• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

گنبد سلطانیه شاهکار معماری اسلامی و ایرانی

Nicol

متخصص بخش گردشگری
مقبره اولجايتو محمد معروف به گنبد سلطانيه كه يكي از شاهكارهاي هنر معماري ايران و دنياي اسلام به* شمار مي آيد، در چهل كيلومتري جنوب شرقي شهرستان زنجان و در شهر سلطانيه واقع شده است. اين بناي معظّم در جنوب راه تهران ـ تبريز با فاصلة حدود 5 كيلومتري جاده اصلي در دشت مسطّح سلطانيه هنوز برپاست.
01.jpg


تاريخ* بنا:
مطابق* نوشته*هاي* آشوري*، در سدة* هشتم* قبل* از ميلاد قوم* ساكاراتي*ها در دشت* سلطانيه* سكونت* داشته*اند ،در زمان* فرمانروايان* دولت* ماد، نام* اين* محل* «اريباد» بوده* و پارتيان* آن* را «ارساس*» ناميده*اند، از اين* تاريخ* به* بعد تا دورة* مغول* اطلاع* دقيقي* از منطقة* سلطانيه* در دست* نيست*. حمدالله* مستوفي* در وصف* سلطانيه* در كتاب* نزهة* القلوب* مي*نويسد :
اين* محل* قبل* از سلطنت* سلطان* محمد خدابنده* به* نام* شهرياز يا شهريار موسوم* بوده* است* .
اين* ناحيه* در زمان* ايلخانان* مغول* آباد مي*گردد و قبل* از آن* ،جز جلگه*اي* وسيع* با مراتع* سبز و خرم* و شكارگاه*هاي* متعدد و متنوع* ،چيز ديگري* نبوده* است* .سلاطين* مغول* پس* از استقرار در ايران* و پايتخت* قرار دادن* تبريز، اغلب* براي* گذراندن* ايام* و به* عزم* شكار به* اين* منطقه* روي* مي*آوردند. به* جهت* وضع* طبيعي* اين* ناحيه* ،ارغون* خان* به* آقاخان* فرزند هولاكوخان* ،چهارمين* سلطان* مغول*، فرمان* صادر مي*كند كه* شهري* مناسب* در سلطانيه* ايجاد نمايد، اين* دستور اجرا مي*شود و در سال* 1270 ميلادي* اين* دشت* حاصلخيز به* عنوان* محل* شهر جديد انتخاب* مي*شود و عمليات* ساختماني* ديوار شهر آغاز مي*گردد .
عمر ارغون* كفاف* نمي*دهد و پس* از مرگ* او غازان* خان* ، فرزندش* ، به* سلطنت* مي*رسد و دنبالة* كارِ پدر را ادامه* مي*دهد. بعد از غازان*خان* هم* ، برادر و فرزندانش* نسبت* به* توسعة* شهر اقدام* كردند. اما اهميت* اين* شهر در زمان* سلطان* محمد خدابنده* كه* به* سال* 703 هجري* قمري* به* سلطنت* رسيد، به* اوج* خود مي*رسد. به* دستور وي* شهر بزرگ* مي*شود و به* نام* سلطانيه* (يعني* مقر سلطنت* پادشاهان* مغول*) نامگذاري* مي*شود. از اين* تاريخ* به* بعد اين* شهر به* اين* نام* شهرت* پيدا مي*كند و سلطانيه* مركز تجارت*، صنعت*، هنر و سياست* آن* زمان* مي*شود، به* طوري* كه* حمدالله* مستوفي* ادعا كرده* است*: «سلطانيه* مركز واقعي* ايران* در زمان* سلطان* محمد خدابنده* بود و اين* جا را به* نام* «ميانه* ايران* زمين*» خوانده* است*» و اضافه* مي*كند كه* «در اين* تاريخ* در هيچ* شهري* از ايران* ساختمان*هاي* باشكوه* و معظمي* مانند سلطانيه* ديده* نمي*شود. و شهر سلطانيه* در اين* زمان* از هر لحاظ* به* اوج* ترقي* و شكوفايي* خود رسيده* است* ».
اما اين* جلال* و شكوه* ديري* نپاييد و عروس* شهرهاي* ايران* پس* از مرگ* سلطان* محمد به* سال* 716 هجري* رو به* زوال* مي*گذارد. بعد از اولجايتو محمّد (خدابنده*) با اين* كه* شهر مقر حكومت* ابو سعيد بهادرخان* فرزند سلطان* خدابنده* گرديد ولي* رونق* و صفاي* اين* پايتخت* كم* كم* از دست* رفت* و شهر بزرگ* سلطانيه* مورد بي* مهري* قرار گرفت* .و سرانجام* بر اثر حمله* تيمور گوركاني* وضع* شهر دگرگون* و به* كلي* خالي* از سكنه* گرديد. ولي* با اين* كه* كلية* ابنيه* و آثار محو و نابود گرديد ،آرامگاه* سلطان* محمد خدابنده* مورد احترام* قرار گرفت* و دستبردي* به* آن* زده* نشد، به* همين* جهت* امروز، تنها اثر مهمي* كه* در دشت* سلطانيه* مشاهده* مي*شود همين* گنبد معروف* است* .گنبد سلطانيه* كه* قرن*هاست* پابرجا و استوار، يكتا و بي*رقيب* در وسط* جلگه* خودنمايي* مي*كند، يادگاري* است* از شهري* كه* روزگاري* ، قلب* امپراتوري* ايلخانان* مغول* بوده* است* .

