شركت ژاپني خودروسازي تويوتا اعلام كرد : اين شركت درنظر دارد تا دو سال ديگر خودروهايي كممصرف و سازگار با محيط زيست از نوع "هايبريد" به بازار عرضه كند كه قابل شارژ با برق خانگي است.
خودرو "هايبريد" نوعي خودرو نوين است كه دو نوع موتور بنزيني و برقي در آن تعبيه شده كه با كمك كردن به يكديگر تلاش ميكنند تا كارآيي استفاده از انرژي افزايش يافته و مصرف سوخت خودرو كاهش يابد.
روزنامه "نيهون كيزاي" روز سهشنبه در اين زمينه گزارش داد: حجم خروج گاز آلاينده دياكسيدكربن اين نوع خودرو نوين هايبريدي نسبت به خودروهاي هايبريد كنوني ساخت شركت تويوتا (پريوس) حدود ۱۳درصد كمتر خواهد بود.
به گزارش نيهون كيزاي، در خودروهاي هايبريد كنوني كه در آن از باتري هيدروژني نيكلي استفاده ميشود، در هنگام حركت موتور بنزيني خودرو، برق توليد شده براي مصرف در زمانهايي كه از موتور برقي براي حركت استفاده ميگردد، در باتري انباشته ميشود.
اما در خودروهاي هايبريدي نوين براي اين كه بتوان از موتور برقي بهره گيري بيشتري كرد، نياز به انباشتن برق بيشتر در باتري وجود دارد كه اين موضوع با قابل شارژكردن باتري خودرو با برق خانگي امكانپذير ميشود.
برپايه اين گزارش، با سه ساعت شارژ باتري اين نوع خودرو نوين هايبريدي در خانه، توسط موتور برقي خودرو ميتوان تا ۱۳كيلومتر مسافرت را پيمود.
خودرو كممصرف هايبريد كه شركت خودروسازي تويوتا در سال ۱۹۹۷ميلادي براي نخستين بار در جهان به بازار عرضه كرد، با يك ليتر بنزين حدود ۳۵كيلومتر مسافت را ميپيمايد.
شايان ذكر است، دولت ژاپن براي صرفهجويي در مصرف سوخت و پيشگيري از آلايندگي محيط زيست تصميم گرفته است تا از طرحهاي مربوط به ساخت خودروهاي هايبريد و برقي حمايت كند.
وزارت اقتصاد، صنعت و تجارت ژاپن (متي) در اين طرح با دعوت از شركتهاي خودروسازي و دانشگاهها پروژهاي را آغاز ميكند كه هدف آن ساخت باتري هاي نوين و ارزان قيمت براي بالا بردن توانايي خودروهاي هايبريد و ارزان كردن نرخ فروش آن است.
هماكنون يكي از نقطه ضعفهاي خودروهاي هايبريد بالابودن قيمت آنها نسبت به خودروهاي بنزيني است كه دولت ژاپن برنامه دارد با كاهش هزينه ساخت اين خودرو، زمينه گسترش بيشتر آن را در ميان مردم فراهم كند.
خودرو "هايبريد" نوعي خودرو نوين است كه دو نوع موتور بنزيني و برقي در آن تعبيه شده كه با كمك كردن به يكديگر تلاش ميكنند تا كارآيي استفاده از انرژي افزايش يافته و مصرف سوخت خودرو كاهش يابد.
روزنامه "نيهون كيزاي" روز سهشنبه در اين زمينه گزارش داد: حجم خروج گاز آلاينده دياكسيدكربن اين نوع خودرو نوين هايبريدي نسبت به خودروهاي هايبريد كنوني ساخت شركت تويوتا (پريوس) حدود ۱۳درصد كمتر خواهد بود.
به گزارش نيهون كيزاي، در خودروهاي هايبريد كنوني كه در آن از باتري هيدروژني نيكلي استفاده ميشود، در هنگام حركت موتور بنزيني خودرو، برق توليد شده براي مصرف در زمانهايي كه از موتور برقي براي حركت استفاده ميگردد، در باتري انباشته ميشود.
اما در خودروهاي هايبريدي نوين براي اين كه بتوان از موتور برقي بهره گيري بيشتري كرد، نياز به انباشتن برق بيشتر در باتري وجود دارد كه اين موضوع با قابل شارژكردن باتري خودرو با برق خانگي امكانپذير ميشود.
برپايه اين گزارش، با سه ساعت شارژ باتري اين نوع خودرو نوين هايبريدي در خانه، توسط موتور برقي خودرو ميتوان تا ۱۳كيلومتر مسافرت را پيمود.
خودرو كممصرف هايبريد كه شركت خودروسازي تويوتا در سال ۱۹۹۷ميلادي براي نخستين بار در جهان به بازار عرضه كرد، با يك ليتر بنزين حدود ۳۵كيلومتر مسافت را ميپيمايد.
شايان ذكر است، دولت ژاپن براي صرفهجويي در مصرف سوخت و پيشگيري از آلايندگي محيط زيست تصميم گرفته است تا از طرحهاي مربوط به ساخت خودروهاي هايبريد و برقي حمايت كند.
وزارت اقتصاد، صنعت و تجارت ژاپن (متي) در اين طرح با دعوت از شركتهاي خودروسازي و دانشگاهها پروژهاي را آغاز ميكند كه هدف آن ساخت باتري هاي نوين و ارزان قيمت براي بالا بردن توانايي خودروهاي هايبريد و ارزان كردن نرخ فروش آن است.
هماكنون يكي از نقطه ضعفهاي خودروهاي هايبريد بالابودن قيمت آنها نسبت به خودروهاي بنزيني است كه دولت ژاپن برنامه دارد با كاهش هزينه ساخت اين خودرو، زمينه گسترش بيشتر آن را در ميان مردم فراهم كند.