کلیات مقررات کلاس بندی سرعت سال ۱۳۸۴
1ـ كلاسهاي استاندارد
1ـ1 كليه اتومبيل هاي شركت كننده در اين كلاس بايد استاندارد كارخانه سازنده بوده كه حداقل از آن 5000 دستگاه توليد شده باشد.
2ـ1 هر گونه تغيير در اجزاي فني و بدنه و قسمتهاي مختلف اتومبيل به هر شكل و نوع در كلاسهاي استاندارد ممنوع مي باشد .
3ـ1 هر گونه تغيير در موتور كلاسهاي استاندارد و سيستم سوخت و جرقه و يا جايگزيني ممنوع است.
4ـ1 تمام كلاسهاي استاندارد كم كردن ارتفاع كف اطاق نسبت به سطح آزاد مي باشد فقط با تغيير در كمك فنرو فنر لول نه قطعات ديگر در زيربندي.
5ـ1 تمام تجهيزات و متعلقات اتومبيل در كلاس استاندارد بايد نصب و عمل كرد صحيح داشته باشد.
6ـ1 در صورت هر گونه تغيير هيات فني اتومبيل را به كلاس GT مورد تشخيص خود مي فرستد يا از شركت كردن اتومبيل جلوگيري مي كند.
7ـ1 در كلاسهاي استاندارد اختصاصي هيات فني پس از بررسي اجازه تشكيل كلاس مربوطه را مي دهد و در صورت عدم تطابق توان خودروها كلاس استاندارد فوق تشكيل نخواهد شد .
8ـ1 كميته فني اين حق را براي خود محفوظ مي دارد كه پس از بررسي در صورت مشاهده تخلف بدون دادن توضیح به راننده از شركت در مسابقه جلوگيري نموده و مراتب را به كميته انظباطي گزارش كند.
9ـ1 تغيير بدنه و يا جايگزين كردن اجزا بدنه و برداشتن صندلي هاي عقب در كلاس استاندارد ممنوع مي باشد .
10ـ1 تغيير صندلي هاي جلو در كلاس استاندارد آزاد است .
11ـ1 داشتن پشت سري در صندلي الزامي است .
12ـ1 داشتن كمربند ايمني با عمل كرد صحيح الزامي است .
13ـ1 تغيير در رينگ و لاستيك استاندارد به هر نوع و شكل ممنوع است. استفاده از لاستيك هاي با تر دوير بالا يا نيمه اسكلت نظير 2000 براي كلاس استاندارد ممنوع مي باشد ( توضيح سايز لاستيك مطابق با سايز گارخانه سازنده باشد . )
2 ـ كلاس هاي جي تي
1ـ2 كليه كلاسهاي جي تي موظف هستند جدول زير را براي وزن رعايت نمايند.
حداقل وزن
700 1400 كيلو گرم جي تي
780 1600 كيلو گرم جي تي
860 2000 كيلو گرم جي تي
(اين وزن بدون وزن راننده و لوازمات اضافي بوده و سطح روغن موتور و آب موتور بايد معمولي باشد .)
2 ـ 2 در كلاس هاي جي تي هر گونه تغيير در حجم موتور ممنوع است و موتور بايد حجمش مطابق با حجم كلاس مورد نظر باشد.
3ـ2 كمپرس موتور آزاد مي باشد .
4ـ2 استفاده از هر نوع پيستون به شرط تغيير نكردن حجم موتور آزاد است .
5ـ2 استفاده از هر نوع ميل سوپاپ آزاد است .
6ـ2 تغيير در فلاي ويل آزاد است .
7ـ2 تغيير در پمپ بنزين و لوله هاي بنزين آزاد است .
8ـ2 تغيير در هواكش و فيلتر آزاد است .
9ـ2 دركلاس جي تي پوسته سيلندر و پوسته كامل گيربكس بايد ساخت كارخانه سازنده و متعلق به همان اتومبيل باشد .
10ـ2 در كلاس 1400 جي تي استفاده از كاربراتور تا دهنه ونتوري 40 ميلي متر و 1600جي تي تا دهنه ونتوري 45 ميلي متر و كلاس 2000 جي تي تا دهنه ونتوري 50 ميلي متر مجاز است.
11ـ2 در صورت استفاده از سيستم انژكتور قطر دهنه ورودي نبايد از جدول بالا تجاوز نمايد.
12ـ2 تغيير در سيستم جرقه ( كوئل ـ دلكو ـ شمع و ... ) آزاد است .
