منبع:http://civil.mashhad.ir/
مسیل اقبال غربی
اهداف پروژه
مسیل اقبال غربی در ادامه مسیل های اقبال و نسترن متقاطع با مسیر قطار شهری واقع در بلوار ملک آباد می باشد. این مسیل به لحاظ حساسیت پروژه قطار شهری و تداخل مسیل تونل با مسیل های اقبال غربی و نسترن حائز اهمیت می باشد. مسیل اقبال غربی با دبی سیلاب 100 ساله کنترل کفایت یا عدم کفایت مقطع ساخته شده قدیمی کال ، اصلاح و ارائه خط پروژه کف مسیل در مقاطع ساخته شده همچنین بررسی کفایت یا عدم کفایت پل ها و ابنیه موجود بر روی وضع موجود مسیل طراحی دیواره های ساحلی و ارائه مقاطع اجرایی مناسب در مسیرهای طبیعی کال از اهداف پروژه می باشد.
موقعیت پروژه
مسیل اقبال غربی از ادغام مسیل های آب و برق –فرعی دانشگاه فردوسی- چهارچشمه و کوثر 23 در محدوده اراضی دانشگاه فردوسی مشهد به وجود آمده که پس ازعبور از باغ ملک آباد وبلوار ملک آباد در حاشیه بلوار خیام طی مسیر نموده و در مجاورت مسجد قبا با کال نسترن ادغام می شود ودر جهت شمال شرقی و به موازات بلوار خیام امتداد یافته و در حوالی آپارتمان های مرتفع مسیل چهل بازه فرعی به آن متصل می شود وپس ازعبورازعرض صد متری کمربندی و خیابان های خواجه ربیع وجاده سیمان در محدوده کوی دروی مجددا به سمت شمال شرق تغییر مسیرمی دهد ودرنهایت به کشف رود متصل می گردد.
مسیل چهل بازه فرعی
مسیل چهل بازه یکی از مهمترین مسیل های موجود در شمال و شمال غرب مشهد می باشد این مسیل در واقع آبراهه اصلی رودخانه های بالا دست گلستان بوده است و هم اکنون غیر از جمع آوری و دفع آبهای حاصل از بارندگی حوضه هایی از شهر جریان خروجی از سریز سد گلستان را نیز به رودخانه کشف رود هدایت می کند. به نحوی که اشاره شد چهل بازه از بند گلستان آغاز و در امتداد جنوب به شمال با پل پرتوی ادامه می یابد و پس از عبور از پل در حاشیه 75 متری امام علی (ع) به سمت شرق تغییر مسیر می دهد. این مسیل دارای بستر خاکی عریض می باشد که در قسمتهایی از آن نیز دیواره سازی انجام شده و جنس دیواره های آن نیز عمدتا سنگی و در محدودی از قسمتها بتنی وزنی می باشد مسیل چهل بازه بعد از عبور از پلهای پرتوی و ستاری به بلوار دانشجو می رسد و در این موقعیت مسیل توسط پل دانشجو به دو شاخه اصلی و فرعی تقسیم می گردد. شاخه اصلی این مسیل در سال 1378 طراحی و تاکنون اجرا شده است. همچنین قسمت اعظم شاخه فرعی این مسیل نیز بازسازی شده است، اما قسمتهای اولیه شاخه فرعی حد فاصل پل دانشجو تا بعد از تقاطع مسیل با بلوار سید رضی هنوز احداث نگردیده است.موقعیت پروژه
مسیل چهل بازه (شاخه فرعی) حد فاصل تقاطع بولوار دانشجو تا بلوار خیام شمالی وموقعیت اتصال به اقبال غربی می باشد. شاخه فرعی مسیل چهل بازه از تقاطع انتهای بولوار دانشجو با مسیل مذکور شروع شده وپس از امتداد ازغرب به شرق و تقاطع با خیابان های دانش آموز- سید رضی- امامت و آزادی- نهایتا در حاشیه بلوار خیام شمالی به مسیل اقبال غربی می پیوندد.
