• توجه: در صورتی که از کاربران قدیمی ایران انجمن هستید و امکان ورود به سایت را ندارید، میتوانید با آیدی altin_admin@ در تلگرام تماس حاصل نمایید.

تاريخچه نمادها و نشانه ها ( خيلي جالبه )

Maryam

متخصص بخش ادبیات
دنیای اطراف ما مملو از علايم و نمادها است، برخی از آنها را ما خود ایجاد کرده‌ام مثل حروف الفبا و پرچم‌ها كه کاملا در کل جهان قابل تشخيص هستند، در حالی که برخی سمبل‌ها منبع نامعلوم و قدیمی داشته و نزد اقوام مختلف معانی متفاوتی دارند.


اين پیچیدگی و معانی سمبل‌ها طی صدها سال شکل گرفته برمبنای زمینه فرهنگی‌شان تغییر می‌پذیرند ولی مسايلی که همیشه از روزگاران کهن ذهن آدمی را به خود مشغول داشته مثل باروری خاک و نژاد بشر، تولد و مرگ، کم و بیش بدون تغییر به جا مانده است.

سمبل‌ها، در سراسر جهان، به دلیل بار کیفی و غنای معنای‌ که با لایه‌های عمیق‌تر حقایق مرتبط می‌شدند، به عنوان عناصر مهم و پرمعنی شناخته شده‌اند. برای مثال قدرت نمادین ماه به اندازه خورشید است. ماه جذر و مد آب‌ها را کنترل می‌کند و از مراحل مختلفی از هلال تا بدر عبور می‌کند؛ ماه همچنین نماد دریا، بارداری و زایش است.

در جهان امروز، بار دیگر سمبل‌ها، قدرت تاثیرگذاری بر ما را باز یافته‌اند. اگرچه ما تاثیرات آنها را نسبت به گذشته دست کم گرفته‌ایم، شماری از این نمادها قرن‌ها پایدار باقی مانده و تعدادی دیگر معانی مختلفی یافته‌اند و برخی دیگر همچنان بسیار نو و جدید هستند.

یک نشانه و شی‌ء ممكن است به طریق مستقیم چیز دیگری را نشان داده، و یا به آن اشاره داشته باشد. برای مثال یک آگهی اعلان، تبلیغ فرآورده‌ای را به ما یادآوری می‌کند، یا علامت راهنمایی و رانندگی دلالت بر وضعیت پیش روی جاده دارد؛ یک حالت بدن، خلق و خویی را بیان می‌کند.

در کشمکش‌های دنیای مدرن ما برای احساس هویت بیشتر مجبوریم برخی از این علامات را پذیرفته و به وسیله آن خود را متمایز کنیم. مانند پوشیدن لباس‌هايي که به مارک‌ها و نام‌های تجارتی البسه اشاره دارند.

در عمل نماد و نشانه به هم مربوط‌ هستند و این دو کلمه به جای یکدیگر به کار می‌روند ولی نمادها عموما معانی عمیق‌تری دارند. نماد، گاهی به دلیل طبیعت یا ظاهرش معنی عمیق‌تری را می‌رساند و گاه معانی ژرف‌تر از حقیقت را، ظاهری به دنبال دارد. به طور نمونه آتش ممکن است سمبل شعله‌های خورشید باشد که خود نیز دارای ویژگی‌های گرما، نور و قدرت آفرینندگی است. بنابراین، آتش می‌تواند نیروی زندگی و قدرت آفرینندگی را دربرداشته باشد.
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
نحوه جستجو در اين تاپیک:

دوستان عزيزي كه به دنبال سوژه و موضوع خاصي ميگردن، بعد از ورود به اين تاپيك ، كليد هاي Ctrl+F ( در هر مرورگري ) رو فشار بدن و در پنجره باز شده، كلمات و اسامي كليدي مورد نظر رو تايپ و گزينه Find رو بزنن!
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
نايك

