• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

قوانین و مقررات شرکت در مسابقات اتومبیل رانی! سال1384

maksemos

متخصص بخش خودرو
کلیات مقررات کلاس بندی سرعت سال ۱۳۸۴

1ـ كلاسهاي استاندارد
1ـ1 كليه اتومبيل هاي شركت كننده در اين كلاس بايد استاندارد كارخانه سازنده بوده كه حداقل از آن 5000 دستگاه توليد شده باشد.

2ـ1 هر گونه تغيير در اجزاي فني و بدنه و قسمتهاي مختلف اتومبيل به هر شكل و نوع در كلاسهاي استاندارد ممنوع مي باشد .

3ـ1 هر گونه تغيير در موتور كلاسهاي استاندارد و سيستم سوخت و جرقه و يا جايگزيني ممنوع است.

4ـ1 تمام كلاسهاي استاندارد كم كردن ارتفاع كف اطاق نسبت به سطح آزاد مي باشد فقط با تغيير در كمك فنرو فنر لول نه قطعات ديگر در زيربندي.

5ـ1 تمام تجهيزات و متعلقات اتومبيل در كلاس استاندارد بايد نصب و عمل كرد صحيح داشته باشد.

6ـ1 در صورت هر گونه تغيير هيات فني اتومبيل را به كلاس GT مورد تشخيص خود مي فرستد يا از شركت كردن اتومبيل جلوگيري مي كند.

7ـ1 در كلاسهاي استاندارد اختصاصي هيات فني پس از بررسي اجازه تشكيل كلاس مربوطه را مي دهد و در صورت عدم تطابق توان خودروها كلاس استاندارد فوق تشكيل نخواهد شد .

8ـ1 كميته فني اين حق را براي خود محفوظ مي دارد كه پس از بررسي در صورت مشاهده تخلف بدون دادن توضیح به راننده از شركت در مسابقه جلوگيري نموده و مراتب را به كميته انظباطي گزارش كند.

9ـ1 تغيير بدنه و يا جايگزين كردن اجزا بدنه و برداشتن صندلي هاي عقب در كلاس استاندارد ممنوع مي باشد .

10ـ1 تغيير صندلي هاي جلو در كلاس استاندارد آزاد است .

11ـ1 داشتن پشت سري در صندلي الزامي است .

12ـ1 داشتن كمربند ايمني با عمل كرد صحيح الزامي است .

13ـ1 تغيير در رينگ و لاستيك استاندارد به هر نوع و شكل ممنوع است. استفاده از لاستيك هاي با تر دوير بالا يا نيمه اسكلت نظير 2000 براي كلاس استاندارد ممنوع مي باشد ( توضيح سايز لاستيك مطابق با سايز گارخانه سازنده باشد . )

2 ـ كلاس هاي جي تي

1ـ2 كليه كلاسهاي جي تي موظف هستند جدول زير را براي وزن رعايت نمايند.

حداقل وزن
700 1400 كيلو گرم جي تي
780 1600 كيلو گرم جي تي
860 2000 كيلو گرم جي تي
(اين وزن بدون وزن راننده و لوازمات اضافي بوده و سطح روغن موتور و آب موتور بايد معمولي باشد .)

2 ـ 2 در كلاس هاي جي تي هر گونه تغيير در حجم موتور ممنوع است و موتور بايد حجمش مطابق با حجم كلاس مورد نظر باشد.

3ـ2 كمپرس موتور آزاد مي باشد .

4ـ2 استفاده از هر نوع پيستون به شرط تغيير نكردن حجم موتور آزاد است .

5ـ2 استفاده از هر نوع ميل سوپاپ آزاد است .

6ـ2 تغيير در فلاي ويل آزاد است .

7ـ2 تغيير در پمپ بنزين و لوله هاي بنزين آزاد است .

8ـ2 تغيير در هواكش و فيلتر آزاد است .

9ـ2 دركلاس جي تي پوسته سيلندر و پوسته كامل گيربكس بايد ساخت كارخانه سازنده و متعلق به همان اتومبيل باشد .

10ـ2 در كلاس 1400 جي تي استفاده از كاربراتور تا دهنه ونتوري 40 ميلي متر و 1600جي تي تا دهنه ونتوري 45 ميلي متر و كلاس 2000 جي تي تا دهنه ونتوري 50 ميلي متر مجاز است.

11ـ2 در صورت استفاده از سيستم انژكتور قطر دهنه ورودي نبايد از جدول بالا تجاوز نمايد.

12ـ2 تغيير در سيستم جرقه ( كوئل ـ دلكو ـ شمع و ... ) آزاد است .

13ـ2 نصب راياتور روغن فن آزاد است در كلاس جي تي .

14ـ2 نصب اگزوز تك تك آزاد است .

15ـ2 استفاده از هر نوع واشر سر سيلندر با جنسهاي مختلف آزاد است .

16ـ2 ماشين بايد داراي استارت با عملكرد صحيح باشد .

17ـ2 استفاده از انواع مختلف ديسك و كلاج آزاد است .

18ـ2 استفاده از كمك فنر مخصوص آزاد است .

19ـ2 استفاده از طلق به جاي شيشه هاي بغل و عقب آزاد است .

