• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تاريخچه نمادها و نشانه ها ( خيلي جالبه )

Maryam

متخصص بخش ادبیات
7qsjcqswqq62vbhq390a.jpg
مفهوم آرم های شرکت های اتومبیل سازی



ب.ام.و

NewsPic.aspx


دایره ب.ام.و یک ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپیما است.رنگ آبی یاد آور آسمان است.شرکت موتور سازی بایرن(Bayerische Motor Werke)موتورهای هواپیماهای جنگی را می ساخت که کارخانه هایی را که اکنون در تصاحب دارند بمباران میکردند !


آئودی

NewsPic.aspx


چهار حلقه آرم آئودی نمایانگر چهار شرکت کنسرسیوم اتویونیون است که با ادغام در یکدیگر این شرکت را بنا نهادند :د.کا.و , هورش , واندرر , ائودی.
پس از جنگ نام آئودی (به زبان لاتین یعنی ” بشنو”)حذف گردید اما در سال 1965 مجددا انتخاب شد.از طرف دیگر این نام به نوعی جناس معنایی با کلمه
Hoerchدر زبان آلمانی دارد که به معنی شنیدن است و نام یکی از بنیان گذاران شرکت نیز می باشد.



فراری

NewsPic.aspx


در واقع اسب بلند شده روی دو پا نشانه خلبان آس ایتالیایی در جنگ اول جهانی(Ace در بین خلبانان به کسی اطلاق می شود که حداقل 5 فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده باشد) فرانسیسکو باراکا بوده است که والدینش فراری را ترغیب کردند تا نشان پسرشان را روی خودروهای مسابقه ای خود قرار دهد.



پژو

NewsPic.aspx


چه رابطه ای بین پزو و تندیس آزادی وجود دارد؟ پاسخ این است که یکی از اولین خودروهای پژو به نام مدل شیر شناخته میشد که نشان محلی شهر بلفورد(محل ساخت مدل مزبور)را روی خود داشت.


مرسدس

NewsPic.aspx


ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین ,دریاو آسمان است.این نشان برای اولین بار روی دایملر 1909 دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ 1926. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ 1937 طراحی شده است.



پورشه

NewsPic.aspx


نشان پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است.اسب علامت مزرعه اشتات, شاخها و خطوط مشکی و سرخ بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی وورتمبرگ است.



آلفارومئو

NewsPic.aspx

علایم فوق نشان رسمی شهر میلان است و مربوط به جنگ های صلیبی میباشد انسانی که در حال خورده شدن است یک مسلمان یا یک کودک است .(بسته به اینکه چه کسی داستان را تعریف کند)




سیتروئن

NewsPic.aspx



شما ممکن است تصور کنید دو علامت رو به بالا در آرم نظامی سیتروئن به معنای حرکت رو به اعتلا و نزدیک شدن به مهندسی پیشرفته باشد.اما چنین نیست آندره سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و علامت نظامی دو تایی در واقع سمبل دندانه های چرخ دنده هستند.



فورد

NewsPic.aspx


دست راست آقای فورد ; آقای هارولد ویلز در دوران نوجوانی از راه چاپ کارت ویزیت امرار معاش میکرد .پس در سال 1903 هنگامی که هنری در جستجوی یک آرم برای شرکت خود بود آقای ویلز ماشین چاپ قدیمی مدل جان بول خود را گردگیری کرد.
مدل ظاهری آرم همان چیزی بود که برای کارت ویزیت خودش استفاده کرده بود.بیضی در سال 1912 ظاهر شد و رنگ آبی در سال 1927 اضافه گردید.



فیات

NewsPic.aspx


آرم کنونی فیات با پنج خط مایل در سال 1982 روی مدل اونو ظاهر گشت .هنگامی که آقای ماریو میائولی مدیر بخش طراحی فیات در حال رانندگی پشت کارخانه میرافیوری بود و برق قطع شده بود. ماریو آرم بزرگ فیات را بر فراز کارخانه دید که نور خفیف غروب از میان حروف می تابید و فورا طرحی از آن برداشت.چند خط بین حروف معرف فاصله هایی است که نور از میان حروف نام شرکت می تابید.



مازاراتی

NewsPic.aspx


مانند آلفا رومئو سمبل شهر بولونیا است که این خودرو برای اولین بار در آن تولید شد.



مزدا

NewsPic.aspx


آرم مزدا چیزی بیش از یک لاله خوش فرم است.این آرم توسط ری یوشیمارا یک شرکت مشهور در زمینه تصویر سازی است تکامل یافته است حرف V نمایانگر بالهای باز شده است و در فرهنگ مزدا به معنای ابتکار, درک هدف, لطافت است.




