• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تاريخچه نمادها و نشانه ها ( خيلي جالبه )

Maryam

متخصص بخش ادبیات
سمبل های صلح چپق سرخپوستان ( چپق صلح ) : این چپق ها مقدس فرض می شده اند . مردم بر این باور بودند که چپق ها قادر به بخشیدن روح صلح به جهان می باشند و سرچشمه عزت و اقتدار مردم بومی آمریکا( زادگاه این چپق ) هستند . چپق ها به خصوص در مراسم بستن پیمان صلح یا مراسم فرزند خواندگی استفاده می شده اند . و کشیدن چپق با دیگری نشان ایجاد پیوند و دوستی می بوده است .


40ejv48.gif



فاخته : در انجیل آمده است که حضرت نوح فاخته ای را از کشتی خود به بیرون پرواز داد و سپس فاخته با شاخه ای از زیتون به کشتی باز امد به این معنا که طوفان نوح پایان یافته است . بر مبنای این داستان فاخته نمادی از رستگاری و صلح و بخشش خداوند قرار گرفته است .


348j829.gif



رنگین کمان : رنگین کمان نیز یک نشان صلح برگرفته از انجیل است . وقتی مردم برای جنگ به بیرون می روند کمان خود را هم همراه می برند وس از پایان جنگ ان را به دیوار اویزان می کنند که بدین معناست که در دوران صلح هستند و نه جنگ . رنگین کمان هم ، چنین است کمانی اویخته در آسمان برای همه تا بدانند موعد صلح و دوستی است . در بین مسیحیان رنگین کمان نماد بخشش خداوند است زیرا پس از پایان طوفان نوح به عنوان نمادی از بخشش بر آسمان نقش بست . سمبلی از میثاق پروردگار و ادمیان


352oxsg.gif



داروش : پس از اینکه خدای خورشید Balder با تیر داروش wicked Loki کشته شد این گیاه بسیار مورد وحشت قرار گرفت و سمبلی از مرگ و خیانت شد . اما مادر Balder ، الهه Freya ، این موضوع را لغو کرد و گفت داروش باید نماد صلح باشد . از آن پس دشمنانی که در زیر شاخه های داروش به هم می رسند اسلحه ها را زمین می گذارند و آتش بس می شود . به همین جهت در سر در بسیاری از خانه ها به عنوان سمبلی از صلح و خوش امد گویی داروش اویزان می کنند .


47m7xgl.gif



2a5xe6c.gif



شاخه زیتون : شاخه زیتون هزاران سال نمادی از صلح و آرزوهای خوب بوده است . 10 سال طول می کشید تا محصول زیتون را برداشت نمایند و گفته می شد کسی که زیتون بکارد عمری دراز و پرصلح پیش روی دارد . و احتمالا مبنای این اعتقادات داستانهای انجیل در باب زیتون بوده است . شاخه زیتون در چنگال عقاب در نشان سلطنتی امریکا نیز نشانی از صلح است .


44bbqll.gif



تاج زیتون : تاج زیتون هم که از قدیم نماد صلح بوده است و بهترین جایزه ای بوده که در یونان قدیم ممکن بوده به کسی تعلق بگیره . و در زمان المپیک هنگام خاموشی تمام جنگها و برقراری صلح این تاج به عنوان جایزه به برندگان داده می شده است . بر روی پرچم سازمان ملل نیز این آرم را مشاهده می کنیم .

4d2cvtw.gif



علامت صلح : این آرم در 21 فوریه 1958 طراحی شد برای اولین Aldermaston Easter Peace Walk در انگلیس . این علامت ترکیبی از 2 حرف N و D در حالت مخابره به مفهوم خلع سلاح هسته ای (Nuclear Disarmament ) است .

441428p.gif



2rp4jfk.gif


2qs2naa.gif


علامت صلح : این علامت در خلال جنگ جهانی دوم در اروپا ایجاد گشت وقتی حرف v به نماد پیروزی (victory ) بر دیوارها به عنوان سمبلی از رهایی از دست متجاوزین نقش بست . و در دهه 60 و 70 بسیار رواج یافت .

30cr6sg.gif
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
لوگوها برای سازمان های مختلف بسیار با اهمیت است. چرا که هم یک لوگو نمادی برای آن سازمان محسوب می‌شود و هم اینکه با کمک آن خواهند توانست هدف و نقش و کاربرد سازمان‌شان را به دیگران تفهیم کنند. به همین خاطر بسیاری از کمپانی‌ها برای ساخت و طراحی لوگوهایشان وسواس وهزینه‌ی زیادی را به خرج می‌دهند.در زیر نمونه‌هایی از این دست لوگوها را که ذوق زیادی در طراحی آنها بکار رفته را می‌بینید

لوگوی فرمول یک

secret_logo_formula1.png


در نگاه اول این لوگو به نظر لوگو‌یی ساده تشکیل شده از حرف F به رنگ مشکی و عدد ۱ به رنگ قرمز است٬ منتها با کمی دقت و توجه می‌بینیم که در میان Fو ۱ هم به طرز هوشمندانه‌ای عدد ۱ قرار گرفته است!


لوگویToblerone:
secret_logo_toblerone.png

Toblerone کمپانی‌ ساخت انواع شکلات است. محل این کمپانی در شهر برن سویس است. این شهر ملقب به شهر خرس‌هاست! اگر کمی به لوگوی این کمپانی دقت کنید هیئت خرسی را در نمای کوه می‌بینید! البته باید کمی دقت کنید!


لوگوی Elettro Domestici
secret_logo_ed.png

EDشرکتی است در زمینه‌ی ساخت انواع لوازم الکترونیکی . با نگاهی به لوگوی این شرکت می‌توان به حروف EوD که به صورت هوشمندانه‌ای در پس شکل دوشاخه‌ی برقی حک شده است را مشاهده کرد.



Sony Vaio
secret_logo_vaio.png

در این لوگو همانطور که می‌بینید حروف VA به صورت موجی شکل قرار گرفته‌اند که به معنی امواج آنالوگ است و حروف io هم به شکل صفر و یک و کدهای دیجیتالی قرار داده شده‌اند.


Baskin and Robins
secret_logo_baskinrobbins.png

شرکتBaskin and Robins در زمینه‌ی انواع بستنی فعالیت می‌کند. یکی از شعارهای این شرکت اسن است که این شرکت انواع بستنی ها را در ۳۱ نوع طعم و مزه درست می‌کند . با دقت در لوگوی این سرکت عدد ۳۱ را می‌توان دید!


Amazon
secret_logo_amazon.png

به فلشی که از A به Z در زیر نام Amazon کشیده شده است دقت کنید. این فلش به این معنی است که در این فروشگاه همه چیز پیدا می‌شود! از Aتا Z!


Continental Tyres
secret_logo_continental.png

Continental Tyres کمپانی‌ای در زمینه‌ی ساخت انواع تایر است. اگر کمی دقت کنیم می‌بینیم حروف Cو Oطوری کنار هم دیگر قرار گرفته‌اند که تصویر یک تایر را تداعی می‌کند!​

 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
روبان های رنگی و معانی رایج آن ها


ribbons.jpg


روبان های رنگی در واقع سمبل نگرانی های بشر یا آگاهی دهنده و یادآوری کننده موضوعی خاص هستند. برای مثال روبان مشکی علامت سوگواری و عزاداری است. و یا شاید شناخته شده ترین آن ها در زمینه بیماری ها، روبان قرمز، سمبل بیماری ایدز باشد. شایع ترین استفاده از روبان های رنگی در زمینه سیاست، استفاده از روبان قرمز برای یادآوری “انقلاب اکتبر” یا استفاده از روبان نارنجی برای “انقلاب نارنجی اوکراین” است.
لازم به ذکر است که بیشترین استفاده از روبان های رنگی برای آگاهی دادن در زمینه بیماری ها و سلامت عمومی است.


لیست زیر حاوی رنگ ها و طرح های مختلف روبان ها و معانی رایج آن ها ست و ممکن است یک روبان دارای معانی مختلفی باشد.