لوگو مربوط به مارك نايك يكي از معروفترين لوگوهاي دنياست و شايد كمتر كسي باشد كه باديدن اين علامت به ياد مارك معروف نايك نيفتد . اين مارك در دنيا به "JUST DO IT !" معروف است و سوپراستارهاي زيادي مانند Michael Jordan, LeBron James, Andre Agassi, Shane Warne, Maria Sharapova, Venus و Serena Williams از اين مارك استفاده مي كنند .
نام كمپاني نايك از نام الهه پيروزي در يونان باستان گرفته شده است . و لوگوي مربوطه در سال 1971 توسط Carolyn Davidson به قيمت بسيار پايين 35 دلار طراحي گشته است . منظور از اين لوگو بالهاي الهه پيروزي است . اولين باري كه لوگوي مربوطه در سال 1971 طراحي گشت نام نايك با رنگ نارنجي بر بالاي اين تصوير نوشته مي شد . شايد بتوان گفت كه آرم اين شركت حتي از نام آن نيز معروفتر گشته است .
آرم چك مارك معروف در سال 1995 به طور رسمي به عنوان آرم تجاري شركت نايك ثبت گشت . اين بالهاي مجرد طراحي شده توسط Carolyn Davidson آرم بسيار بامعنايي براي كمپاني توليد كننده كفشهاي ورزشي مي باشد .


1262312977.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
ميتسو بيشي


هرچند كه قدمت ميتسو بيشي در Uk تنها در حدود 3 دهه است اما اين شركت اولين ماشين خود را در سال 1917 توليد نمود . و احداث خود كارخانه مربوط به سال 1870 است زماني كه كارخانه ميتسو بيشي به توليد كشتي مي پرداخت . آرم مربوط به اين شركت نيز نشان دهنده پره كشتي مي باشد .
اين اسم به معناي 3 لوزي مي باشد كه مي توان ان را 3 الماس نيز معنا نمود .
عده اي ديگر عقيده دارند كه اين ارم از تركيب نشان مربوط به 2 خانواده تشكيل شده و نشان دهنده پره كشتي نمي باشد و ربطي به صنعت اوليه اين كارخانه يعني كشتي سازي ندارد .


1262359794.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
آيودي


4 حلقه اين لوگو نشان دهنده 4 شركت خودرو سازي متحد براي ايجاد اين كمپاني مي باشد . اين 4 شركت عبارتند از : DKW, Horch, Wanderer, and Audi. كه در سال 1932 اين اتحاد صورت گرفت . بعد از جنگ نامو آيودي كه در لاتين به معناي " گوش فرا ده " مي باشد از اين ارم حذف گشت اما در سال 1965 دوباره به لوگو مربوطه اضافه گشت .

1262336754.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
هايدلبرگ

اين شركت بزرگترين شرکت سازنده ي ماشيناي چاپ توي دنيا است . لوگوي شركت اسم شركت است كه بعضي از حروف آن به صورت خاصي نوشته شده است : H, G, E . حرف ايچ بايك خط ، شکل ابتداي ماشين چاپ روتداعي ميکنه و اون خط درواقع قسمتيه که کاغذ رو روش ميگذارن وبهش ميگن قسمت يا سيني تغذيه و حرف E بدون خط عمودي کنارش به مفهوم نورد هاي (غلطک)هاي چاپ هست . وحرف G با خط کشيده در انتهاي لوگو
به معني قسمت تحويل(سيني تحويل)کار چاپ شده وانتهاي ماشين هستش .
اينم ايده جالبي بوده و از لوگوهاي خيلي مرتبط . لوگوي قبلي شركت اسم شركت به صورت ساده بوده است .


1262294374.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
فایرفاکس
1262335918.jpg



اينم چيزايي كه من فهميدم راجع به اين لوگو
با وجود اين كه فايرفكس نام ديگري براي پانداي قرمز است ( حيواني كه بر خلاف نامش به خانواده راكنها تعلق دارد نه پانداها ) حيواني كه در ارم ديده مي شود يك روباه با طراحي خاص است . اين لوگو با ايده Daniel Burka و با طراحي Stephan Desrooches ايجاد گشت و توسط Joh Hicks پرداخت گرديد .
اين لوگو به دليل تاثير گذاري ان انتخاب شده است به نحوي كه ظاهر آن نيز تكراري نباشد و در ذهن باقي بماند و با لوگوهاي ديگر اشتباه نشود . ( كه واقعا هم همين طوره )
Joh Hicks قبلا آرم زير را طراحي كرده بود كه با اتفاق نظر همكاران فايرفكس بر زيبايي بسيار زياد اين طرح قرار شد از آن براي طراحي آرم شركت ايده گرفته شود .


