وقتی مردم علاقه بیشتری به جواهر نشان می دهند و ترجیح می دهند به جای النگوها و آویزهای ساده بیشتر به سراغ کارهایی بروند که سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی روی آن سوار است، معلوم است که تعداد جواهر فروشی ها هر روز بیشتر می شود. طلا فروشان هم جواهرفروش می شوند.
بعد رقابت بین جواهر فروشان به شدت افزایش می یابد و جواهر فروشان مثل این روزها ناچارند تا میتوانند جواهرات بیشتر و متنوع تری پشت ویترین های خود بچینند و ویترین های خود را بزرگتر کنند تا سهم بیشتری از بازار ببرند. تا اینجای کار مشکلی نیست. مشکل آنجا شروع میشود که وقتی می خواهیم طلاها را داخل ویترین بچینیم، وزنشان می کنیم و وقتی می خواهیم از توی ویترین جمعشان کنیم باز هم وزن می کنیم و می فهمیم چه قدر فروخته ایم. اما داستان جواهر فروشی خیلی فرق می کند. هر بار که کرکره را بالا می کشیم ، باید هزار قطعه را چک کنیم و وقت جمع آوری ، هر لحظه علاوه بر چک کردن نگران باشیم که اشتباه نکنیم.کدام ها را فروخته ایم؟ وقتی مردم علاقه بیشتری به جواهر نشان می دهند و ترجیح می دهند به جای النگوها و آویزهای ساده بیشتر به سراغ کارهایی بروند که سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی روی آن سوار است، معلوم است که تعداد جواهر فروشی ها هر روز بیشتر می شود. طلا فروشان هم جواهرفروش می شوند.
بعد رقابت بین جواهر فروشان به شدت افزایش می یابد و جواهر فروشان مثل این روزها ناچارند تا میتوانند جواهرات بیشتر و متنوع تری پشت ویترین های خود بچینند و ویترین های خود را بزرگتر کنند تا سهم بیشتری از بازار ببرند. تا اینجای کار مشکلی نیست. مشکل آنجا شروع میشود که وقتی می خواهیم طلاها را داخل ویترین بچینیم، وزنشان می کنیم و وقتی می خواهیم از توی ویترین جمعشان کنیم باز هم وزن می کنیم و می فهمیم چه قدر فروخته ایم. اما داستان جواهر فروشی خیلی فرق می کند. هر بار که کرکره را بالا می کشیم ، باید هزار قطعه را چک کنیم و وقت جمع آوری ، هر لحظه علاوه بر چک کردن نگران باشیم که اشتباه نکنیم.کدام ها را فروخته ایم؟ کدام ها گم شده است؟ اگر ما داخل جواهر فروشی نباشیم چگونه مطمئن باشیم فروشندگان چه کرده اند؟ می توانیم دائم این بررسی ها را انجام دهیم.
هر بررسی ما چند ساعت طول می کشد. تازه مطمئن هم نمی شویم که اشتباه نکرده ایم! یک جواهر فروشی شبیه می شود به یک انبار بزرگ که روزانه 2 تا 4 بار لازم است همه چیز در آن چک شود،گاهی اوقات به شوخی گفته می شود وقتی که بابت این کار گذاشته می شود به زیانهای احتمالی ناشی از حساب و کتاب کردن نمی ارزد. خیلی ها را می شناسیم که اصلا از صورت برداری دست برداشته اند و خیلی ها را میشناسیم که به خاطر مشکل آمارگیری کار خود را توسعه نمی دهند چون حال و حوصله دردسر های حساب و کتاب پس دادن و پس گرفتن را، به دلیل اضافه کردن فروشنده یا فروشندگان جدید ندارد.
اما مشکل برای بعضی از جواهر فروش ها که می خواهند مدرن تر باشند و برنامه های پیشرفته تری را برای فروش بیشتر و رضایت مشتریان به کار گیرند ،دشوار تر است. آنها طبیعتاً دوست دارند بدانند کدام یک از کارهای چیده شده در ویترین طرفدار بیشتری داشته یا در یک فاصله زمانی مشخص مثلا قبل از عید، کدام کارها بیشتر فروش رفته و تصویر آن کارها با آمار فروش و بازدیدشان به سادگی قابل بررسی باشد تا در خرید های بعدی بر اساس آن تصمیم گیری شود.
کمک رسید!