Dscf0011.jpg
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
ايجاد گنبد:
گنبد عظيم* و باشكوه* سلطانيه* در زمان* سلطان* محمد خدابنده* بين* سالهاي* 713-703 هجري* قمري* بنيان* نهاده* شد . ظاهراً هنگامي* كه* اولجايتو (سلطان* محمد خدابنده*) ،امر به* احداث* آرامگاه* كرد هنوز يكي* از مذاهب* اسلام* را به* عنوان* مذهب* رسمي* انتخاب* ننموده* بود. در حدود سال* 709 هجري* زماني* كه* كارِ ساختمان* گنبد رو به* اتمام* بود سفري* به* عراق* نمود و تربت* پاك* حضرت* علي* (ع*) و امام* حسين* (ع*) را در نجف* و كربلا زيارت* كرد . بنا به* قولي* بر اثر تشويق* و ترغيب* علما و روحانيان* بزرگ* شيعه* كه* در آن* زمان* در دستگاه* حكومتي* صاحب* منزلتي* بودند، اولجايتو مذهب* شيعه* را به* عنوان* مذهب* رسمي* پذيرفت*. به* دنبال* قبول* مذهب* تشيع*، اولجايتو تصميم* گرفت* كه* آرامگاه* خود را به* ائمة* اطهار اختصاص* دهد. به* اين* منظور قصد انتقال* اجساد مطهر آنان* را به* سلطانيه* داشت* تا به* رونق* تجاري* و اهميت* مذهب* و پايتخت* جديد التأسيس* خود بيافزايد. لذا دستور داد تا تزيينات* داخلي* بنا را كه* تا آن* روز انجام* نگرفته* بود، طوري* بپردازند كه* در آن* شعاير مذهب* تشيع* به* خوبي* مورد استفاده* قرار گيرد .به* همين* جهت* بود كه* كلمة* «علي*» به* طور مكرر با كاشي* در متن* آجر نوشته* شد ،اما انتقال* اجساد ائمه* با مخالفت* شديد روحانيان* شيعه* در نجف* و كربلا مواجه* شد .
گويند، وقتي* مردم* نجف* و كربلا از تسليم* جسد امامان* خودداري* كردند، ساختمان* سلطانيه* دوباره* به* هدف* پيشين* خود يعني* آرامگاه* اولجايتو اختصاص* يافت* . بدين* منظور تزيين* كلية* قسمت*هاي* داخلي* بنا تجديد و تغيير داده* شد .

200px-Soltaniyeh_interiors.jpg


شرح* مختصر گنبد سلطانيه*:
بناي* معظّم* و تاريخي* سلطانيه* از زمان*هاي* دور مورد توجه* عموم* سيّاحان* و جهانگردان* و علاقه*مندان* به* آثار تاريخي* بوده* و از ديرباز مورد بازديد آنها قرار گرفته* و هريك* به* نوبه* خود شرح* مبسوطي* دربارة* اوضاع* اين* بنا نوشته*اند. حافظ* ابرو، از مؤرخان* دورة* تيموري* دربارة* آن* مي*گويد :
«بناي* بي* نظيري* است* كه* مانند آن* در اقصي*' نقاط* دنيا وجود ندارد ».