روبان سفید: نماد صلح و آرامش در کره زمین، قطع خشونت علیه زنان، قربانیان تروریسم، سرطان استخوان

روبان زرد: نماد مبارزه با خودکشی، سرطان رحم، سرطان و بیماری های کبد

روبان لیمویی: نماد بیماری لنفوما

روبان صورتی: سمبل و نماد سرطان سینه، سرطان های دوران کودکی

روبان قرمز: سمبل بیماری AIDS، بیماری های قلبی، سوء مصرف مواد

روبان قرمز شرابی: نماد بیماری میلوم مولتیپل، آنوریسم مغزی، ناهنجاری های عروقی

روبان ارغوانی: نماد سرطان پانکراس، سرطان بیضه، سرطان تیروئید، بیماری آلزایمر

روبان نارنجی: نماد بیماری لوسمی، کوناگونی فرهنگی، مبارزه با گرسنگی در جهان

روبان آبی: نماد مبارزه با اعتیاد دوران کودکی، بیماری آرتریت

روبان آبی روشن: نماد سرطان پروستات، لنف ادما، اختلالات تغدیه ای

روبان سبز: نماد بیماری ها و سرطان کلیه، بیماری های لنفاوی، عقب افتادگی ذهنی،
اختلال شخصیتی دو قطبی، فلج مغزی

روبان سیاه: نماد بیماری ملانوما، نماد سوگواری

روبان خاکستری: نماد بیماری ها و سرطان ریه، بیماری ها و سرطان ها و تومورهای مغزی، بیماری پارکینسون، بیماری MS، دیابت

روبان قهوه ای: نماد سرطان کولون، مبارزه با تنباکو

روبان نقره ای: مبارزه با اعتیاد دوران سالمندی، نماد سکته

روبان سیاه وآبی: نماد از دست دادن یکی از یستگان مذکر(برادر، پدر، عمو، …)

روبان سیاه و صورتی: نماد از دست دادن یکی از بستگان مونث(خواهر، مادر، عمه، …)

روبان سیاه و زرد طلایی: نماد اهداء پلاکت خون

روبان سیاه و قرمز: نماد قربانیان قتل

روبان سیاه و سفید: نماد مبارزه با نژادپرستی

روبان آبی و زرد طلائی: نماد کنار آمدن با سرطان

روبان آبی و سفید: نماد سرطان های دوره نوجوانی

روبان آبی و زرد: نماد سندرم داون

روبان آبی روشن و ارغوانی: نماد سندرم روده تحریک پذیر

روبان زرد طلائی و نقره ای: نماد ناتوانی های شنوایی

روبان صورتی و آبی: نماد سقط جنین، اختلالات دوران تولد، زایمان زودرس

روبان ارغوانی و زرد: نماد هپاتیت اتوایمیون، جراحت های شیمیایی

روبان قرمز و آبی: نماد بیماری ها و اختلالات قلبی مادرزادی، سندرم نانون

روبان قرمز و سفید: نماد هپاتیتc
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
كادوسه caduceus



امروزه در بيشتر نقاط دنيا علامت پزشكي عبارت است از يك مار كه بر گرد محوري پيچيده و سر در پياله اي فرو برده است.
صاحبنظران تاريخ پزشكي معتقدند كه رابطه مار و علم پزشكي تاريخچه اي اسرارآميز دارد. براساس كاوش هايي كه در يونان انجام گرفته است حدود ده قرن پيش از ميلاد حضرت مسيح(ع) در منطقه اي به نام «اپيدور» مردم مراسم مذهبي خاصي انجام مي دادند كه آسكلپسيا (Asklepesia) ناميده مي شد.
از ديدگاه اسطوره شناسي آسكلپيوس يا خداي طب در يونان قديم از قدرتي خارق العاده بهره مند بود به طوري كه مي گويند صدها تن از رجال و جوانان و ورزشكار يوناني را از مرگ حتمي نجات مي داد. نقل است اين پزشك حاذق كه استعدادي فوق العاده داشت جراح نيز بود و براحتي سينه ها را مي شكافت و تير را از بدن ها بيرون مي كشيد. براساس افسانه هاي يونان باستان، خداي طب در طبابت از مارها كمك مي گرفت به طوري كه آنها را به نحوي تربيت كرده بود كه زخم ها را بمكند تا بيمار شفا يابد. آسكلپيوس از بيماران كم بضاعت هيچ دريافت نمي كرد و حتي در منزل بيمار نيز از آنان عيادت مي كرد. در مكتب آسكلپيوس پاكي جسم و پاكي روح هر دو ارزشمند بود. براي پاكي جسم او شست وشوهاي مكرر را پيشنهاد مي كرد و براي پاكي روح بيماران بايستي روزه هاي طولاني مي گرفتند. پس از سال ها آسكلپيوس به دست دشمنان و توسط زئوس (خداي خدايان) كشته شد، ولي سرگذشت او در افسانه هاي يونان جاودان ماند. مارهاي اين پزشك حاذق تا سال ها بعد براي درمان استفاده مي شدند و آوازه شهرتشان به كشورهاي مختلف رسيد...
ـ در ويرانه هاي بابل پياله اي كشف شده است كه بر روي دسته آن دو مار به هم پيچيده شده است و بر پشت آن نوشته شده: «براي طولاني بودن زندگي» اين پياله هم اكنون در موزه لوور نگهداري مي شود.
ـ بر سر در گچبري هاي كليساي نتردام نقشي وجود دارد كه نشان دهنده محور قائمي است كه دو مار به دور آن پيچيده شده است.
ـ كادوسه (Caduceus) كه نشانگر مار و جام است هم اكنون در اكثر نقاط دنيا به عنوان نماد پزشكي استفاده مي شود. اينكه در بعضي نمادها يك مار و در نشانه هايي ديگر دو مار وجود دارد نيز فلسفه اي ويژه دارد از ديدگاه كلي نظر بر اين است كه يك مار نماينده علوم طبيعي است و يك مار ديگر علامت فضيلت هاي معنوي. صاحب نظران معتقدند افرادي كه در نشانه كادوسه فقط يك مار ترسيم مي كنند به جنبه اخلاقي پزشكي دلبستگي ندارند و فقط اين علم را از ديدگاه علوم طبيعي پذيرفته اند. به گفته اين افراد، اولين شفا دهندگان، پيامبران بوده اند و درمان هديه اي است از جانب خداوند متعال. اين گروه معتقدند كه پايبند بودن به اصول معنوي سبب خواهد شد تا در امر طبابت بصيرتي خاص عايد پزشك شود و از موهبتي ويژه برخوردار شود. بنابراين نمي توان تقدس طب را ناديده گرفت، اما چه دليلي وجود دارد كه اين دو مار بر گرد محوري عمودي پيچيده اند. بنابر نظر برخي محققان، محور قائم دو كادوسه نشانگر اتحاد است. اين دو مار با هم مي جنگند و بايد به نحوي اين بي نظمي را به نظم مبدل ساخت. بنابراين آنها بايد متحد باشند تا بتوانند بر بيماري ها غلبه كنند...
كادوسه نشانگر اتحاد است و ميله كادوسه كه در ميان دو مار قرار گرفته آشتي و صلح برقرار كرده است. در افسانه هاي باستاني اين محور درخت زندگي است كه با نيروي توانا و بارور خود داروهاي اسرارآميز مي دهد و آب حيات مي بخشد و زندگي جاويد مي دهد...
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
چليپا و چليپاي شکسته


صليب يا چليپاي شکسته يک نشانه آريايي است . در ايران و هند پيشينه دارد و به احتمال بسيار قوي از ايران بر اثر ارتباط و رفت و آمد هاي سياسي، اقتصادي و نظامي دوران باستان به يونان رفته است .
چليپا نخستين بار در حدود خوزستان يافت شد و مربوط به پنج هزار (5000) سال پيش از ميلاد مي‌باشدو به اين ترتيب پيشينه تاريخي آن در ايران به احتمال ، بسي کمتر از سابقه آن نزد آرياييان هند است و هرتسفلد آن را ”گردونه خورشيد“ ناميده است .




آثار بسياري با اين علامت در ايران کشف شده است بطور مثال اين نگاره بر دهانه پاره اي از خمره‌هاي سفالين که مرده‌ها را در آن دفن مي‌کرده‌اند ديده شده است . وضع اين خمره ها نشان مي‌دهد که آنها را به شيوه‌اي در دامنه تپه و کوهها در خاک مي‌گذارده‌اند که معمولا "در دامنه تپه يا کوهستان رودخانه اي روان بوده و دهانه خمره رو به خورشيد است که نمونه هاي آن تقريبا" در پانصد (500) متري آثار تاريخي طاق بستان در کرمانشاه ديده شده است.
کيفيت اين گورستان نشان مي دهد که مربوط به دوره مهرپرستي مي‌باشد