و اما این مشقّت ها را تکنولوژی های جدید برطرف کرده است. تکنولوژی هایی که جواهر فروشان همیشه در ابتدا از آن ها فرار میکنند و بعد که متوجه می شوند سود خوبی برایشان دارد، به آن گرایش پیدا می کنند. امروزه تحولات دنیای تکنولوژی در عصر فناوری اطلاعات آنقدر سریع شده است که آنهایی که با روحیه های محافظه کارانه می نشینند، ببینند چه اتفاقی می افتد و دیگران چه می کنند، خیلی از قافله عقب می مانند. قبلاً، در همه جای دنیا برای فراگیر شدن یک تکنولوژی، اعم از ابزار آلات یا نرم افزار چندین سال طول می کشید. اما حالا در کمتر از چند ماه استفاده از یک وسیله فراگیر می شود. به طور مثال یک فیلم سینمایی را همزمان با آنسوی دنیا اینجا هم می بینیم یا برعکس. از زمانی که خبر آمدن یک وسیله جدید یا تکنیک جدید شنیده می شود تا مشاهده آن در کشور خودمان گاهی چند روز بیشتر نمی گذرد.
برای حل مشکلات قدیمی جواهر فروشان که هم قدیمی تر ها و هم تازه کارها را به دردسر انداخته، تکنولوژی راه حل هایی پیدا کرده است. این راه حل این است که ما در چند دقیقه کوتاه همه جواهراتمان را صدا کنیم یا بخواهیم ، آنها را حضور و غیاب کنیم و آنها نیز در همین زمان کوتاه گزارشی از زنده بودنشان و حاضر بودنشان بدهند و اگر خواستیم قیافه هایشان هم نشان بدهند.این حضور و غیاب را می توانیم بارها و بارها بدون آنکه ما یا آنها خسته شوند انجام دهیم. اگر فروشنده هم عوض شود یا نباشد باز هم می شود این حضور و غیاب را انجام داد. اشتباهی هم در کار نخواهد بود! در هر لحظه می توانیم بدانیم دقیقاً موجودی ما چیست. به نظر شما هیجان انگیز نیست؟! جواهر فروشان بزرگ دنیا آنقدر از این راه حلی که دانشمندان و مخترعان هدیه کرده اند به هیجان آمده اند. آنها ظرف کمتر از دو سال اخیر از این تکنولوژی آمارگیری سریع جواهرات در فروشگاه ها و گالری های خود، به گرمی استقبال کرده اند
بعد رقابت بین جواهر فروشان به شدت افزایش می یابد و جواهر فروشان مثل این روزها ناچارند تا میتوانند جواهرات بیشتر و متنوع تری پشت ویترین های خود بچینند و ویترین های خود را بزرگتر کنند تا سهم بیشتری از بازار ببرند. تا اینجای کار مشکلی نیست. مشکل آنجا شروع میشود که وقتی می خواهیم طلاها را داخل ویترین بچینیم، وزنشان می کنیم و وقتی می خواهیم از توی ویترین جمعشان کنیم باز هم وزن می کنیم و می فهمیم چه قدر فروخته ایم. اما داستان جواهر فروشی خیلی فرق می کند. هر بار که کرکره را بالا می کشیم ، باید هزار قطعه را چک کنیم و وقت جمع آوری ، هر لحظه علاوه بر چک کردن نگران باشیم که اشتباه نکنیم.کدام ها را فروخته ایم؟ وقتی مردم علاقه بیشتری به جواهر نشان می دهند و ترجیح می دهند به جای النگوها و آویزهای ساده بیشتر به سراغ کارهایی بروند که سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی روی آن سوار است، معلوم است که تعداد جواهر فروشی ها هر روز بیشتر می شود. طلا فروشان هم جواهرفروش می شوند.
بعد رقابت بین جواهر فروشان به شدت افزایش می یابد و جواهر فروشان مثل این روزها ناچارند تا میتوانند جواهرات بیشتر و متنوع تری پشت ویترین های خود بچینند و ویترین های خود را بزرگتر کنند تا سهم بیشتری از بازار ببرند. تا اینجای کار مشکلی نیست. مشکل آنجا شروع میشود که وقتی می خواهیم طلاها را داخل ویترین بچینیم، وزنشان می کنیم و وقتی می خواهیم از توی ویترین جمعشان کنیم باز هم وزن می کنیم و می فهمیم چه قدر فروخته ایم. اما داستان جواهر فروشی خیلی فرق می کند. هر بار که کرکره را بالا می کشیم ، باید هزار قطعه را چک کنیم و وقت جمع آوری ، هر لحظه علاوه بر چک کردن نگران باشیم که اشتباه نکنیم.کدام ها را فروخته ایم؟ کدام ها گم شده است؟ اگر ما داخل جواهر فروشی نباشیم چگونه مطمئن باشیم فروشندگان چه کرده اند؟ می توانیم دائم این بررسی ها را انجام دهیم.
