• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تبریز

rahnama

پدر ایران انجمن
تَبْریزْ یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر بزرگ‌ترین شهر منطقهٔ شمال غرب کشور بوده و قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می‌شود. تبریز به دلیل جای‌دادن بسیاری از کارخانه‌های مادر و بزرگ صنعتی در خود و نیز وجود بیش از ۶۰۰ شرکت قطعه‌ساز در آن، دومین شهر آلوده و نیز دومین شهر صنعتی کشور پس از تهران به‌شمار می‌رود و به دلیل صنعتی‌بودن، یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران محسوب می‌شود. این شهر قطب صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور بوده و با تولید سالانهٔ ۱۶ هزار دستگاه موتور دیزل، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ این نوع دستگاه در سطح منطقهٔ خاورمیانه شناخته می‌شود.

تبریز با ۱٬۳۷۸٬۹۳۵ نفر جمعیت در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌گردد. پس از بهره‌برداری از آزادراه نبی‌اکرم، میزان مسافرپذیری تبریز روبه افزایش نهاد و این شهر پس از مشهد، به‌عنوان دومین شهر مسافرپذیر کشور مطرح گردید. به‌جهت ریشه‌کنی تکدی‌گری از تبریز، این شهر به‌عنوان شهر بدون گدا شناخته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی تبریز را به‌عنوان سالم‌ترین شهر ایران برگزیده‌است.

تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و در منتهی‌الیه مشرق و جنوب شرق جلگهٔ تبریز قرار گرفته‌است. این شهر از سمت شمال به کوه‌های پکه‌چین و عون بن علی، از سمت شمال شرق به کوه‌های باباباغی و گوزنی، از سمت شرق به گردنهٔ پایان و از سمت جنوب به دامنه‌های کوه سهند محدود شده‌است.آب و هوای تبریز در زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان‌ها خشک و گرم است؛ اگرچه حرارت به دلیل نزدیکی به کوه سهند و وجود باغ‌های زیادی در پیرامون شهر تعدیل می‌گردد.

نام تبریز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی تحت نام‌های مختلفی نظیر «تَورِز»، «تَورِژ»، «تِبریز» و «توری» به ثبت رسیده‌است. این شهر در طول تاریخ بارها ویران و تجدیدبنا شده‌است. بنای تبریز به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد؛ البته در آغاز دوران اسلامی روستای کوچکی بیش نبوده‌است. این شهر در طول حکومت چهارصدسالهٔ خاندان «رَوّادی» و اسکان قبیلهٔ عرب «اَزْد» به شکوفایی رسید. اوج شکوفایی تبریز در زمان ایلخانان بود که در این زمان، این شهر پایتخت قلمرویی پهناور از نیل تا آسیای مرکزی بوده‌است. تبریز در سده‌های گذشته شاهد حوادث متعددی از قبیل اشغال توسط بیگانگان و زمین‌لرزه‌های مهلک بوده‌است.این شهر پایتخت آق‌قویونلوها و قراقویونلوها، نخستین پایتخت حکومت صفویه و آغازگر انقلاب مشروطه برعلیه استبداد محمدعلی شاه بوده‌است.

تبریز نخستین پایتخت جهان تشیع بوده و به سبب موقعیت مناسب خود، در گذشته از مراکز تجاری منطقه به‌شمار می‌رفته و امروزه نیز یکی از مراکز مهم صنعتی در سطح ایران محسوب می‌شود. این شهر در دو سدهٔ اخیر، مبدأ بسیاری از تحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در کشور بوده و نقشی کلیدی در تحولاتی مانند انقلاب مشروطیت، انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ و مدرنیزه‌کردن ایران داشته‌است. مردمان تبریز هم‌اکنون به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌نمایند؛ هرچند اسناد و شواهد موجود نشان می‌دهد که پیش‌تر زبانی ایرانی با ریشهٔ غیرترکی در این شهر تکلم می‌شده‌است.
 

rahnama

پدر ایران انجمن
فهرست مندرجات



 

eliza

متخصص بخش
شاه‌گلی (استخر شاه) .......... تبریز شهر اولین ها


ایل‌گلی (استخر مردم) که قبلا شاه‌گلی (استخر شاه) خوانده می‌شد، یکی از بوستان‌های بزرگ و تاریخی ایران است در ناحیهٔ جنوب شرقی شهر تبریز واقع شده‌است و مهم‌ترین گردشگاه های زیبای مردم تبریز و مسافران این شهر محسوب می‌شود.کاخ ایل‌گلی همانند شبه‌جزیره‌ای کوچک در میان استخر ایل‌گلی قرار گرفته‌است و به وسیلهٔ یک خیابان به حاشیهٔ استخر متصل می‌گردد.

