این آبراه که در جریان یکی از بزرگترین و دشوارترین پروژههای مهندسی در جهان ایجاد گشته است یکی از سرشناسترین و مهمترین آبراههای جهان است.
در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورکو سان فرانسیسکو۲۲۵۰۰کیلومتر مسافت دارد، عبور از آبراه پاناما این مسافت را به ۹۵۰۰کیلومتر کاهش میدهد.
ایده اولیه ایجاد یک آبراهدر کشور پانامابه قرن ۱۶ باز میگردد و اولین تلاش برای ایجاد این آبراه به سال ۱۸۸۰ و به رهبری فرانسوی هامربوط میشود. پس از شکست این پروژه که به کشته شدن ۲۱۹۰۰ کارگر انجامید پروژه نهایی توسط آمریکایی هاادامه یافت و در حدود سال ۱۹۰۰ به انجام رسید تا سرانجام آبراه در سال ۱۹۱۴ برای استفاده باز گردد.
ایجاد این آب راه ۷۷کیلومتری با دشواریهای بسیاری همراه بود، به نحوی که پس از پایان کار در مجموع ۲۷۵۰۰ کارگر (در مجموع دروه کار فرانسویها و آمریکایی ها) جان خود را از دست داده بودند.
پس از گشایش آبراه موفقیت شگرفی را به دست آورد و توانست انقلابی در تجارت دریایی پدید آورد. تنها در سال ۲۰۰۵ میلادی ۱۴۰۱۱ شناور جمعا به ظرفیت ۲۷۸٫۸ میلیون تن کالا از این آب راه عبور کردند که این آمار به معنی عبور حدود۴۰ شناور در یک شبانه روز است