هر بررسی ما چند ساعت طول می کشد. تازه مطمئن هم نمی شویم که اشتباه نکرده ایم! یک جواهر فروشی شبیه می شود به یک انبار بزرگ که روزانه 2 تا 4 بار لازم است همه چیز در آن چک شود،گاهی اوقات به شوخی گفته می شود وقتی که بابت این کار گذاشته می شود به زیانهای احتمالی ناشی از حساب و کتاب کردن نمی ارزد. خیلی ها را می شناسیم که اصلا از صورت برداری دست برداشته اند و خیلی ها را میشناسیم که به خاطر مشکل آمارگیری کار خود را توسعه نمی دهند چون حال و حوصله دردسر های حساب و کتاب پس دادن و پس گرفتن را، به دلیل اضافه کردن فروشنده یا فروشندگان جدید ندارد.
اما مشکل برای بعضی از جواهر فروش ها که می خواهند مدرن تر باشند و برنامه های پیشرفته تری را برای فروش بیشتر و رضایت مشتریان به کار گیرند ،دشوار تر است. آنها طبیعتاً دوست دارند بدانند کدام یک از کارهای چیده شده در ویترین طرفدار بیشتری داشته یا در یک فاصله زمانی مشخص مثلا قبل از عید، کدام کارها بیشتر فروش رفته و تصویر آن کارها با آمار فروش و بازدیدشان به سادگی قابل بررسی باشد تا در خرید های بعدی بر اساس آن تصمیم گیری شود.
کمک رسید!
و اما این مشقّت ها را تکنولوژی های جدید برطرف کرده است. تکنولوژی هایی که جواهر فروشان همیشه در ابتدا از آن ها فرار میکنند و بعد که متوجه می شوند سود خوبی برایشان دارد، به آن گرایش پیدا می کنند. امروزه تحولات دنیای تکنولوژی در عصر فناوری اطلاعات آنقدر سریع شده است که آنهایی که با روحیه های محافظه کارانه می نشینند، ببینند چه اتفاقی می افتد و دیگران چه می کنند، خیلی از قافله عقب می مانند. قبلاً، در همه جای دنیا برای فراگیر شدن یک تکنولوژی، اعم از ابزار آلات یا نرم افزار چندین سال طول می کشید. اما حالا در کمتر از چند ماه استفاده از یک وسیله فراگیر می شود. به طور مثال یک فیلم سینمایی را همزمان با آنسوی دنیا اینجا هم می بینیم یا برعکس. از زمانی که خبر آمدن یک وسیله جدید یا تکنیک جدید شنیده می شود تا مشاهده آن در کشور خودمان گاهی چند روز بیشتر نمی گذرد.
برای حل مشکلات قدیمی جواهر فروشان که هم قدیمی تر ها و هم تازه کارها را به دردسر انداخته، تکنولوژی راه حل هایی پیدا کرده است. این راه حل این است که ما در چند دقیقه کوتاه همه جواهراتمان را صدا کنیم یا بخواهیم ، آنها را حضور و غیاب کنیم و آنها نیز در همین زمان کوتاه گزارشی از زنده بودنشان و حاضر بودنشان بدهند و اگر خواستیم قیافه هایشان هم نشان بدهند.این حضور و غیاب را می توانیم بارها و بارها بدون آنکه ما یا آنها خسته شوند انجام دهیم. اگر فروشنده هم عوض شود یا نباشد باز هم می شود این حضور و غیاب را انجام داد. اشتباهی هم در کار نخواهد بود! در هر لحظه می توانیم بدانیم دقیقاً موجودی ما چیست. به نظر شما هیجان انگیز نیست؟! جواهر فروشان بزرگ دنیا آنقدر از این راه حلی که دانشمندان و مخترعان هدیه کرده اند به هیجان آمده اند. آنها ظرف کمتر از دو سال اخیر از این تکنولوژی آمارگیری سریع جواهرات در فروشگاه ها و گالری های خود، به گرمی استقبال کرده اند