میتسوبیشی

NewsPic.aspx


گرچه میتسوبیشی فقط 25 سال در انگلستان زندگی کرد اولین خودرو خود را در سال 1917 ساخت.
.تاریخچه شرکت به سال به سال 1870 باز میگردد هنگامی که اولین کشتی خود را ساخت.سه الماس ملخ کشتی است. واژه میتسوبیشی به معنای سه منشور است. اخیرا مطرح شده است که این نشان از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایانگر هیچ بخشی از یک کشتی نیست.ارتباط این نشان با کشتی تصور اشتباهی است که به دلیل سابقه کشتی رانی و کشتی سازی شرکت در اذهان ایجاد شده است.



رنو

NewsPic.aspx



الماس رنو اولین بار به عنوان آرم ایستاده روی درب موتور ظاهر شد و بوق خودرو در پشت آن قرار میگرفت. در سال 1922 قسمت مرکزی نشان برای خروج هوا بریده شد.این نشان شکل امروزی خود را از سال 1924 بهمراه دارد.



روور

NewsPic.aspx



رو ورها گروهی راهزن دریایی یا سرگردان در دریاها بودندچیزی شبیه وایکینگها و از همین رو کشتی وایکینگها همیشه و به اشکال گوناگون در نشان رو ور وجود داشته است .



اشکودا


NewsPic.aspx

شبیه یک بوقلمون در حال پرواز است اما بوقلمون ها پرواز نمی کنند که شاید برای مدلهای اولیه اشکودا بد هم نبود.اما این نشان در واقع یک پیکان بالدار است که معنای آشکاری بجز مفهوم کلی سرعت ندارد.



تویوتا


NewsPic.aspx


ژاپنی ها در مورد نشانهای جنون آمیز کمی ضعف دارند. نشان کنونی تویوتا شبیه یک گاوچران با یک کلاه بزرگ است اما در واقع سه بیضی است که معرف قلب مشتری,قلب تولید و قلب” پیشرفت فنی در حال گسترش و فرصتهای بیکران”است که دور دو بیضی دیگر قرار گرفته است.



ولوو

NewsPic.aspx


ولوو در زبان لاتین به معنای ” من می گردم” است و دایره پیکاندار نشان قراردادی فولاد است . دایره و پیکان همچنین یاذآور سپر و نیزه مریخ است که سمبل شیمیایی برای آهن نیز هست(هر یک از سیارات کلاسیک با یک فلز شناخته می شدند)


http://www.asrekhodro.com/newsphoto.aspx?Pid=1426&Nid=3165&Format=.jpg
 
آخرین ویرایش:

Maryam

متخصص بخش ادبیات
ال جی

ci_img01.gif



کارخانه ال جی یک کارخانه کره ای می باشد که در سال 1947 تحت نام Lucky-Goldstar ایجاد شد . و در سال 1955 این نام کوتاه شد و به صورت ال جی مورد استفاده قرار گرفت .
لوگوی ال جی شامل حرف L و یک حرف G در درون یک دایره می باشد جهان ، آینده ، جوانی ، بشریت و تکنولوژی است . این لوگو نمادی از تلاش کارخانه ال جی برای ایجاد ارتباط با مشتریان در درو دنیا می باشد .
لوگو از 2 قسمت تشکیل شده است : حروف ال جی به رنگ خاکستری و یک تصویر ادمک ( تشکیل شده از حروف ال جی ) در درون دایره با رنگ قرمزی که خاص کارخانه ال جی می باشد . رنگ قرمز که رنگ اصلی تشکیل دهنده لوگو است نمادی از دوستی است و این احساس را که قرار است این مارک بهترین خدمات را ارائه دهد به مشتری انتقال می دهد . رنگ خاکستری نیز نشانی از قابلیت اعتماد تکنولوژیک است .
به طور خلاصه تر می توان گفت دایره نمادی از کره زمین است و صورتک خندان ایجاد شده نشانی از دوستی و قابلیت دسترسی است .
قابل ذکر است که اگر دقت کنیم این نماد به صورت نامتقارن ( فضای خالی بالا سمت راست ) طراحی شده است تا نشانه ای از قابلیت انطباق و انعطاف شرکت باشد . و هم چنین یک چشم بودن ادمک یادآور نشانه گیری و به دنبال هدف بودن است .
شعار شرکت نیز LIFE'S GOOD می باشد . و نشان دهنده هدف شرکت است و انچه که شرکت به طور مستمر سعی در ایجاد ان دارد . این شعار را به صورت مدور در کنار لوگو می نویسند تا نشانی از یکتایی و هویت کارخانه گردد .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات





