• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

آموزش کامل ویژوال بیسیک در این تاپیک

اگر ویژوال بیسک را اجرا کرده باشید در محیط آن با پنجره های مختلفی روبرو شده اید که مهمترین آنها پنجره فرم می باشد.



پنجره Form

قسمت عمده کار درون پنجره فرم انجام میشود ، پنجره های پس زمینه ای که
کاربران می بینند همان قسمت فرم می باشد که ما به عنوان یک برنامه نویس در
این قسمت طراحی خواهیم کرد.



پنجره Project

پنجره پروژه برای سازماندهی اجزای برنامه است یک برنامه تحت ویندوز ممکن
است شامل چندین فایل باشد قبل از اینکه یک برنامه تحت ویندوز را ترجمه
کنید تعداد فایل های مرتبط با ویژوال بیسیک ممکن است بسیار زیاد باشند لذا
به کمک پنجره پروژه می توانید همه این اجزا را سازماندهی کنید.



در درون پنجره پروژه یک نوار ابزار با سه دکمه وجود دارد



Code Window پنجره کد را برای کنترل انتخاب شده نمایش می دهد

View Object پنجره فرم را برای کنترل انتخاب شده نمایش می دهد

Toggle Folders گزینه های درون پنجره پروژه را بصورت گروه درآورده یا از این حالت خارج می کند.



اشیای زیر درون پنجره پروژه وجود دارند :



(Projects)

یک برنامه ممکن است شامل چند پروژه باشد مثلا" این موضوع هنگام ساخت کنترل های Activex اتفاق می افتد. پروژه ها همواره پسوند نام فایل vbp دارند.



(Forms)

پنجره پروژه فهرستی از فرم های پروژه را نمایش می دهد. فایل های فرم همواره پسوند نام فایل frm دارند.



(Modules)

مدول های پروژه روال های عمومی با قابلیت استفاده مجدد را نگه می دارند.
این روال ها از دستورات برنامه نویسی ویژوال بیسیک تشکیل می شوند. به
واسطه طبیعت عام مدول می توانید یک مدول را در چند برنامه استفاده کنید.
مدول ها همواره پسوند نام فایل bas دارند.



(Class Modules)

مدول های خاصی که اشیای طراحی شده برای یک پروژه را تعریف می کنند و همواره پسوند ocx دارند.



(User Modules)

اشیای سندی هستند که قسمت هایی از پروژه را توصیف می کنند و همواره پسوند dob دارند.



(Property Pages)

این صفحات درون پنجره های فرعی برگه دار وجود دارند. صفحات خاصیت درون
فایلی از پروژه ظاثر می شوند و یک کنترل خاص را توصیف می کنند و همواره
پسوند pag دارند.



پنجره Properties



یکی از مهمترین پنجره ها همین قسمت می باشد که ما توسط آن خواص کنترل
هایمان را مشخص می کنیم. هر فرمی میتواند تعداد زیادی کنترل داشته باشد
بعد از اضافه کردن یک کنترل کافی است روی آن کلیک کنیم تا انتخاب شود و
بدین صورت میتوانیم تمام خواص مربوط به آن کنترل را نشان دهیم.
 
نوار ابزار و جعبه ابزار و پیشوند ها



منم با شما دوستان موافقم . به هر حال من فعلا چیزای ابتدائی رو میگم .



اگه تصمیم گرفته شد که جدا بشه مسائل حرفه ای تر رو در جای دیگه میگذاریم .



-------------------------------------------



نوار ابزار Toolbar

نوار ابزار ویژوال بیسیک زیر نوار منو قرار دارد که شامل چهار نوار ابزار
بوده و از طریق گزینه View و انتخاب Toolbarsمیتوان به چهار گزینه آن دست
پیدا کرد



Debug وقتی از ابزارهای رفع اشکال برای ردیابی و اصلاح اشکالات استفاده می کنیم این نوار ابزار ظاهر می شود.

Edit این نوار ابزار برای اصلاح کد ویژوال بیسیک است.

Form Editor این نوار ابزار برای تنظیم کردن اشیاء بر روی فرم می باشد.

Standard این نوار ابزار پیش فرض درست زیر نوار منو ظاهر می شود.





جعبه ابزار Toolbox

پنجره ابزار با نوار ابزار فرق دارد . جعبه ابزار بصورت مجموعه ای از
ابزارها شامل کنترل هایی است که می توانید آنها را روی فرم قرار دهید.

برای آنکه با کنترلها بهتر آشنا شوید میتوانید موس را بر روی آنها در جعبه ابزار گرفته تا یک توضیح کوچک برای آنها پدیدار شود.