1262306355.jpg



قيافه روباه امر نيز با دين يك نقاشي ژاپني الهام گرفته شده است كه نقاشي به صورت زير بوده است :

1262343496.jpg


 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
فایرفاکس چرا «فایرفاکس» نامیده شد؟!


فایرفاکس یکی از محبوب‌ترین مرورگرهای وب است. شاید برای هر کسی این سؤال پیش آمده باشد که وجه تسمیه فایرفاکس چیست. در صفحه FAQ شرکت موزیلا به این سؤال به طور مشروح پاسخ داده شده است.

فایرفاکس قبل از اینکه «فایرفاکس» شود ، نام‌های دیگری داشت. در سپتامبر 2002 ، Phoenix نامیده می‌شد و در 14 آوریل 2003 به فایربرد FireBird تغییر نام پیدا کرد. زمانی هم به آن موزیلا فایربرد می‌گفتند ، سرانجام در 9 فوریه 2004 ، نام فایرفاکس برای این مرورگر انتخاب شد.

دلیل این تغییر نام‌ها چه بود؟ دلیل اصلی این تغییر نام‌ها ، این بود که هر بار اسمی برای این برنامه انتخاب می‌شد ، متوجه می‌شدند قبلا آن اسم ثبت شده است ، غالبا به وسیله برنامه‌های کدباز دیگر.

اما چرا نام‌های این برنامه همیشه حول و حوش حیوانات حرکت می‌کرد؟ به نظر می‌رسد در میان توسعه‌دهندگان برنامه‌ها انتخاب اسم حیوانات یک سرگرمی محبوب باشد.

1262310601.jpg



چرا فایرفاکس؟ این نام شبیه «فایربرد» نام اول این برنامه است ، بعلاوه این نام خوش‌وزن است ، آسان به خاطر سپرده می‌شود و منحصر به فرد است.

فایرفاکس واقعا چطور حیوانی است؟! اگر فایرفاکس را کلمه به کلمه ترجمه کنیم ، می‌شود ، روباه آتشین. اگر به لوگوی برنامه دقت کنیم ، باز هم تصویر یک روباه را می‌بینیم که بر کره زمین چنبره زده است.

اما ، همانطور که در صفحه FAQ موزیلا توضیح داده شده است ، فایرفاکس نام دیگر «پاندای قرمز» است. در اینجا می‌توانید اطلاعات کاملی درباره این پاندای قرمز را ببینید. البته این حیوان بر خلاف نامش از لحاظ جانور شناسی به خاواده راکون‌ها تعلق دارد و نه پانداها.



داستان لوگوی فایرفاکس:

لوگوی فایرفاکس اول اینطوری بود:

1262379746.gif


و سرانجام طراحی اصلی و اصلاح‌شده فایرفاکس :