اين نقش برروي پارچه دوران اشکاني که از کوزه‌هاي خمره‌اي به دست آمده و همچنين برروي بسياري از سفال هاي کشف شده حک شده است.
با پژوهشي در يونان پي مي بريم که در عصري عالم را ترکيبي از عناصر چهار گانه (آب ، باد ، خاک و آتش ) ذکر کرده اند و با بيان اين مطلب بايد دانست که اين علامت در يونان باستان نيز سابقه دارد. چون هنر ايران و يونان متقابلا" در يکديگر تاثير گذارده اند و بنا به نوشته گيرشمن هنر ايران بخصوص نواحي سيلک لرستان تاثير زيادي در هنر يونان بخشيده است و سابقه نقش چليپا در ايران قديمي تر از سال پانصد (500) پيش از ميلاد است به احتمال قوي اين علامت از ايران به يونان رفته و ارزش سمبوليک پيدا کرده است.
با نگرش به اين سابقه و طرز تفکر انديشمندان يوناني و همچنين تبادل فرهنگي و ارتباطات نظامي و سياسي که در عصر دولت هخامنشي ميان ايران و يونان و مصر جريان داشته است و بنا به سنتي که از روزگاران دور نسبت به عناصر چهارگانه که سازنده و پردازنده و گرداننده عالم هستي هستند احترام و تقديس مرعي شده است و با اعتقاد به اينکه از ترکيب و نزديکي اين عوامل به نسبت معين هستي و موجوديت شکل گرفته است ، بايد پنداشت اين علامت هر شاخه يا هر خانه اش که به پروانه هاي آسياي آبي و بادي بي شباهت نيست ، جاي يکي از عناصر يا مظهر يکي از عناصر بوده است که برروي هم با گردش و چرخش خود نظام طبيعت و ذات آفرينش را حفظ مي کنند و حرکت و تغيير و يا حيات و ممات بوجود مي آورند ، و رفته رفته اين پيکره به صورت ”سمبل“ در آمده و با ديدن آن بر اثر تداعي معاني ، عناصر چهارگانه مقدس در ذهن جايگزين شده و احترامات مذهبي مقرر به عمل مي آمده است.
آنچه از اوستا و با توجه به مقايسه خورشيد يشت و مهر يشت بر مي آيد و با توجه به اينکه خورشيد در روايات ديني گردونه اي نداشته و گردونه خاص مهر بوده است و با توجه به اينکه مهرپرستي از آيين هاي بزرگ جهان و يادآور عهد آريايي کهن مي باشد که رفته رفته با اصول آيين زرتشت و فلسفه مزداييسم ، در آن اصلاحاتي بعمل آمده است ، آيا بهتر نيست چليپا را گردونه مهر بلند پايه بدانيم نه گردونه خورشيد؟
با توجه به اينکه نشانه چليپا به شاهين و فروهر هم بسيار نزديک است ، مي توان پنداشت در زماني که از اهميت مهر کاسته شد ، نشانه مقدس ميتراييسم رفته رفته به شاهين مبدل شده و شاهين و نگاره فروهر تمام جاذبه معنوي و روحاني اين نشانه را گرفته و مظهر فر و شکوه مينوي گرديده است .
طبق برداشت عده اي ديگر چليپا و چليپاي شکسته نماد روح مي باشد.
انسان دوران باستان از هنگامي که دريافت تن بي جان تنفس نمي کند ، نفس را در مقام روح مورد توجه قرارداد . وقتي انسان مي‌مرد، انگار چيزي از بين نمي‌رفت ، بلکه روح بدن را ترک مي کرد و همچون پرنده اي به سوي آسمان ها به پرواز در مي آمد . بدين ترتيب ، پرنده به شکل چليپا تجسم يافت و چليپا نماد روح گرديد

هنگامي که زائري به زيارتگاهي قدم مي نهد معمولا" براي رستاخيز روح متوفي دعاي کوتاهي مي خواند. در واقع ، دعا تبديل به ذره اي از روح مي شود که رستاخيز را تسريع مي‌کند. به همين ترتيب هنگامي که معمار يا حجاري زيارتگاهي را مي‌سازد با اين اعتقاد که چليپا نماد حجاري شده روح است و به فرد درگذشته حيات دوباره خواهد بخشيد ، بنا را با چليپا تزيين مي کند.
namad13.jpg

مقبره شاه نعمت اله ولي در ماهان کرمان دو مناره دارد که تمام آن با چليپا تزيين شده است ، اين صليبها دو نوع اند ، يکي سفيد و ديگري سياه.\

مناره باغ قوشخانه اصفهان با صليب هاي مجوفي که در صليب هاي شکسته ادغام شده اند تزيين شده است.
ترکيب چليپا و چليپاي شکسته به عنوان يک واحد تزيين حاصل تفکري هنرمندانه است.

آرامگاه شيخ صفي‌الدين در اردبيل کاشي‌هاي تزييني فراواني دارد. در قسمت بالاي اين تصوير يک پيکان سياه در زمينه سفيد ديده مي شود . اين پيکان اضافه شده است تا چليپاي خطي سياه که در بين دو چليپاي شکسته سفيد قرار گرفته نمايان شود.
اين شکل شامل هشت (8) قسمت است که در هر قسمت يک چليپاي خطي در بين دو چليپاي شکسته نقش بسته است . چنين شکلي و تزييني مويد اين نظر است که از لحاظ منشا و کاربرد ، چليپاي شکسته معادل چليپا است که هر دوي آنها نماد روح اند و از آنها براي تزيين مقبره ها استفاده مي شده است.
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
صليب شكسته swastika




طرحي که ما امروزه آن را با نام صليب شکسته مي شناسيم يک نماد مذهبي قديمي و تقريبا جهاني است. اين نماد تقريبا در تمامي قاره ها مشاهده شده و ازگذشته بسيار دور در فرهنگ انسان هاي اعصار مختلف حضور داشته است. گاهي در ميان مردمان غيرسلتي انگلستان (پيکت ها) به نشانه سفرهاي خورشيد بر روي صخره ها حک شده است. گاهي تزيين بخش کوزه هاي سفالي يونان باستان بوده و گاهي روي سلاح هاي جنگي مردم اسکانديناوي ديده شده است و حتي بيش از هفت هزار سال قبل، در منطقه‌ اي که امروزه آن را فرانسه مي شناسيم اين نشان روي ديوار غارها کنده شده. صليب شکسته مشخص کننده آغاز بسياري از متون مقدس بودايي است و معمولا در مجسمه سازي شرقي، نمادي از جاي پاي بودا محسوب مي شود. در دين جين، صليب شکسته مشخص کننده تيرتانکارا سوپارسوا (Tirthankara Suparsva) هفتمين جينا (مقدس) است. براي بوميان آمريکا، اين نماد نشان دهنده خورشيد، چهار جهت و چهار فصل است.

صليب شکسته، يک صليب خورشيدي است با شاخه هايي که نود درجه به راست خم شده اند که اين خم شدگي نشانه چرخش و دوران است. قرن ها پيش از آنکه اين علامت توسط حرب نازي و هيتلر در آلمان استفاده شود، نمادي مقدس در اديان هندو، جين و بوديسم بوده است و در اديان الحادي اسکانديناوي، باسک، بالتيک و سلتيک نيز رواج داشته است و بارها و بارها در تروا، مصر، چين، کره و ژاپن باستان نيز مشاهده شده است.

نام اين نماد (Swastika) از زبان سانسکريت مشتق شده است. عبارت Su به معناي "خوب" و عبارت Vasti به معناي "وجود" است و ترکيب آن ها را مي توان چيزي شبيه به "خوش زيستي، رفاه، سلامتي" ترجمه کرد. به همين دليل در هند اين نماد به عنوان طلسم باروري و شانس استفاده مي شود. حتي در اوايل قرن حاضر نيز اين نماد به عنوان نماد شانس در کارت هاي پستي استفاده شده و حتي در جنگ جهاني اول صليب شکسته نشانه روي دوش لشکر چهل و پنجم آمريکا بوده است.

صليب شکسته پيچيده به راست در هند نماد خورشيد و انرژي مثبت نيز هست و معمولا در ارتباط با خداي گانش (Ganesh، خداي موفقيت و ثروت) قرار مي گيرد و حتي در نقاشي ها، اين خدا نشسته بر گل نيلوفري نشان داده مي شود که روي يک صليب شکسته قرار دارد. اين نماد نشان دهنده سيرتکاملي جهان و در عين حال مرتبط با خورشيد و خداي خورشيد (سوريا) است. هر بازوي صليب شکسته به يک جهت اشاره مي کند و به همين دليل نشاني از استواري و پايداري است و به همين دليل بر ديوار معابد نقاشي مي شود، در مراسم عروسي حضور پيدا مي کند و بر روي هدايا قرار مي گيرد. بعضي هندوها، معکوس اين نماد (يعني صليب شکسته با پيچش به سمت چپ که گاهي Sauwastika ناميده مي شود) را نشانه نيروهاي مخالف و حمايت کننده از تاريکي و نمادي از خداي کالي مي دانند. ترکيب اين دو صليب در کنار يکديگر براي شرقي ها نشان دهنده نماد يين و يانگ در تائوئيسم خواهد بود. همچنين صليب شکسته در نمادهاي مرتبط با خانواده هاي فئودال اروپايي بسيار به کار رفته است.