پیشوند



هر خاصیت یک نام دارد و شما میتوانید
با یک خاصیت مشخص در هر لحظه کار کنید و همچنین هر خاصیت یک مقدار دارد که
انتساب آن یا از طرف شما و یا از طرف ویژوال بیسیک می باشد. مثلا"ویژوال
بیسیک به اولین دکمه ای که انتخاب کنید به خاصیت Name آن مقدار Command1
می دهد بنابراین این وظیفه شما به عنوان یک برنامه نویس است که از نامهای
معنادار برای آن استفاده کنیم.

بهتر است نام هر شی را با یک پیشوند سه حرفی شروع کنیم تا آن شی را توصیف
کرده و با دیدن یک نگاه سرسری بتوانیم نوع آن کنترل را تشخیص دهیم.

ویژوال بیسیک پیشوند های متدوالی را دارد که بهتر است از آنها استفاده کنیم که به شرح ذیل می باشد :





wol_error.gif
این تصویر تغییر اندازه داده شده. برای نمایش آن به صورت کامل لطفا روی این نوار کلیک نمائید. اندازه اصلی تصویر 641x383 می باشد.
2003488878534097711_rs.jpg
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" width="640" border="0" height="382">
 
کنترل های ویژوال بیسیک به سه دسته تقسیم می شوند

1- کنترل های ذاتی : کنترل های استاندارد ویژوال بیسیک می باشند

2- کنترل های اکتیویکس : فایلهائی که میتوان به ویژوال بیسیک اضافه کرد و دارای پسوند .ocx می باشند.

3- کنترل های افزودنی : برنامه های کاربردی مانند اکسل آنها را در اختیار ویژوال بیسیک قرار می دهند.



جعبه ابزار مجموعه ایست از کنترلها که میتوان از آنها در برنامه استفاده کرد.

از یک کنترل تا زمانی که آن کنترل در جعبه ابزار نباشد نمیتوان استفاده
کرد ( این موضوع در مورد کنترل های اکتیویکس و کنترل های افزودنی صدق می
کند )

برای این منظور برای اضافه کردن یک کنترل جدید به جعبه ابزار به دو صورت زیر عمل میکنیم

1- زدن دکمه های Ctrl و T بر روی کیبرد ( راحت ترین راه )

2- انتخاب گزینه Project و سپس Components از نوار منو



کنترل ها دارای خواص مشترک بسیاری هستند وجود این خواص مشترک ناشی از آن
است که اکثر آنها دارای اندازه ، مکان ، رنگ و از این قبیل هستند.

خواص یک کنترل را علاوه بر پنجره خواص از طریق کد هم میتوان دستکاری کرد.



خواص مشترکی که معمولا" در اکثر کنترل ها بکار میروند به قرار ذیل می باشند





نقل قول:

Alignment تراز متن کنترل را تعیین می کند

BackColor رنگ زمینه کنترل را تعیین می کند

BorderStyle تعیین می کند که آیا کنترل حاشیه دارد یا نه؟

Caption متنی که روی کنترل دیده خواهد شد

Enabled تعیین می کند که آیا کاربر قادر به کار با کنترل هست یا نه ؟

Font ویژگی های مختلف فونت کنترل را تنظیم می کند

ForeColor رنگ قلم ( پیش زمینه ) کنترل را تعیین می کند

Height ارتفاع کنترل را مشخص می کند بر حسب تیوپ

Left فاصله لبه چپ کنترل را با پنجره فرم تعیین می کند بر حسب تیوپ

MousePointer شکل کرسر ماوس را وقتی که روی کنترل است تعیین می کند

Name نام کنترل که در برنامه به آن ارجاع می شود

ToolTipText وقتی کرسر ماوس لحظه ای روی کنترل توقف کند این متن ظاهر می شود

Top فاصله لبه بالائی کنترل با پنجره فرم بر حسب تیوپ

Visible تعیین میکند که آیا کنترل مرئی است یا نامرئی

Width عرض کنترل بر حسب تیوپ




Twip یک واحد اندازه گیری مستقل از وضوع مانیتور است و معادل 1440/1 اینچ می باشد.



پنجره خواص می تواند به دو طریق خواص یک کنترل را نمایش دهد

1- الفبائی : ( به صورت حروف الفبا )

2- مقوله ای : ( به صورت گروه بندی شده )



لازم به ذکر است از آنجا که گزینه Name خیلی مهم می باشد در ویژوال بیسیک
دو پرانتز که دو سوی آن قرار گرفته است تا در حروف القبائی در قسمت بالای
خواص قرار بگیرد.