17391131249201241811221512077492334642.jpg


درختان متعددی در اطراف این استخر وجود دارند که از قدمت تاریخی فراوانی برخوردارند.عمارت دریاچه عبارت از کلاه‌فرنگی دوطبقهٔ بسیار آبادی است این مکان مكاني مشهور براي توريست هاي دنيا است و در تعطيلات عيد نوروز و تابستان، ميزبان مسافران از نقاط مختلف جهان مي باشد.

__________________
 

eliza

متخصص بخش
موزه زنده سفال تبریز

013.jpg


موزه زنده سفال تبریز فضایی است كه پیغام نیاكان ما را در عرصه سفالگری به گوش، چشم ما، دست ما و مهمتر از همه به روح ما میرساند. به روح انسان قرن بیست و یكم كه از فطرت خود فاصله زیادی یافته و در آرزوی وصل به اصل خود است.
خاك در دسترس ترین و نخستین ماده ای بوده كه بشر آغازین با آن بسیاری از نیازهایش را برطرف كرده است. خاك را با آب مخلوط نموده و از آن گل ساخته، و با گل به لذت و قدرت آفرینش رسیده است.

موزه زنده سفال، بخشهای مختلف خانه سفال:

1- نمایشگاه دائمی از آثار استاد عباس قابچی، استاد احمد قابچی و استاد فریده تطهیری مقدم و بهترین آثار هنرمندان و هنرجویان سفالگر استان آذربایجان شرقی ( با خاك سفید )
2- حوضخانه :
محل برگزاری نمایشگاههای موقت از آاثار هنرمندان سفالگر به صورت انفرادی و گروهی و برگزاری جلسات نقد و بررسی و اجتماعات هنری و فرهنگی
3- فروشگاه دائمی برای عرضه آثار هنرمندان سفالگر
4- كلاسهای آموزشی :
كلاس چرخكاری
كلاس نقاشی روی سفال
كلاس آشنایی با مراحل تولید سرامیك سنتی با خاك سفید آذربایجان
5- ارائه مراحل مختلف كار سفالگری با خاك سفید به روش سنتی (بازدید با هماهنگی قبلی)
شامل: آماده سازی گل – چرخكاری و تراش بدنه – آماده سازی لعاب- خرد كردن شیشه – كار با آسیاب سنگی – آماده سازی رنگینه مس – پخت اول ، لعاب زنی – پخت دوم ، كوره چینی

نشانی: تبریز، خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه صرافلار

__________________
 

eliza

متخصص بخش
نقاط تاریخی و گردشگری تبریز

31944340.jpg


پل‌سنگی یکی از محله‌های تاریخی و کهن شهر تبریز است که در ناحیهٔ شمال شرقی این شهر واقع شده‌است. این محله از سمت شمال با محلهٔ سیلاب، از سمت جنوب با محلهٔ خیابان، از سمت شرق با محلهٔ باغ‌میشه و از سمت غرب با محلهٔ ششگلان همسایه‌است. هم‌اکنون پل‌سنگی از طریق خیابان علامه طباطبایی از سمت شرق به چهارراه آبرسان و از سمت غرب به خیابان شهید بهشتی مرتبط می‌گردد و بسیاری از خانه‌های تاریخی آن براثر خیابان‌کشی از میان رفته‌است. محلهٔ پل‌سنگی به‌جهت همجواری با رودخانهٔ مهران‌رود و قرارگرفتن پل سنگی بزرگی در محدودهٔ این محله و برروی رودخانهٔ مذکور، به این نام خوانده شده‌است.
 

eliza

متخصص بخش
مسجد كبود


222fe50c814fa85cd4049d511d21dbbf.jpg


مسجد كبود تبریز یا عمارت مظفریه كه به دستور جهانشاه بن شاه یوسف از فرمانروایان سلسله قره قویونلوساخته شده است گواهی براقدامات سازنده این سلسله در تبریز و نمونه ای است از ذوق و سلیقه مردم همیشه سرافراز ایران كه پایمردی سلحشوران آن ریشه در تاریخ دارد‏.‏
ساخت مسجد كبود به خواست خاتون جان بیگم زوجه جهانشاه و با نظارت عزالدین قاپوچی آغاز شد و در ربیع الاول سال ‏870 ‏هجری ـ ‏قمری به پایان رسید‏.‏

هنرمندان سازنده مسجد با بكارگیری كاشی های لاجوردی ,فیروزه ای ,سیاه و سفید و باشیوه معرق كه والاترین شیوه كاشیكاری در جهان اسلام است و با در اختیار داشتن طرحهای متنوع اسلیمی بسیار ظریف ,اثری را خلق كرده اند كه به گواهی كارشناسان در هیچ نقطه‌ای از دنیای اسلام این همه ظرافت و ذوق و سلیقه یكجا و در كنار هم پدید نیامده است ‏.‏