صليب شکسته در هنر و متون بودايي با عنوان مانجي (Manji) استفاده شده است و نشان دهنده دارما (دکترين بودا درباره نظم جهاني) و توازن نيروهاي متضاد است. هنگامي که به چپ پيچيده باشد به آن اومته مانجي (Omote Manji) يا مانجي پيشين مي گويند که نماياننده عشق و رحمت است. هنگامي که به راست پيچيده باشد، اورا اوموجه (Ura Omoje يا اوموجه معکوس) نام مي گيرد و نمايشگر قدرت و هوش هستند. مانجي متعادل معمولا در آغاز و پايان متون بودايي گذاشته مي شوند. اين نماد گاهي بر سينه مجسمه هاي بودا ديده مي شود اما بايد توجه کرد که پس از جنگ جهاني دوم، بسياري از بودايي ها براي جدا نگاه داشتن خود از ايدئولوژي نازيسم، سمت شکستگي صليب را تغيير داده اند و شکستگي را به سمت چپ تصوير کرده اند. اين نماد اين روزها روي غذاهاي ژاپني و چيني ديده مي شود که نشان دهنده گياهي بودن مطلق آنان است تا نشان دهد که مصرف آن براي بودايي هاي راست ايمان ايرادي ندارد. همچنين چيني ها و ژاپني هاي بودايي براي پيشگيري از شرور، اين نماد را بر يقه پيراهن کودکان نقش مي کنند. البته بايد توجه کرد که صليب شکسته با شکستگي به سمت چپ، در داخل هند بسيار کم ديده مي شود چرا که همانگونه که ذکر شد، نمادي از نيروهاي تاريکي و شر است.

در دين جين، صليب شکسته تنها نماد مقدس است و يکي از 24 نشانه مبارک به حساب مي آيد. اين نماد نشان دهنده هفتمين آرهات عصر حاضر است. اين نماد بايد در تمامي کتاب ها و معابد جين حضور داشته باشد و جشن ها معمولا با ايجاد اين نماد توسط برنج در محراب ها شروع مي شود و خاتمه مي يابد.

در اروپاي پيش از مسيحيت که اديان الحادي در آن حکمفرما بودند، صليب شکسته يک نماد خورشيدي محسوب مي شد اما در بسياري از موارد ديگر، کاربرد آن آنقدر قديمي است که نمي توان درباره مفهوم آن اظهار نظر قطعي کرد. در مناطق بالتيک صليب شکسته گاهي "صليب رعد" خوانده شده و با خداي رعد پرکونز (Perkons) مرتبط دانسته شده است.

اين نماد در منطقه تروا نيز مشاهده شده و به گمان مورخين، نمادي از مهاجرت مردم آريايي بوده است و به همين دليل نيز به عنوان نماد نژادپرستان آلماني انتخاب شده است.
 

shika hime

متخصص بخش جانوران
دلايل نامگذاري برخي سايتها و شركتهاي مهم !!

دلايل نامگذاري برخي سايتها و شركتهاي مهم !!


co81.jpg

تا حالا به فکر افتادید که سایت های بزرگ اسم خودشون رو چطوری انتخاب کردند . در این مقاله درباره اسم بیشتر سایت هابحث شده


Apple

اپل: میوه مورد علاقه استیو جابز مؤسس و بنیانگذار شرکت اپل، سیب بود و بنابراین اسم شرکتش را نیز اپل (به معنی سیب ) گذاشت.


Adobe

اسم رودخانه ای که از پشت منزل مؤسس آن، جان وارناک، عبور می‌کند.

Google
گوگل در ریاضی نام عدد بزرگی است که تشکیل شده است از عدد یک با صد تا صفر جلوی آن. مؤسسین سایت و موتور جستجوی گوگل به شوخی ادعا می‌کنند که این موتور جستجو می‌تواند این تعداد اطلاعات (یعنی یک گوگل اطلاعات ) را مورد پردازش قرار دهد.

co82.jpg

Cisco
مخفف شده کلمه سان فرانسیسکو است که یکی از بزرگترین شهرهای امریکا است.

HP
این شرکت معظم توسط دو نفر بنام های بیل هیولت و دیو پاکارد تأسیس شد. این دو نفر برای اینکه شرکت هیولد پاکارد یا پاکارد هیولت نامیده شود مجبور به استفاده از روش قدیمی شیر یا خط شدند و نتیجه هیولد پاکارد از آب در آمد.

Hotmail
این سایت یکی از سرویس دهندگان پست الکترونیکی به وسیله صفحات وب است. هنگامی که مدیر پروژه برنامه می خواست نامی برای این سایت انتخاب کند علاقه‌مند بود تا نام انتخاب شده اولاً مانند سایر سرویس دهندگان پست الکترونیک به کلمه mail ختم شده و دوماً برروی وبی بودن آن نیز تأکید شود Html بنابراین این نام را انتخاب کرد.

Microsoft
MICROcomputer SOFTware
نام شرکت ابتدا به صورت بالا نوشته می‌شد ولی به مرور زمان به صورت فعلی در آمد.که مخفف است. دلیل نامگذاری شرکت به این اسم نیز آن است که بیل گیتس مؤسس شرکت آن را با هدف نوشتن و توسعه نرم افزارهای میکروکامپیوترها تأسیس کرد.


co80.jpg

Intel
INTergrated Electronicss
از آنجایی که این شرکت از بدو تأسیس با تأکید روی ساخت مدارات مجتمع ایجاد شد نام آن را یا به طور مختصر INTEL نهادند.

Motorola
شرکت موتورولا با هدف درست کردن بی سیم و رادیوی اتومبیل کار خود را آغاز کرد. از آنجاییکه مشهورترین سازنده بی سیم و رادیو های اتومبیل در آن زمان شرکت victoria بود مؤسس این شرکت یعنی آقای پال کالوین نیز اسم شرکتش را موتورولا گذاشت تا علاوه بر داشتن مشابهت اسمی کلمه موتور نیز به نوعی در اسم شرکتش وجود داشته باشد.


Oracle
مؤسس شرکت اوراکل یعنی لری الیسون و باب اوتس قبل از تأسیس شرکت روی پروژه‌ای برای CIAA کار می‌کردند . این پروژه که اوراکل نام داشت بنا بود تا با داشتن مقادیر زیادی اطلاعات بتواند جواب تمام سؤال‌های پرسیده شده توسط اپراتور را با مراجعه به مخزن اطلاعات بدهد. اوراکل در اساطیر یونانی الهه الهام است. این دو نفر پس از پایان این پروژه شرکتی تأسیس کرده و آن را به همین اسم نامگذاری کردند.

Red Hat
مؤسس شرکت آقای مارک اوینگ در دوران جوانی از پدربزرگش کلاهی با نوارهای قرمز و سفید دریافت کرده بود ولی در دوران دانشگاه آن را گم کرد . زمانی که اولین نسخة این سیستم عامل آماده شد مارک اوینگ آن را همراه با راهنمای کاربری نرم افزار در اختیار دوستان و هم دانشگاهیش قرار دارد. اولین جمله این راهنمای کاربری، درخواست برای تحویل کلاه قرمز گم شده بود.

co83.jpg

Sony
از کلمه لاتین Sonus به معنای صدا مشتق شده است.
Standford University Network
این شرکت معظم توسط چهار تن از فارغ التحصیلان دانشگاه استانفورد تأسیس شد. ومخفف عبارت بالا می‌باشد.

Xerox
کلمه Xer در زبان یونانی به معنای خشک است و این برای تکنولوژی کپی کردن خشک در زمانی که اکترا کپی کردن به روشهای فتوشیمیایی انجام می‌گرفت فوق العاده حائز اهمیت بود.

Yahoo

این کلمه برای اولین بار در کتاب سفرهای گالیورمورد استفاده قرار گرفته و به معنی شخصی است که دارای ظاهر و رفتاری زننده است . مؤسسین سایت آ«جری یانگآ» و آ«دیوید فیلوآ» نام سایتشان را Yahoo گذاشتند چون فکر می کردند خودشان هم این طوری هستند.
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات



مطمئنا همه شرکت های موفق استراتژی های خاصی را برای نام گذاری و یا انتخاب برند خود و کالاهای شان دارند. برخی از آنها به طور مشخص دلایل نامگذاری شان را اعلام کرده اند و برخی هم تا کنون سخنی در این مورد نگفته اند. در دنیای فناوری هم دلایل فرآوانی برای نام های مختلف ذکر می شود، اما کمتر جایی درباره دلایل اصلی این نامگذاری ها صحبت می شود.

احتمالا شما هم شنیده باشید که نام شرکت google از یک عدد بسیار بزرگ ریاضی که googol نامیده می شود، گرفته شده. یا اینکه Microsoft ترکیبی از دو عبارت microcomputer و software است.

خب به نظرتان داستان نام هایی مانند تویتر و آندروید و... چه می تواند باشد؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

Twitter
twitter_logo_narenji_ir.jpg

اسم تویتر توسط یک کلاه انتخاب شد! داستان از این قرار است که گروهی از کارکنان Odeo - استارت آپ یک پادکست که تویتر از آنجا آغاز شد - در یکی از جلسات بارش افکار شان به دنبال نامی برای یک سیستم خبررسانی می گشتند که نشان دهنده حالت وزوز کردن موبایل دورن جیب هنگام دریافت پیام جدید باشد.
آنها در انتها به دو نام Jitter و Twitter رسیدند. سپس تصمیم گیری برای انتخاب نام را توسط دو کاغذ به کلاه قاضی واگذار کردند. به همین دلیل است که امروز به جای اینکه بگوییم چند جیت جدید داشتم، می گوییم چند تویت جدید داشتم!