خواص فرم



بسیاری از خواص فرم مانند دیگر کنترل هاست و اما تفاوت آن با سایر کنترل
ها در آن است که فرم خود در پنجره دیگری قرار ندارد پس خواصی نظیر left ،
Ritght ، Width و Height نسبت به مانیتور سنجیده می شود.

از دیگر خواص فرم که از اهمیت زیادی برخورداند به قرار ذیل می باشند



نقل قول:

BorderStyle : عکس العمل فرم را در برابر تغییر اندازه می سنجد

ControlBox : آیا فرم منوی کنترل داشته باشد یا نه ؟

Icon : هنگام حداقل شدن فرم در میله وظایف ویندوز

MaxButton : اگر مثبت شود فرم دارای دکمه حداکثر می شود

MimButton : اگر مثبت شود فرم دارای دکمه حداقل می شود

Movable : آیا کاربر قادر به جابجا کردن می باشد یا نه ؟

ShowInTaskbar : آیا فرم در میله وظایف ویندوز ظاهر شود یا نه ؟

StartupPostion : وضعیت شروع فرم هنگام ظاهر شدن روی صفحه مانیتور

WidowState : وضعیت فرم در ابتدای کار با حالت معمولی ، حداکثر و حداقل




خواص کنترل برچسب



کنترل برچسب ( Label ) فقط برای نمایش متن است. برنامه نویس توسط کد متن
برچسب را عوض میکند. اکثر برنامه نویسان برای نشان دادن عناوین و توضیحات
لازم از کنترل برچسب استفاده می کنند

برچسب دارای دو خاصیت است که ظاهر متن آن را تحت تاثیر قرار میدهد

خاصیت AutoSize و خاصیت WordWrap

اگر خاصیت AutoSize به True ست شود برچسب آنقدر گسترش می یابد تا تمام متن
خود را در یک خط نشان دهد و اگر خاصیت WordWrap برچسب True شود عرض آن
ثابت مانده و برچسب برای نمایش متن بطور عمودی گسترش خواهد یافت ( این
موضوع را لازم است بدانید که برای انیکه خاصیت WordWrap بتواند کار کند
AutoSize حتما با به True تنظیم شود.





خواص کنترل جعبه متن



اگر میخواهیم به کاربر اجازه دهیم چیزی را بنویسید میتوانیم از جعبه متن استفاده کنیم

( سعی کنیم حتی الامکان در کنار هر جعبه متن از یک برچسب استفاده کنیم تا توضیحات برای نوشتن در این جعبه متن را به کاربر بدهیم )

خواص مهم جعبه متن عبارتند از :





نقل قول:

Aligment : تراز جعبه متن راست چین – چپ چین و یا وسط

Locked : اگر مثبت شود کاربر نمیتواند در جعبه متن چیزی بنویسید

Maxlenght : تعداد کاراکترهایی که جعبه متن میتواند بگیرد. صفر در این مورد یعنی نامحدود کارکتر

MultiLine : اگر مثبت شود به مفهوم این است که کنترل می تواند بیش از یک خط متن در خود جای دهد

PasswordChar : هنگام ثایپ کارکتری را که در این خاصیت نوشته باشیم تایپ می کند. این گزینه در هنگام نوشتن اسناد محرمانه بکار میرود

ScrollBars : میله های لغزشی عمودی و افقی را پدیدار می کند

Text : یکی از پرکاربردترین خواص در مورد جعبه متن که معادل متن موجود در جعبه متن می باشد




خواص دکمه



تقریبا" هر برنامه ای احتیاج به جند دکمه فرمان دارد

خواص مهم دکمه فرمان عبارتند از :



نقل قول:

Cancel : عکس العمل کنترل در برابر کنترل اسکیپ

Caption : عنوان روی دکمه فرمان

Default : عکس العمل کنترل در برابر کنترل اینتر

Picture : به کمک این خاصیت میتوان تصویر گرافیکی را بر روی دکمه نمایش داد حتما" باید خاصیت استیل به گرافیکالا تنظیم شود

Style : نوع عنوان دکمه ( متنی - گرافیکی ) را تعیین می کند


خواص کنترل تصویر





در جعبه ابزار دو نوع کنترل تصویر می باشد

1- کنترل تصویر Image ( این کنترل دارای خواص کمتر ولی سبکتری می باشد )

2- جعبه تصویر PictureBox ( این کنترل دارای خواص بیشتر ولی سنگین تری می باشد )



یادآور میشویم که از کنترل تصویر Image بیشتر در کارهای عکس استفاده می
شود و اگر بخواهیم MultiMedi کار کنیم یعنی مثلا" فیلم ببینم از
PictureBox استفاده می کنیم.
 