فضاهای رفیع ,تناسب اندام ,تزیینات بنا و جزییات اجرایی ,تركیبی را بوجود آورده اندكه بیننده رامبهوت شكوه وجلال خود می كند‏.‏جهانشاه آرامگاه خانوادگی خودرا در بخش جنوبی مسجد قرار داده است كه از نظر بافت ساختمانی و معماری پیوندی ناگسستنی با مسجددارد‏.‏

ازاره (دیواره ) آرامگاه با تخته سنگهای عظیم مرمرین به ارتفاع ‏160 ‏سانتی متر با كتیبه های حجاری شده مشتمل برآیاتی از سوره های النباء,البینه، والفجر با خط ثلث در زمینه اسلیمی ظریف و هنرمندانه پرداخته شده است ‏.‏انتخاب خط ثلث در زمینه اسلیمی ظریف ,اشاره ای است به هوشمندی هنرمند سنگ تراش كه بشارت آیات شریفه را با حركت موزون خط ثلث و در كمند اسلیمی‌های بس زیبا كه به ظرافت خیال وبه استواری ایمان جلوه می كند یك جا جمع نموده است ‏.‏استفاده از كاشی های لاجوردی در نظمی جالب برای تزیین آرامگاه روایت استادی هنرمندان قرن نهم هجری است كه توانسته اند با بكارگیری كاشی های شش ضلعی ساده آنچنان وقار و سنگینی را نشان دهندكه بی‌همتاست‏.‏مقرنس كاریهای داخل آرامگاه جهانشاه اگرچه ساده‌اند, اما جلوه ای از مقرنس كاری قرن نهم به حساب می آیند‏.‏

پوشش سقف آرامگاه و گنبد خانه اصلی مسجد كه به احتمال زیاد در زلزله ای كه در سال ‏1193 ‏تبریز را در هم كوبید, ویران گردید به سال ‏1352 ‏به همت مرحوم استاد رضا معماران از معماران سرشناس و مشهور تبریز با نظارت سازمان ملی حفاظت آثار باستانی بازسازی گردید‏.‏
پوشش گنبد خانه مسجد با‏17 ‏متردهنه و‏20 ‏متر ارتفاع بصورت دو پوش اجرا شده است ,دیوارهای شبستان اصلی (گنبدخانه ) با كاشیهای لاجوردی ,فیروزه ای , سفید و سیاه و با شیوه های معقلی و معرق و گاهی در طرحهای گره تزیین یافته اند‏.‏

استفاده از آیات قرآن كریم ,اسماءالله و احادیث نبوی در تزیین كاشیكاریها نفاست تزیینات را دوچندان نموده است ‏.‏تزیین شبستان جانبی گنبد خانه كه از نظرهنری دارای همان شیوه خود گنبدخانه است ,مكمل هنر و معرفتی است كه در ساخت مسجد بكار گرفته شده است ‏.‏زیباترین كاشیكاری مسجددر محراب آن به چشم می‌خورد , مقرنس با پوشش معرق وطرحهای اسلیمی و با استفاده از كاشیهای فیروزه ای ,لاجوردی ,سفیدوطلایی از ویژگیهای این محراب و دیوارهای جانبی آن است ‏.‏طرحهای اسلیمی بكار رفته در روی كاشیهای حاشیه خارجی ردیفهای مقرنس بسیار بدیع و پركار بوده و در نوع خود منحصربفرد است و این همان سبكی است كه بعدها در دوره صفویه اقتباس و تكمیل شده است ‏.‏

سردر اصلی مسجد با كاشیكاری معرق ,كتیبه های قرآنی به خط ثلث در متن لاجوردی و در زمینه سفید و تابلوهایی با خط كوفی بنایی شامل سوره هایی از قرآن از بهترین وكامل ترین نمونه های معرق دوران اسلامی به شمار می آیند‏.‏بقایای كاشیهای معرق , معقلی وگره كاری های روی سطوح بیرونی ,استفاده از این نوع تزیینات رادرسطوح خارجی ثابت می كند‏.‏خطوط متنوع كوفی , ثلث , نسخ , نستعلیق و طرحهای دل انگیز اسلیمی و تركی با رنگهایی كه در زیبایی به سرحد اعجاز می رسد اثر خطاط و هنرمند مشهور قرن نهم هجری قمری نعمت الله بن محمد البواب است ‏.‏وقف نامه مسجد كه به سال ‏869 ‏نوشته شده است اختصاص صدها پارچه ده ,كاروانسرا، حمام و بازارچه را برای مجموعه مظفریه اثبات می كند‏.‏