Android
android-logo-white.jpg

ظاهرا اندی روبین ، از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق آندروید علاقه بسیار زیادی به روبات ها دارد. نیک سیرز یکی دیگر از بنیان گذاران این پلتفرم می گوید:«هنگامی که شما دور و بر اندی و روبات هایش می پلکید باید خیلی مواظب باشید».

Yahoo
yahoo_logo_narenji_ir.jpg

بنیانگذاران یاهو، دیوید فیلو ، جری یانگ این پروژه را هنگامی که دانشجوی دکتری دانشگاه استنفورد بودند، شروع کردند. اصل این پروژه، دسته بندی و لیست کردن لینک های مفید موجود در وب، با نام اولیه «راهنمای جری و دیوید برای جهان گسترده وب» بود. اگر چه نام دقیقی است، اما اصلا جذاب نیست.
Yahoo در حقیقت سر نام عبارت Yet Another Hierarchical Officious Oracle است که می توان آن را تفریبا «باز هم یکی دیگر از سلسله مراتب دانشمند فضول» معنی کرد‫.‬ خود شرکت هم می گوید که دلیل آنها برای انتخاب این نام، چنین تعریفی بوده است‫:‬ جسور، ساده دل، ناهنجار‫!‬

Adobe
adobe_narenji_ir.jpg

بنیانگذاران ادوب، جان وارنوک و چاک گسچک در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهمه ۸۰ برای شرکت زیراکس در شهر لوس آلتوس کار می کردند. نهر ادوب هم از میان این شهر می گذرد!
طبق گفته های ویکیپدیا، ادوب نام یکی از خانه های اشرافی قرن نوزدهم بوده که در کنار این رودخانه ساخته شده است. با این احوال به نظر می رسد که نام این کمپانی برگرفته از آن ساختمان و یا این نهر آب است.

BlackBerry
rim-blackberry-logo-1.jpg

برخلاف باور عموم، شباهت دکمه های این دستگاه با دانه های توت دلیل این نامگذاری نیست. نام BlackBerry یک انتخاب کاملا تجاری بوده است. تیم ارتباطات شرکت درمورد آن چنین می گوید:
RIM به دنبال یک نام مشخص، به یاد ماندنی و سرگرم کننده بود‫ که به صورت بین المللی هم قابل استفاده باشد و برای همه کاربران جذابیت داشته باشد. ‬به همین دلیل شرکت تصمیم گرفت به جای یک کلمه توصیفی و یا اختراعی، از این کلمه ملموس استفاده کند که وجود خارجی دارد‫.‬

Apple
apple_narenji_ir.jpg

اپل هیچ داستان تایید شده ای ندارد. شما می توانید هر یک از این شایعات را که برای تان جالب تر بودند انتخاب کنید:
استیو جابز تابستان ها در باغ های سیب اورگان یا کالیفرنیا کار می کرده و سیب های خوب و قابل تقدیری هم پرورش می داده است
استیو جابز علاقه فراوانی به گروه بیتلز دارد!
استیو درخواست ثبت شرکت اش را با سه ماه تاخیر آماده می کرده و تصمیم می گیرید اگر هم دانشکده ای هایش قبل از ساعت ۵ بعد از ظهر نام مناسبی را پیشنهاد ندهند، شرکت اش را کامپیوتر های اپل (Apple Computers) بنامد.
استیو جابز می خواسته تا شرکت اش را از تصورات بغرنج، دست نیافتنی و سردی که توسط دیگر شرکت های کامپیوتری آن زمان ایجاد شده بود، دور کند.

Nintendo


این نام از سه کلمه ژاپنی Nin و ten و do تشکیل شده است. معنی این کلمات به ترتیب عبارت است از: «ما با تمام تلاش مان کار می کنیم» - «ما به بهترین شکلی که می توانیم انجامش می دهیم» و «در انتظار نتیجه می نشینیم»
نینتندو کوتاه شده شعار و نام کارخانه سازنده اش است. چه کسی تصور می کرد که یک غول دنیای بازی های کامپیوتری چنین نام شاعرانه ای داشته باشد؟
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
معانی ماههای میلادی




بشر از ابتدای زندگی خود با مشاهده تغییرات آب و هوایی در طول زمان و تکرار پی در پی آن تصمیم گرفت که واحدهای زمانی را بر اساس همین تغییرات بنا کند تا برای ثبت و نشانه گذاری زمان به واحد ویژه و همگانی ای استناد کند.
بشر از ابتدای زندگی خود با مشاهده تغییرات آب و هوایی در طول زمان و تکرار پی در پی آن تصمیم گرفت که واحدهای زمانی را بر اساس همین تغییرات بنا کند تا برای ثبت و نشانه گذاری زمان به واحد ویژه و همگانی ای استناد کند. یکی از قدیمی ترین تقویم ها که زمان بندی تقویم میلادی کنونی بر آن بنا نهاده شده است، تقویم رومی است. این تقویم که در ابتدا بر اساس تغییرات ماه نوشته شده بود خود از تقویم یونانی تاثیر فراوانی گرفته بود. ماه هایی که سی روزه بودند به عقیده آن ها خوشبختی می آوردند و ماه هایی با بیست و نه روز طول نشانه ی بدبختی بودند.
این تقویم در حدود 753 سال پیش از میلاد مسیح دچار تحولاتی شد و دیگر از تغییرات ماه پیروی نمی کرد و به طور ثابت از ده ماه که برخی 30 روزه و برخی دیگر 31 روزه بودند تشکیل می شد. این تقویم دارای 304 روز بود که 61 روز دیگر را به علت بودن در اوج سرما و نداشتن محصول و بسته شدن دست طبیعت نام گذاری نکرده بودند! یعنی ماه اول با آغاز بهار طبیعت شروع می شد و همان ماه مارچ بود.
در سال 713 قبل از میلاد پادشاه وقت روم تغییراتی را در تقویم بوجود آوردند و با کم و زیاد کردن تعداد روزهای برخی از ماه ها دو ماه دیگر را نیز نامگذاری کرد (ژانویه و فوریه) و به فوریه که در اوج سرما و بد یمنی برای آن ها بود تعداد روز 28 که عددی نحس در آن زمان بود را اختصاص داد که تا همین امروز هم تنها ماه کمتر از 30 روز در تقویم میلادی همین ما فوریه است و یک روز اضافی در سال های کبیسه در همین ماه منظور می شود. تقویم میلادی در طول زمان تغییرات دیگری کرد که از بیان آن ها صرف نظر می کنیم.
ماه های میلادی هر کدام دارای معانی خاصی هستند که بیشتر آن ها ریشه در نام های الهه های اسطوره های رومی دارند که در ادامه به اختصار به آن ها می پردازیم:




1- January ماه ژانویه از نام الهه ی گشایش و آغاز (ژانوس) گرفته شده است و همان گونه که بیان شد بعد از اصلاح تقویم به ماه های پیشین اضافه شد. و در حدود سال 153 قبل از میلاد مسیح به عنوان اولین ماه سال در تقویم قرار گرفت. کلمه درب در لاتین ianua معنی می شود و ماه ابتدایی سال نیز دری است بر آغاز سال نو.




2- February از کلمه لاتین februum مشتق گرفته شده است که به معنای purification یا همان تصفیه و پاک سازی است. علت انتخاب مراسم مذهبی ای بود که رومیان در 15 این ماه برای پاک سازی روح خود انجام می دادند. در تقویم گریگورى که تقویم میلادی امروزی بیشترین شباهت را به آن دارد این ماه از ماه آخر سال به دومین ماه سال تغییر مکان داد.




3- March سومین ماه در تقویم گریگوری و اولین ماه در تقویم روم باستان. از نام الهه جنگ یعنی مارس گرفته شده است. رومی ها اعتقاد داشتند که این ماه به علت آغازگر بهار بودن به جنگ سرما می رود و بر آن غلبه می کند. انگلیسی ها تا سال 1752 میلادی این ماه را اولین ماه سال می دانستند و در روز 25 آن جشن سال نو می گرفتند.




4- April ماهی سی روزه است احتمالاً از کلمه لاتین aperire که به معنای باز شدن است گرفته شده است. از آن رو که در این ماه درختان دوباره روییده می شود و گل ها باز می شوند.




5- May از یک الهه یونانی به نام Maia که الهه ی حاصل خیزی و باروری بوده است گرفته شده است. در نظریه ای دیگر این نام از کلمه یونانی maiores گرفته شده است که به معنی بزرگترها است.




6- June از نام Juno که الهه ی ازدواج بوده و زن ژوپیتر بوده اقتباس شده و نظریه ای دیگر آن را برگرفته از کلمه لاتین iuniores به معنای کوچکترها می داند.( در مقابل ماه می)




7- July در ابتدا نام آن در روم باستان Quintilis بوده به معنای پنجمین ولی پس از تغییر در ترتیب ماه ها به افتخار جولیس سزار که در این ماه بدنیا آمده است، این ماه را به نام او کردند.