1262377344.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
فراری


يكي از معروفترين كارخانجات اتومبيل سازي كه محصولات آن از گران قيمت ترين اتومبيل هاي دنيا مي باشد و تمام علاقه مندان سرعت در دنيا با اين كارخانه آشنا مي باشند . اين خبر مال پارسال است مثلا : گرانقيمت ترين خودرو جهان انزو متعلق به شركت فراري ميباشد. اين خودرو 660 اسب بخار قدرت داشته و 12 سيلندر ميباشد. قيمت اين خودرو 650 هزار دلار (550 ميليون تومان) است
لوگوي مربوط به اين شركت يك اسب بلند شده بر روي 2 پا در يك زمينه زرد رنگ است كه معمولا حروف S F به علامت Scuderia Ferrari در پايين آن مشاهده مي شود . اين آرم در حقيقت نشان مربوط به Count Francesco Baracca خلبان بسيار ماهر ايتاليايي در جنگ جهاني اول مي باشد كه هميشه اين آرم را بر روي هواپيماهاي خود ترسيم مي نمود . Count Francesco Baracca بسيار زود در 19 جون 1918 پس از پيروزيهاي فردي و گروهي بسيار در گذشت .و به يك قهرمان ملي تبديل گشت . وي از اين آرم استفاده كرد زيرا به علت اين كه در آن زمان نيروي هوايي بسيار تازه تاسيس بود و فرماندهي مجزايي نداشت گروهان وي در سواره نظان ثبت شده بود و وي بهترين شواليه آن گروه بود .
لوگوي فراري علامت مربوط به شهر Stuttgart است و عده اي مي گويند انتخاب اين لوگو به اين علت بوده است كه خانوده وي اسبهايي زيادي در نگه داري مي نمودند و عده اي مي گيند وي اين آرم را از روي يك هواپيماي سقوط كرده الماني كه نشان شهر Stuttgart را بر روي خود داشته الهام گرفته است .
نكته جالب اين كه Stuttgart يك لغت قديمي آلماني به معناي مزرعه اسب مي باشد انچه كه در ايتاليايي scuderia تلفظ مي شود .
در 17 جون 1923 Enzo Ferrari يك مسابقه سرعت را در Ravenna برد و با مادر Francesco Baracca ملاقات كرد . كنتس Paolina ( مادر Francesco Baracca ) به او پيشنهاد كرد كه از آرم اسب بر روي ماشينهاي خود استفاده كند تا براي وي خوش شانسي بياورد .اما اولين باري كه وي از آرم اسب بر وري ماشينهاي خود استفاده نمود 11 سال بعد در تاريخ 24 سپتامبر 1923 بود . فراري برد و از آن به بعد اين اسب را سمبل خود كرد اما رنگ زرد را نيز كه سمبل شهر وي يعني Modena بود را به آرم افزود .
البته اين ارم تنها براي فراري نبوده است و مثلا Fabio Taglioni نيز از اين ارم براي Ducati motorbike خود استفاده مي كند . پدر Taglioni' يكي از دوستان Francesco Baracca بود اما با رشد سريع كارخانه فراري وي استفاده از اين ارم را متوفق كرد شايد به علت توافقي با كارخانه فراري و اكنون اين ارم تجاري معرف كارخانه فراري در سرتاسر دنيا مي باشد .


1262354789.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
بي ام و


BMW مخفف Bayerische Motoren Werke يا Bavarian Motor Company مي باشد . اين كمپاني در سال 1913 در مونيخ المان ايجاد گشت . و كار خود را در ارتباط با موتورهاي هواپيما آغاز نمود . آرم شامل 4 ربع دايره است كه يكي در مان اب و سفيد مي باشند كه در حقيقت نمادي از پروانه هاي چرخان خواپيما در آسمان ابي است . در حقيقت اين ارم بازتابي از صنعت اوليه بي ام و يعني ساخت موتورهاي هواپيماهاي نظامي در جنگ جهاني اول است . هم چنين سفيد و آبي رنگهاي سنتي Bavaria هستند .