با كشته شدن جهانشاه درسال ‏872 ‏هجری قمری در جنگ با اوزون حسن بایندر سر سلسله آق قویونلو كار توسعه و تكمیل مسجد و مجموعه آن متوقف ماند و مرمت مسجد و تكمیل مجموعه آن در زمان حكومت سلطان یعقوب جانشین اوزون حسن توسط صالحه خاتون دختر جهانشاه ادامه یافت ‏.‏
طبق مدارك ,این بنای عظیم بعد از زلزله سال ‏1193 ‏هجری قمری صدمات زیادی دید و آب برف و باران و یخبندانهای زمستانی طی سالیان متمادی به تزیینات و كاشی كاریهای باقیمانده زیانهای جبران ناپذیری وارد آورد‏.‏در سال ‏1318 ‏شمسی سردر اصلی مسجد و در سالهای ‏1327 ‏و‏1328 ‏بعضی از دیوارها توسط آقای اسمعیل دیباج وحاج ابوالقاسم معمار مرمت و بازسازی شده است ‏.‏در سالهای اخیر نیز برحسب نیاز بنا, مرمتهای لازم بر روی آن انجام شده و اینك فضای مسجد قابل استفاده بوده و بنای آن از استحكام كافی برخورداراست ‏.‏

گنبد آجری مسجد كبود تبریز یكی از بزرگترین ساخته های آجری معماران اسلامی قرن نهم هجری قمری (‏870 ‏ه‍‍ٌ ق) است كه ادامه معماری عصر ایلخانی به شمار می آید‏.‏تقسیم وزن گنبد بر روی پایه های متعدد كه از داخل مسجد كبود بخوبی دیده می شود, بزرگترین دستاورد معماران ایرانی در طول تاریخ معماری ایران است كه ریشه در دوران تاریخی خصوصا دوره ساسانی دارد‏.‏ازاره سنگی ,آجر چینی یكنواخت سطوح خارجی بنا و ارتفاع قابل توجه آن صلابت و سنگینی مسجد كبود را نشان داده ,خصوصیت درون گرایی معماران عهد قره قویونلو را در تزیین داخل بنا در مقایسه با سطوح بیرونی بیان می كند‏.‏شیوه معماری و كاشیكاری معرق درون شبستان اصلی خصوصا بر روی جرزهای وزین گنبد خانه اعتلای راهی است كه از اوایل قرن هشتم هجری در ایران شروع شده است ‏.‏اسلیمی های زیبای به نقش نشسته در بدنه داخلی مسجد از چنان ظرافتی برخوردار است كه گویی نقاشی چیره دست كتابی نفیس را تذهیب كرده و با پوشش آجری كه همان نمای خارجی بنا باشد , آن را جلدكرده تا از تصرف دست زمانه در امان بماند‏.‏

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص می‌گوید نگاه ما به مسجد كبود باید یك نگاه توریستی باشد و این اثر بی نظیر جهانی باید در شان آن زیر نظر كارشناسان سازمان میراث فرهنگی بازسازی و به روی گردشگران خارجی و داخلی گشوده شود‏.‏ به گفته محمد علی سبحان اللهی ,برای افزایش مساحت محوطه مسجد كبود ضمن برچیدن پیش دیوار حایل بین مسجد كبود و پارك تازه ساز خاقانی با مسوولان شهرداری و میراث فرهنگی به توافق رسیدیم كه دیوار آجری میان این مجموعه و موزه آذربایجان برچیده شود‏.‏وی افزود: تاكنون ضمن اینكه دو میلیارد ریال ازسوی شهرداری تبریز برای زیباسازی مسجد كبود هزینه شده است ,آماده ایم برای زیبا سازی و محوطه سازی این مسجد تاریخی به عنوان فیروزه جهان اسلام هزینه های كلانی را صرف كنیم ‏.‏مدیر كل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی می‌گوید نگاه ما به اطراف مسجدكبود، كاربرد فرهنگی داشته وساخت رواق ها طبق اصول معماری ایرانی واسلامی ادامه خواهد یافت ‏.‏اكبر تقی زاده اصل گفت در نظر داریم غرفه محصولات فرهنگی و هنری هنرمندان استان را برای عرضه به گردشگران در محوطه مسجد كبود دایر كنیم ‏.‏به گفته مدیر عامل شركت عمران و بهسازی شهری آذربایجان شرقی درباره احیای پروژه مسجدكبود, عملیات اجرایی فاز اول این طرح با یك هزار متر مربع درپنج طبقه سازه ای با دو طبقه تجاری ,دوطبقه خدماتی و یك طبقه پاركینگ پایان یافته است ‏.‏وی افزود: فاز دوم این طرح با‏15 ‏هزار متر مربع هم اینك در حال انجام است ‏.‏وزیر مسكن و شهرسازی نیز از طرح احیای مسجد كبود به عنوان پیشتاز عمران و بهسازی در شهرهای كشور یاد كرد و گفت به بركت این طرح ,احیای بافتهای فرسوده شهری به عنوان یكی ازسیاستهای مصوب این وزارتخانه درآمده است