13ـ2 نصب راياتور روغن فن آزاد است در كلاس جي تي .
14ـ2 نصب اگزوز تك تك آزاد است .
15ـ2 استفاده از هر نوع واشر سر سيلندر با جنسهاي مختلف آزاد است .
16ـ2 ماشين بايد داراي استارت با عملكرد صحيح باشد .
17ـ2 استفاده از انواع مختلف ديسك و كلاج آزاد است .
18ـ2 استفاده از كمك فنر مخصوص آزاد است .
19ـ2 استفاده از طلق به جاي شيشه هاي بغل و عقب آزاد است .
20ـ2 تغيير در فريم اصلي ماشين نظير بريدن سقف تغيير در فاصله محور چراغها و يا ورود ماشينها دست ساز به كلاس هاي جي تي مطلقاً ممنوع مي باشد.
21ـ2 نصب رول بار با نظر مستقيم كميته فني الزامي است و بايد مورد تائيد هيات فني باشد. بديهي است كميته فني مي تواند از ورود اتومبيلها با رول بار تائيد نشده جلوگيري نمايد.
22ـ2 استفاده از ******** شارژر و توربو در كلاسهاي جي تي ممنوع مي باشد .
23ـ2 استفاده از گازها O2 و NO2 ممنوع مي باشد .
24ـ2 اوكتان در سوخت آزاد مي باشد .
25ـ2 اتومبيل هاي داراي شاسي Space Frame و هر گونه تغيير در شاسي با تائيد كميته فني مجاز بوده و فقط حق شركت در كلاسهاي آزاد را دارند .
26ـ2 تغيير در سيتم ترمز آزاد است .
27ـ2 نصب كيت هاي بدنه به شكلي كه از نظر كميته فني مورد تائيد باشد بلامانع است .
28ـ2 فقط در كلاس جي تي 2000 استفاده از لاستيك Slick آزاد مي باشد.
29ـ2 داشتن چراغ ترمز عقب براي كليه ماشين ها با عمل كرد صحيح لازام است .
30ـ2 كميته فني اين حق را براي خود محفوظ مي دارد كه در صورت مشاهده تخلف بدون هيچ
توضيحي به راننده يا تيم شركت كننده از ورود اتومبيل فوق جلوگيري نمايد و راننده يا تيم متخلف را به كميته انظباطي معرفي نمايد ( در صورت نياز نوع تخلف به كميته انظباطي منعكس مي گردد . )
31ـ2 بديهي است با توجه به قوانين تغيير در اتومبيل بدون هماهنگي باكميته فني مجاز نمي باشد .
32ـ2 كلاس هاي جي تي با حداقل 8 خودرو تشكيل مي شود.
33ـ2 كلاس هاي استاندارد اختصاصي باحداقل 10 خودرو تشكيل مي شود.
34ـ2 كلاس آزاد با حداقل 8 خودرو تشكيل مي شود.
35ـ2 در صورت استفاده از وزنه بايد محل آن ثابت و ضوابط كامل ايمني رعايت شده باشد .
36ـ2 پوسته ديفرنسيل بايد استاندارد كارخانه سازنده باشد .
37ـ2 در مسابقات نفر اول هر كلاس جي تي بدون ثبت نام قبلي شركت در يك كلاس بالاتر را دارد .
38ـ2 كلاس آزاد شامل دو بخش كلاس مي باشد و كلاس آزاد 1 حداكثر 6 سيلندر و آزاد 2 از 6 سيلندر به بالا مي باشد .
39ـ2 ورود اتومبيلهاي Space Frame به كلاس آزاد با تائيد كميته فني آزاد مي باشد توضيح اتومبيل هاي شهرستاني بايد قبلاً توسط هيات اتومبيلراني استان تاييد كميته فني را گرفته باشد با اين وضع پس از تائيد كميته فني استان دليل موجهي براي تائيد اتومبيل توسط كميته فني فدراسيون نمي باشد و مجدداً اتومبيل بايستي بازديد و تائيد شود .
40ـ2 با توجه به تصميم نهايي كلاس هاي زير در سال 1384 تشكيل مي شود.
رنو استاندارد 1100
پرايد استاندارد + پي كي استاندارد
پژو 206 4/1 استاندارد
پژو 206 6/1 استاندارد
پژو 405 پرشيا ـ سمند 8/1 استاندارد
كلاس اختصاصي استاندارد
كلاس 1400 جي تي
كلاس 1600 جي تي
كلاس 2000 جي تي
كلاس آزاد تا 6 سيلندر
كلاس آزاد از 6 سيلندر به بالا
1ـ كلاسهاي استاندارد
1ـ1 كليه اتومبيل هاي شركت كننده در اين كلاس بايد استاندارد كارخانه سازنده بوده كه حداقل از آن 5000 دستگاه توليد شده باشد.