20ـ2 تغيير در فريم اصلي ماشين نظير بريدن سقف تغيير در فاصله محور چراغها و يا ورود ماشينها دست ساز به كلاس هاي جي تي مطلقاً ممنوع مي باشد.

21ـ2 نصب رول بار با نظر مستقيم كميته فني الزامي است و بايد مورد تائيد هيات فني باشد. بديهي است كميته فني مي تواند از ورود اتومبيلها با رول بار تائيد نشده جلوگيري نمايد.

22ـ2 استفاده از ******** شارژر و توربو در كلاسهاي جي تي ممنوع مي باشد .

23ـ2 استفاده از گازها O2 و NO2 ممنوع مي باشد .

24ـ2 اوكتان در سوخت آزاد مي باشد .

25ـ2 اتومبيل هاي داراي شاسي Space Frame و هر گونه تغيير در شاسي با تائيد كميته فني مجاز بوده و فقط حق شركت در كلاسهاي آزاد را دارند .

26ـ2 تغيير در سيتم ترمز آزاد است .

27ـ2 نصب كيت هاي بدنه به شكلي كه از نظر كميته فني مورد تائيد باشد بلامانع است .

28ـ2 فقط در كلاس جي تي 2000 استفاده از لاستيك Slick آزاد مي باشد.

29ـ2 داشتن چراغ ترمز عقب براي كليه ماشين ها با عمل كرد صحيح لازام است .

30ـ2 كميته فني اين حق را براي خود محفوظ مي دارد كه در صورت مشاهده تخلف بدون هيچ
توضيحي به راننده يا تيم شركت كننده از ورود اتومبيل فوق جلوگيري نمايد و راننده يا تيم متخلف را به كميته انظباطي معرفي نمايد ( در صورت نياز نوع تخلف به كميته انظباطي منعكس مي گردد . )

31ـ2 بديهي است با توجه به قوانين تغيير در اتومبيل بدون هماهنگي باكميته فني مجاز نمي باشد .

32ـ2 كلاس هاي جي تي با حداقل 8 خودرو تشكيل مي شود.

33ـ2 كلاس هاي استاندارد اختصاصي باحداقل 10 خودرو تشكيل مي شود.

34ـ2 كلاس آزاد با حداقل 8 خودرو تشكيل مي شود.

35ـ2 در صورت استفاده از وزنه بايد محل آن ثابت و ضوابط كامل ايمني رعايت شده باشد .

36ـ2 پوسته ديفرنسيل بايد استاندارد كارخانه سازنده باشد .

37ـ2 در مسابقات نفر اول هر كلاس جي تي بدون ثبت نام قبلي شركت در يك كلاس بالاتر را دارد .

38ـ2 كلاس آزاد شامل دو بخش كلاس مي باشد و كلاس آزاد 1 حداكثر 6 سيلندر و آزاد 2 از 6 سيلندر به بالا مي باشد .


39ـ2 ورود اتومبيلهاي Space Frame به كلاس آزاد با تائيد كميته فني آزاد مي باشد توضيح اتومبيل هاي شهرستاني بايد قبلاً توسط هيات اتومبيلراني استان تاييد كميته فني را گرفته باشد با اين وضع پس از تائيد كميته فني استان دليل موجهي براي تائيد اتومبيل توسط كميته فني فدراسيون نمي باشد و مجدداً اتومبيل بايستي بازديد و تائيد شود .


40ـ2 با توجه به تصميم نهايي كلاس هاي زير در سال 1384 تشكيل مي شود.
رنو استاندارد 1100
پرايد استاندارد + پي كي استاندارد
پژو 206 4/1 استاندارد
پژو 206 6/1 استاندارد
پژو 405 پرشيا ـ سمند 8/1 استاندارد
كلاس اختصاصي استاندارد
كلاس 1400 جي تي
كلاس 1600 جي تي
كلاس 2000 جي تي
كلاس آزاد تا 6 سيلندر
كلاس آزاد از 6 سيلندر به بالا
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
آئين نامـه و مقـررات شـرايط ايمنـي و كلاس بنـدي مسـابقـات سـرعـت سـال ۱۳۸۲ مقدمه:

فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني ضوابط ايمني و كلاس بندي در مسابقات اتومبيلراني را بشرح زير اعلام مينمايد. (بديهي است با توجه به تغييرات انجام شده امكان بعضي نواقص و نارسائي مي باشد. اميد است پيشكسوتان و اساتيد فن و قهرمانان محترم اتومبيلراني نقطه نظرات اصلاحي خود را كتباً به دفتر فدراسيون ارسال فرمايند تا بتوانيم در جهت غناي بيشتر آئين نامه هاي مصوب اقدام نمائيم)

ضوابط ايمني

۱- صندلي با تكيه گاه پشت سري تجهيز شده باشد و ثابت كردن كشوئي صندليها از نظر ايمني و استقرار راننده و ايجاد تمركز بيشتر توصيه مي شود.

۲- اتومبيل بايد داراي باطري بوده و محل استقرار آن بصورتي باشد كه قابل حركت نبوده و همچنين استارتر عملكرد طبيعي خود را داشته باشد.