آموزش ها رو به صورت مصور و از ابتدا کار ادامه میدم : منبع : majidonline.com





ورود به محيط برنامه



اولين كادري كه موقع باز كردن ((ويژوال بيسيك)) مي بينيد كادر زير است.







a1.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">





شرح عكس:

شماره 1 : شما مي توانيد يك پروژه جديد باز كنيد. يا به لبه دوم برويد و
پروژه هاي موجود را ببينيد و انتخاب كنيد يا به لبه سوم برويد و روي پروژه
هاي اخير كار كنيد. (دوستان اگر اشتباه گفتم بگيد تا درست كنم)



شماره 2: نوع پروژه اي كه فعلا روي آن كار مي كنيم از نوع استاندارد است و
هميشه اين را انتخاب مي كنيم. بعدا كه ماهر شديم مي توانيم از انواع ديگر
هم بسازيم.



شماره 3: اگر اين را تيك بزنيد ديگر اين كادر را نخواهيد ديد. ولي من دوست دارم هميشه ببينمش.



شماره 4 : مي توانيد ((كنسل)) رابزنيد تا پروژه اي باز نشود و در محيط برنامه انتخاب كنيد كه مي خواهيد چه كار كنيد.



اجزاي محيط كاري- منظور پنجره هاي آن است



نگاهي به محيط كار:

البته محیط برنامه به اندازه دسکتاپ بود. من برای اینکه داخل فروم جا بشود محیط برنامه را کوچک کردم.

IDE

اين سه حرف انگليسي مخفف محيط كار است.







a2.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">





شرح:



شماره 1: جعبه ابزار . بعدا موقع استفاده تك - تك آنها را مي شناسيم .
مثلا از جعبه ابزار يك دكمه برمي داريم و روي فرم خود مي گذاريم ، بعد
كارهاي دكمه را تعريف مي كنيم(يعني كد مي نويسيم). بعدا كامل شرح مي دهيم.



شماره 2: پنجره فرم. اين فرم را شما رويش كار مي كنيد و وقتي دكمه اجرا را
زديد، به شكل يك پنجره ويندوزي قابل رويت است و كاربر(استفاده كننده از
برنامه) مي تواند با آن ارتباط برقرار كند.



شماره 3: پنجره پروژه. اجزاي پروژه را نشان مي دهد. در شكل مي بينيد كه فرم 1 اسمش آنجا هست و از آنجا هم قابل كليك و دسترسي است.



شماره 4: پنجره پراپرتي. يا صفات و مشخصات. چيزهايي كه الان درونش مي
بينيد ، صفات فرم 1 است. مثل رنگ فرم . اندازه فرم. و فاصله از بالا و چپ
و خيلي چيزاي ديگه.

الان فرم ، تنها شي است ولي وقتي اجزاي ديگري اضافه كنيد(مثل دكمه و جعبه
متن و غيره) مي توانيد مشخصات همه را با اين پنجره رديابي و تغيير دهيد.
بالاي آن (همان جا كه با فلش نشان داده شده) محل انتخاب اشياي ديگر است.
اگر اشياي ديگر موجود بود مي توانستيم از همين جا آنها را انتخاب كنيم.



شماره 5: با گرفتن فرم و تنظيم آن روي صفحه مونيتور فرضي نشان داده شده، مي توانيد محل قرار گيري فرم در موقع اجرا را تنظيم كنيد.

-------------------

اصلا نيازي نيست فعلا راجع به كاركرد اين قسمتها نگران باشيد. من اصلا نمي
خواستم اين تصوير را مطرح كنم . ولي چون همه آموزشها اين طوري شروع مي
كنند، شده بود باري براي من. فقط اسمها را اگر بدانيد بد نيست. چون من
بعدا بايد پنجره ها را با اسم هايشان نام ببرم. مثلا بگم از پنجره پراپرتي
، ((فلان صفت فلان شي)) را تغيير بدهيد.





اجراي برنامه



RUN

اجراي برنامه

يك پروژه از نوع ((استاندارد اگزه)) باز كنيد. براي اين كار ، فقط كافيه كادر ورود را

OK

كنيد. همان كادري كه در ((پست(مطلب) ورود)) گفتيم. دو پست بالاتر.