6fpk9vp.png





در سال 1984 Michael Dell وقتی که هنوز دانشجوی دانشگاه تگزاس بود با 1000 دلار سرمایه شرکت PC's Limited را تاسیس نمود . او به خاطر اداره شرکت دانشگاه را رها نمود و در سال 1985 اولین کامپیوتر با طراحی خود را روانه بازار نمود و در همان سال اول 73 میلیون دلار سودآوری داشت . او عقیده داشت که فروش کامپیوترها به صورت مستقیم به مشتری نتیجه بهتری خواهد داشت .
در سال 1988 نام شرکت به Dell Computer Corporation تغییر یافت .
در سال 1990 شرکت تصمیم گرفت فروش خود را از صورت مستقیم به فروش به فروشگاه ها تغییر دهد که ناموفق بود .
در سال 1992 نام شرکت در مجله Fortune به عنوان یکی از 500 شرکت بزرگ کامپیوتری جهان عنوان گشت . و در سال 1993 به جمع 5 کمپانی بزرگ تولید کننده کامپیوتر پیوست .
شرکت هر روز بیش از پیش پیشرفت داشته است و به عنوان شرکتی موفق عمل نموده است .
لوگوی کمپانی همان نام شرکت است که حرف E در ان با یک زاویه 20 درجه نوشته شده است . گفته می شود که همین کج نوشتن حرف برای به یاد ماندن لوگوی کمپانی بسیار موثر بوده است و بادیدن حرف E به صورت کج مردم به یاد کمپانی دل می افتند .
در بعضی جاها نیز گفته شده است که Michael Dell علاقه زیادی به الماس داشته است و سعی نموده تا لوگوی او به نوعی حاوی این نماد و تصویر باشد و به همین جهت حرف E را بصورت کج و لوزی وار نوشته است . او معتقد بود این شکل نمادی از پیشرفت خواهد بود .
در جایی دیگر نیز گفته شده است دلیل این کار تنها اصول گرافیکی بوده است زیرا وجود دو حرف بزرگ L که به صورت قائم هستند در کنار یک حرف بزرگ E ان هم به صورت قائم به صورت یک صف از خطوط بلند بعد از حرف گرد D خواهد بود که نمای زیبایی نخواهد داشت پس حرف E را کج نوشته اند .
عده دیگری هم می گویند به دلیل اشتیاق و تب شدیدی تجارت الکترونیک در آن زمان E-Commerce با کج نوشتن حرف E سعی شده است بر این جنبه تاکید شود .
نظریه دیگر هم مبنی بر شباهت حرف E به صورت کج با یک دو شاخه الکتریکی یا یک سیم پیچ و نماینگر شدن ماهیت این تجارت است .
و البته قابل ذکره که همه این موارد حدسیات افراد علاقه مند به گرافیک و کامپیوتر بوده است و توضیحی از خود شرکت یا طراح ارم عنوان نشده است .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
6d1yxig.gif



mastercard

mastercard موسسه مربوط به کارت های اعتباری است که توسط United California Bank در سال 1967 با نام Master Charge: The Interbank Card ایجاد گشت و از سال 1968 ارتباطات خود را به خارج از امریکا نیز گسترش داد .
در سال 1975 اسم شرکت ساده شد و به MasterCard تغییر یافت . کمپانی در دهه نود موسسه Access card را نیز خریداری نمود و در سال 2002 نیز موسسه Eurocard با آن ادغام گشت . در سال 2006 موسسه نام خود را از MasterCard International به MasterCard Worldwide تغییر داد . و در همین زمان شعار جدید خود با نام " The Heart of Commerce" را معرفی نمود .
اما در مورد لوگوی شرکت:
برای اولین بار 17 بانکدار در نیویورک در سال 1966 ملاقات کردند تا در مورد یکشان کردن کارت های اعتباری خود گفت و گو کنند . انها موسسه را با نام Interbank Card Association (ICA) تاسیس کردند و لوگوی موسسه یک حرف I و به خاطر نام موسسه طراحی شد .
در سال 1969 موسسه به این نتیجه رسید که به ارم تجاری قدرت مند تری نیاز دارد . لوگوی جدید نشان دهنده 2 دایره فرورفته در هم به رنگ های قرمز و اخرایی بود که نام MasterCard Charge در وسط ان نوشته شده بود . البته سمبل I با سایز کوچکتری در گوشه پایین سمت راست به عنوان نماد پیوستگی باقی ماند .
در سال 1979 نام MasterCard Charge به MasterCard تغییر یافت و سمبل I نیز از لوگو حذف شد .
در سال 1990 فونت استفاده شده در لوگو تغییر کرد و به روز تر شد . انها از یک فونت کج و پررنگ و بدون زاویه برای نوشتن اسم شرکت استفاده می کردند و 23 خط افقی نیز در قسمت ادغام دو دایره ظاهر گشت .
در سال 1996 باز تصمیم گرفته شد تا نام شرکت برجسته تر شود بنابراین در لوگو نام کمپانی را با فونت بزرگ تر و به صورت سایه دار نوشتند و تعداد خط های افقی نیز کمتر شد . دایره ها زرد و قرمز شدند و در صورت لزوم از پس زمینه ابی تیره استفاده می شد .
در سال 2006 با تغییر نام کمپانی به MasterCard Worldwide و تکیه بر اتحاد بیشتر یک دایره دیگر به لوگو اضافه شد .
لوگوی شرکت را به دلیل شباهتش لوگوی ون ( نمودارهای ون در ریاضی ) نیز می نامند .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
مارس
ap003-mars.jpg