تذكر مهم: استفاده از باطري اسيد دار داخل اطاق اتومبيل ممنوع مي باشد.
۳- لاستيكهاي اتومبيل (جلو و عقب) به هيچوجه نبايد از بدنه استاندارد عريض تر باشد و در صورت عريض تر بودن نسبت به بدنه اتومبيل مي بايد بوسيله بچه گلگير پوشانده شود و لاستيكها بدون سائيدگي و عاجدار باشد.
تذكر مهم: استفاده از لاستيكهاي راديال در كليه كلاسها الزامي است.

۴- نصب آئينه داخل و آئينه بغل راننده الزامي است.

۵- باك بنزين و درب باك بنزين مي بايد از نظر فني استاندارد بوده، شلنگهاي بنزين بايد از كيفيت خوبي برخوردار، و بست مناسب داشته باشند.

۶- درجه باك بنزين بايد سالم بوده و ميزان بنزين موجود در باك حداقل ممكن باشد براي اتومبيلهاي استاندارد حدود ۴/۱ باك توصيه مي گردد. قابل توجه رانندگان بويژه اتومبيل رنو اينكه حتماً بايد به نحوي درب باك آنها آبندي بوده كه در هيچ صورتي در سرپيچها احتمال نشت بنزين از درب باك وجود نداشته باشد .

۷- كپسول آتش خاموش كن كف اطاق اتومبيل در محل مناسبي نصب شده باشد. اين كپسول از نوع پودري و حداقل ۲ كيلوگرم باشد.

۸- در كليه كلاسهاي استفاده از پمپ بنزين برقي آزاد است و بايد از نظر ايمني در محل مناسبي نصب شده و قابل خاموش و روشن كردن از داخل اتومبيل باشد.

۹- محل اتصال كمربند ايمني مي بايد محكم باشد و توصيه مي شود از كمربندهاي اتوماتيك استفاده نشود.

۱۰- كلاه ايمني بايد كاملاً استاندارد و گاردفك داشته، همچنين بند كلاه سالم باشد.

۱۱- نصب هرنوع گارد حفاظ در جلوي اتومبيل و قبل از رادياتور آب بهرنحوي ممنوع مي باشد.

۱۲- خلاصي فرمان در حد استاندارد باشد.

۱۳- سيم كشي قسمتهاي برقي اتومبيل استاندارد باشد و از بكاربردن نوار چسب (لنت) جهت اتصال خودداري نمائيد.
۱۴- روغن ريزي از هيچ يك از قسمتهاي اتومبيل نبايد وجود داشته باشد.

۱۵- نصب رول بار ROLL-BAR در مسابقات سرعت و امدادي براي كليه اتومبيلها الزامي است.

تذكر مهم: براي نصب رول بار در نظر گرفتن نكات زير ضروري است :

۱-۱۵- حداقل ابعاد لوله هاي اصلي استفاده شده در رول باردر قسمتهاي اصلي بايد داراي قطر ۴۰ ميليمتر و ضخامت ۲ ميليمتر را دارا باشد .

۲-۱۵- حداقل قطر پيچ استفاده شده در رول بار براي اتصالات در قسمتهاي اصلي پيچ و مهره ۱۰ و در قسمتهاي جانبي بايد ۸ ميليمتر باشد .

۳-۱۵- مشخصات حداقل رول بار قابل قبول در كلاسهاي مختلف به شرح زير است:

۱- كلاس استاندارد : U وسط بعلاوه ۲ عدد بازو در قسمت عقب كه پايه هاي آن حتماً بايد روي قسمتي محكم از بدنه اتومبيل يا شاسي (به طور مثال پيچهاي كمربند ايمني ) با پايه مناسب كه حداقل با دو عددپيچ و مهره ۱۰ در قسمتهاي اصلي و در قسمتهاي جانبي پيچ و مهره ۸ ميليمتر محكم شده باشد .

۲- كلاس گروپ U : I وسط بعلاوه ۲ عدد بازو در قسمت عقب و ۲ عدد بازو در قسمت جلو نصب شده روي پايه محكم شده بر روي قسمتي از شاسي اتومبيل حتي المقدور با بازوي محافظ راننده

۳- كلاس گروپ II و گروپ III : رول بار كامل شامل U وسط بعلاوه عدد بازو در قسمت عقب و ۲ عدد بازو در قسمت جلو بعلاوه۲ عدد بازو در كنار درها و ضربدر در قسمت عقب

۴- در صورت صلاحديد كميته فني براي استفاده از رول كيچ در موارد خاص را ميتوان در شكل ۴ مشاهده نمود .

تذكر مهم: محل نصب و نوع اتصال صندلي به اطاق بايد داراي استحكام كافي باشد ، استفاده از صندلي هاي مخصوص مسابقه توصيه مي گردد . همچنين صندلي بايد داراي كمربند مناسب باشد .

۱۶- هرگونه سبك كردن اطاق اتومبيل فقط با مجوز كميته فني فدراسيون مجاز است.

۱۷- استفاده از چراغ ترمز عقب در كليه كلاسها الزامي است. (مي تواندپشت شيشه عقب كاملاً قابل ديد قرار داشته باشد)

۱۸- شيشه جلوي اتومبيل سالم و بدون ترك باشد.

۱۹- ضامن كاپوت و دربها ايمن و مطمئن و قابل قفل شدن باشد.

۲۰- برف پاك كن ها بايد نصب و قابل استفاده باشند.

۲۱- استفاده از سيني حايل بين صندوق و صندليهاي عقب الزامي است.