حالا شما يك برنامه داريد كه قابل اجراست و مي خواهيم آنرا اجراكنيم. اين
كار بهانه اي است تا بقيه اجزاي محيط كاري را بگوييم و كمي تمرين كنيم.



دكمه

PLAY

را بزنيد. (يا از دكمه ((اف 5)) استفاده كنيد براي راحتي)







a3.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">
a4.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">





برنامه اجرا مي شود و يك پنجره خالي بر صفحه خواهيم داشت.







a5.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">





بايد بتوانيد تشخيص دهيد كه در محيط طراحي هستيد يا محيط اجرا.

يكي از كمك كننده ها اين است كه دكمه هاي اجرا و توقف را نگاه كنيد.

يا به عنوان (تايتل بالاي صفحه ) نگاه كنيد. يا هر روشي كه خودتون بلديد و ترجيح مي دهيد.

همچنین

در حالت اجرا خيلي از قسمتهاي محيط كاري ، كم رنگ(يعني غير قابل دسترس) مي شود.

-------------

خروج از حالت اجرا:

يكي اينكه دكمه استاپ را بزنيد كه كنار همان دكمه اجرا بود كه زديد.

دوم اينكه فرم را با زدن ضربدر گوشه آن ببنديد تا خود به خود به حالت طراحي برگرديد.

سوم هم جوراي ديگه كه خودتان ترجيح مي دهيد.







aa4.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">





ذخيره برنامه





ذخیره برنامه - SAVE



من یک پروژه باز می کنم. می خواهم آن را در هارد ذخیره کنم. دكمه سيو(ذخيره) را می زنم. عکس زیر:







b1.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">







چون قبلا save نشده کادری باز می شود.عکس زیر:

.





b2.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">







محیط اولیه ای که باز می شود داخل محل نصب ویژوال بیسیک است و نام اولیه Form1 است.

پیشنهاد می کنم در قسمتی از هارد پوشه ای به نام ((پروژه های وی بی))
بسازید و داخل این پوشه پوشه هایی که هر پوشه نگهدارنده فایلهای یک پروژه
است.

می توانید هر نامی به فرم بدهید. من نام saalek_form می دهم.





بعد كادري مي آيد كه ((پروژه)) را ذخيره مي كند.







b3.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">







((vbp)) احتمالا ميشه ويژوال بيسيك پروجكت . حالا مهم نيست معني اش.

من پوشه ای در قسمتی از هارد ساختم برای پروژه های وی بی و داخلش پوشه ای
به نام project1 برای این پروژه که در شکل بالا می بینید بعد ذخیره فرم
حالا فایل پروژه هم به طور اتوماتیک می خواهد در همین پوشه ذخیره شود. و
باز می بینید نام پایه پروژه Project1 است که من عوض می کنم و با نام
saalek_project ذخیره می کنم.

در پوشه خود حالا من دو فايل دارم به شكل زير:







b4.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">







كه يكي فرم است و ديگري پروژه.



===============================



حالا مي خواهيم برنامه اجرايي را بسازيم. يعني اينكه بدون نياز به باز
كردن محيط ويژوال بيسك ، فايل ما اجرا شود. چون روي فايل فرم و فايل پروژه
اگر كليك كنيد به طور اتوماتيك برنامه ويژوال بيسيك باز ميشه.

براي اين كار از منوي فايل ، گزينه make saalek_project.exe را انتخاب و
کلیک می کنیم. می بینید که نام فایل اجرایی می خواهد هم نام پروژه باشد
ولی من نامش را عوض می کنم به اسم saalek_exe .







b5.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">







در شكل بالا مي بينيد كه

save project

save project as

هم داريم كه يك راه ديگر براي ذخيره پروژه است.







b6.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">







حالا من در پوشه خود 3 فايل دارم.







b7.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">







فايل saalek_exe وقتي كه كليك بشه(اجرا بشه) ، ديگه ويژوال بيسيك را باز
نمي كنه ، يعني بهش نياز نداره. چون همان طور كه از اسمش پيداست ،
((اگزه)) است.





استفاده از جعبه ابزار





روش استفاده از جعبه ابزار



دو روش براي اين كار وجود داره.

روش اول اينكه بر روي شي مورد نظر 2 ((دابل كليك)) كنيم.

مثلا وقتي روي دكمه دو بار كليك كنيم ،

باعث ميشه كه يك دكمه ، ((در مركز فرم )) قرار بگيره.







b9_gif.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">







بهتره اسم درستشو بگيم

CommandButton

ماوس را روي تك - تك ابزار هاي جعبه ابزار ببريد تا اسمشونو ياد بگيريد. ولي فعلا لازم نيست.



