B a R a N
مدير ارشد تالار

آمار فروش فيلم ها در اکران سينماهاي آمريکاي شمالي اعلام شد
پيشتازي و رکورد شکني يک کارتون تازه
بانی فیلم آنلاین:
بانی فیلم - گروه سینمای جهان: فيلم کارتوني و جديد The Lego Movie (فيلم لگو) با فراتر رفتن از انتظارات فيلم تبديل به پرفروش ترين فيلم اين هفته سينماهاي آمريکاي شمالي شد و در اين راه در 3 روز پاياني هفته 11/69 ميليون دلار فروخت. اين دومين شروع فروش عالي در ماه فوريه در تمامي تاريخ و به تبع آن رکوردي تازه به حساب مي آيد و فقط آغاز فروش 85/83 ميليون دلاري «مصايب مسيح» کار تاريخي - مذهبي مل گيبسون در فوريه 2004 در بدو عرضه اش از «فيلم لگو» فراتر رفته است. بر اين اساس اين فيلم بهترين آغاز فروش را هم در ميان برترين کارتون هاي تاريخ حيات کمپاني برادران وارنر به ثبت رسانده است و پيش از اين «پاخوش» کارتون سال 2006 اين کمپاني با شروع فروشي 53/41 ميليون دلاري در اين زمينه رکورددار بود. در مورد دلايل فروش فراوان فيلم «لگو» مي توان به مسايلي چند اشاره کرد و از آن قبيل است يک کار بازاريابي و تبليغاتي قوي در 3-2 هفته منتهي به شروع پخش، معرفي کامل فيلم به دوستداران کارتون ها روي سايت هاي اختصاصي شان و البته خالي بودن بازار از رقباي قوي که بتوانند ميدان را از دست لگو درآوردند. از طرف ديگر نقدهاي کارشناسان و نظر اکثريت مردم عادي سينمارو هم نسبت به اين فيلم مثبت بود و انتقال حرف هاي آنان به ساير مردم به ديدن فيلم و سينما دوستان، آنها را هم تشويق به ديدن فيلم و روانه محل هاي نمايش آن کرد. محل هايي که از 3700 سالن هم در سطح آمريکا و کانادا سر مي زند.
از طرف ديگر سنت فروش زياد و توفيق فراوان فيلم هاي کارتوني که سال 2013 را درنورديد، به همان شدت به سال 2014 هم بسط يافته و اين فيلم ها با موضوعات شيرين و آموزنده خود از يک منظر فيلم هاي خانوادگي هم به حساب مي آيند و اگر اينگونه آثار در بازار کم باشند، جاي آنها را پر مي کنند که براي «يخ زده» در ماههاي اخير و اينک براي «لگو» صدق مي کند، آينده نزديک هم براي «لگو» بسيار مساعد جلوه مي کند زيرا تا 17 اسفند که فيلم جديد «آقاي پي بادي و شرمن» عرضه مي شود، عملاً هيچ فيلم خانوادگي جديد ديگري به بازار نمي آيد و دوستداران اينگونه فيلم ها مجبورند به نمونه هاي موجود که The Lego اينک بهترين آنهاست، قناعت ورزند.
دومين فيلم پرفروش اين هفته در آمريکا و کانادا که کشورهاي عمده و مراکز اصلي آمريکاي شمالي هستند، کار تازه جورج کلوني به نام «مردان اشياي تاريخي» (يا مردان بناهاي تاريخي) بود. دوست است که فاصله اين فيلم با «لگو» به لحاظ ميزان فروش بسيار زياد بود اما کلاً و با احتساب انتظارها و ديدگاههاي قبلي از آن خوب عمل کرد و به فروشي 7/22 ميليون دلاري نايل شد. در روزهاي منتهي به اکران نقدهاي بدي از سوي سينمايي نويسان در خصوص اين فيلم انعکاس يافته بود ولي فيلم جديد کلوني که درباره تبعات جنگ جهاني دوم است و به جز وي مت ديمون هم در آن بازي مي کند، مردم را به تعداد قابل توجهي به سالن هاي سينما کشاند و کم نياورد. از طرف ديگر خالي بودن بازار از فيلم هاي برجسته و اينکه کار قبلي کلوني فيلم فضايي تحسين شده «جاذبه» بوده است، به The Monuments Men هم کمک لازم را براي فروشي بيشتر رساند و مردم را بيشتر به تماشاي اين فيلم جديد تشويق کرد.شروع فروش اين فيلم از آغاز اکران 71/12 ميليون دلاري فيلم «مرداني که به بنرها خيره مي مانند»محصول سال 2009 حدود 79 درصد بهتر نشان مي دهد ولي از «لعنتي هاي بي آبرو» کار سال 2009 کوئن تين تاران تينو که مثل کار کلوني پيرامون جنگ جهاني دوم است، 40 درصد عقب مي ماند. از تماشاگران اين فيلم 52 درصد زن و75 درصد بالاي 35 سال سن بودند و اين از ديدگاه منفي قشر نوجوان و جوان که مشتريان اصلي و بزرگ سينماها هستند، نسبت به اين فيلم خبر مي دهد.
ديگر فيلم تازه هفته که همانا «آکادمي خون آشامان»(يا آکادمي خون آشامي» بود و آن را کمپاني وين اشتاين توزيع کرده، فقط 10/4 ميليون دلار فروخت و با اين رقم نازل رتبه اي بالاتر از مقام هفتمي در جدول پرفروش هاي هفته نصيبش نشد. اين فيلم که توسط مارک واترز ساخته شده نمونه تازه اي از فروش هاي متوسط و ضعيف براي فيلم هايي به شمار مي آيد که براي ميانسالان و يا جوانان تا 25 سال و براساس سلايق آنان ساخته مي شوند. «آکادمي خون آشامان» عملاً 46 درصد ضعيف تر از «موجودات زيبا» با بازي جاستين بيبر که سال پيش در همين موقع ها اکران شد، کارش را آغاز کرد و از آنجا که از اواخر اين هفته 4 فيلم جديد در آمريکاي شمالي اکران خواهد شد، بعيد است که Vampire Academy از 3-2 هفته ديگر در ليست 20 فيلم نخست و حتي در جمع 30 فيلم اول مشاهده شود و يا کلاً بساط آن جمع نشود.