مسیل آب و برق
هدف از گزارش حاضر بررسی سرشاخه ها ومسیل اصلی و فرعی آب و برق از مسیلهای اصلی و مهم حاشیه جنوبی شهر می باشد. با توجه به ساخت و سازهای انجام شده در مجاورت مسیل آب و برق و همچنین وسعت حوضه آبریز آن کنترل ظرفیت مقطع موجود و اصلاح و بهسازی مقطع به لحاظ کنترل سیلاب احتمالی بسیار مهم است.
موقعیت پروژه
مسیل آب وبرق شامل یک مسیر اصلی و چند شاخه فرعی است که یکی از این شاخه ها از نظر حوضه و طول مسیر نسبت به بقیه قابل توجه است . این شاخه اصلی از مسیر اصلی کال آب وبرق از باغات پاچنار در مجاورت اراضی برونسی سرچشمه گرفته و در طی مسیر خود در جنوب بلوار وکیل آباد – لادن- صیاد شیرازی- آب و برق- هفت تیر- هنرستان- هاشمیه- و کوثر را قطع نموده وپس از عبور از بلوار شهید با هنر وارد اراضی دانشگاه فردوسی شده وبا مسیل های اراضی نجفی و چهارچشمه در داخل دانشگاه ادغام می شود. پس از ورود به باغ ملک آباد در محل ابتدای بلوار خیام در مسیل اقبال غربی تخلیه می گردد که نهایتا کل دبی آن به کشف رود وارد می شود.
مسیل اقبال شرقی
از جمله بزرگترین مسیل های شهر مشهد که تاثیربسزایی در جمع آوری و دفع رواناب های سطح مشهد و حاشیه آن دارد مسیل اقبال می باشد این مسیل بخش اعظم روان آب سطحی مسیل های فرعی و ابراهه های کوچک واقع در دامنه های ارتفاعات بینالود که به سمت شمال جریان دارند را جمع آوری می نماید. مسیل مذکور به صورت کمربندی ایمنی اطراف شهر مشهد را احاطه نموده و در حوالی کوهسنگی به دو شاخه شرقی و غربی تقسیم می شود. شاخه ای از این مسیل که از کوهسنگی به سمت شرق امتداد دارد به مسیل اقبال شرقی یا مسیل دور مشهد معروف می باشد. به لحاظ اهمیت و نقش این مسیل در جمع آوری رواناب اراضی جنوبی شهر مشهد تا کنون قسمت هایی از این مسیل طراحی و اجرا شده اندکه عبارتند از : -1 مسیل اقبال شرقی حد فاصل شهر سنگ تا پادگان ارتش (بازسازی این قطعه انجام شده است) -2 مسیل اقبال شرقی حد فاصل پادگان ارتش تا خیابان حافظ (مطالعات بازسازی انجام شده است) -3 مسیل اقبال شرقی حد فاصل خیابان حافظ تا اول خلج (بازسازی این قطعه انجام شده است) -4 مسیل اقبال شرقی حد فاصل جاده خلج تا هوا نیروز (بازسازی انجام شده است) -5 مسیل اقبال شرقی حد فاصل هوا نیروز تا 75 متری رضوی (مطالعات بازسازی انجام شده است) -6 مسیل اقبال شرقی حد فاصل 75 متری رضوی تا کشف رود (فاقد مطالعات می باشد)
موقعیت پروژه
مسیل اقبال شرقی پس از کوهسنگی به سمت جنوب تغییر مسیر داده بزرگراه کمربندی را در موقعیت پادگان ارتش قطع نموده و در حاشیه جنوبی بزرگراه به سمت شرق ادامه مسیر می دهد . این مسیل در ادامه مسیر خوداز ترمینال و خیابان حافظ و جاده خلج عبور نموده تا در اواسط پارک جنگلی طرق طی یک تغییر مسیر به سمت شمال مجددا بزرگراه کمربندی را قطع نموده پس از عبور از شهرک، داخل فرودگاه می شودمسیل مذکور تا قبل از تقاطع با بزرگراه در محل پارک جنگلی رواناب حاصل از بارش حوضه های جنوبی و مسیل های فرعی واقع در جنوب بزرگراه کمربندی را جمع آوری می نماید .