روش دوم اينه كه اول يك كليك روي ابزار مورد نظر مي كنيم تا انتخاب بشه، بعد روي فرم آن را با كشيدن ماوس ترسيم مي كنيم.







bb1_gif.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">









نام آن ((تكست باكس)) است. مثل دكمه(كامند باتم) روي صفحه آورده مي شود.





كادر متن يا جعبه متن ، تلاش در جهت ترجمه بوده. ولي خود كلمه معني اش دقيق تر است.





در شكل آن را نشان داده ايم









bb2.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">
 
صفات و مشخصات اشياء


مشخصات اشياء

يك ((دكمه)) و يك ((تكست باكس)) روي صفحه بياوريد. و ((فرم)) هم كه قبلا بود.

روي هر يك از اينها كه كليك بكنيد ، در پنجره پراپرتي ، مشخصات آن شي را نشان مي دهد.

يك راه ديگر هم براي ديدن مشخصات يك شي اين است كه خودمان در پنجره پراپرتي آن را انتخاب كنيم.​













نام شيء


نام شيء

در پنجره پراپرتي(صفات) با كلمه

name

-------------

در پنجره پراپرتي دو لبه مشاهده مي شود. و صفات به دو روش زير هم آورده
شده اند. اولي مرتب شده بر حسب حروف الفبا و دومي به شكل طبقه بندي خاص.​









ولي مي بينيد كه در حالت طبقه بندي الفبايي ، نام اول
آورده شده. در صورتي كه حرف ((ان)) نبايستي قبل حرف ((آ)) باشد. اين به
خاطر در دسترس بودن و اهميت آن است.

اهميت نام چيست؟ اهميت نام اين است كه مثل دنياي واقعي ، هر شيء را با نامش صدا مي كنند.​


شما اسمها را هر چه دوست داريد مي توانيد بگذاريد.
(البته علايم خاصي ممنوع است ولي اگر با يك حرف شروع كنيد و با عدد ادامه
بدهيد ، مشكلي ندارد.)

ولي توصيه شده كه اسمها با معني باشد. در مثال ما كه 3 شيء بيشتر نداريم ،
نيازي به اين كار نيست ولي وقتي مثلا دكمه هاي زيادي داريم بايد اسم دكمه
نشاندهنده كار آن باشد.​


فعلا من دكمه را با ((سي 1)) نشان مي دهم(ابتداي نام
كامند باتم). و تكست باكس را با ((تي 1)) . زيرا نمي خواهم موقع كدنويسي
براي نوشتن اسم شيء ، زياد تايپ كنم. در كد نويسي براي تغيير صفات شيء ،
اول اسم شي مياد ، بعدش آن صفت مورد تغيير . مثلا فاصله از چپ دكمه سي 1 ،
يا متن داخل تكست باكس تي 1

اين طوري

c1.left

t1.text​




تغيير اسامي


نامها را تغيير بدهيد.

حالا با استفاده از پنجره پراپرتي اسم 3 شيء را تغيير دهيد.

براي اين كار در محل نوشتن نام كليك كنيد و نام جديد را تايپ كنيد​













بعد تغییر نام در قسمت بالا می بیند که اول نام ابزار یعنی new_name و سپس نوع ابزار یعنی CommandButton آورده شده.​




شروع كد نويسي


يك دكمه و يك تكست باكس بر روي فرم قرار دهيد.

روي دكمه ((دابل كليك)) كنيد. پنجره اي به شكل زير باز مي شود.​












البته من نام دكمه را قبلش به ((سي 1)) تغيير دادم. اسم دكمه شما جايگزين آن بايد بشه.

حالا در ميان 2 خط آن ، برنامه اي مي نويسيم.​




نقل قول:

Private Sub c1_Click()


نقل قول:



t1.Text = "hello"

End Sub​




شما به جاي ((t1 )) ، نام تكست باكس خود را قرار دهيد.

حالا برنامه را اجرا كنيد. يعني دكمه اجرا را بزنيد. در حالت اجرا وقتي دكمه كليك بشه، در كادر تكست باكس مي نويسه

hello​











صفت بعدي : كپشن




caption

براي تغيير آن هم وارد پنجره پراپرتي شويد. البته مواظب باشيد كه كپشن فرم
را به جاي آن تغيير ندهيد. يعني هميشه حواستان باشد كه صفات كدام شي در
پنجره نمايش داده شده. اول شي را به درستي انتخاب كنيد ، بعد صفات را
تغيير دهيد.​


با اين تغيير برنامه قبلي موقع اجرا اين طور ميشه.​













پاسخ به رويداد ها




در برنامه اي كه بالا نوشتيم ، دكمه به ((رويداد كليك)) پاسخ مي داد.