ضوابط ظاهري اتومبيل

۱- قطعات اصلي بدنه كارخانه بايد در جاي خود نصب گرديده باشد.

۲- نصب چراغها و جلو پنجره در كليه كلاسها الزامي است.

۳- در صورت استفاده از طلق بايد از طلقهاي شفاف استفاده گردد.

۴- در صورت رنگ آميزي خودرو بايد از الگوي مناسب استفاده گردد.

توضيح: قوانين فوق به علت شكيل بودن ماشينها از نظر تماشاچي در نظر گرفته شده است . لذا شكيل بودن ماشين بايد به تائيد كميته فني برسد.

ضوابط كلاس بندي استاندارد

1- ترمزهاو بوسترهاي استاندارد كارخانه سازنده، استفاده از ديسكهاي خنك كن و لنت مخصوص آزاد است.

۲- استفاده از ماركهاي مختلف كمك فنر آزاد است.

۳- حذف انباره عقب اگزوز آزاد است. ميزان طول خروجي تغيير ننمايد.

۴- مواد ضد صدا و عايقها در اطراف بدنه اتومبيل، چه در داخل و چه در خارج نبايد برداشته شود.

۵- كف اطاق اتومبيل و موكت نبايد از حالت استاندارد خارج شود مگر در محل اتصال رول بار.

۶- رودريها و لايه داخلي سقف و جلو داشبرد با تمام متعلقات مي بايد نصب شده باشد.

7- استفاده از مواد فايبر گلاس در بدنه مجاز نيست و ضخامت فلز بدنه و آلياژ آن مي بايد استاندارد كارخانه سازنده باشد.

۸- بخاري مي بايد نصب و داراي عملكرد مثبت باشد.

۹- ديفرانسيال استاندارد كارخانه سازنده باشد.

۱۰- سيستم پروانه خنك كن برقي آزاد است.

۱۱- تعويض صندلي راننده و برداشتن زاپاس آزاد است.

۱۲- كاربراتورها از نظر پوسته و قطر دهانه ورودي (ونتوري) مي بايد استاندارد باشد.

۱۳- در تمام كلاسها كم كردن ارتفاع كف اطاق نسبت به سطح زمين آزاد است و بالابردن ارتفاع ممنوع است.

۱۴- ترمز دستي بايد داراي عملكرد صحيح باشد.

۱۵- دنده عقب گيربكس بايد داراي عملكرد باشد.

۱۶- اتومبيل اگر بصورت استاندارد داراي سيستم سوخت رساني انژكتوري باشد قابل تغيير به سيستم كاربراتوري نيست در صورت كاربراتوري نيز قابل تغيير نيست و هواكش و سيستم آن كاملاً استاندارد باشد.

۱۷- هرگونه تغيير در تعداد و اندازه سوپاپها ممنوع است.

۱۸- حداكثر پهناي رينگ مجاز ۵/۵ اينج و يا استاندارد كارخانه سازنده مي باشد .

۱۹- هواكش استاندارد و تمام شيلنگهاي خلائي و تمام ملزومات آن بايد نصب و در حال كار باشد .

۲۰- مانيفلد ورودي و خروجي بايد استاندارد اتومبيل فوق باشد .

تقسيم بندي كلاسها و شرايط كلي آن

۱- كلاسهاي استاندارد (توافقي)

۱-۱- ضوابط بر اساس بند ۲ .

۲-۱- كلاسهاي استاندارد شامل: ۱۴۰۰-۱۶۰۰-۲۰۰۰.

۳-۱- كلاسهاي فوق در صورت حداقل ۱۰ اتومبيل تشكيل مي شود و شركت كنندگان فرم كلاسهاي اخثصاصي را هنگام ثبت نام تكميل مي نمايند.

۴-۱- در صورت عدم تشكيل كلاس مربوطه در يك كلاس بالاتر و يا كلاس جي تي همان حجم موتور با نظر كميته فني حضور مي يابند.

۲- كلاسهاي جي تي گروپ (۱)

۱-۲- كلاسهاي جي تي شامل كلاسهاي ۴ سيلندر پايه : ۱۴۰۰-۱۶۰۰-۲۰۰۰ جي تي مي باشد.

۲-۲- كلاس جي تي با حداقل ۸ اتومبيل تشكيل مي شود و در صورت به حد نصاب نرسيدن به يك كلاس بالاتر انتقال مي يابند.

۳-۲- در كلاسهاي جي تي پوسته سيلندر و سر سيلندرساخت كارخانه سازنده بوده و تغييرات در بدنه اطاق و استفاده از لاستيك اسليك ممنوع مي باشد و با رعايت ضوابط ايمني تغييرات فني آزاد است.

۴-۲- در كلاس ۱۴۰۰ جي تي و ۱۶۰۰ جي تي گروپ ۱ استفاده از هر نوع كاربراتور براي هر ورودي تا قطر ورودي ۴۰ ميليمتر و در كلاس ۲۰۰۰ جي تي گروپ I تا قطر ورودي ۴۵ ميليمتر مجاز است.

۵-۲- در صورت استفاده از سيستم انژكتور غير استاندارد دهانه و يا دهانه هاي ورودي برحسب فلوي ورودي كاربراتورهاي آن كلاس محاسبه مي گردد.