کال قره خان
یکی از مهمترین مسیلهایی که عمدتا رواناب داخل محدوده شهر را جمع آوری می کند کال قره خان می باشد. در گذشته بازسازی مسیل قره خان در چند مرحله شامل دیواره سازی، کف سازی و اجرای سقف انجام شده بود باستثنای تقاطع های آن با خیابانهای اصلی مانند اسدالله زاده، دانشگاه، چمران و امام رضا پس از واقعه فرو ریزش قسمتی از خیابان تهران، بازسازی این تقاطعها نیز مد نظر شهرداری قرار گرفت. در این مطالعات با توجه به شرایط پایین دست و بالا دست طرح سازه ای مقطع کال قره خان در محل تقاطع ها تهیه گردید همچنین در انتهای مسیل قره خان ( منطقه اسماعیل آباد) بطول 25 متر تجدید محاسبات صورت گرفت، علل تخریب کال در مقاطع سرپوشیده به شرح زیر می باشد: - وجود گازهای مخرب ناشی از فاضلاب داخل کال که دارای اثر نامطلوب روی ملات سیمان دیواره ها، بتن و آرماتور سقف می باشد. - اجرای ناصحیح قفل و بست سنگ های لاشه دیوارها - مشکلات محاسباتی و شاید اجرایی دال - ارتفاع زیاد خاکریز روی دال و اشباع شدن آن در زمستان و توقف تریلر های حمل روغن بر روی آن (در مورد مقطع اسماعیل آباد)
موقعیت پروژه
ابتدای کال قرهخان در سالهای گذشته از داخل باغ ملکآباد شروع میشده است، لیکن پس از پرشدن قسمتهای ابتدایی آن و احداث منازل مسکونی بر روی مسیل، در حال حاضر کال قرهخان از اواسط خیابان فلسطین شروع شده و در امتداد جنوب شرقی به مسیر خود ادامه میدهد. کال قرهخان در مسیر خود از خیابانهای اسداللهزاده، دانشگاه، چمران، رازی، میدان دهدی و خیابان امام رضا (ع) عبور میکند و در ادامه بطرف شرق پس از عبور از شمال شهرک شهید بهشتی بصورت مقطع دوقلو در مسیل اقبال شرقی تخلیه میشود.
مسیل اقبال غربی
اهداف پروژه
مسیل اقبال غربی در ادامه مسیل های اقبال و نسترن متقاطع با مسیر قطار شهری واقع در بلوار ملک آباد می باشد. این مسیل به لحاظ حساسیت پروژه قطار شهری و تداخل مسیل تونل با مسیل های اقبال غربی و نسترن حائز اهمیت می باشد. مسیل اقبال غربی با دبی سیلاب 100 ساله کنترل کفایت یا عدم کفایت مقطع ساخته شده قدیمی کال ، اصلاح و ارائه خط پروژه کف مسیل در مقاطع ساخته شده همچنین بررسی کفایت یا عدم کفایت پل ها و ابنیه موجود بر روی وضع موجود مسیل طراحی دیواره های ساحلی و ارائه مقاطع اجرایی مناسب در مسیرهای طبیعی کال از اهداف پروژه می باشد.
موقعیت پروژه
مسیل اقبال غربی از ادغام مسیل های آب و برق –فرعی دانشگاه فردوسی- چهارچشمه و کوثر 23 در محدوده اراضی دانشگاه فردوسی مشهد به وجود آمده که پس ازعبور از باغ ملک آباد وبلوار ملک آباد در حاشیه بلوار خیام طی مسیر نموده و در مجاورت مسجد قبا با کال نسترن ادغام می شود ودر جهت شمال شرقی و به موازات بلوار خیام امتداد یافته و در حوالی آپارتمان های مرتفع مسیل چهل بازه فرعی به آن متصل می شود وپس ازعبورازعرض صد متری کمربندی و خیابان های خواجه ربیع وجاده سیمان در محدوده کوی دروی مجددا به سمت شمال شرق تغییر مسیرمی دهد ودرنهایت به کشف رود متصل می گردد.