 

eliza

متخصص بخش
مسجد جامع تبریز:


tabriz_2.JPG


مسجد جامع تبریز یکی از بناهای زیبای تاریخی و مذهبی شهر تبریز است که تاریخ دقیق ساخت این مسجد مشخص نمی باشد. عده ای آن را به اوایل دوره اسلامی و برخی به دوره سلجوقی نسبت می دهند این مسجد بعد از زلزله 1193 ه-ق مرمت گردید

 

eliza

متخصص بخش

باغ گلستان:

17586715.jpg

کتابخانه ملی سابق که در ضلع شمالی باغ گلستان واقع است
قدمت: پهلوی اول
مشخسات ساختمان سنگی که برای استقرار انجمن شهر طراحی و ساخته شده بود

 

eliza

متخصص بخش
راه آهن تبریز:


DSC_1493.jpg


9dd846fc4c2ff9af9c0bae13bb5f028f.jpg


راه آهن تبریز تاسیس : 1322 ه-ش
از خطوط بین المللی قطار راه آهن تبریز می توان به خط تبریز-نخجوان تبریز-وان و تبریز-استانبول و تبریز-دمشق نیز اشاره کرد که مسافرین را از تبریز به این شهرها جابجا می کند و از خطوط داخلی قطار تبریز می‌توان به تبریز-سلماس تبریز- مراغه ، تبریز-مشهد و تبریز-تهران اشاره کرد.
 

eliza

متخصص بخش
خلعت پوشان

01.jpg


عمارت خلعت پوشان کوشکی تاریخی است که در جاده تبریز – تهران در یازده کیلومتری تبریز و در کنار مهران رود قرار دارد . یکی از مهمترین نکات در طراحی این مجموعه مجاورت بنا با این عنصر طبیعی و بهره گیری از قابلیت های ایجاد شده از این مکان یابی ویژه در شکل دهی به نوع خاصی از باغ میباشد که به باغ آبی مشهور است.
حفظ بنای عمارت خلعت پوشان تبریز به عنوان شاهدی از یک سنت قدیمی ومنحصر به فرد به عنوان باز مانده ای ازنسل کهن آیین های ایرانی به حق ضروری است. بنای خلعت پوشان در تاریخ 12/02/77 و به شماره 2010 توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
 

eliza

متخصص بخش
بازار تبریز:


t-hsafarali.jpg


شهر بزرگ تبریز بنا به مقتضیات جغرافیایی، وسعت، قدمت و اهمیتی که دارد دارای یکی از زیباترین و بزرگترین مجموعه بازارهای ایران می باشد. سبک معماری، کثرت سراها و تیمچه ها و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت و امتیازی خاص داده اند
بازار کنونی تبریز مربوط به اواخر زندیه و عصر قاجار می باشد. در زمان عباسی میرزا که تبریز ولیعهد نشین ودارالسلطنه کشور گردید سراها و تیمچه ها و بازارهای عالی تازه ای احداث شد و از هر سوی کشور، بازرگانان با کالاهای مختلف به سوی تبریز روی نهادند. بازار تبریز با طاقها و گنبدهای بلند آجری شامل امیر ، بازار حلاجان ، بازار سرجان ، راسته کهنه ، بازار حاج محمد حسین ، بازار مشیر، بازارچه صفی ، بازار میر ابولحسن و چند بازار دیگر است. در مجموعه این بازار تیمچه ها و چهار سوهایی هست که حجرات و مغازه های آنها مرکز عمده فروش اجناس گوناگون داخلی و خارجی است. سراها و تیمچه های معروف دیگر تبریز عبارتند از : سرای رسول، سرای حاج میرزا علی، تیمچه و سرای شیخ کاظم، تیمچه حاج صفر علی، تیمچه و دالان میرزا شفیع ، تیمچه ملک و تیمچه میرزا رحیم ، تیمچه جلیل، سه تیمچه حاج شیخ و دهها سرا و تیمچه دیگر که با اختصار به چند اثر جالب توجه آن میپردازیم.
تیمچه امیر
تیمچه امیر یکی از شاهکارهای جالب معماری و با شکوهترین تیمچه های مجموعه بازار تبریز به حساب می آید . بنای تیمچه را به میرزا محمد خان نظام زنگنه نسبت می دهند که در زمان نائب السلطنه عباس ولیعهد فتحعلی به مقام امیر نظامی رسیده است. این بنا در مجاورت میدان شهدا و اول بازار تبریز قرار گرفته و دارای طرحی هشت ضلعی با حجرات دو طبقه می باشد . بر فراز این تیمچه بزرگترین گنبد آجری موجود در بازار استوار شده که دارای پاطقهای مقرنس و کاربندی های زیبایی است. سرای امیر نیز در جنب تیمچه واقع، دارای فضای وسیع و درختکاری شده و حجرات متعدد است.
تیمچه حاج صفر علی
بنایی است که بانی آن حاج صفر علی خوئی بازرگان معروف معاصر فتحعلیشاه قاجار می باشد.
تیمچه مظفریه
تیمچه مظفریه نیز یکی از زیباترین بخشهای بازار است که حاج شیخ جعفر قزوینی تاجر سرشناس دوره ناصرالدین شاه آنرا در سال 1305 ساخته و به مناسبت حضور مظفرالدین میرزا ولیعهد وقت در این تیمچه به نام مظفریه نام گذاری کرد.
بازار صادقیه
مجموعه بازار و چهار سو و یخچال صادقیه را میرزا محمد صادق فرزند صدرالدین محمد مستوفی در سال 1068 ه . ق برای وقف به مسجد و مدرسه صادقیه احداث نمود. این بازار در زمان فتحعلیشاه ویران و خرابه بوده که نائب السلطنه عباس میرزا حکمران وقت تبریز به بازسازی گماشت.
سرا تیمچه و بازار میر ابولحسن
بانی آن حاج میر ابوالحسن فرزند میرزا محمد که به خاطر احداث این مجموعه مورد لطف ناصرالدین شاه قرار گرفت.