main.jpg


آندره* گدار فرانسوي* بناي* مزبور را اين* گونه* شرح* مي*دهد:«به* طور قطع* عالي*ترين* نمونة* معماري* مغول* و يكي* از بهترين* دست* آوردهاي* معماري* اسلامي* ايران* و از نظر فني* شايد جالب*ترين* آنان* است* ».
بلنداي* اين* گنبد با هشت* مأذنه* آن* به* نحوي* انتخاب* شده* تا در گسترش* شهر گم* نشود. در حقيقت* اين* بنا، گذشته* از عملكردهاي* واقعي* كه* مورد توجه* و مقصود سازنده* آن* بوده* است* ، به* صورت* يك* برج* نيز عمل* مي*كرده* است* . زيرا كه* بناي* رفيع* گنبد سلطانيه* تقريباً در وسط* دشت* بنا شده*، از هر سو قابل* رؤيت* است* .
بي* شك* اين* گنبد يك* اثرِ منحصر به* فرد و شاهكار هنرِ معماري* است* و در مقايسه* با آثار مشابه*، نقطه* اوج* موفقيت* معماري* را نشان* مي*دهد . به* گفته* آندره* گدار:«اينك* برمي*گرديم* به* يك* مرحله* مهم* از تاريخ* هنر ايران*، يعني* موقعي* كه* بزرگ*ترين* گنبد در اين* كشور به* آسمان* برخاست* و براي* مدتي* پيروزي* هنرِ ساختمان* را به* هنرِ تزييني* تأمين* نمود ».
گنبد عظيم* سلطانيه* بر فراز بناي* هشت* گوشه*اي* تعبيه* شده* است*. بر روي* هر كدام* از جرزهاي* هشت* گانه* در بالا، آثار مناره*هايي* به* قطر يك* متر و به* بلنداي* 5/3 متر كه* با زيباترين* معرق* كاري* مزين* شده*اند، باقي* است*. داخل* اين* مناره*ها پلكان* مارپيچي* به* عرض* 70 سانتي* متر كه* به* حول* قطر 20 سانتي* متر مي*پيچند طراحي* شده* است* . اين* مناره*ها فشار گنبد را عموداً خنثي* مي*نمايند. عقايد مختلفي* در مورد انتخاب* هشت* ضلعي* بنا، عنوان* مي*شود. عده*اي* اين* انتخاب* را به* دليل* ايستايي* و استحكام* بنا دانسته*اند، برخي* به* آن* نشانه*هاي* مذهبي* و مقدس* داده*اند. آنچه* مسلم* است* عدد هشت*، نه* مقدس* است* و نه* دليل* مذهبي* دارد. صرفاً انتخاب* اين* طرح* از روي* محاسبات* تجربي* معماري* و به* خاطر مركزيت* و ايستايي* و احتمالاً ايجاد ساعت* آفتابي* در نظر گرفته* شده* است* و يا بيشتر جهت* نشان* دادن* تزيينات* و زيبايي* بدنه* گنبد در تمام* طول* روز است* .
از نظر معماري*، اين* مقبره* تقليد از هيچ* بنايي* نيست* بلكه* اختراعي* است* براي* ساختن* بنايي* به* اين* بزرگي* مركب* از برج* هشت* گوش* و گنبد مكعب* . اين* بناي* تاريخي* داراي* سه* درِ ورودي* بزرگ* بوده* است* كه* امروز درِ ورودي* اصلي* آن* بسته* شده* است* . بنا داراي* هشت* پلكان* مارپيچي* و يا حلزوني* است* كه* در بين* جرزها جاي* گرفته* و به* طبقات* بالا و ايوان*ها راه* دارند. بر فراز چهار ايوان* اصلي* و بزرگ*، چهار پنجرة* بزرگ* قرار دارد كه* روشنايي* داخل* بنا را تأمين* مي*كنند و همچنين* از اين* پنجره*ها جهت* تشخيص* زمان* نيز استفاده* مي*شده* است* .
يكي* از خصوصيات* اصلي* و منحصر به* فرد اين* گنبد دو جداره* بودن* آن* است* و لذا سن* پائولزي* دربارة* آن* مي*گويد: «به* نظر من* نمي*توان* در دنيا بنايي* به* اين* خصوصيات* قبل* از بناي* سلطانيه* پيدا كرد. از اين* رو اهميت* بنا در دنيا شايان* ذكر است* ».
در آخر مي*توان* گفت* بنايي* كه* به* اين* ترتيب* آرايش* يافته* تأثير عجيب* يك* ساختمان* هوايي* را به* انسان* مي*دهد. در بعضي* از روزها، گنبد درخشان* سلطانيه*، بر روي* پايه* خاكي* رنگ* و مناره*هاي* درخشان* ،چنان* مي*نمايد كه* در آسمان* بال* گشوده* است*. اين* اثر زيبا و دل*انگيز مولود هنري* است* كه* با ظرافت* خاص* ،رنگِ لاجورديِ حاشية* گنبد را با رنگ* طبيعيِ آجر ،انس* داده* و بيننده* را به* تمجيدِ ذوق* زينت*گرِ معمار و هنرِ سازندة* آن* وا مي*دارد .
با ملاحظه* دقيق* اين* بناي* عظيم* به* نظر مي*رسد كه* علاوه* بر محل* آرامگاه* اصلي* كه* شامل* ساختمان* مركزي* گنبد است* و به* نام* تربت* خانه* شهرت* دارد، بناهاي* ديگري* در جنب* آرامگاه* ساخته* شده* بوده* است* .
اين* گنبد عظيم* كه* يكي* از بزرگ*ترين* گنبدهاي* تاريخي* اسلام* است*، چندين* بار مرمت* شده* است* (در زمان* صفويه* و قاجاريه*) و در حال* حاضر هم* تعميرات* اساسي* آن* ادامه* دارد. سلطانية* بزرگِ ديروز و شهري* كه* روزي* قلب* حكومت* مغول* در آنجا مي*زد و فرامين* آنها از آنجا صادر مي*شد ،قدرت* و عظمت* و شكوهي* داشت* كه* امروز از آن* فقط* گنبد فيروزه*اي* رنگ* سلطانيه* ،آرام* و استوار در آن* دشتِ گسترده* به* يادگار نشسته* است* .