.jpg)
مسیل چهل بازه فرعی
مسیل چهل بازه یکی از مهمترین مسیل های موجود در شمال و شمال غرب مشهد می باشد این مسیل در واقع آبراهه اصلی رودخانه های بالا دست گلستان بوده است و هم اکنون غیر از جمع آوری و دفع آبهای حاصل از بارندگی حوضه هایی از شهر جریان خروجی از سریز سد گلستان را نیز به رودخانه کشف رود هدایت می کند. به نحوی که اشاره شد چهل بازه از بند گلستان آغاز و در امتداد جنوب به شمال با پل پرتوی ادامه می یابد و پس از عبور از پل در حاشیه 75 متری امام علی (ع) به سمت شرق تغییر مسیر می دهد. این مسیل دارای بستر خاکی عریض می باشد که در قسمتهایی از آن نیز دیواره سازی انجام شده و جنس دیواره های آن نیز عمدتا سنگی و در محدودی از قسمتها بتنی وزنی می باشد مسیل چهل بازه بعد از عبور از پلهای پرتوی و ستاری به بلوار دانشجو می رسد و در این موقعیت مسیل توسط پل دانشجو به دو شاخه اصلی و فرعی تقسیم می گردد. شاخه اصلی این مسیل در سال 1378 طراحی و تاکنون اجرا شده است. همچنین قسمت اعظم شاخه فرعی این مسیل نیز بازسازی شده است، اما قسمتهای اولیه شاخه فرعی حد فاصل پل دانشجو تا بعد از تقاطع مسیل با بلوار سید رضی هنوز احداث نگردیده است.موقعیت پروژه
مسیل چهل بازه (شاخه فرعی) حد فاصل تقاطع بولوار دانشجو تا بلوار خیام شمالی وموقعیت اتصال به اقبال غربی می باشد. شاخه فرعی مسیل چهل بازه از تقاطع انتهای بولوار دانشجو با مسیل مذکور شروع شده وپس از امتداد ازغرب به شرق و تقاطع با خیابان های دانش آموز- سید رضی- امامت و آزادی- نهایتا در حاشیه بلوار خیام شمالی به مسیل اقبال غربی می پیوندد.
.jpg)
مسیل آب و برق
هدف از گزارش حاضر بررسی سرشاخه ها ومسیل اصلی و فرعی آب و برق از مسیلهای اصلی و مهم حاشیه جنوبی شهر می باشد. با توجه به ساخت و سازهای انجام شده در مجاورت مسیل آب و برق و همچنین وسعت حوضه آبریز آن کنترل ظرفیت مقطع موجود و اصلاح و بهسازی مقطع به لحاظ کنترل سیلاب احتمالی بسیار مهم است.
موقعیت پروژه
مسیل آب وبرق شامل یک مسیر اصلی و چند شاخه فرعی است که یکی از این شاخه ها از نظر حوضه و طول مسیر نسبت به بقیه قابل توجه است . این شاخه اصلی از مسیر اصلی کال آب وبرق از باغات پاچنار در مجاورت اراضی برونسی سرچشمه گرفته و در طی مسیر خود در جنوب بلوار وکیل آباد – لادن- صیاد شیرازی- آب و برق- هفت تیر- هنرستان- هاشمیه- و کوثر را قطع نموده وپس از عبور از بلوار شهید با هنر وارد اراضی دانشگاه فردوسی شده وبا مسیل های اراضی نجفی و چهارچشمه در داخل دانشگاه ادغام می شود. پس از ورود به باغ ملک آباد در محل ابتدای بلوار خیام در مسیل اقبال غربی تخلیه می گردد که نهایتا کل دبی آن به کشف رود وارد می شود.