 

eliza

متخصص بخش
موزه آذربایجان :

muze%20azarbayjan%20muze.JPG

13.jpg

موزه آذربایجان در خیابان امام شهر تبریز و در جوار مسجد کبود واقع گردیده است. این موزه در حال حاضر با برخورداری از سه سالن نمایش به ابعاد 12×37 و چند اطاق اداری و کتابخانه یکی از بزرگترین موزه های کشور محسوب می شود. کل زیر بنای موزه آذربایجان 2400 متر مربع می باشد.
از سه سالن موجود موزه آذربایجان شامل: زیرزمین، طبقه اول و دوم به عناوین نمایشگاهی دائمی آثار هنری ، باستان شناسی، مردم شناسی و مشروطیت بهره برداری می شود. در سالن طبقه ی اول که مهمترین سمت موزه محسوب می شود سالینه های متنوع و آثار مفروغی از هزاره پنجم قبل از میلاد در ویترین های متعددی به طریقه علمی و توالی زمانی چیده شده است . در غرفه اسلامی این سالن اشیائی از قرون چهارم تا یازدهم هجری به نمایش گذاشته شده که قفل رمزی به دست آمده از روستای بازار لوی عجبشیر از مهمترین آنها به شمار می رود. بخش سکه موزه ی آذربایجان نیز که در قسمت غربی این سالن قرار گرفته است حاوی سکه هائی از دوره های مختلف تاریخی است که قدیمی ترین آنها متعلق به سلوکوس فیکاتور جانشین اسکندر مقدونی در ایران می باشد.
در سالن طبقه ی دوم یادگاریهائی از نهضت مشروطیت و سران آن و اشیائی از مردم شناسی کشور به نمایش در آمده است. بیشتر فضای این سالن که به عنوان محل دائمی نمایشگاه از آن استفاده می شود، فعلا" به مجسمه های دست ساز آقای احد حسینی پر غم مجسمه ساز تبریزی اختصاص یافته که عموما" بیانگر درد و رنج جوامع بشری و تبعیض های ناروای آن است

 

eliza

متخصص بخش
موزه قاجار:


شهر تبریز در دوره های مختلف تاریخ ایران دارای ارزش و اهمیت خاصی بوده که در دوره ایلخانان و قاجار این شکوه به اوج خود رسیده است. در 1218 ه.ق که عباس میرزا نایب السلطنه فتحعلیشاه گردید، این شهر رسماً ولیعهد نشین شد. در دوره جنگهای ایران و روس، تبریز مرکز ثقل و مقر فرماندهی بوده است.
از دوره قاجار بناهای زیبائی در این شهر به یادگار مانده است که خانه امیرنظام یکی از این بناهاست. این خانه در محله ششگلان که یکی از محلات قدیمی تبریز است قرار دارد.
در دوره قاجار عمارتهای بسیار زیبائی در این محله احداث شده بود که خانه امیرنظام گروسی یکی از باارزشترین بازمانده های این خانه های تاریخی است، که هنوز هم با صلابت و عظمت خاصی خودنمائی می کند. این عمارت که اکنون به عنوان موزه قاجار استفاده می شود در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی* و توسط وی بنا گردیده است. در خاطرات ناصرالدین شاه در سفرسوم وی به فرنگ از این خانه توصیف فراوان شده است.
منابع حاکی از آن است که در دوره های بعد نیز والیان آذربایجان در این عمارت سکونت داشته اند. این قسمت از خانه که اکنون باقی مانده است تنها بخشی از این عمارت زیباست و متأسفانه بخشهای دیگر آن تخریب شده است.
در دوره پهلوی از این خانه به عنوان اداره دارائی و اداره فرهنگ استفاده شده و در سال 1370 شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری گردیده است.
با توجه به آسیبهای جدی که به بنا وارد شده بود، با حفظ ویژگیهای معماری بنا و شاخصهای سنتی مورد بازسازی قرار گرفت و در اردیبهشت ماه سال 1385 شمسی پس از اتمام عملیات ساختمانی به عنوان موزه قاجار مورد بهره برداری قرار گرفت.