مارس

این سمبل را نماد مرد و جنسیت مذکر می دانیم .
در زمان های قدیم در یونان و رم به عنوان نمادی از خدای جنگ استفاده داشته است .
در نجوم نشانه سیاره مریخ است .
آن را نماد فلز اهن نیز می گویند . مياگران نيز از اين سمبل براي نشان دادن وحدت ماده( پيكان) و روح (دايره) استفاده مي كردند
در حقیقت این نماد در حالت اویه خود همان نماد ونوس با 135 درجه چرخش پادساعت گرد بوده است و به جای فلش فعلی یک صلیب را مانند نماد ونوس دارا بوده .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
ونوس
venus-symbol.jpg



این سمبل امروزه نماد زن و جنس مونث شناخته می شود و در حقیقت یک نماد نجومی و نشان دهنده سیاره ناهید یا ونوس است . و ونوس در داستان های یونانی الهه عشق و زیبایی بوده است .
آن را نماد عنصر شیمیایی مس نیز می دانند .
این سمبل را به عنوان اینه خدایان نیز تفسیر می کرده اند اما لازم به ذکر است که به علت شباهت زیاد به سمبل ankh گفته می شود که شاید شکل ونوس برگرفته از ankh باشد .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
یاهو
Yahoo%20logo.jpg



یاهو

David Filo و Jerry Yang در دانشگاه استانفرد درس می خواندند و با توجه به علاقه مشترکشان به اینترنت تصمیم به ایجاد این سایت گرفتند . آنها در سال 1994 برای شروع سایت های مورد علاقه خود و مطالب انها را لیست کردند و چون لیست سردرگمی شد آنها را دسته بندی کردند و به این ترتیب این لیست دسته بندی شده سایتی تحت عنوان Jerry's Guide to the World Wide Web را به وجود اورد .
در ماه اوریل همان سال نام سایت به یاهو تغییر یافت .
یکی از دلایل عمده پیشرفت سایت بازاریابی قوی و لوگوی معروف سایت هست . امروزه لوگوها در موفقیت و معروفیت شرکت ها نقش مهمی دارند و در سال 1995 قبل از نهایی کردن لوگو موسسان یاهو به این امر کاملا توجه داشتند .
نام یاهو یاداور شعار Yet Another Hierarchical Officious Oracle و کوتاه شده ان است و در لوگو نیز از همان نام شرکت استفاده شده است . البته خود موسسان سایت اعلام کردند که هدف اصلی از انتخاب اسم یاهو علاقه به معنی خاص این اسم بوده است یاداور سادگی و جسارت . و به خاطر همین معنای جسارت بود که تصمیم گرفتند از رنگ قرمز برای رنگ لوگو استفاده کنند . و علامت تعجب اخر اسم یاهو هم به این دلیله که قبلا شرکتی با این اسم وجود داشت و انها برای ثبت شرکت مجبور به اضافه کردن این علامت شدند .
البته بعدها لوگوی بنفش رنگ یاهو نیز ظاهر شد .


yahoo_logo_purple.gif
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
کمپانی ریبوک یک شرکت انگلیسی تولید کننده کفش ورزشی می باشد و البته الان تحت نظارت ادیداس کار می کنه .
اسم شرکت در حقیقت تلفظ هلندی کلمه rhebok هست که به معنای نوعی بز کوهی افریقایی است .
کمپانی در سال 1895 تحت نام Mercury Sports تاسیس شد و در سال 1960 نام آن به Reebok تغییر یافت .
صاحبان شرکت Joe and Jeff Foster این نام را در یک کتاب لغت که Joe Foster در کودکی در یک مسابقه برنده شده بود و ویرایش افریقای جنوبی بود پیدا کردند .
در سال 2006 شرکت به طور کامل به تملک ادیداس در امد.
طرح حروفی که در لوگوی ریبوک به کار می رود Motter Tektura نام دارد که همان نوع قلمی است که کمپانی اپل نیز در سال 1980 از آن استفاده می کرد .
لوگوی قدیمی شرکت دارای رنگ های ابی و قرمز بود اما لوگوی جدید که سیاه رنگ می باشد در سال 2000 ایجاد شده است .


reebok_logo.gif
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
Nba
NBA_2971.gif



NBA

لوگوی NBA متشکل از رنگ های سرزنده و شاد قرمز و ابی و سفیدو یاداور تحرک زیاد این ورزش است . در وسط این لوگو مردی را در حال انجام ورزش بسکت بال می بینیم که در حقیقت تصویر برگرفته از Jerry West است که ان را “Mr. Clutch” لوگو نیز می نامند .
جری وست بازیکنی اهل ویرجینیا بود که در سال 1960 به Minneapolis Lakers پیوست . و سال های بازیگری او با قهرمان زیادی همراه بود . او را از بهترین گاردهایی که ورزش بسکت بال تا به حال داشته است می دانند . او در حین بازی 9 بار دماغش شکسته شد و نهایتا در سال 1974 بازنشسته شد . اما تصویر او بر روی این لوگو ماندگار شد .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
American Express