۶-۲- اتومبيلهايي كه به لحاظ عدم رعايت ضوابط كلاس خود با تشخيص كميته فني به كلاس بالاتر بروند مي بايست اتومبيل مسابقه خود را تا وزن كلاسي كه در آن مسابقه مي دهند مطابقت بدهند.

۷-۲- وزن كلاسهاي ۱۴۰۰ سي سي، جي تي گروپ ۱ حداقل ۷۲۰ كيلوگرم.

وزن كلاسهاي ۱۶۰۰ سي سي، جي تي گروپ ۱ حداقل ۷۷۰ كيلوگرم.

وزن كلاسهاي ۲۰۰۰ سي سي، جي تي گروپ ۱ حداقل ۸۲۰ كيلوگرم.

توضيح مهم: در صورت كمبود وزن در روز تست (پنج شنبه) اتومبيل مورد نظر بايد معادل دو برابر وزن كمبود را به عنوان جريمه اضافه نمايد .

۸-۲- كليه شركت كنندگان مسابقه در ورقه ثبت نام وزن اتومبيل خود را بدون سرنشين درج مي نمايند و در پايان و يا قبل از مسابقه درصورت توزين و مغايرت از مقام كسب شده محروم مي شوند.

۹-۲- حداكثر پهناي مجاز رينگ در كلاس ۱۴۰۰ جي تي۵/۶ اينچ ، ۱۶۰۰ جي تي ۷ اينچ و در كلاس ۲۰۰۰ جي تي ۸ اينچ مي باشد .

۱۰-۲- استفاده از تلق بجاي شيشه در كلاس جي تي آزاد مي باشد (به غير از شيشه جلوي اتومبيل)

۱۱-۲- در صورت استفاده از طلق مي بايست از طلق شفاف بصورتي كه داخل اتومبيل از بيرون قابل روئيت بوده و مسائل ظاهري اتومبيل در نظر گرفته شده باشد استفاده گردد .

۱۲-۲- داشتن شناسنامه مربوط به اتومبيل كه به تائيد فدراسيون رسيده باشد ، براي ثبت نام الزامي است .

۳- كلاسهاي جي تي گروپ (۲)

۱-۳- كلاس جي تي شامل: كليه اتومبيلهاي چهار سيلندر با پايه ۱۴۰۰-۱۶۰۰-۲۰۰۰ سي سي بدون محدوديت تعداد سوپاپ براي هر سيلندر ميباشد .

۲-۳- حد نصاب ۸ اتومبيل براي شروع مسابقه و در صورت تشكيل نشدن در كلاس بالاتر شركت مي كنند.

۳-۳- در كلاس جي تي پوسته سيلندر و سر سيلندر مي بايد توليد كارخانه سازنده اتومبيل باشد و هرگونه تغييرات با رعايت ضوابط آزاد است.

۴-۳- هرگونه تغييرات در بدنه با رعايت ضوابط ايمني و كسب مجوز كتبي از كميته فني آزاد است.

۵-۳- در اين كلاس محدوديت وزني وجود ندارد.

۶-۳- استفاده از ********شارژ و توربوشارژ ممنوع مي باشد.

۷-۳- استفاده از گازهاي O ۲ و NO۲ ( نيتروكسيد و اكسيژن ) ممنوع مي باشد .

۸-۳- با رعايت اتمسفريك بودن موتور استفاده از انواع كاربراتوار و انژكتورو سوخت آزاد است .

۹-۳- داشتن شناسنامه مربوط به اتومبيل كه به تائيد فدراسيون رسيده باشد براي ثبت نام الزامي است .

۴- كلاسهاي جي تي گروپ (۳) +۲۰۰۰

۱-۴- حد نصاب ۸ اتومبيل براي شروع مسابقه و در صورت نرسيدن به حد نصاب به كلاس آزاد انتقال مي يابند.

۲-۴- در اين كلاس هر گونه تغييرات موتور و تغييرات حجمي آزاد مي باشد . (حداكثر ۴ سيلندر)

۳-۴- هرگونه تغييرات در بدنه با رعايت ضوابط ايمني و كسب مجوز كتبي از كميته فني آزاد است.

۴-۴- در اين كلاس محدوديت وزني وجود ندارد.

۵-۴- استفاده از ********شارژ و توربوشارژ ممنوع مي باشد.

۶-۴- استفاده از گازهاي O ۲ و NO۲ ( نيتروكسيد و اكسيژن ) ممنوع مي باشد .

۷-۴- با رعايت اتمسفريك بودن موتور استفاده از انواع سوخت آزاد است .

۸-۴- داشتن شناسنامه مربوط به اتومبيل كه به تائيد فدراسيون رسيده باشد براي ثبت نام الزامي است.

۵- كلاس آزاد

كلاس آزاد شامل كليه اتومبيلهاي اطاق دار Saloon مي باشد كه در اين كلاس هرگونه تقويت مجاز است و شركت كنندگان فقط ملزم به رعايت نكات فني و ايمني و كسب مجوز كتبي كميته فني مي باشند.


۱-۵- كلاس فوق حداقل با ۸ اتومبيل تشكيل مي گردد .

۲-۵- شركت اتومبيلهاي دست ساز در مسابقات منوط به تائيديه كميته تحقيقات و فني فدراسيون مي باشد .