ویژگیهای معماری :
عمارت امیرنظام در دو طبقه و با زیربنای 1500 متر مربع ساخته شده است. ساختمان مشتمل بر دو حیاط اندرونی و بیرونی است که باغچه ها و حوض ها زیبائی آنرا دوچندان می کند.
16 ستون با سرستون های زیبا ایوان سراسری را نگه داشته اند. در طبقه بالا پنجره های مشبک اروسی با شیشه های رنگی، گچبری های نمای شمالی و جنوبی، همچنین آینه کاری ها و گچبری های تالارهای داخلی و طنبی ها به زیبائی مجموعه می افزایند. در زیرزمین حوضخانه ای وسیع وجود دارد که یکی از زیباترین قسمتهای بنا است. ستون های استوار حوضخانه و آجرکاری سقف آن بسیار چشمگیر است.

*امیرنظام گروسی یکی از رجال برجسته ایران در دوره قاجار بود که همواره مناصب مهم حکومتی داشته است. در زمانی که سفیر ایران در فرانسه بود، دستگاه ضرب سکّه را به ایران آورد. در زمان ناصرالدین شاه پیشکار آذربایجان شد، در جریان نهضت تنباکو نقش مثبتی را ایفا نمود؛ در سالهای پایانی عمر به ماهان کرمان تبعید شد و در همانجا درگذشت.
 

eliza

متخصص بخش
خانه مشروطه:


435195_orig.jpg

یادگاری گرانقدر از انقلاب مشروطه خانه و موزه مشروطه در محله راسته كوچه است . خانه مشروطه واقع در محله قدیمی راسته كوچه از ابنیه تاریخی دوره قاجار است كه تاریخ بنای آن به سال 1245 شمسی می رسد . بانی این خانه مرحوم حاج مهدی كوزه كنانی از بازرگانان خوشنام تبریزی بود كه به پاس خدمات و مجاهداتش در انقلاب مشروطیت به لقب (ابوالمله) از او یاد شده است. مرحوم كوزه كنانی حامی بزرگ نهضت ازادیخواهی مردم آذربایجان در آن روزهای سخت و سرنوشت ساز بود كه حتی خانه شخصی خود را نیز به عنوان پایگاهی مطمئن در اختیار مجاهدین مشروطه قرار داد . پنجره های زیبای ارسی نمایی جلوه انگیز و محتشم به بنا بخشیده است .
نظر به جایگاه شهر تبریز در پیروزی انقلاب مشروطیت و نقشی كه خانه كوزه كنانی یا خانه مشروطه در این نهضت بزرگ ایفا كرده است سازمان میراث فرهنگی كشور موزه مشروطه را در سطح ملی در همین خانه دایر نموده است . بنا بر این از سال 1375 با تبدیل بخشهایی از بنا به موزه اسناد ، تصاویر و یادگارهای با ارزشی از دوران مشروطه و رهبران این انقلاب در آن نگهداری می شود.
از مهمترین اسناد و اموالی كه در موزه مشروطه وجود دارد می توان به تپانچه كمری ستارخان ، قلمدان و عینك و دستخط شهید ثقه الاسلام ، دفترچه هزینه های نهضت مشروطه به قلم حاج مهدی كوزه كنانی ، مهر انجمن های انقلابی آذر بایجان ،فرش و تابلو فرشهای مشروطه ، اقسام مجلدات و روزنامه های دوران انقلاب مشروطه و ... یاد كرد. در این موزه تندیس هایی از شخصیت ها و مجاهدین صدر مشروطیت همچون ستارخان ، باقرخان ، میرزامهدی كوزه كنانی ، حسین خان باغبان ، علی مسیو ، شهید ثقه الاسلام ، جهانگیر خان صور اسرافیل ، میرزا ابراهیم اقا صبا ، میرزا اسماعیل نوبری و ... به نمایش گذاشته شده است و تصاویر بسیار تاریخی و قیمتی از دوران انقلاب مشروطه زینت بخش دیوارهای این خانه تاریخی می باشد.
 

eliza

متخصص بخش
میدان ساعت:
میدان شهرداری (ساعت) در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به «ساختمان ساعت» واقع شده‌است. مردم به این میدان «ساعات قاباغی»(جلوی ساعت) می‌گویند. این میدان در تقاطع خیابان‌های ارتش و خیابان امام (پهلوی سابق) قرار دارد.
وجه تسمیه این میدان به‌سبب شهرت ساعت تعبیه شده بر عمارت شهرداری می‌باشد.
این میدان تا سال ۱۳۲۴ چهارراه بود. در زمان حکومت ملی آذربایجان میدان آن ساخته شد و تندیس نیمتنه باقرخان سالار ملی در آنجا نصب شد. پس از سقوط حکومت ملی این تندیس برداشته‌شد و مجسمهٔ محمدرضاشاه را در آن‌جا قرار دادند.
این میدان از میادین اصلی شهر تبریز به‌شمار می‌آید.
 

