسي زمان بيشتري آرام مينشيند و اين كه در موقع نوشتن مشق در منزل مادر يک ربع انجام دادن مشق و بعد از آن پنج دقيقه استراحت را براي کودک مقرر کند و در زمان بروز ناملايمات وبي قراريهاي او تنبيه مناسب صورت گيرد اما از تنبيه و امر و نهي مستقيم پرهيز شود.
دکتر رادفر در خصوص علل به وجود آمدن بيش فعالي در کودکان گفت: عوامل ژنتيکي، رواني اجتماعي، ايجاد محدوديت، حوادث پراسترس و نقص مزاج را ميتوان از عوامل ايجاد اين مشکل در کودکان برشمرد.
وي هشدار داد: چنانچه اين کودکان درمان نشوند در بزرگسالي به دليل اين که هميشه در معرض تنبيه بودهاند، دچار مشکلات افسردگي و افت تحصيلي ميشوند.