۳-۵- داشتن شناسنامه مربوط به اتومبيل كه به تائيد فدراسيون رسيده باشد براي ثبت نام الزامي است.

تذكر مهم: اتومبيلهاي داراي سيستم توربوشارژر و ******** شارژر بدون در نظر گرفتن حجم موتور مي توانند در صورت رسيدن به حد نصاب به ۱۰ اتومبيل خود داراي كلاس جداگانه باشند در غير اينصورت فقط در كلاس آزاد قرار مي گيرند.

۶- كلاسهاي اختصاصي (توافقي)

كليه اتومبيلها از هر مارك و كارخانه سازنده مي توانند با شركت حداقل۱۰ اتومبيل تشكيل كلاس اختصاصي داده و با تكميل فرم كلاسهاي اختصاصي در مسابقه شركت كنند.مانند اتومبيلهاي ۸ سيلندر ، پژو اختصاصي ، پيكان اختصاصي

تذكر مهم:

۱- به كليه شركت كنندگان توصيه مي گردد در صورتي كه قصد آماده سازي اتومبيلي خارج از قوانين اين كلاسها را دارند قبل از صرف هر گونه هزينه در مورد نوع اتومبيل و موتور مورد استفاده با كميته فني فدراسيون هماهنگ نموده و تائيديه دريافت نمايند.

۲- كميته فني نسبت به اتومبيلهاي استثنائي و خارج از اين قوانين اقدام به تعيين كلاس مي نمايد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
ضوابط پرچمها

۱- پرچم سبز: مسير آزاد

۲- پرچم زرد ثابت: احتياط (وجود مشكلي در مسير مسابقه بعد از پرچم زرد، تا عبور از مشكل فوق سبقت ممنوع)

۳- پرچم زرد متحرك: احتياط (قسمتي از مسير پيست بسته است و مشغول پاك كردن مسير مي باشند، تا عبور از مشكل فوق سبقت ممنوع)

۴- پرچم مشكي بسته: اخطار ۱ و ۲ جهت رانندگي خطرناك و عدم رعايت اخلاق ورزشي و مقررات مسابقه در پيست و امكان اخراج از مسابقه در صورت تكرار تخلف (ممكن است در اين مرحله از پرچم سفيد و مشكي استفاده شود).

۵- پرچم مشكي باز: خروج از مسابقه به دلايل ايمني، فني و يا خطا. (شركت كننده اي كه پرچم مشكي مي گيرد مي بايست از اولين خروجي پاركينگ از مسابقه خارج شود)

۶- پرچم آبي: راه دادن به اتومبيل پشت سري (شركت كننده اي كه بدليل ضعيف بودن اتومبيل و يا بعلت لپ شدن موجب كند شدن ريتم حركتي اتومبيل پشت سر شود، با رويت پرچم آبي مي بايست به اتومبيل خواهان سبقت اجازه عبور دهد)

۷- پرچم قرمز: ايست كامل مسابقه (شركت كنندگان با مشاهده پرچم قرمز مي بايست در اولين فرصت و كوتاه ترين زمان به منتهي اليه سمت راست رفته و توقف كامل نمايند و براي شروع مجدد مسابقه توسط مارشال با پرچم زرد پس از طي مسافتي و سپس با پرچم سبز استارت در حركت داده مي شود).

۸- پرچم شطرنجي: پايان مسابقه (كليه شركت كنندگان مي بايست بعد از رويت پرچم شطرنجي يك دور آهسته و بدون سبقت گرفتن براي خنك كردن مـوتـور و ترمز مسيـر پيسـت را طـي كنند و نفـرات اول تا سوم هر كلاس در جلوي خط استارت براي دريافت كاپ خود مي ايستند. مابقي اتومبيلرانان بدون سبقت گرفتن به پاركينگ مي روند.

ضوابط تيمها

۱- تشكيل تيم شامل ۲ اتومبيل مسابقه يا بيشتر مي باشد كه جمع امتيازهاي كسب شده در هر مسابقه به تعداد كل اتومبيلهاي تيم تقسيم مي شود كه امتيازآن تيم در آن مسابقه است.

۲- هر راننده موظف است فقط در يك تيم شركت داشته باشد.

۳- نام تيم و تعداد افراد تيم و نوع اتومبيل و كلاس اعضاء تيم همراه با امضاي راننده براي ثبت نام تيم در هر مسابقه در روز تست و قبل از زمانگيري اوليه الزامي است.

۴- رده بندي قهرماني سال تيمهاي اتومبيلراني در پايان سال بعد از جمع بندي امتيازهاي مقامهاي بدست آمده تيمها در رشته هاي ميداني و رالي و كارتينگ جداگانه اعلام مي شود.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
ضوابط امتياز

۱- امتياز قهرماني براي معرفي قهرمان سال اتومبيلراني در رشته سرعت در گروه بنديهاي كلاسهاي استاندارد و اختصاصي. كلاسهاي جي تي (گروپ ۱) كلاسهاي جي تي گروپ ۲ به بالا جمعاً در سه رده محاسبه و قهرمانان سال جداگانه معرفي مي شوند در مسابقات رالي نيز قهرمان سال در دو رده راننده و نقشه خوان معرفي مي كند.
و امدادي و جيم كانا قهرمان سال جداگانه معرفي مي شود در پايان هر سال قهرمان سال اتومبيلراني در چهار گروه مسابقات ميداني و دو گروه راننده و نقشه خواني رالي معرفي مي شوند.