American Express که آن را با نام AmEx یا Amex نیز می شناسیم یک موسسه اقتصادی است که مرکز آن در نیویورک قرار دارد . کارت های اعتباری و چک های مسافرتی این شرکت بسیار معروف می باشند .
این شرکت در سال 1850 توسط Henry Wells, William Fargo, and John Butterfield تاسیس شد و در سال 1882 خدمات اقتصادی خود را به اروپا نیز وارد نمود .
لوگوی شرکت بسیار ساده و صریح می باشد .
پس زمینه لوگو به رنگ ابی نسبتا تیره است که نام شرکت در وسط آن با رنگ سفید و فونت تیزی نوشته شده است که کاملا واضح و خوانا می باشد . البته در ابتدا ، لوگوی شرکت یک عکس از یک جنگجوی اسپانیایی بود و چند سال بعد توسط این لوگوی جدید جایگزین شد .
رنگ سفید نوشته ها در رنگ تیره ابی پس زمینه کاملا مشخص است . محدوده لوگو نیز کاملا به صورت یک مربع می باشد . و علامت ثبت “®” نیز اکثر اوقات در پایین سمت چپ لوگو واقع می شود .
لوگوی شرکت خیلی معروف است و اینجا باز متوجه می شویم که یک لوگوی ساده نیز چه قدر می تونه اثرگذار باشه .
طراح لوگو نیز اقای George Nelson بوده است .


american%20express%20logo.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
کانورس
converse%20logo.jpg



Converse

Converse یک کمپانی کفش امریکایی است که کفشهاش توی ایران هم خیلی طرفدار داره . در سال 1908 آقای Marquis M. Converse که مدیر یکی از کارخانه های تولید کفش بود از کمپانی خود جدا شد و کمپانی Converse Rubber Shoe را در ماساچوست راه اندازی نمود . او در کمپانی خود کفش های لاستیکی زمستانی را تولید می نمود . در سال 1915 کمپانی وارد صنایع ورزشی شد و به تولید کفش های تنیس پرداخت . در سال 1917 شرکت کفش های بسکت بال خود با نام All-Star را وارد بازار نمود و این موضوع تحول بسیار زیادی را در دنیا ایجاد کرد و کفش ها فورا در همه دنیا محبوب و معروف گشت . تولید اولیه این کفش ها به رنگ سفید و سیاه بود . در سال 1941 امریکا وارد جنگ جهانی شد و Converse نیز علاوه بر تولید کفش ورزشی به تولید پوتین ، لباس ، کت و بارانی های ارتشی پرداخت . کمپانی هم چنان مشهور بود تا در دهه 70 با وجود رقبایی مانند ادیداس ، نایک و ریبک از شهرت ان کاسته شد و در سال 2001 کمپانی در امریکا ورشکسته شد اما در جاهای دیگر به کار خود ادامه می داد و در سال 2003 کمپانی converse به شرکت نایک فروخته شد .
لوگوی شرکت در ابتدا تنها یک ستاره بوده است که در بالای آن نام کمپانی نیز نوشته می شده است اما در سال 1923 امضای Chuck Taylor نیز به این ستاره در کفش های all-star افزوده شده است .
در مورد ستاره باید گفت که معمولا برای نشان دادن سلحشوری و مبارزه و رقابت از این نماد استفاده می شه . ستاره در پرچم امریکا یعنی زادگاه این نوع کفش نیز جایگاه ویژه ای داره .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
تیم San Antonio Spurs
spurs.gif



San Antonio Spurs

San Antonio Spurs یکی از بهترین تیمها در بازی های NBA است که تا به حال 3 بار به قهرمانی دست یافته است .
لوگوی ففعلی انها نشان دهنده San Antonio Spurs است که حرف U آن به صورت یک خنجر در امده است و خنجر همان معنای Spurs است . اطراف و محیط لوگو نیز نشان دهنده مرکز AT&T یعنی مکانی است که تیم از سال 2002 به ان نقل مکان کرده است . لوگو بعد از تغییر مکان آنها طراحی شده است .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
Versace
medusa.jpg



شرکت Versace در سال 1978 توسط Gianni Versace در ایتالیا بنیان نهاده شد . پس از مرگ Gianni Versaceخواهر وی Donatella Versace که طراح قدرتمندی است امور کمپانی را در دست گرفت .
اولین مغازه انها در شهر میلان زده شد و خیلی زود به شهرت رسید و این مارک در مجالس مد به یکی تاز معتبرترین مارکها تبدیل گشت . اکنون کمپانی به تولید موارد مختلفی مانند لباس ، عطر ، لوازم آرایش و ... می پردازد .
ارم شرکت گاها بر روی محصولات به صورت اسم شرکت در محدوده ابی رنگ نوشته می شود اما ...
لوگو اصلی شرکت طرحی از سر Medusa می باشد . در افسانه های یونان Medusa زنی بود که پس از رنجاندن خدایان به یک عجوزه تبدیل گشت . او در معبد آفرودیت توسط خدایی به نام Posidon اغوا شد و پس از ان موهایش که زیباترین قسمت افرینش او بود به مارهایی تبدیل گشت و هر کس به او نگاه می کرد به سنگ تبدیل می شد . شاید این موضوع سمبل جالبی برای انتخاب یک کمپانی مرتبط با مد نباشد به خصوص با یاد آوری نگاهی که به سنگ شدن منجر می شود . اما Gianni Versace نسبت به ادبیات و افسانه های کلاسیک شیفتگی خاصی داشت و به دلیل تعاریف از زیبایی اولیه Medusa بود که این شکل را برای لوگو انتخاب نمود .