مسیل اقبال شرقی
از جمله بزرگترین مسیل های شهر مشهد که تاثیربسزایی در جمع آوری و دفع رواناب های سطح مشهد و حاشیه آن دارد مسیل اقبال می باشد این مسیل بخش اعظم روان آب سطحی مسیل های فرعی و ابراهه های کوچک واقع در دامنه های ارتفاعات بینالود که به سمت شمال جریان دارند را جمع آوری می نماید. مسیل مذکور به صورت کمربندی ایمنی اطراف شهر مشهد را احاطه نموده و در حوالی کوهسنگی به دو شاخه شرقی و غربی تقسیم می شود. شاخه ای از این مسیل که از کوهسنگی به سمت شرق امتداد دارد به مسیل اقبال شرقی یا مسیل دور مشهد معروف می باشد. به لحاظ اهمیت و نقش این مسیل در جمع آوری رواناب اراضی جنوبی شهر مشهد تا کنون قسمت هایی از این مسیل طراحی و اجرا شده اندکه عبارتند از : -1 مسیل اقبال شرقی حد فاصل شهر سنگ تا پادگان ارتش (بازسازی این قطعه انجام شده است) -2 مسیل اقبال شرقی حد فاصل پادگان ارتش تا خیابان حافظ (مطالعات بازسازی انجام شده است) -3 مسیل اقبال شرقی حد فاصل خیابان حافظ تا اول خلج (بازسازی این قطعه انجام شده است) -4 مسیل اقبال شرقی حد فاصل جاده خلج تا هوا نیروز (بازسازی انجام شده است) -5 مسیل اقبال شرقی حد فاصل هوا نیروز تا 75 متری رضوی (مطالعات بازسازی انجام شده است) -6 مسیل اقبال شرقی حد فاصل 75 متری رضوی تا کشف رود (فاقد مطالعات می باشد)
موقعیت پروژه
مسیل اقبال شرقی پس از کوهسنگی به سمت جنوب تغییر مسیر داده بزرگراه کمربندی را در موقعیت پادگان ارتش قطع نموده و در حاشیه جنوبی بزرگراه به سمت شرق ادامه مسیر می دهد . این مسیل در ادامه مسیر خوداز ترمینال و خیابان حافظ و جاده خلج عبور نموده تا در اواسط پارک جنگلی طرق طی یک تغییر مسیر به سمت شمال مجددا بزرگراه کمربندی را قطع نموده پس از عبور از شهرک، داخل فرودگاه می شودمسیل مذکور تا قبل از تقاطع با بزرگراه در محل پارک جنگلی رواناب حاصل از بارش حوضه های جنوبی و مسیل های فرعی واقع در جنوب بزرگراه کمربندی را جمع آوری می نماید .
.jpg)
کال قره خان
یکی از مهمترین مسیلهایی که عمدتا رواناب داخل محدوده شهر را جمع آوری می کند کال قره خان می باشد. در گذشته بازسازی مسیل قره خان در چند مرحله شامل دیواره سازی، کف سازی و اجرای سقف انجام شده بود باستثنای تقاطع های آن با خیابانهای اصلی مانند اسدالله زاده، دانشگاه، چمران و امام رضا پس از واقعه فرو ریزش قسمتی از خیابان تهران، بازسازی این تقاطعها نیز مد نظر شهرداری قرار گرفت. در این مطالعات با توجه به شرایط پایین دست و بالا دست طرح سازه ای مقطع کال قره خان در محل تقاطع ها تهیه گردید همچنین در انتهای مسیل قره خان ( منطقه اسماعیل آباد) بطول 25 متر تجدید محاسبات صورت گرفت، علل تخریب کال در مقاطع سرپوشیده به شرح زیر می باشد: - وجود گازهای مخرب ناشی از فاضلاب داخل کال که دارای اثر نامطلوب روی ملات سیمان دیواره ها، بتن و آرماتور سقف می باشد. - اجرای ناصحیح قفل و بست سنگ های لاشه دیوارها - مشکلات محاسباتی و شاید اجرایی دال - ارتفاع زیاد خاکریز روی دال و اشباع شدن آن در زمستان و توقف تریلر های حمل روغن بر روی آن (در مورد مقطع اسماعیل آباد)
موقعیت پروژه
ابتدای کال قرهخان در سالهای گذشته از داخل باغ ملکآباد شروع میشده است، لیکن پس از پرشدن قسمتهای ابتدایی آن و احداث منازل مسکونی بر روی مسیل، در حال حاضر کال قرهخان از اواسط خیابان فلسطین شروع شده و در امتداد جنوب شرقی به مسیر خود ادامه میدهد. کال قرهخان در مسیر خود از خیابانهای اسداللهزاده، دانشگاه، چمران، رازی، میدان دهدی و خیابان امام رضا (ع) عبور میکند و در ادامه بطرف شرق پس از عبور از شمال شهرک شهید بهشتی بصورت مقطع دوقلو در مسیل اقبال شرقی تخلیه میشود.