2ـ1 هر گونه تغيير در اجزاي فني و بدنه و قسمتهاي مختلف اتومبيل به هر شكل و نوع در كلاسهاي استاندارد ممنوع مي باشد .
3ـ1 هر گونه تغيير در موتور كلاسهاي استاندارد و سيستم سوخت و جرقه و يا جايگزيني ممنوع است.
4ـ1 تمام كلاسهاي استاندارد كم كردن ارتفاع كف اطاق نسبت به سطح آزاد مي باشد فقط با تغيير در كمك فنرو فنر لول نه قطعات ديگر در زيربندي.
5ـ1 تمام تجهيزات و متعلقات اتومبيل در كلاس استاندارد بايد نصب و عمل كرد صحيح داشته باشد.
6ـ1 در صورت هر گونه تغيير هيات فني اتومبيل را به كلاس GT مورد تشخيص خود مي فرستد يا از شركت كردن اتومبيل جلوگيري مي كند.
7ـ1 در كلاسهاي استاندارد اختصاصي هيات فني پس از بررسي اجازه تشكيل كلاس مربوطه را مي دهد و در صورت عدم تطابق توان خودروها كلاس استاندارد فوق تشكيل نخواهد شد .
8ـ1 كميته فني اين حق را براي خود محفوظ مي دارد كه پس از بررسي در صورت مشاهده تخلف بدون دادن توضیح به راننده از شركت در مسابقه جلوگيري نموده و مراتب را به كميته انظباطي گزارش كند.
9ـ1 تغيير بدنه و يا جايگزين كردن اجزا بدنه و برداشتن صندلي هاي عقب در كلاس استاندارد ممنوع مي باشد .
10ـ1 تغيير صندلي هاي جلو در كلاس استاندارد آزاد است .
11ـ1 داشتن پشت سري در صندلي الزامي است .
12ـ1 داشتن كمربند ايمني با عمل كرد صحيح الزامي است .
13ـ1 تغيير در رينگ و لاستيك استاندارد به هر نوع و شكل ممنوع است. استفاده از لاستيك هاي با تر دوير بالا يا نيمه اسكلت نظير 2000 براي كلاس استاندارد ممنوع مي باشد ( توضيح سايز لاستيك مطابق با سايز گارخانه سازنده باشد . )
2 ـ كلاس هاي جي تي
1ـ2 كليه كلاسهاي جي تي موظف هستند جدول زير را براي وزن رعايت نمايند.
حداقل وزن
700 1400 كيلو گرم جي تي
780 1600 كيلو گرم جي تي
860 2000 كيلو گرم جي تي
(اين وزن بدون وزن راننده و لوازمات اضافي بوده و سطح روغن موتور و آب موتور بايد معمولي باشد .)
2 ـ 2 در كلاس هاي جي تي هر گونه تغيير در حجم موتور ممنوع است و موتور بايد حجمش مطابق با حجم كلاس مورد نظر باشد.
3ـ2 كمپرس موتور آزاد مي باشد .
4ـ2 استفاده از هر نوع پيستون به شرط تغيير نكردن حجم موتور آزاد است .
5ـ2 استفاده از هر نوع ميل سوپاپ آزاد است .
6ـ2 تغيير در فلاي ويل آزاد است .
7ـ2 تغيير در پمپ بنزين و لوله هاي بنزين آزاد است .
8ـ2 تغيير در هواكش و فيلتر آزاد است .
9ـ2 دركلاس جي تي پوسته سيلندر و پوسته كامل گيربكس بايد ساخت كارخانه سازنده و متعلق به همان اتومبيل باشد .
10ـ2 در كلاس 1400 جي تي استفاده از كاربراتور تا دهنه ونتوري 40 ميلي متر و 1600جي تي تا دهنه ونتوري 45 ميلي متر و كلاس 2000 جي تي تا دهنه ونتوري 50 ميلي متر مجاز است.
11ـ2 در صورت استفاده از سيستم انژكتور قطر دهنه ورودي نبايد از جدول بالا تجاوز نمايد.
12ـ2 تغيير در سيستم جرقه ( كوئل ـ دلكو ـ شمع و ... ) آزاد است .
13ـ2 نصب راياتور روغن فن آزاد است در كلاس جي تي .