Versace.png
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
شیر و خورشید
scanlion2.jpg



شیر و خورشید نشانی تاریخی است که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ نماد ملی ایران بود.
هر دو نماد شیر و خورشید در فرهنگ ایرانی سابقه دارند، مثلاً شیر در بسیاری از سنگتراشه‌های کهن و خورشید در گردونه مهر. ولی به نظر می‌رسد که کاربرد شیر و خورشید بر پرچم به دورهٔ تیموریان باز گردد.
گاهی در مورد این نماد گفته می شده است که شیر نشان ارمنیان و خورشید نشان ایرانیان بوده شاه عباس بزرگ صفوی استقلال ارمنستان را بر انداخته و به یادگار این فیروزی خورشید را بر پشت شیر نشانده و این نقش را پدید اورده است . اما می دانیم که پیدایش شیر و خورشید بی شک قرنها پیش از صفویان بوده و ما چنانکه خوایم دید سکه هائی در دست داریم که چندین صد سال پیش از شاه عباس زده شده پس این بحث به احتمال زیاد جایگاهی از حقیقت ندارد .
یکی از عادتهای دیرینه ادمیان است که در کارهای خود از شکلهای جانوران ودیگر افریده ها استفاده می جویند چنانکه این همه الفباهای گوناگون ریشه هر کدام از انها شکلهای جانوران و دیگر چیزها بوده که ادمیان دیرین برای فهمانیدن اندیشه های خود بکار می برده اند . از جمله در ایران ودیگر سرزمینها از قرنهای بسیار باستان پادشاهان و فرمانروایان شکلهای جانوران و ستارهای اسمانی بویژه دو شکل شیر و افتاب را بر درفشها وسکه ها و دیگر ابزارهای شاهی می نگاشته اند .
خورشید درخشانترین جرم اسمانی و پادشاه ستارگان است و میدانیم که نزد مردمان باستان جایگاه بس بلندی داشته که گاهی به پرستشش نیز بر میخواسته اند شیر هم دلیرترین همه درندگان و پیش مردم به سنگینی و پابرجائی بلکه بمردانگی نیز موصوف است . در ارجمندی شیر پیش مردمان باستان این بس که نام او را در هر زبان و هر سرزمین به کودکان میدهند و ما پادشاهان بسیاری بنام لئو یا اسد یا شیر یا ارسلان در تاریخ داریم واز برخی از ایشان دلیل در دست هست که به شکل شیر علاقه داشته و به رواج و شهرت ان می کوشیده اند .
در ایران چه پیش از پیدایش اسلام و چه پس از پیدایش ان نقش شیر معروف بوده که هم بر درفشها و سکه ها و خرگاها و دیگر ابزارهای شاهی می نگاشه اند و هم پیکر ان را بر روی دیوارها یا بر سر دروازه ها از سنگ می تراشیده اند .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
jumpman.gif



لوگوی Jumpman توسط شرکت نایک برای معرفی کالاهای مربوط به مایکل جردن مثل کفش های بسکت بال معروف Air Jordan brand به کار می رود .
لوگوی Jumpman سایه ای از یک عکس هنری از جردن در حال انجام حرکت ورزشی می باشد . از سال 1985 این لوگو به همراه نام جردن در کارخانه نایک به کار رفته است .
کفش های Air Jordan III که در سال 1988 تولید شدند اولین کفش هایی بودند که این ارم را با خود داشتند و در کفش های Air Jordans I and II ما شاهد همان ارم معروف نایک بر روی کفش ها بودیم .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
کانال Abc
166px-ABC_1946.jpg