۲- كليه رانندگان شركت كننده در مسابقات سرعت مي توانند در دو كلاس در مسـابقـات سـرعت شـركت كننـد، جـهت تعييـن امتيـاز قهـرماني مورد انتخابي خود را در يكي از دو كلاس كتباً قبل از شروع مسابقه به مسئول هيأت داوران اعلام نمايند. (بديهي در صورت عدم اعلام كمترين مقام محاسبه مي گردد)

۳- امتياز قهرماني سرعت در كليه كلاسها فقط شامل مسابقات سرعت چهار فصل و يك مسابقه بزرگ سال مي باشد و مسابقات امدادي و اسلالوم در قهرماني سال هيچ تأثيري ندارد ولي در پايان سال بهترين ركورد و راننده در كل مسابقات اسلالوم امدادي - شتاب - جيم كانا اعلام مي گردد.

مقام اول دوم سوم چهارم پنجم ششم هفتم هشتم نهم دهم يازدهم
امتياز ۱۲۱ ۱۰۰ ۸۱ ۶۴ ۴۹ ۳۶ ۲۵ ۱۶ ۹ ۴ ۱
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
ضوابط انضباطي

۱- در كليه مسابقات در محوطه پيست فقط مجريان و هيأت برگزاري حق تردد جهت اجراي مقررات را دارند و ورود غير مجاز كليه رانندگان و افراد متفرقه به محوطه پيست ممنوع است در صورت تخلف كميته انضباطي رسيدگي مي نمايد.

۲- محل توقف كليه شركت كنندگان در كلاسهاي مختلف پاركينگ تعيين شده مي باشد و كليه شركت كنندگان فقط مي توانند با يك نفر همراه در محوطه پاركينگ تردد نمايند.

۳- برگه هاي مجوز ورود نيروهاي امداد فني فقط اختصاص به شركت كننده ها دارد و روز ثبت نام مي بايد درخواست مجوز امداد را جهت ورود دريافت دارند. مسئولين انتظامات پيست روز مسابقه از پذيرش خودروهاي بدون مجوز معذورند. (تعداد نفرات مجاز داخل اتومبيلهاي امداد فقط ۲ نفر مي باشد.)

۴- در روز مسابقات سرعت، ساعت بازشدن درب پيست ۸ صبح شروع تايمگيري ۳۰/۸ لغايت ۱۵/۱۰ صبح مي باشد. (اتومبيلهائي كه تا ساعت ۱۰ صبح در محل تايمگيري حاضر نباشند جزو آخرين اتومبيلها استارت مي شوند)

۵- ثبت نام مسابقات سه شنبه قبل از هر مسابقه بوده و كسانيكه ثبت نام ننمايند روز پنجشنبه ثبت نام دو برابر مي باشد. ضمناً ثبت نامي در روز جمعه انجام نمي پذيرد.

تايم گيري فقط در روز پنج شنبه از ساعت سه تا شش بعدازظهر انجام مي*گيرد بديهي است اتومبيلهائي كه در اين ساعات تايم گيري ننمايند روز جمعه در انتهاي كلاس خود قرار مي گيرند. (به هيچ وجه در روز جمعه تايم گيري صورت نمي پذيرد.)

۶- هر كلاس يك دور مارشال براي گرم كردن خواهند زد.

۷- كليه اتومبيلهايي كه از لاستيك اسليك (SLICK) استفاده مي كنند مي توانند قبل از تايمگيري يكدور جهت گرم كردن لاستيكهاي خود بزنند. (فقط يكدور)

۸- كليه اتومبيلها موظفند پس از پايان مسابقات به پاركينگ خروجي مراجعه نمايند. نفرات اول تا سوم پس از خنك نمودن اتومبيل خود به محل سكوي قهرماني رفته و در پايان بدون سبقت گرفتن به محل پاركينگ مراجعه نمايند.

۹- تست فني و ايمني اتومبيلهاي مسابقه فقط از ساعت ۲ تا ۵ بعدازظهر روز پنجشنبه انجام مي شود و صبح جمعه فقط اتومبيلهاي تست شده اجازه ورود به پيست را دارند.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
ضوابط شروع و پايان

۱- اتومبيلهاي مسابقه در خط شروع و با رويت چراغ سبز و يا علامت شروع با پرچم خواهد بود.

۲- در صورت بروز هرگونه حادثه اي كه منجر به توقف مسابقه شود ادامه حركت با رعايت آخرين رده بندي و بصورت استارت متحرك خواهد بود.

۳- محل ايستادن در خط استارت بصورت دوبدو و با فاصله مي باشد .
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
تخلفات

۱- سبقت گرفتن در دور مارشال ۱۰ ثانيه به زمان كل اضافه مي گردد.

۲- حركت قبل از رويت چراغ سبز ۱۰ ثانيه به زمان كل مسابقه به متخلف داده خواهد شد.

۳- عدم توجه به پرچمهاي زرد و آبي اخطار، اخطار ۱۰ ثانيه محاسبه مي شود.

۴- عدم توجه فوري به پرچم قرمز منجر به اخراج از مسابقه مي شود.