1262334101.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
یو پی اس


لوگوي يو پي اس نيز يكي از معروفترين لوگوهاي دنياست . كمپاني كه به همراه Fedex نحوه توزيع بسته ها در سراسر دنيا را متحول كرد . اين كمپاني در طي 96 سال عمر تجاري خود 4 بار لوگوي خود را عوض كرده است .
اولين لوگو در سال 1919 طراحي شد و نشان دهنده عقابي بود كه يك بسته را با چنگالهاي خود حمل مي كرد
18 سال بعد در سال 1937 لوگو به يك سپر با حروف يو پي اس درون ان تغيير يافت .
آرم بعدي در سال 1961 توسط طراح معروف Paul Rand ايجاد گشت و يك بسته پستي به ارم اضافه گشت .
ارم فعلي نيز توسط كمپاني Future Brand طراحي گشته است كه كمپاني بسيار معروفيست . اين لوگو همانن لوگي طراحي شده در سال 1961 شامل آرم قهوه اي رنگ يو پي اس است اما به جاي بسته پستي از يك قوس طلايي در بالاي سپر استفاده شده است .
باقي ماندن ارم قديمي براي ياد اوري شركتيست كه در امر ارسال بسته و ساير چيزها پيش گام و مبتكر بوده است و يادي از تاريخچه شركت است . قوس درخشان در بالاي آرم به معناي انرژي مثبت و يك تفكر خلاق در سطح جهانيست .
ارتباط كمپاني يو پي اس با رنگ قهوه اي به سالهاي دور بر مي گردد . زماني كه كمپاني در آن سالها در حال گسترش ناوگان ارسال خود بود با اين تصميم گيري مواجه شد كه از چه رنگي براي خودروهاي خود استفاده كند و پس از بحثهاي طولاني رنگ زد يا قهوه اي انتخاب شد . و بعد از مدتي يكي از سرمايه گزاران اعلام كرد كه رنگ قهوه اي اندكي بهتر از زرد است زيرا تميز نگه داشتن وسايل قهوه اي راحت تر از وسايل زرد است به همين راحتي .


1262386092.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
Citreon


آرم سيترون شبيه نمادي است كه براي سربازهاي آمريكايي در كارتونها استفاده مي شود 2 حرف V برعكس . شايد فكر كنيد هدف از اين 2 فلش رو به بالا رد لوگو رو به جلو و پيش تاز بودن كارخانه است اما نه ماجرا چيز ديگريست . Andre Citroen در ابتدا ورود به بازار تجارت موتور كار خود را با ساخت چرخ دنده آغاز نمود و اين 2 ارم نظامي شكل در حقيقت نمادي از دندانه هاي چرخ دنده و شروع كار سيترون مي باشد .


1262336229.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
فیات

نام فيات در حقيقت مخفف كلمات Fabbrica Italiana Automobili Torino مي باشد كه در سال 1899 توسط عده اي سرمايه گذار از جمله Giovanni Agnelli ايجاد گشت . آرم فعلي حروف فيات است كه در بين آنها خطوط نقره اي ديده مي شود . اين خطوط به پيش نهاد رئيس طراحي كارخانه فيات به آرم آن اضافه شد . زيرا يك شب در حين رانندگي وي متوجه اسمان در پشت حروف بزرگ فيات در بالاي كارخانه شد و اين خطوط در حقيقت همان فواصلي هستند كه وي انشب اسمان را از بين انها ديد و تصميم به حفضشان در لوگوي مربوطه گرفت .
فيات در Turin در 12 جولاي 1899 بنياد نهاده شد اولين كارخانه در سال 1900 باا 235 كارگ شروع به كار نمود و 24 اتومبيل توليد نمود . اولين اتومبيل با مارك فيات مدل 4 HP بود


1262343385.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
فورد

ارم بيضوي فورد يكي از معروفترين ماركهاست كه به مدت 50 سال به همين صورت استفاده شده است . تاريخچه آرم به زمانهاي اوليه تاسيس كارخانه بر مي گرد د زماني كه همكار و دوست فورد كلمه Ford Motor Company را با فونت خاصي نوشت . اين دوست اقاي فورد ، Harold Wills مردي بود كه در زمان جواني به چاپ كارتهاي تجاري پرداخته بود و اين فونت نيز در حقيقت فونتي بود كه وي سالها پيش براي كارت كاري خود ايجاد كرده بود در سال 1912 بيضي به آرم اضافه گشت و در سال 1927 رنگ آبي براي مدل A به آن اضافه شد دايره آبي بعدي در سال 2003 به مناسبت 100 امين سال وجود كارخانه در دورتادور دنيا به لوگو اضافه شد و آن را Centennial Blue Oval مي نامند .