یکی از اولین لوگوهای تلویزیون شامل یک میکروفون بود که حروف ABC درون ان به صورت عمودی نوشته شده بود و حروف T و V در دو سوی میکروفون قرار گرفته بود . این لوگو در سال 1946 استفاده می شد .
در سال 1948 لوگوی شبکه یک نقشه از آمریکا همرا با عبارت American Broadcasting Company بود . آنها هم چنین از یک لوگو استفاده می کردند که به شکل یک لنز دوربین بود و حروف بزرگ ABC درون ان نوشته شده بود .
در سال 1953 شبکه ABC با United Paramount Theaters ادغام شد و یک لوگوی جدید برای انها معرفی شد که نشان دهنده9یک عقاب و یک دایره از 13 ستاره بود که حروف ABC را در بر می گرفت .
در سال 1957 لوگوی جدیدی با نام ABC Circle A معرفی شد که شامل حروف کوچک abc درون یک حرف بزرگ تر a بود . از این لوگو تا سال 1962 استفاده می شد .
در سال 1961 Paul Rand یک لوگوی جدید طراحی کرد که برای اولین بار در پاییز 1962 مورد استفاده قرار گرفت و تا امروز مورد استفاده بوده است این همان لوگوی معروف ABC Circle است که شامل یک دایره ساده است که حروف کوچک abc با فونت خاصی درون ان نوشته شده است . سبک استفاده شده برای حروف یک سبک ساده هندسی است که در سال 1920 توسط Bauhaus school طراحی شده بود . سادگی این نوع قلم امکان تکرار این لوگو را بسیار زیاد می کند .
از ان زمان به بعد لوگوهای زیادی از این لوگو الهام گرفته اند .
در سال 1965 حروف abc رنگی شدند ، حرف a به رنگ نارنجی ، حرف b به رنگ آبی و حرف c به رنگ سبز و این امر تاکیدی بر رنگی شدن برنامه ها بود .
در سال 1969 به کمک پدیده تونلی برای دایره های هم مرکز لوگو را متحرک نمودند .
در سال 1975 لوگوی نارنجی ABC Circle بر بالای یک اقیانوس منعکس کننده دیده می شد که شعار Welcome To A Bright New World نیز به همراه آن بود .
در سال 1978 لوگوی معروف در صحنه ای از ستاره ها قرار گرفت .
در سال 1983 لوگوی طلایی ABC Circle در روی یک زمینه راه راه آبی اریب قرار گرفت .
در سال 1978 دایره لوگو را با خطوط رنگی مورب رنگ نمودند .
و در اواخر دهه 80 با جلوه های کامپیوتری به گردش و متحرک سازی آن پرداختند .
در سال 1979 انها از رنگین کمان کوچکی در کنار ABC Circle قدیمی استفاده می کردند . لوگوی قدیمی بر روی یک پس زمینه سیاه به همراه شعار STILL THE ONE در دهه 70 مورد استفاده شبکه بود .
در سال 1997 شبکه از یک ABC Circle ساده کوچک سیاه و سفید در روی یک زمینه زرد استفاده می کرد و شعار We Love TV به هراه آن بود . بعد از مدتی شبکه از رنگ زرد برای برنامه های تفریحی ، از رنگ ابی برای اخبار و از رنگ قرمز برای ورزش استفاده می کرد .
در سال 2002 دوباره شبکه به استفاده از مدل رنگین تری از لوگو که متحرک بود نیز روی آورد .


Abc57.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
Triquetra
triqueta.jpg



Triquetra یک سمبل است که از ترکیب 3 شکل ماهی مانند که فصل مشترک 3 دایره هستند و به صورت ساعت گرد قرار گرفته اند تشکیل شده است . آن را سمبلی از تثلیث می دانند . در کلیسای سلت ها گاهی دقیقا از شکل ماهی برای کشیدن این سمبل استفاده می شده است .

triplefish.jpg



این سمبل در حقیقت نشانی از مسیحیت است که سه وجود را در یک وجود تجلی می بخشد و ماهی نیز از نمادهای همیشگی مسیحیت بوده است ، در شمال ان را نماد خدای خدایان می دانسته اند .
گاهی برای نشان دادن یکپارچگی ان را محصور در دایره نشان می دهند .
ریشه این کلمه از کلمات لاتین tri- ("three") و quetrus ("cornered") برگفته شده است . معنای اولیه ان مثلث بود و برای اشاره به هر چیز سه گانه به کار می رفت .
با توجه به اثار به دست امده در شمال اروپا و اسکاندیناوی حدس زده می شود که برای کفار نیز سمبل مقدسی بوده است .
امروزه Neopaganism ها از این سمبل برای نشان دادن انواع شخصیت ها و عقاید سنتی استفاده می کنند و عقیده دارند مبدا این شکل در المان بوده است .
ان را سمبلی از وجود سه گانه روح ف جسم و ذهن هم می دانند .
این شکل امروزه در تزئینات و گرافیک نقش مهمی دارد و گروه های موسیقی زیادی نیز از آن استفاده می کنند و هم چنین در خالکوبیها نیز این نقش محبوبیت دارد .


triqueta2.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
فروهر
200px-faravahar.png


این نوشتار درباره مفهوم زرتشتی فروهر است.

این واژه در زبان اوستایی فر وَشی “farvashi” در زبان پارسی هخامنشی فر وَرتی “fravarti” و در زبان پهلوی فر وَهر “fravahr” خوانده می‌شود .

بایسته‌است که بدانیم فروهر جایگزینی برای اهورامزدا نیست.
نگاره فروهر

نگاره فروهر در فرهنگ ایرانی نشانه دو نماد میهنی و دینی می‌باشد.