8- August در ابتدا نام آن در روم باستان Sextilis بوده به معنای ششمین ولی به همان دلیل چند بار ذکر شده به افتخار Augustus که اولین پادشا روم بوده است در سال 8 قبل از میلاد مسیح این ماه را نام او کردند.




9- September از کلمه septem به معنی هفت آمده است که به معنای هفتمین است. چهار ماه آخر سال با وجود جابجایی دیرینه ای که در ترتیب سال ها صورت گرفت کماکان از اعداد ترتیبی مشتق شده اند.




10-October از کلمه Octo که به معنای هشت است گرفته شده است.




11-November از کلمه novem که به معنای نه است گرفته شده است.




12-December آخرین ماه سال و دهمین ماه روم باستان از کلمه Decem به معنای ده مشتق گرفته شده است.

توضیح این که:
- منبع ویکی پدیا بوده است و با نگاهی کلی به مطالب آن سایت این متن نوشته شده است برای جزییات بیشتر به همان منبع مراجعه شود.
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
لوگوی شرکت های هواپیمایی با توجه به اینکه به نوعی با هویت ملی هر کشوری گره خورده و مانند پرچمی می باشد که بسیار مورد توجه است یکی از مهمترین لوگو هایی است که یک طراح افتخار طراحی آن را به عنوان یک اثر مهم در کارنامه کاری خود داشته، به عنوان نمونه، طراحی آرم شرکت هما در پاییز ۱۳۴۰ بر گرفته از سرستون پرنده‌نمایی در تخت جمشید که سه خصلت متفاوت داشت: سر عقاب، گوش‌های گاو و یال‌های اسب ، توسط آقای ادوارد زهرابیان انجام شد.

 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
نشانه اینترنت اکسپلورر...

71088264.png


نشانه ای جالب با ترکیبی زیبا که از حرف e یعنی ابتدای اکسپلورر تشکیل شده .البته شاید هم از اون گرفته نشده باشه و مقصود از این نشانه نمایش تعریفی باشه که الان می خوام براش داشته باشم؛نمایش حرف e به نماد الکترون میتونه باشه که حلقه دور اون هم نمادی از مدار الکنرون هست که الکترون حول هسته اتم و با سرعت بالا به دور هسته میچرخه.که اشاره ای به سرعت بالای این مرورگر داره ، در واقع می توان اینگونه گفت که حرف e به این دلیل با حرف کوچک نمایش داده شده که اشاره ای به کره زمین داشته باشه و نماد مدار الکترونی هم نشانه ای از سرعت بالای اون باشه...
این نشانه در زمره نشانه های تلفیقی قرار می گیره...


حالا که صحبت این دو مرورگر شد ، در مورد نشانه اپرا هم یه توضیحی بدم

66008457.png


این نشانه بسیار ساده از حرف O درست شده و به رنگ قرمز هست و در زمره نشانه های مونوگرام یا حرفی قرار می گیره...


یه توضیح کوچیک بدم در مورد رنگ نشانه ها:
معمولاً شرکتهایی که رقیب هستند نشانه هاشون معمولاً از دو رنگ قرمز و آبی تشکیل شده که حالا این دو رنگ به صورت تصادفی به وجود ومده یا یک کار توافقی بوده یا هر چیز دیگه ،در این مورد نمی خوام بحث کنم.
ولی به عنوان مثال دو شرکت کوکاکولا و پپسی که اولی نمادی قرمز رنگ و دومی نمادی آبی رنگ داره
یا ال جی و سامسونگ و یا ناسیونال و پاناسونیک و یا ایران خودرو و سایپا و حتی همین اپرا و فایرفاکس در مقابل اینترنت اکسپلورر که یه حالت رقابت رو به وجود آورده
مساله رنگ بسیار مساله مهمی هست که بسیار هوشمندانه بهش پرداخته میشه مثلاً در کشور خودمون ، استقلال و پرسپولیس یادر ایتالیا بین اینتر و میلان یا در دولت آمریکا که متشکل از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه هست و ... که نشانی از رقابت بین دو گروه هست...
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
نشانه بسیار زیبای شرکت کانن ...
65883204.png


این نشانه از کلمه Canon تشکیل شده به رنگ قرمز که سازنده لوازم جانبی کامپیوتر و دوربین است.اگر به حرف C دقت کنیدو دایره سفید وسط اون رو جدا کنید طرح ساده ای از مردمک چشم رو می تونید ببینید و بیضی خود حرف C نمادی از چشم است که بسیار زیباست.چهار حرف دیگر هم دو به دو با هم تناسب دارند که به این نشانه زیبایی خاصی بخشیده است دو حرف n به صورت عمودی و حرف a و o به صورت مایل که جلوه زیبایی به این نشنه داده.
این نشانه در زمره نشانه های کلمه ای یا لوگو تایپ قرار میگیره...
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
اپك

2myya7d.jpg

در سال 1959 ، هنگامی که غولهای نفتی بهای نفت ونزوئلا و خاورمیانه را به شکل یک جانبه کاهش دادند ، ضرورت اقدام همکاری مشترک و وحدت سیاسی بین صادرکنندگان نفت بیش از پیش الزام آور شد .کاهش ناگهانی قیمت نفت در اوت 1960 توسط کارتل ها ، موجب شد که عراق به بهانه زیان 93 میلیون دلاری ، که کشورهای تولید کننده نفت متحمل شده بودند ، ایران ، عربستان ، ونزوئلا و کویت را برای شرکت در یک اجلاس ، دعوت نماید . کنفرانس بغداد که بین 10 تا 14 سپتامبر سال 1960 بر پا گردید ، زمینه پیدایش سازمان دائمی و بین الدول نفتی به نام اوپک را فراهم ساخت . سازمانی که به هنگام تاسیس 67 درصد ذخایر نفت جهانی ، 38 درصد از کل تولید جهانی را در اختیار داشت .
wwww.parstajeran.com
قابل توضيح است كه نام اپك از عبارت Organization of the Petroleum Exporting Countries گرفته شده است .
لوگو اپك عبارت است از ارم سفيد رنگ آن بر روي يك زمينه آبي روشن . طراح لوگو خانم Gertrude Svoboda اهل اتريش است . در سال 1969 مسابقه اي براي طراحي ارم سازمان اپك برگزار شد و خانم Gertrude Svoboda نيز به دليل سابقه كارهاي قبلي خود براي Austrian Ministry of Foreign Affairs. به اين مسابقه معرفي گشت . لوگوي اپك از حروف تشكيل دهنده اين نام يعني OPEC تشكيل شده است . حروف به حالتي گرد و فانتزي طراحي شده اند . طراح لوگو مي گويد كه ترسيم حروف O, P , C ساده بود اما گرد كردن لبه هاي حرف E چندان ساده نبود . علت طراحي لوگو بدين نحو به اين علت بوده است كه راحت و ساده باشد و در همه جا بتوان از آن استفاده نمود و در جاهاي مختلف از ترن گرفته تا بشكه هاي نفت در صورت لزوم قابل ترسيم باشد . دليل استفاده از حروف به صورت فانتزي نيز اين بوده است كه چنانچه اين حروف به صورت قراردادي و معمول نوشته نشوند استفاده از انها براي مردم نامانوس با اين زبان مثلا عرب زبانها خوشايندتر خواهد بود و تطابق بهتري با احساسات انها پيدا مي كند .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
تابلوي هاليوود
2h67s4z.jpg



تابلوی بزرگ "HOLLYWOOD" که برای بيش از 80 سال بر فراز تپه های محله معروفی به همين نام جا خوش کرده به مرور زمان به نماينده و نشان اصلی سينمای هاليوود و شهر لس آنجلس بدل شده است. اما اين تابلو سرگذشت غيرمنتظره ای دارد.
خيلی ها که آن را از طريق فيلم های هاليوودی شناخته اند بر اين تصورند که اين تابلوی عظيم که قد حروف آن به 14 متر می رسد را صنعت سينما به عنوان مظهر و نشان خود بنا کرده است.
اما تابلو اصلا توسط "گروه املاک هاليوودلند" در سال 1923 برای تبليغ تپه های شهر به عنوان محل مناسبی برای ساخت خانه و زندگی نصب شد.
به علاوه برای کسانی که سال های پيش از 1950 را به ياد می آورند اين تابلو چيزی کم دارد. در واقع چهار چيز کم دارد. تابلو اصلا حاوی چهار حرف ديگر يعنی "LAND" به عنوان حروف پايانی بود که نام کامل شرکت املاک را منعکس می کرد.
آلبوم عکس از تابلوی هاليوود
اما اين تابلو - که ظاهرا قرار بود فقط برای يک سال و نيم برپا باشد - برای بيش از 80 سال پا برجا مانده و مردم شهر چنان به آن خو گرفته اند که اکنون يک موسسه خصوصی وظيفه نگهداری از آن را به عهده دارد.
طول تابلو تقريبا 150 متر است و از همه بخش های محله هاليوود و همچنين به شرط شفاف بودن هوا از بسياری نقاط ديگر لس آنجلس قابل رؤيت است.
تابلوی اوليه را چهار هزار لامپ روشن می کرد و يک کارگر داشت که تنها وظيفه اش تعويض لامپ های سوخته بود. او در کابينی پشت تابلو زندگی می کرد.
نگهداری رسمی از تابلو در سال 1939 متوقف و فرسايش سريع آن شروع شد.
حتی حادثه تلخی در سال 1932 باعث بدنامی تابلويی شد که امروزه مظهر زرق و برق هاليوود شناخته می شود.