به نقل از دكتر غلامعلي* حاتم*​
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
در مسير زنجان به تهران و در فاصله*ی سی کيلومتری زنجان، در سمت راست جاده، گنبدی عظيم خودنمايی می*کند. گنبد سلطانيه يادآور شکوه و رونقی است که در حدود هفتصد سال پيش در اين شهر جريان داشته است. حمدالله مستوفی در نزهت*القلوب می*گويد: «قبل از حمله*ی مغول در سلطانيه*ی فعلی هيچ*گونه اثر ساختمانی نبود و اين ناحيه به شکل مرغزار و چمنزار بوده است. سلاطين مغول پس از استقرار در ايران و پايتخت قرار دادن تبريز، کم*کم برای شکار و گذراندن ايام تابستان بدان سو روانه می*شدند و با برافراشتن چادرها، ايام استراحت تابستانی را در آن*جا سپری می*کردند. به همين جهت، اين محل چمنزار يا شکارگاه شاهين ناميده می*شد. کم*کم پادشاهان بعدی به*خاطر خوش آب و هوا بودن مکان مزبور، تصميم به ايجاد تأسيسات و ساختمان*هايی برای اسکان خويش، لشگريان و اطرافيان خود گرفتند». در اواخر قرن هفتم هجری قمری ارغون*خان، * چهارمين ايل*خان مغول، دستور ساخت قلعه*ای با دور باروی ١٢٠٠٠ گام از سنگ تراشيده در منطقه*ی سلطانيه را صادر کرد. برای ساخت اين قلعه که دارای کاخ سلطنتی و خانه*های متعدد بود، هزاران نفر از معماران و هنرمندان از تبريز به اين منطقه آمدند. *ارغون*خان در حالی*که ساخت قلعه به پايان نرسيده بود، در آن رحل اقامت افکند و مدتی بعد درگذشت. پسرش غازان*خان در ابتدا قصد داشت کار نيمه*تمام پدرش را به انجام برساند، وليکن بنا به دلايلی از اين کار منصرف شد و مجدداً تبريز را به پايتختی برگزيد. او بعدها تصميم گرفت در محل سلطانيه، شهری جديد و هم*چنين برای خودش آرامگاهی مجلل بسازد.
بعد از مرگ او، فرزندش اولجايتو در سال ٧٠٢ هجری قمری تصميم گرفت به آرزوی پدرش جامه*ی عمل بپوشاند. اولجايتو برای تسريع در ساخت شهر، در محل سلطانيه چادر زد تا مستقيماً پيش*رفت امور ساخت شهر را زير نظر بگيرد و بالاخره در سال ٧١٠ هجری قمری کار ساختمان شهر سلطانيه به پايان رسيد. اولجايتو به همين مناسبت، * جشن مفصلی گرفت و اين شهر را سلطانيه يعنی محل سلطنت شاهان ناميد. اولجايتو بعد از مدتی اسلام آورد و خود را «سلطان محمد خدابنده» ناميد. بعد از مرگ وی، *سلطانيه رو به زوال گذاشت و سرانجام با حمله*ی تيمور گورکانی ويران شد. البته به احترام سلطان محمد، تيمور آرامگاه او را مورد دستبرد قرار نداد.
اطلاعات ذيل تا حدودی مبين وضعيت و اهميت گنبد می*باشد:
- يکی از بزرگ*ترين بناهای آجری جهان از نظر قدمت
- تاريخ ساخت: در فاصله*ی سالهای ٧٠٤ تا ٧١٣ هجری قمری
- ارتفاع گنبد: ٤٨ متر
- قطر گنبد: ٢٥ متر
تزئينات گنبد