نماد میهنی

از دوران پادشاهی مادها و سپس شاهنشاهی هخامنشیان نگاره فروهر نشانه نماد میهنی بوده و آدمی را در پیکره و سیمای شاهین تیز چنگ و بلند پروازی نشان می‌دهد که آنرا نماد توانایی، سر بلندی و فر و شکوه می‌دانستند و پرچم‌های خود را به نما و سیمای شاهین می‌آراستند.

نماد دین زرتشتی

ایرانیان پیرو اشو زرتشت برای این نیروی مینوی که بن مایه آن جنبش و پیشرفت بسوی رسایی، فرامایگی و والایی است، هیچ پیکره‌ای را بهتر و شایسته تر از شاهین نیافتند و آنچه که در گذشته نشانه فر و شکوه و سر بلندی بود و انگیزه ملی و میهنی داشت با اندک دگرگونی در سر و پای شاهین به سیمای کنونی در آوردند، تا هم بن‌مایه مینوی را نشان دهد و هم نمودار سر بلندی و سر فرازی ایرانیان باشد.

در نگاره فروهر دو نیروی همیستار (مخالف) «سپنتامینو» (نشانه خوبی) و«انگره مینو» (نشانه بدی) نمایان است و آدمی رو به سپنتا مینو دارد و بسوی او میرود به انگره مینو پشت کرده‌است .
ویژگی‌ها

۱- چهره فروهر همانند آدمی است ،از این رو گویای پیوستگی با آدمی است، او پیری است فرزانه و کار آزموده، نشانه از بزرگداشت و سپاس از بزرگان و فرزانگان و فرا گیری از آنان دارد .

۲- دو بال در پهلو‌ها که هر کدام سه پر دارند این سه پر نشانه سه نماد پندارنیک، گفتارنیک، کردارنیک که هم‌زمان انگیزه پرواز و پیشرفت است.

۳- در پایین تنه فروهر سه بخش، پر‌هایی بسوی پایین است ،که نشانه پندار و گفتار و کردار نادرست ویا پست می‌باشند، از اینرو آنرا، آغاز بدبختی‌ها و پستی برای آدمی می‌دانند.

۴- دو رشته که در سر هر یک گردی (حلقه) چنبره شده‌ای می‌بینیم ،در کنار بخش پایینی تنه می‌باشند که نماد سپنتامینو و انگره مینو هستند ،که یکی در پیش پای و دیگری در پس آن است. و این رشته‌ها هر یک در تلاش هستند که آدمی را بسوی خود بکشند ؛این نشانه آنست که آدمی باید به سوی سپنتا مینو(خوبی)پیش رود و به انگره مینو(بدی) پشت نماید.

۵- یک گردی (حلقه) در میانه بالاتنه فروهر وجود دارد این نشان، جان و روان جاودان است که نه آغاز و نه پایانی دارد.

۶- یک دست فروهر کمی به سوی بالا و در راستای سپنتا مینو اشاره دارد که نشان دهنده سپاس و ستایس اهورمزدا و راهنمایی آدمی بسوی والایی و راستی و درستی می‌باشد.

۷- در دست دیگر گردی (حلقه‌ای) دارد که نشانه، وفاداری به پیمان (عهد) می‌باشد و نشانگر راستی و پاک خویی و جوانمردی و جوانزنی است .

منبع : symbols.blogfa.com
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
نماد مارپیچ
2gy5csn.jpg


نماد مارپیچ

نماد مارپیچ احتمالا قدیمی ترین نماد از نماد های مذهبی یا روحانی انسان است.
این نماد بر روی تخته سنگ های بسیار قدیمی با قدمت چندهزار سال و در تمامی قاره ها یافت شده است.
با وجود آنکه این نماد بیشتر بر روی مقبره ها یافت شده ولی شاید بتوان معنای روحانی (یا مذهبی) آن را حدس زد. به نظر می رسد این نماد بایست رابطه ای با خورشید داشته باشد چرا که خورشید در هر سه ماه یک شکل مارپیچی در طول سفرش در آسمان می سازد.
همچنین می تواند نمادی از سفر به جهانی دیگر، روح و جاودانگی باشد



 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
مثلث آب
ewater.jpg



نماد سحر آمیز آب یک مثلث وارونه است که نشان دهنده جریان رو به پایین است. مثلث وارونه یکی از کهن ترین نمادهای زنانگی است . آب – یکی از عناصر چهارگانه حیات – سرد و مرطوب است و نمادیست از بینش و شهود، ضمیر ناخودآگاه و در نهایت پدید آورنده نیروهای رحم. (قدرت باروری)
مثلث آب، معمولا بصورت یک جام یا پیاله نمایش داده می شود.
از ترکیب مثلث آب و مثلث آتش که شکل برعکس این مثلث است حلقه سلیمان ایجاد می شود .
سمبل آب در تاروت نیز یک فنجان می باشد .
 
بالا