تابلوی هاليوود را می توان از بسياری نقاط شهر ديد
در آن سال زن جوانی به اسم "پگ اِنتويسل" پس از ناکامی در حرفه بازيگری و ياس شديد از پله های يکی از حروف تابلو (H) بالا رفت و خود را به زير افکند.
در دهه چهل يکی از حروف تابلو در اثر سقوط اتومبيلی از جاده ای که از فراز تپه می گذرد تخريب شد.
روند تخريب ادامه يافت تا اينکه در سال 1949 اتاق بازرگانی هاليوود پا پيش گذاشت و پيشنهاد کرد چهار حرف پايانی تابلو را برچيند و بقيه را مرمت کند.
هرچند آن اقدام جان تازه ای به تابلو بخشيد اما وظيفه نگهداری از آن مشکل از آب درآمد.
تا اينکه اتاق بازرگانی هاليوود در سال 1978 تصميم گرفت تابلو را که در وضعيت بدی قرار گرفته بود به کلی با يک نشان تازه جايگزين کند.
هيو هفنر موسس Playboy در ويلای خود مهمانی داد و علاوه بر خود او هشت نفر از مهمانان حاضر شدند هر يک 28 هزار دلار اعطا کنند تا 9 حرف تابلو عوض شود.
حروف تازه از جنس فولاد است که عمری طولانی را برای تابلو تضمين می کند.
تابلوی جديد در روز 14 نوامبر سال 1978 در هفتاد و پنج سالگی هاليوود در برابر چشمان 60 ميليون بيننده تلويزيونی پرده برداری شد.
تابلو بار ديگر در سال 2005 نوسازی و رنگ شد. همان سال بود که قطعه ای از تابلوی اصلی به حراج گذشته شد و تصور می شود بيش از 300 هزار دلار فروخته شده باشد.
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
آيوا


4iepao9.gif




آيوا يك كمپاني الكترونيكي ژاپني است كه در سال 1951 بنيان نهاده شد . در دهه هاي 70 و 80 اين كمپاني بسيار موفق بود و يكي از پيش تازان صنعت ژاپن و بسياري از چيزها را براي اولين بار اين كارخانه ايجاد نمود . در دهه 90 رقباي كارخانه زياد شدند و آيوا در پي رقابت براي كاهش قيمت ، كيفيت و نوع آوري را فدا نمود . به اين ترتيب كمپاني به طور سريع به سوي ورشكستگي پيش مي رفت تا به كمك رقيب خود سوني از اين وضعيت نجات پيدا كرد . آيوا به قسمتي از كمپاني سوني اما كاملا مجزا تبديل شد . سوني ، آيوا جديد را نماينده نسل جوان معرفي نمود و لوگوي جديد آيوا طراحي گشت .
لوگوي جديد آيوا نام كمپاني با فونتي مواج و مارپيچ به رنگ قرمز است .
لوگوي انتخابي آيوا نشان دهنده حالتي مبارزه طلبانه است به دور از تمام قواعد و قوانين موجود .
رنگ انتخابي نيز قرمز خاصي است كه بيان كننده شور و اشتياق و هيجاني است كه از طريق وسائل آيوا به مصرف كننده منتقل مي شود .
موجي كه در اين لوگو وجود دارد سمبلي از موج موجود در نسل جوان است و هم چنين نشاني از قابليت حركت در برابر حوادث مختلف . منظور ديگر از اين حالت موج وار ياد آوري انعطاف و قدرت ابتكار كارخانه مي باشد .
موضوع جالبي كه در اين لوگو وجود دارد اين است كه خطوط نوشته در ابتدا باريكتر است و با حركت به سمت انتهاي نام يعني سمت راست كلفت تر مي شود اين به معناي هدف كمپاني در پيشرفت متوالي در روزهاي پيش روست .
هم چنين اين حروف حالتي مارپيچ دارند و به چپ و راست متمايل مي شوند هدف از اين كار نشان دادن حركت كارخانه براي پيدا كردن نياز مشتري و رفع آن از طريق تكنولوژيهاي قابل اعتماد بوده است .
لوگوي قديمي تر آيوا كه در دهه 90 كاربرد داشت به صورت زير است .


4bi89om.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
Nestle

Henri Nestlé شيمي دان ساكن Vevey به علت مرگ شديد كودكان سوئيسي در آن زمان به مبحث غذاي كودك علاقه مند شد و با درك اين نياز شديد براي بهبود تغذيه كودكان به ايجاد يك غذاي شيري مناسب براي انها دست زد و به كمك ان توانست جان كودك نارسي كه قادر به تغذيه از شير مادر نبود را نجات دهد . دنيا خيلي زود به ارزش اين محصول پي برد و محصول جديد Henri Nestlé با نام Farine Lactée Nestlé ( غذاي شيري Nestle) در تمام دنيا به فروش رسيد .
از سال 1904 كمپاني وارد صنعت شكلات شد به اين صورت كه كمپاني Peter & Kohler Swiss General Chocolate تحت نام تجاري Nestlé به توليد شكلات شيري مي پرداخت ( اين كپاني در سال 1929 با كمپاني Nestlé ادغام گشت ) . در سال 1905 كارخانه با كمپاني Anglo-Swiss Condensed Milk Company ادغام شد . پس از پايان جنگ در حدود سال 1920 كارخانه به دليل برگشت مردم به سوي شير تازه اقدام به توليد محصولات مختلف ديگري نيز نمود كه مهمترين آنها شكلات بود .
پس از آن كمپاني مرتبا رشد مي كرد و محصولات جديدي را وارد بازار مي نمود . در سال 1938 اولين قهوه سريع تحت نام NESCAFÉ توسط اين شركت به جهان معرفي شد و اين موضوع با جنگ جهاني مقارن شد كه خود باعث فروش چندين برابر اين محصول به دليل استقبال سربازان از آن گشت و تا امروز نيز همه ما به عنوان يكي از معروفترين و بهترين ماركهاي قهوه از Nestlé ياد مي كنيم . در سال 1947 كمپاني توليد كننده سوپ MAGGI نيز با كارخانه ادغام شد . و اين روند پيشرفت تا امروز هم چنان ادامه داشته است .
Henri Nestlé كمپاني خود را Societé Farine Lactée Henri Nestlé ناميد و در اين نام گذاري از اسم خود كه در زبان الماني به معناي اشيانه كوچك است استفاده نمود و بر همين اساس لوگوي كارخانه نيز طراحي شد . يعني در حقيقت نام و لوگوي كارخانه هر 2 الهام گرفته شده از نام موسس ان مي باشند .
لوگو تصوير يك لانه كوچك با 2 جوجه و مادري كه در حال تغذيه اين جوجه هاست مي باشد . اين لوگو القا كننده حس مادري ، امنيت ، مهرباني ، خانواده و تبادلات است . در حقيقت لوگو نشان دهنده مفهوم و معناي اصلي ايجاد كارخانه است يعني تهيه غذاهاي و خوراكيهاي سالم در تمامي سنين و به خصوص توجه كارخانه ( مبدا اصلي پيدايش آن ) به پرورش كودكان و هم چنين كار گروهي . در ضمن نام كارخانه با فونتي خاص در زيرارم لانه پرنده نوشته شده است .