soltanieh-4.jpg

نمونه*ای از تزئينات نقاشی رنگی

در ساخت گنبد از تزئينات مختلفی استفاده شده که برخی از آن*ها عبارتند از:
- تزئينات آجری
- کاشی*کاری
- تزئينات گچی
- نقوش اسليمی
- تزئينات چوبی
- تزئينات نقاشی رنگی
- مقرنس
- تزئينات سنگی
البته غير از تزئينات گنبد، کتيبه*های متعددی در داخل و بيرون گنبد وجود دارد که شامل اسامی «الله»، «محمد»، «علی» و تعدادی از آيات قرآن و احاديث است.
اساس طرح بنا بر عدد ٨ قرار دارد. هر چند علت دقيق انتخاب اين عدد معلوم نيست، ولی به احتمال زياد به علت ساختن ساعت آفتابی يا ايجاد ايستايی مستحکم در بنا مورد استفاده قرار گرفته است. ساعت آفتابی، نظر به اهميت تشخيص زمان برای انجام امور مذهبی در ساختمان گنبد تعبيه شده است. به اين ترتيب که اگر نور خورشيد از سوراخ اصلی گنبد بتابد هنگام اذان ظهر است. هم*چنين نوری که از پنجره*های بزرگ می*تابد نشان*دهنده*ی ساعت و نور پنجره*های کوچک مبين دقيقه است.
گنبد سلطانيه از نگاه مستشرقين
پروفسور آندره گدار بنای مزبور را اين*گونه شرح می*دهد: «به يقين عالی*ترين نمونه*ی معماری مغول و يکی از بهترين دستاوردهای معماری اسلامی ايران و از نظر فنی شايد جالب*ترين آنان است».
 

Nicol

متخصص بخش گردشگری
soltanieh-3.jpg

نمونه*ای از نقوش اسليمی به*کاررفته در بدنه*های داخلی گنبد سلطانيه

پروفسور پائولزی نيز معتقد است: «مطمئن هستيم که گنبدی را که بيش از صد سال بعد از ساخت گنبد سلطانيه يعنی سال ١٤١٨ و ١٤١٩ ميلادی توسط برونلسکی و گيبرتی بر روی کليسای سانتاماريا دلفيوره زده شده، از فرم و نحوه*ی ساختمانی گنبد سلطانيه متأثر گرديده است. چون گنبد سلطانيه تنها نمونه*ی گنبد دوجداره*ی متوازی است که اين*جانب در تمام آسيا می*شناسم. بنابراين، اثر آن بر روی تنها گنبد اروپايی از اين نوع گنبد يعنی گنبد برونلسکی انکارناپذير است». وی در جای ديگری می*افزايد: «رابطه*های معماری دو بنای گنبد سلطانيه و کليسای سانتاماريا دلفيوره را به هم نزديک می*کند مثلا که هر دو دارای يک نقشه*ی مرکزی و گنبدی دوجداره*اند». گنبد سلطانيه تا کنون چندبار در زمان صفويه و قاجاريه مرمت شده است و در حال حاضر هم تعميرات اساسی آن هنوز ادامه دارد. در پايان گفتنی است که در اجلاس اخير کميته*ی ميراث جهانی يونسکو، اين گنبد در فهرست ميراث جهانی قرار گرفت.
منابع ١- سيد افشين اميرشاهی، گنبد سلطانيه يادگار نبوغ و خلاقيت معماران ايرانی، روزنامه همشهری ١٣/٧/١٣٧٧، سال ششم، شماره ١٦٥٩، صفحه ١٩.
٢- احمد اصغريان جدی، کلياتی درباره معماری گنبد سلطانيه، فرهنگ معماری ايران، شماره*ی ٢ و ٣، فروردين ١٣٥٥، صص ٦٧-٦٢.
٣- عبدالله قوچانی، گنبد سلطانيه به استناد کتيبه*ها، انتشارات گنجينه.
 
بالا