14ـ2 نصب اگزوز تك تك آزاد است .
15ـ2 استفاده از هر نوع واشر سر سيلندر با جنسهاي مختلف آزاد است .
16ـ2 ماشين بايد داراي استارت با عملكرد صحيح باشد .
17ـ2 استفاده از انواع مختلف ديسك و كلاج آزاد است .
18ـ2 استفاده از كمك فنر مخصوص آزاد است .
19ـ2 استفاده از طلق به جاي شيشه هاي بغل و عقب آزاد است .
20ـ2 تغيير در فريم اصلي ماشين نظير بريدن سقف تغيير در فاصله محور چراغها و يا ورود ماشينها دست ساز به كلاس هاي جي تي مطلقاً ممنوع مي باشد.
21ـ2 نصب رول بار با نظر مستقيم كميته فني الزامي است و بايد مورد تائيد هيات فني باشد. بديهي است كميته فني مي تواند از ورود اتومبيلها با رول بار تائيد نشده جلوگيري نمايد.
22ـ2 استفاده از ******** شارژر و توربو در كلاسهاي جي تي ممنوع مي باشد .
23ـ2 استفاده از گازها O2 و NO2 ممنوع مي باشد .
24ـ2 اوكتان در سوخت آزاد مي باشد .
25ـ2 اتومبيل هاي داراي شاسي Space Frame و هر گونه تغيير در شاسي با تائيد كميته فني مجاز بوده و فقط حق شركت در كلاسهاي آزاد را دارند .
26ـ2 تغيير در سيتم ترمز آزاد است .
27ـ2 نصب كيت هاي بدنه به شكلي كه از نظر كميته فني مورد تائيد باشد بلامانع است .
28ـ2 فقط در كلاس جي تي 2000 استفاده از لاستيك Slick آزاد مي باشد.
29ـ2 داشتن چراغ ترمز عقب براي كليه ماشين ها با عمل كرد صحيح لازام است .
30ـ2 كميته فني اين حق را براي خود محفوظ مي دارد كه در صورت مشاهده تخلف بدون هيچ
توضيحي به راننده يا تيم شركت كننده از ورود اتومبيل فوق جلوگيري نمايد و راننده يا تيم متخلف را به كميته انظباطي معرفي نمايد ( در صورت نياز نوع تخلف به كميته انظباطي منعكس مي گردد . )
31ـ2 بديهي است با توجه به قوانين تغيير در اتومبيل بدون هماهنگي باكميته فني مجاز نمي باشد .
32ـ2 كلاس هاي جي تي با حداقل 8 خودرو تشكيل مي شود.
33ـ2 كلاس هاي استاندارد اختصاصي باحداقل 10 خودرو تشكيل مي شود.
34ـ2 كلاس آزاد با حداقل 8 خودرو تشكيل مي شود.
35ـ2 در صورت استفاده از وزنه بايد محل آن ثابت و ضوابط كامل ايمني رعايت شده باشد .
36ـ2 پوسته ديفرنسيل بايد استاندارد كارخانه سازنده باشد .
37ـ2 در مسابقات نفر اول هر كلاس جي تي بدون ثبت نام قبلي شركت در يك كلاس بالاتر را دارد .
38ـ2 كلاس آزاد شامل دو بخش كلاس مي باشد و كلاس آزاد 1 حداكثر 6 سيلندر و آزاد 2 از 6 سيلندر به بالا مي باشد .
39ـ2 ورود اتومبيلهاي Space Frame به كلاس آزاد با تائيد كميته فني آزاد مي باشد توضيح اتومبيل هاي شهرستاني بايد قبلاً توسط هيات اتومبيلراني استان تاييد كميته فني را گرفته باشد با اين وضع پس از تائيد كميته فني استان دليل موجهي براي تائيد اتومبيل توسط كميته فني فدراسيون نمي باشد و مجدداً اتومبيل بايستي بازديد و تائيد شود .
40ـ2 با توجه به تصميم نهايي كلاس هاي زير در سال 1384 تشكيل مي شود.
رنو استاندارد 1100
پرايد استاندارد + پي كي استاندارد
پژو 206 4/1 استاندارد
پژو 206 6/1 استاندارد
پژو 405 پرشيا ـ سمند 8/1 استاندارد
كلاس اختصاصي استاندارد
كلاس 1400 جي تي
كلاس 1600 جي تي
كلاس 2000 جي تي
كلاس آزاد تا 6 سيلندر
كلاس آزاد از 6 سيلندر به بالا