4id0mir.gif
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
WWF

در سال 1960 اقاي Julian Huxley براي سخنراني و صحبت در مورد UNESCO به افريقاي جنوبي رفت . در بازگشت از سفر خود به لندن وي در مجله Observer ، سه مقاله جنجالي نوشت و به دولت انگليس هشدار داد كه در افريقا محل سكونت افراد بومي دائما تخريب مي شود و اگر شكار اين گونه بي رويه پيش رود نسل بسياري از حيوانات تا 20 سال بعد نابود مي شود . واكنش هاي زيادي به اين مقالات نشان داده شد و افراد زيادي از او حمايت كردند كه يكي از آنها تاجري به نام Victor Stolan بود كه پيش نهاد داد بايد موسسه اي بين المللي ايجاد شود و سرمايه اي براي حفظ محيط زيست در نظر بگيرد . پس از اين نظريه Huxley با پرنده شناس معروف Max Nicholson كه مدير كل سازمان حفاظت از منابع و مراتع و شيلات انگليس بود تماس گرفت و او نيز با خوشحالي و اشتياق شروع به حمايت از اين طرح كرد . و در بهار سال 1961 تعدادي از دانشمندان و مشتاقان و .. را براي اين كار دور هم جمع نمود . و انها تصميم گرفتند سازمان را در كشور بي طرف سوئيس احداث نمايند . هم چنين IUCN, نيز در سوئيس قرار داشت و قرار بود موسسه جديد همكاري فشرده اي با IUCN, داشته باشد پس محل استقرار آنها بايد در يك نقطه مي بود .
در همين خلال بود كه Chi-Chi ( يك پاندا ) وارد باغ وحش لندن شد و از انجا كه گروه به دنبال لوگويي بود كه براي همه قابل فهم بوده و احساسات انها را برانگيزد به ياد پاندا افتادند و به اين نتيجه رسيدند كه لوگويي با تصوير پاندا با چشمهاي درشت و جذاب بسيار مناسب خواهد بود . و از ان زمان پاندا به عنوان سمبل جوششهاي زيست محيطي شناخته شد .
WWF در سپتامبر 1961 رسما به عنوان سازمان خيريه جهت كمك به حفاظت از محيط زيست ثبت شد . و اكنون به عنوان بزرگترين موسسه مستقل محيط زيست در دنيا شناخته مي شود .
بعد از اين كه قرار شد لوگوي سازمان يك پاندا باشد تصميم گرفته شد اين پاندا ساده طراحي شود تا كپي كردن از آن راحت باشد پانداي اولي توسط Sir Peter Scott, طراحي شد . اين لوگو تصوير بسيار معصوم و مثبتي را نشان مي دهد كه ياداور حس حمايت و اعتماد و مسئوليت است . و همان طور كه ديده مي شود به مرور تغييرات كوچكي كرده است .


30m3inc.gif
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
اي بي ام


نام IBM براي تمام افرادي كه با كامپيوتر سر و كار دارن بسيار اشناست و لوگوي IBM را نيز اكثرا به خاطر دارند يك ارم بزرگ آبي رنگ متشكل از حروف IBM . نام كمپاني در حقيقت مخففي از نام International Business Machines مي باشد و رنگ آبي هم از همان ابتدا به عنوان يك امضاي متحدكننده كليه فعاليتهاي اين كارخانه پس از حركت كمپاني به سوي آي تي استفاده شد .
در سال 1972 اقاي Paul Rand لوگوي كارخانه را اندكي تغيير داد و به جاي حروف ساده از حروف مقطع و راه راه استفاده نمود و هدف وي از اين كار القا شعار سرعت و پويايي بود . اين لوگو يكي از لوگوهايي است كه خيلي طرف دار داره و خيلي ازش تعريف مي شه چون تونسته خيلي راحت با مخاطب ارتباط برقرار كنه
2uogydc.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
301ohmv.gif

Lucent

تاريخچه به وجود امدن اين كمپاني و روند حركت ان بسيار مفصل و جالب است ولي از انجايي كه پيچ و خمهاي زيادي دارد و بارها تركيب و تجزيه را تجربه كرده است از پرداختن به ان خودداري مي كنيم .
فقط اشاره مي كنيم كه كمپاني معروف Lucent از 3 بخش تقسيم شده است :
1- Network Solutions Group : تهيه تجهيزات لازم براي سرويس هاي موبايل و خطوط شبكه اي
2- LWS : شبكه جهاني براي كمپاني هاي و تجارتهايي كه به صورت تله كام كار مي كنند
3- Bell Labs : كه بيشتر حالت تحقيق و توسعه دارد
و در حقيقت در سال 1996 به طور عمده كمپاني AT&T با تغيير نام به كمپاني لسنت تبديل شده است . و از همان موقع جايگاه مهمي در موارد زير پيدا كرده است :
• optical,
• data and wireless networking
• Web-based enterprise solutions that link public and private networks
• communications software
• professional network design
• consulting services
• communications semiconductors and optoelectronics
لوگو كارخانه كه به صورت يك حلقه قرمز رنگ است توسط Landor Associates, طراحي شده است .
اين لوگو يكي از جنجنال برانگيزترين و پرنقدترين لوگو ها بوده است .
كمپاني لوسنت بسيار علاقه مند بود كه به نوعي استثنا باشد و اين يگانگي و ابتكار را از هر جنبه به مردم نشان دهد . نام كارخانه توسط Landor Associates ايجاد شد كه نام نامتعارفي براي يك كمپاني مخابراتي و ارتباط از راه دور بود . لوگو طراحي شده بسيار عجيب تر از نام انتخابي بود . برخلاف نمادهاي كارخانه هاي پيشرفته كه بسيار عمومي و محتاط بودند اين لوگو بسيار خاص و منعطف و گرم بود .
بلافاصله پس از به وجود امدن لوگو تعبيرها و اصطلاحات زيادي براي آن به كار گرفته شد
رسانه ها اين لوگو را تخم غاز شعله ور يا صفر بزرگ قرمز يا دايره قرمز خالدار مي ناميدند . يكي از نقدهايي كه در مورد اين لوگو مي شد ان را مانند نشان يك فنجان قهوه بر روي ميز بر مي شمرد . از اين رو انرا لكه قهوه ميليون دلاري نيز مي نامند در اين باره قطعات طنز زيادي ساخته شد .
پس از طراحي ، اين لوگو در كمپاني نيز با انتقاد شديدي رو به رو شد كارمندان شركت ان را يك نان شيريني قرمز طراحي شده توسط يك كودك يا يك ارم تبليغاتي يك كمپاني نقاشي و گرافيك تشخيص مي دادند . و مخالفتهاي زيادي را ابراز نموده و از مسئولين خواستند تا اين لوگو را به عنوان ارم تجاري خود در دنيا معرفي نكنند .
در هر صورت كارخانه اين ريسك نامتعارف بودن و بد معني شدن و تمسخر احتمالي را قبول كرد و لوگوي خود را به دنيا معرفي نمود.
علاوه بر موارد گفته شد اظهار نظرهاي ديگري نيز بود . Mark Fox كه يك گرافيست بود گفت اين ارم شبيه به افسانه ouroboros, و ماري است كه در حال خوردن دم خود مي باشد و مي گفت در بالا قسمت چپ كه دايره كمي پهن تر است نمادي از فك اين مار است .

2mnm2kl.jpg


عده اي ديگر نيز گفتند اين لوگو در حقيقت پايه اي از عقايد بودايي و نمادي از سمبل enso دارد و به يادداشتهاي از Landor Associates اشاره كردند كه بيانگر شباهت اين 2 ارم به يكديگر بوده است .( در مورد سمبل انسو نيز بعدا صحبت مي كنيم )

48yazo4.jpg


بعضي نيز مي گفتند كه يك دايره با رنگ قرمز اتشين نشاني از اعتقادات مذهبي شيطاني است .
حرفها و نقدهاي زياد ديگري نيز در مورد لوگو وجود داشت اما همه منفي بودند .
ليكن پس از آن اظهار نظرهاي ديگري هم در مورد اين طرح شد بعضي اين حالت غير معمول را نمادي از اعتماد به نفس و خودمختاري خواندند . و كم كمك اين لوگو در اذهان جاي گرفت و حتي بسيار مورد تقليد واقع شد .
البته لوگوهاي غير متعارف زيادي وجود دارد اما ارائه چنين لوگوي غير متعارفي براي كارخانه اي به اين شهرت و عظمت چيز عجيبي بود .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
ناتو


33tjvyb.gif


ناتو

ناتو در حقيقت مخفف شده عبارت North Atlantic Treaty Organisation مي باشد . كه آنرا North Atlantic Alliance يا Atlantic Alliance يا Western Alliance نيز مي نامند يك موسسه بين المللي در رابطه با امنيت است كه در سال 1949 بنا نهاده شد . افراد عضو اين معاهده تعهد كردن كه حمله بر عليه هر كدام از انها در اروپا يا امريكاي شمالي را حمله بر ضد خود بدانند و به يكديگر كمك نمايند . در حقيقت عامل و محرك ايجاد اين موسسه پيماني بود كه در سال 1948 به نام Treaty of Brussels بين بلژيك و فرانسه و لوكزامبورگ و هلند بسته شد و ... اين تاريخچه ادامه داره اما در مورد لوگوي موسسه :
مبدا و سرچشمه پيدايش لوگوي ناتو نامعلومه فقط همه مي دونن كه اين لوگو به وسيله يكي از اعضاي International Staff طراحي شده . در 14th October 1953 پرچم ناتو برگزيده شد تصوير انتخابي يك قطب نماي سفيد و ابي بر روي يك زمينه تيره رنگ بود .
امروزه معمولا لوگو را با رنگ ابي تيره يا سياه بر روي زمينه سفيد يا روشن تصوير مي كنند . دنباله ستاره نيز هميشه وجود دارد اما ميزان اين كشيدگي بستگي به فضاي موجود دارد .
دايره اي كه در لوگو وجود دارد نمادي از اتحاد و هم بستگي است و صفحه جهت ياب در حقيقت نمادي از مسير همگاني براي صلح است كه توسط اعضاي اين موسسه طي مي شود .
NATO The Official Emblem of NATO.htm
 
بالا