• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

باتری خودرو

tazeha

کاربر ويژه
اتری خودرو
batr1.jpg

باتری ها : باتری ها مولد هایی هستند که انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی میکنند .
باتری ها معمولا از کنار هم قرار دادن حداقل دو صفحه فلزی ( یا آلیاژیی) متفاوت در داخل یک محلول شیمیایی بوجود میایند. یکی از این دو صفحه دارای خاصیت الکترون دهی بیشتر(مثبت یا آند) و دیگری دارای خاصیت الکترون گیری بیشتر(منفی یا کاتد ) میباشد . محلول شیمیایی که باعث ایجاد ارتباط بین این دو صفحه میگردد ، الکترولیت نامیده میشود.
batr2.jpg

دسته بندی باتری ها
باتریها را به روشهای مختلف دسته بندی میکنند در ادامه مهمترین روشهای دسته بندی آمده است.

از نظر حالت الکترولیت :
باتری خشک(dry) الکترولیت این نوع باتری ها جامد میباشند مانند باتریهای قلمی،
باتری تر(wet) دارای الکترولیت مایع میباشند مثل باتریهای مورد استفاده در خودرو ها
توجه : امروزه نوعی باتری ها به بازار ارائه شده که الکترولیت آن نه کاملا جامد مانند باتری قلمی و نه مایع مانند باتریهای متداول خودروها ، الکترولیت این باتری ها مانند ژل میباشند به این باتری ها ، باتری های با مراقبت کم (free-maintenance) یا (low-maintenance) نامیده میشوند . البته شاید بتوان آنها را در دسته باتری های خشک قرار داد

از نظر جنس الکترولیت و صفحات :
باتری سربی- اسیدی(lead acid (، باتری نیکل- کادمیوم(Nickel-cadmium)، باتری هوا- روی(zinc-air) ، باتر آلکالاین (alkaline)....

معمولا باتریهای خودرو ها از نوع باتری های سربی- اسیدی میباشند و دلایلش این است که اولا هزینه ساخت آن کمتر از انواع دیگر است و ثانیا محدوده دمایی مناسب برای بهترین کارایی آن نسبت به سایر باتریها گسترده تر است ، امپر و ولتاژ ان نیز در ان محدوده دمایی مناسب میباشد. از این پس منظو ما از عبارت باتری همان باتری سربی اسیدی میباشد

جدول زیر میزان تولید ولتاژ انواع باتری ها در هر خانه باتری را نشان میدهد
نوع باتری

[TD="width: 118"] سربی- اسیدی
[/TD]
[TD="width: 118"] نیکل- کارمیم
[/TD]
[TD="width: 118"] نیکل- آهن
[/TD]
[TD="width: 118"] سریم- گوگرد
[/TD]

[TR]
[TD="width: 118"] ولتاژ هر خانه باتری
[/TD]
[TD="width: 118"] 2v
[/TD]
[TD="width: 118"] 1.2v
[/TD]
[TD="width: 118"] 1.2v
[/TD]
[TD="width: 118"] 2v
[/TD]
[/TR]



همانطور که ملاحظه میگردد باتریهای سربی اسیدی و باتریهای سدیم گوگرد بیشترین میزان تولید ولتاژ را در هرخانه باتری را دارا میباشند اما تولید باتریهای سربی اسیدی ارزان تر از باتری های سدیم گوگرد میباشند (سرب نسبت به سایر فلزات ارزان تر است )بنابرین این نوع باتری در خودرو ها متداول میباشد
چرا خودرو ها به باتری نیازمندند؟
تامین برق مورد نیاز در زمانی که موتور خاموش است – تامین برق لازم جهت استارتر – کمک به سیستم شارژ در زمانی که تعداد مصرف کننده ها بالا میرود ( و آمپر مصرفی زیاد میشود)
باتری های سربی اسیدی
همانطور که گفته شد متداول ترین نوع باتری برای خودروها ، باتری سربی اسیدی میباشد. صفحه مثبت از جنس دی اکسید سرب ( به آن پر اکسید سرب نیز میگویند) (PbO[SUB]2[/SUB]) و صفحه منفی از جنس سرب (Pb) میباشد . الکترولیت آن اسید سولفوریک رقیق شده با آب (H[SUB]2[/SUB]SO[SUB]4[/SUB]+H[SUB]2[/SUB]O) میباشد.
batr3.jpg


عملکرد باتریهای سربی اسیدی
batr4.jpg

تصاویر زیر بطور خلاصه عملکرد باتری را در زمانهای مختلف نشان میدهد
batr5.jpg

تجزیه :
O[SUB]2[/SUB] از PbO[SUB]2 [/SUB] جدا میشود
[SUB] [/SUB][SUP] [/SUP] H[SUB]2 [/SUB] از H[SUB]2[/SUB]SO[SUB]4[/SUB] جدا میگردد

ترکیب :
O[SUB]2 [/SUB] با 2H[SUB]2[/SUB] ترکیب میشود و در نهایت 2H[SUB]2[/SUB]O میدهد .
Pb صفحه مثبت با SO[SUB]4[/SUB] ترکیب شده و PbSO[SUB]4[/SUB] میدهد.
Pb صفحه منفی با SO[SUB]4[/SUB] ترکیب شده و PbSO[SUB]4[/SUB] میدهد


batr6.jpg


صفحه مثبت و منفی هر دو تبدیل به PbSO[SUB]4 [/SUB] میشود.
الکترولیت تبدیل به H[SUB]2[/SUB]O (آب) میشود.
batr7.jpg


تجزیه :
PbSO[SUB]4[/SUB] صفحه مثبت و منفی به Pb با دو بار مثبت و SO[SUB]4[/SUB] با دو بار منفی تجزیه میشود .
H2O به 2H با بار مثبت و O با دو بار منفی .
ترکیب :
Pb صفحه مثبت با دو تا O ترکیب شده و PbO[SUB]2[/SUB] میدهد.
SO[SUB]4[/SUB] صفحات مثبت و منفی با 2H ترکیب شده و H[SUB]2[/SUB]SO[SUB]4[/SUB] میدهد
و در نهایت دوباره همان حالت اولیه پس از شارژ شده باتری بوجود میاید
اجزاي يك باطري
این اجزا عبارتند از :
پوسته............................... Battery case
درپوش باتری....................Battery cover...
در خانه باتری..............................Vent cap
قطب های باتری.................. Terminal post
خانه باتری...............................Battery cell
صفحه های مثبت.................. Positive plate
صفحه های منفی ............... Negative plate
صفحه های عایق ....................... Separator
الکترولیت................................. Electrolyte
شانه نگهدارنده صفحات.................. Plate connector
پلاک باتری........................ Battery information label
نشاندهنده شارژ باتری.....................Gravity indicator
نشاندهنده سطح الکترولیت................charging leveler
بعضی از این اجزا در تمامی باتربها استفاده نمیشوند . مثلا نشاندهنده شارژ بودن باتری و نشاندهنده سطح الکترولیت
batr8.jpg

batr9.jpg

اجزا دو نوع باتری

منبع : درباره خودروها (نويسنده بهروز)
http://about_auto.blogspot.com
 
بالا