ليستي از رويداد هاي ديگر را مي تونيد با ((دابل كليك)) كردن دكمه و استفاده از دكمه بالا و سمت راست كادر باز شده ببينيد.​











يك كارايي ديگر پنجره كد - دكمه هاي پايين




اول مواد لازم:

دو دكمه و يك تكست باكس

دوم تغييرات بر آنها(آماده سازي)​




names of buttons:

c1 & c2

captions of button

hello & bye

name of textbox

t1​




سوم مخلوط كردن​




Private Sub c1_Click()

t1.Text = "hello"

End Sub

-------------

Private Sub c2_Click()

t1.Text = "bye"

End Sub

-------------​




نتيجه اجرا:​











اما چيزي كه مي خواستم از ذكر برنامه بگم ، يكي از
كارايي هاي پنجره كد است. گوشه پايين - سمت چپ كادر ، ((دو دكمه)) است كه
وقتي هر كدام را در حالت انتخاب قرار بدهيم ، آنچه به نمايش درميايد ، فرق
مي كند.

در شكل زير من دكمه اول(سلام) را اول دابل كليك كرده ام. و بعد از كليد ديگر استفاده كردم. مي بينيد كه ((كل كدها)) نمايش داده شده.
 
معرفي ابزار


سومين ابزار ، ((ليبل)) است.

label

انصافا ليبل بايد قبل دو ابزار ديگر گفته مي شد. چون هم ساده تره و هم كاربردش بيشتره.

محل و شكل آن را در جعبه ابزار مي بينيد:​









استفاده از ليبل


روش كاشتن ليبل روي فرم مثل دو تاي قبلي (دكمه و تكست باكس) است.

من يك ليبل روي صفحه مياورم و كاپشن(كپشن) آن را به ((به ويژوال بيسيك خوش آمديد)) تغيير مي دهم.

در حالت اجرا اين طور ميشه.​













تغيير صفات ديگر - تغيير فونت




در ادامه كار بر ليبل بالا، به پنجره پراپرتي بريد و دكمه اي كه در زير مي بينيد را كليك كنيد.​











كادري باز مي شود كه در زير مي بينيد:​











با تغيير دادن اجزاي كادر ، تغيرات را پيگيري كنيد.​











تغيير صفات ديگر - تغيير رنگ بك كالور




در ادامه كار بر ليبل بالا، به پنجره پراپرتي بريد و دكمه اي كه در زير مي بينيد را كليك كنيد.​


















همان طور كه در شكل بالا مي بينيد براي تغيير رنگ دو
لبه ((پلت)) و ((سيستم)) وجود دارد. با هر دو كار كنيد. همان طور كه باز
در شكل مي بينيد ما رنگ ((بك كالور)) را الان داريم عوض مي كنيم.​













تغيير صفات ديگر - تغيير رنگ فوركالور




باز به پنجره پراپرتي بريد و دكمه اي كه در زير مي بينيد را كليك كنيد.​


















همان طور كه در شكل بالا مي بينيد براي تغيير رنگ دو
لبه ((پلت)) و ((سيستم)) وجود دارد. با هر دو كار كنيد. همان طور كه باز
در شكل مي بينيد ما رنگ ((فور كالور)) را الان داريم عوض مي كنيم.​











نوشتن يك برنامه ساده




ابزار لازم:

دو تكست باكس و يك دكمه.

نام گذاري:​


name's : t1 , t2 , c1​




تغيرات لازم در پنجره پراپرتي:

فونت و رنگ را هم به دلخواه تغيير بدهيد.​


t1.text : 0





t2.text : 0





c1.caption : transfer​




كد نوشته شده براي دكمه در پاسخ به كليك:​


Private Sub c1_Click()





t2.Text = t1.Text





t1.Text = ""





End Sub​

















كار اين برنامه اين است كه هر عددي در تكست باكس اولي تايپ بشه و دكمه زده بشه، آن عدد

به تكست باكس دومي منتقل ميشه.​




آشنايي بيشتر با پنجره كد




شكل زير يكي ديگر از راههاي دسترسي به پنجره كد را
نشان مي دهد. راه ديگر كه تا بحال استفاده كرده ايم ، عبارت بود از ((دابل
كليك)) بر روي اشياء .​











حال مي خواهيم بيشتر با پنجره كد آشنا شويم. در شكل مي
بينيد كه در زبانه باز شده ، يك انتخاب جنرال داريم. بعضي كد ها(دستورات)
بايستي در قسمت جنرال نوشته شود.
 
