• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آموزش فلش درس هفتم - کار با نوار ابزار و اصول اولیه انیمیشن در فلش

R0xanA

متخصص بخش گرافیک و مالتی مدیا

1296305287_lesson7.time-line-animation.jpg


آشنایی با نوار ابزار و انیمیشن در فلش




کار با نوار زمان
نوار زمانی، حاوی چهارخانه هایی به نام فریم است. هر فریم در واقع نشان دهنده یک تصویر ثابت است. اگر تصاویر متوالی در این فریم ها رسم کنیم و سپس آنها را به سرعت نمایش دهیم، یک تصویر متحرک ایجاد می شود. در واقع نوار زمانی مهمترین قسمت برنامه فلش می باشد که با آشنایی و درک کامل آن، قادر خواهید بود اشیای مورد نظر خود را با جلوه ها و سرعت های دلخواه متحرک مدیریت کنید.
حرکت هر چیزی در دنیای واقعی و مجازی یعنی شروع حرکت از نقطه مبداً به سمت نقطه مقصد که پایان حرکت خواهد بود. در واقع این منطق، یک منطق اصولی و کلی در انیمیشن سازی در برنامه فلش نیز می باشد. در فلش، فریم ها و ایجاد انواع انیمیشن ها و مدیریت آنها در نهایت منجر به حرکت یک شیء از یک به مکان دیگر می شود. در ادامه شما را با ایجاد انواع فریم ها و ساخت انیمیشن آشنا می کنیم. همچنین در قسمت آموزش های کاربردی، با چگونگی کار و عملکرد نوار زمانی به طور کامل و عملی آشنا خواهید شد.


- برای ایجاد کردن و قرار دادن یک فریم روی نوار زمان، به منوی Insert رفته و گزینه Timeline ، Frame را انتخاب کنید.
ta1.jpg


- برای ایجاد و قرار دادن یک فریم کلیدی روی نوار زمان، به منوی Insert رفته و از گزینه Timeline ، Keyframe را انتخاب کنید. برای ایجاد فریم کلیدی همچنین می توانید پس از انتخاب فریم مورد نظر، کلید F6 را فشار دهید.

ta2.jpg


- برای کپی کردن یک فریم در فریم دیگر، فریم مورد نظر را انتخاب کنید. به منوی Edit رفته و از گزینه Timeline دستور Copy Frames را انتخاب نمایید. سپس فریم دیگر را انتخاب کنید. دوباره به منوی Edit رفته و از گزینه Timeline دستور Paste Frames را انتخاب نمایید.

ta3.jpg


- برای تغییر مکان و حرکت دادن یک فریم به جایی دیگر، فریم مورد نظر را با ماوس گرفته و آن را به مکان مورد نظر بکشید.

ta4.jpg


یکی از مهمترین قسمت های برنامه فلش و البته هر برنامه گرافیکی دیگر، درک لایه ها و استفاده و مدیریت صحیح از آنهاست. لايه ها به شما اين امكان را مي دهند تا هر كدام از بخش ها و یا موضوعات پروژه خود را در آن فايل یا پروژه ساماندهي كنيد. با ایجاد لایه می توانید بدون آنكه روی بخش های دیگر فایل تأثیر بگذارید، فقط قسمت مورد نظر را ويرايش كنید. به عبارتی، با ایجاد لایه می توانید موضوعات و بخش های یک پروژه را مستقل از یکدیگر در نظر بگیرد.

براي ايجاد لايه يكي از دو روش زير را انجام دهيد:
- روي دكمه New Layer(لايه جدید) در پايين پنل لایه كليك كنيد.


ta5.jpg


- به منوي Insert رفته و از گزینه Timeline گزینه Layer را انتخاب نمایید.

ta6.jpg


بعد از ایجاد و اضافه کردن یک لایه، این لایه بالای لایه قبلی قرار می گیرد.

ta6-1.jpg


برای مدیریت لایه ها و قرار دادن آنها در بالا و پایین لایه های دیگر، لایه مورد نظر را با ماوس گرفته و آن را در بالا و پایین لایه دیگر قرار دهید.
برای تغییر نام یک لایه، روی آن دوبار کلیک کرده و سپس نام مورد نظر را تایپ کنید.


ta7.jpg


برای حذف یک لایه، لایه مورد نظر را انتخاب کرده و روی آیکون سطل آشغال کلیک کنید.

ta8.jpg



اصول اولیه انیمیشن:
فلش چند روش برای ایجاد انیمیشن در اختیار کاربر قرار می دهد. هر کدام از این روش ها، امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه به تشریح و بررسی هر کدام از این روش ها خواهیم پرداخت.
Motion Tween:
از این نوع انیمیشن برای تنظیم خصوصیات یک شیء مانند، مکان و موقعیت و همچنین مقدار شفافیت در یک فریم و تغییر آن در فریم دیگر استفاده می شود. فلش، تغییرات این دو فریم را به طور خودکار تنظیم می کند و در نهایت یک جلوه انیمیشن از حرکت پیمایشگر در بین این دو فریم ایجاد می شود. برای متحرک کردن یک شیء از یک نقطه به نقطه دیگر، باید یک قاب کلیدی ایجاد نمود.
برای ایجاد انیمیشن Motion Tween ، شیء مورد نظر را رسم کنید. به منوی Insert رفته و گزینه Motion Tween را انتخاب کنید.

ta9.jpg


پس از انجام مرحله قبل، فریم اول تا فریم آخر (فریم آخر بطور پیش فرض روی 24 است) انتخاب شده و با رنگ آبی نمایش داده می شود. همچنین، پیمایشگر خط زمان نیز به طور اتوماتیک، روی فریم آخر قرار می گیرد.

ta10.jpg


سپس شیء را به مکان مقصد می کشیم تا مکان مبداً و مقصد را در فلش مشخص کنیم.

ta11.jpg


اکنون با فشار دادن کلیدهای Ctrl+Enter انیمیشن اجرا خواهد شد. با اجرای انیمیشن خواهید دید شیء از نقطه مبدا به سمت نقطه مقصد حرکت خواهد کرد.
اگر نشانگر ماوس را در کنار مسیر سبز قرار دهید، می توانید مسیر را با ماوس گرفته و آن را بصورت منحنی درآورید.

ta12.jpg


Shape Tween: این نوع انیمیشن برای تبدیل یک شیء به شیء دیگر بکار می رود. به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک مربع را با حالت انیمیشن تبدیل به دایره نماییم، از این نوع انیمیشن استفاده می کنیم. این نوع انیمشن، کاربرد زیادی در ساخت انیمیشن های حرفه ای ندارد.
Frame by Frame: این نوع انیمیشن، از اولین فریم تا آخرین فریم، روی تمام فریم ها یک فریم کلیدی ایجاد می کند. روی هر یک از این فریم کلیدی می توانیم حالت ها و جلوه های متفاوتی را ایجاد نماییم.


در درس های بعدی،سایت پرشین جی اف ایکس شما را به صورت کاملاً کاربردی و عملی با ساخت انواع انیمیشن ها و اعمال جلوه ها و حالت های مختلف روی آنها آشنا خواهد کرد. در واقع در قسمت بعد، شما تمام مطالبی را که از گذشته تا اکنون آموخته اید و همچنین بعضی از دستورات و امکانات مفید دیگر را فرا خواهید گرفت.




 
بالا