۵- عدم توجه به پرچم مشكي منجر به اخراج و يكدوره محروميت از نوع همان مسابقه مي باشد.

۶- هرگونه عمل غير ورزشي و غير اخلاقي در جريان مسابقه و يا در پاركينگ اتومبيلهاي مسابقه و تباني و رانندگي خطرناك منجر به اخراج از مسابقه و تشكيل كميته انظباطي و محروميت و از مسابقات آني مي باشد.

۷- شركت كنندگاني كه در مسابقات بدون عذر موجه در خط استارت حاضر نشده و يا مسابقه را ترك نمايد مراتب پيگيري و در صورت تكرار به كميته انظباطي معرفي مي شوند.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
الحاقيه مقررات و شرايط شركت در تمرينات و مسابقات

از كليه اعضاء محترم تقاضا مي شود بدقت موارد زير را مطالعه و اجراء نمايند.

۱- براي حضور در تمرينات و شركت در مسابقات اجراي كليه بندهاي آئين نامه و مقررات (۱۳۸۲) بشدت كنترل و اجرا خواهد گرديد.

۲- عدم انطباق اتومبيلهاي مسابقه با مقررات سال ۱۳۸۲ موجب محروميت از شركت در تمرينات و مسابقه خواهد بود.

۳- براي ورود به پيست اتومبيلراني و تمرينات ارائه كارت عضويت ۱۳۸۲ الزامي است.

۴- با توجه به روكش جديد آسفالت و ريزش بنزين كه موجب صدمات شديد به آسفالت مي باشد، از اتومبيلهائيكه نشت بنزين داشته باشند خصوصاً رنو ممانعت بعمل خواهد آمد.

۵- بندهاي مربوط به نصب باطري اتومبيل- لبه گلگيرها- رينگ و لاستيك- بدنه اتومبيل- وزن اتومبيل- موارد فني با دقت كنترل مي شود.

۶- فقط كلاسهائي كه اتومبيلهاي آن برابر با مقررات بوده به حدنصاب رسيده باشند تشكيل مي گردد.

۷- اتومبيلهائيكه كلاس آنها تشكيل نشود مي توانند در يك كلاس بالاتر شركت نمايند.

۸- از تاريخ ۴/۹/۱۳۸۲ جلسات هفتگي از ساعت ۶ الي ۷ در سالن اجتماعات دفتر امور مشترك منعقد و حضور در جلسه ۵ امتياز قهرماني محاسبه مي شود.

۹- هزينه ثبت نام در فدراسيون براي هر كلاس پنج هزار تومان مي باشد.

۱۰- پنج شنبه هاي قبل از مسابقه براي شركت در مسابقه از ساعت (۱۳) الي (۱۵) با مبلغ ۲۰ هزار تومان ثبت نام مي شود.

۱۱- زمانگيري روز پنج شنبه قبل از مسابقه از ساعت (۱۴) الي (۱۶) انجام مي شود. اتومبيل هائيكه در ساعت مقرر زمانگيري نشوند آخرين اتومبيل محاسبه مي شوند.

۱۲- تا پايان سال ۱۳۸۲ نفرات برتر كلاسهاي ....... و ....... و ....... علاوه بر كاپ قهرماني به ترتيب ۱۵۰ ، ۱۰۰ و ۵۰ هزار تومان جايزه نقدي تعلق مي*گيرد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
الحاقيه قوانين سال ۱۳۸۲ مسابقات ميداني

۱- با توجه به خطرات مسابقات اتومبيلراني كليه پرسنل خصوصاً ميهمانان و تماشاگران فاصله مطمئنه از پيست را رعايت فرمايند در صورت بروز حادثه فدراسيون و عوامل آن مسئوليتي نخواهند داشت.

۲- در روزها و ساعات تمرين فقط مسئولين برگزاري مربوطه مجاز به تردد در پيست مي باشند از ورود كليه عزيزان مسئول و پيشكسوت و رانندگان به داخل پيست اكيداً ممنوع و در جايگاه ويژه حضور داشته باشند.

۳- با توجه به اينكه بارها رانندگان و بعضي اوقات مسئولين پيست با سيگار در فيلم تلويزيون و يا عكس مشاهده شده اند كه به هيچ عنوان در شئونات يك محيط ورزشي نيست، استعمال دخانيات در داخل پيست اكيداً ممنوع مي باشد.

۴- هرگونه پيشنهاد اصلاحي و شكايات خود را كتباً به مسئولين فدراسيون ارائه فرمائيد.

۵- مسئولان پيست در حوزه مسئوليت خود اختيارات كامل دارند.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
پرچمها
سفید متحرک
flag_w.jpg

وسیله نقلیه بسیار کند در مسیر قرار دارد.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
مشکی با دایره نارنجی
flag_b_o.jpg

ماشین شما مشکل فنی دارد در دور بعد به محل کنترل بروید.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
قرمز متحرک
flag_r.jpg

مارشال یا متصدی برگزار کننده مسابقه یا تمرین را متوقف کرده اند.
 

maksemos

متخصص بخش خودرو
زرد متحرک
flag_y.jpg

یک عدد: سبقت ممنوع، خطر، کاهش سرعت
دو عدد: خطر بزرگ، جهت ایستادن آماده شوید.
 
بالا