جمع کردن اعداد


ابزارهاي لازم:

دو ليبل - دو تكست باكس - يك دكمه

نام گذاري:​


l1 , l2 , t1 , t2 , c1​


تغييرات در پنجره پراپرتي:​


l1.caption : write a number

l2.caption : sum=

c1.caption : ADD

t1.text : 0

t2.text : 0

font & color : delkhaah​


كد نويسي:​


در قسمت جنرال بنويسيد:​


Dim sum As Integer​


اين باعث تعريف متغير ((سام)) از نوع عدد صحيح مي شود.​


در قسمت كاركرد دكمه در پاسخ به كليك داريم.​




Private Sub c1_Click()

sum = sum + t1.Text

t1.Text = ""

t2.Text = sum

End Sub​


در كل طبق عكس زير ميشه:​






c3.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">​




به جايي كه موس در عكس زیر اشاره مي كند توجه
كنيد. وقتي اين دكمه رافشار داده باشيم ، كل كد نمايش داده ميشه. اگر دكمه
سمت چپي را استفاده كرده بوديم ، قسمت جنرال مخفي بود.

نتيجه اجراي برنامه را در زير مي بينيد:​




c4.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">​






نکته :​


در برنامه ماشين حساب ساده ، نيازي نيست كه كاربر
بتواند تكست باكس 2 را دستكاري كند. مي توانيم آن را غير فعال كنيم. به
پنجره پراپرتي برويد و اين صفت را براي اين شي ، فالس كنيد.​


t2.enabled : false​






c6.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">​




نتيجه اجرا به اين شكل است:​




c5.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">​




حالا ديگر ((تكست باكس 2)) كه مجموع را نگهداري مي كند ، قابل دستكاري نيست.
 
ماشين حساب با ليست باكس


ابزار لازم:

همان ابزار هاي ماشين حساب قبلي بعلاوه ليست باكس.

نامگذاري:

l1,l2,t1,t2,c1,ls1

كد نويسي:​




Dim sum As Long' be jaaye integer

Dim j As Long

Private Sub Form_Load()

Form1.Caption = "SIMPLE CALCULATOR"

c1.Caption = "Add"

l1.Caption = "write numbers"

l2.Caption = "SUM="

t1.Text = 0

t2.Text = 0

t1.MaxLength = 9 ' be jaaye 4

t2.Enabled = False

End Sub​


Private Sub c1_Click()

j = sum

sum = sum + t1.Text

t2.Text = sum

ls1.AddItem (j & "+" & t1.Text & vbtab & "sum=" & sum)

t1.Text = ""

End Sub​


خطوط آبي رنگ جديد اضافه شده.


متغير ((لانگ)) پذيرش بيشتري دارد .
در قسمتي كه با رنگ قرمز مشخص شده ، مي بينيد كه به جاي 4 توانسته ايم
اجازه دهيم ورودي عددي 9 رقمي باشد.


همچنين به شيوه توضيح نويسي كه با رنگ سبز مشخص شده ، توجه كنيد. اين توضيحات اجرا نمي شود. توضيحات براي خوانايي برنامه لازم است.




a1.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">




معرفی 3 ابزار دیگه




b3.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">
b2.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">
b1.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">




b4.gif
nload="NcodeImageResizer.createOn(this);" border="0">​


براي اين كه اين 3 ابزار با هم كار مي كنند، بايست آنها را با كد نويسي به هم مربوط كرد.

از بزرگ به كوچك اينها را

a,b,c

بناميد. اول درايو ، بعد دايركتوري ، بعد فايل. ، و بعد كد زير را ، به پنجره كد بيافزاييد.






Private Sub a_Change()

b.Path = a.Drive

End Sub


Private Sub b_Change()

c.Path = b.Path

End Sub




حالا
وقتي درايو را كاربر عوض مي كنه...در ابزار دوم پوشه هاي همان درايو را
نشون ميده و وقتي دايركتوري تغيير كنه...فايلهاي همون دايركتوري در ابزار
سوم نمايش داده ميشه.


وقتي روي هر يك از اين ابزارها در پنجره فرم كليك كنيد ، رويداد چنج باز ميشه، همان طور كه در مورد دكمه رويداد كليك باز ميشد.

 
بالا