eliza

متخصص بخش
موزه عصر آهن:

pic%2810%29.jpg


محوطه باستانی مسجد کبود واقع در شمال شرق بنای مسجد کبود تبریز است. طول (شرقی- غربی) این محوطه 276 متر و عرض (شمالی- جنوبی) آن بطور متوسط 102 متر و مساحت آن 28290 مترمربع (حدود 3 هکتار) می باشد. این محوطه طی خاکبرداری های سال 1376 بوسیله شرکتهای طرف قرارداد شهرداری تبریز شکل گرفته و طی همان سال با شناسائی آثار گورستان هزاره اول ق.م و پس از بازدیدها، گمانه زنی ها و کاوش به عنوان یک محوطه باستانی دارای آثار بویژه دوره آهن با شاخص اسکلتهایی مدفون همراه با سفالهای خاکستری و در مواردی نخودی و قرمز و اشیای فلزی شناخته شده است.
در شهریورماه 1377 طی بازدیدی که توسط آقای نصرت ا... معتمدی کارشناس سازمان میراث فرهنگی کشور، از محوطه بعمل آمد نشانه هایی از آثار هزاره اول ق.م مشاهده گردید و به پژوهشکده باستان شناسی گزارش شد. پس از آن میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در فاصله 80 متری شرق بنای مسجد کبود گمانه ای حفر کرده و وجود تدفین متعلق به هزاره اول ق.م آشکارگردید. در اردیبهشت و خرداد 1378 هیاتی به سرپرستی آقای معتمدی برای کاوش در محوطه مسجد کبود به تبریز اعزام شد. طی فصل اول کاوش، تعداد 38 گور، کاوش شد و یکی از گورها که دارای 2 اسکلت (زن و مرد) به همراه اشیاء تدفینی بود، بلوک برداری شده و به موزه ملی آذربایجان انتقال یافت. پس از اتمام فعالیتهای این هیات، سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اقدام به تهیه نقشه از محوطه و آثار آن نمود و طی اواخر سال 1378 نمایشگاهی از آثار بدست آمده از کاوش یاد شده در موزه آذربایجان برگزارشد.

مراحل بعدی کاوش و حفاظت مقدماتی طی سالهای 1382-1379 به سرپرستی آقای دکتر علیرضا هژبری نوبری انجام یافت که بنابر نتایج کاوش، آثاری متعلق به گورستان عصر آهن و آثار پراکنده کف های استقراری احتمالا فصلی و چندین متر لایه های بالایی روی آثار عصر آهن، رسوبات طبیعی و آثار مضطرب دوره اسلامی مشاهده گردید. با توجه به موقعیت استراتژیک محوطه مسجد کبود و واقع شدن آن در میان شهر، همجواری آن با مسجد کبود و نزدیکی به موزه آذربایجان، احداث موزه باز و حفظ آثار در جای خود، امری الزامی می نمود. لذا انجام عملیات ساماندهی و تجهیز محوطه به منظور آماده سازی برای بازدید عموم از تاریخ 17/12/1385 از سوی سازمان میراث فرهنگی تبریز اقدام گردید.



 

eliza

متخصص بخش

دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی (خانه قدکی):
B%20%2824%29.jpg

محل:مقصودیه
قدمت:دوره قاجاریه
این خانه ها از خانه های قدیمی و زیبای شهر تبریز است كه از خصوصیات ساختمانی آنها انواع طرحهای آجر كاری گج بری آینه كاری حوض و باغچه می باشد

 

eliza

متخصص بخش
حمام نوبر تبریز:

h1.jpg

این بنا در خیابان امام خمینی نپش تربیت قرار گرفته و با 696 متر زیر بنا در دوره قاجاریه ساخته شده است از خصوصیات بارز این بنا طاق گنبد بزرگ گرم خانه سرستونهای سنگی مقرنس كاری شده سر بینه اجرای كاربندی تركیب آجر كاشی و پوشش معقلی مناسب است


 

eliza

متخصص بخش

موزه سنجش:


01.jpg


این خانه در اوایل دوره قاجاریه ساخته شده و در سالهای اخیر موزه سنجش در آن تاسیس شده است.
در این موزه انواع ابزار و ادوات مقیاس زمانی و وزن به نمایش گذاشته شده است
 

eliza

متخصص بخش
پل آجی چای (تلخه رود):

13820712_jomhori_islami_11_honar_va_adabiat_3_1.jpg


این پل ۱۶ دهنه به طول ۱۰۵ متر و عرض ۵ متر دارد كه قدمت آن به دوره صفویه و قاجاریه می رسد



 
بالا