1262321867.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
VolksWagen


VolksWagen یا فولکس واگن امروزه پنجمین کارخانه بزرگ اتومبیل سازی در جهان است. فولکس در زبان آلمانی به معنی "مردمی" یا "متعلق به مردم " است و واگن نیز به معنی "اتومبیل" میباشد. آرم کارخانه از یک حرف V که اول کلمه Volks و یک حرف W که اول کلمه Wagen است تشکیل شده که داخل یک دایره هستند.

بعد از به قدرت رسیدن هیتلر او همیشه تاکید میکرد که آرزو دارد آلمان بهترین و سریع ترین اتومبیل ها را بسازد. سرانجام او این ایده را با مهندسی آلمانی به نام فردیناند پورشه که یکی از نوابغ مکانیک آن زمان بود در میان گذاشت . پورشه در آن زمان بهترین تانک ها , نفربر ها را برای ارتش آلمان طراحی میکرد. پورشه طی مدت زمان کوتاهی اتومبیلی که هیتلر آرزو داشت را آماده کرد; اتومبیلی دو در و موتور عقب با متور چهار سیلندر تخت و با حجمی کمتر از 1000 سی سی . پورشه قیمت این ماشین را 1500 مارک اعلام کرد ولی هیتلر قیمت را به 1000 مارک کاهش داد.
" اگر میخواهید صاحب اتومبیل شوید هفته ای 20 مارک پس انداز کنید" ... این شعار تبلیغاتی کارخانه فولکس واگن بود.


1262306099.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
Starbucks

1262314756.jpg


خوب اينم كه يكي از لوگوهاي معروف و گمونم به چشم همه خورده باشه .
كمپاني STARBUCKS اولين بار در سال 1971 در شهر سياتل توسط سه شريك به نامهاي Jerry Baldwin ( معلم زبان ) و Zev Siegel ( معلم تاريخ ) و Gordon Bowker ( نويسنده ) تاسيس شد . در اغاز كار اين 3 نفر اقدام به ايجاد يك مغازه براي فروش دانه هاي قهوه در 2000 Western Avenue كردند كه از سال 1971 تا 1976 داير بود .
در سال 1982 Howard Schultz به عنوان مشاور اقتصادي اضافه شد و پس از سفري به ميلان پيش نهاد داد كه كمپاني انها به جز دانه هاي قهوه به فروختن خود قهوه و اسپرسو نيز بپردازد . شركا با اين عقيده مخالف بودند چون معتقد بودند كمپاني را از هدف اوليه خود دور مي كند . و به اين ترتيب Howard Schultz در سال 1985 خودش اقدام به ايجاد Il Giornale coffee bar chain كرد و در سال 1987 كمپاني STARBUCKS را از شركاي ان خريداري نمود . و اين اغاز فروش زياد و معروفيت اين كمپاني بود .
اما در مورد لوگوي كارخانه
لوگوي كارخانه نشانگر يك پري دريايي با دو دم است همانگونه كه در افسانه هاي يوناني نقل مي شود . ( خود پري دريايي سمبل خاصي است و نقل هاي زيادي داره كه شايد يك روز هم راجع به اون حرف زديم )
البته در اثر گذشت زمان اين ارم به مرور تغيراتي كرده است . در اولين لوگوي كشيده شده اين پري هم دمهاي ماهي وار مشخص تري داشت و هم سينه . اين طرح در حقيقت كپي برداري از پري دريايي ترسيم شده در قرن 15 است . اگر 2 تصوير را مقايسه كنيد متوجه مي شويد كه طراح ناف پري و سايه هاي ناخوشايند در اطراف شكم برامده او را حذف كرده است . هم چنين دمهاي ماهي را به هم متصل كرده است تا انگيزه طراحي اوليه را از بين ببرد . و بر خلاف پري قبلي ‌، پري جديد خندان است .
1262342362.jpg


به علت قوانين مبني بر وجود كلمه در ارم ، انها دايره حاوي نام شركت را به لوگو اضافه نمودند .
در ورژن بعدي سينه هاي پري با موهايش پوشيده شده بود اما ناف وي هنوز معلوم بود دمها نيز تا حدودي محوتر شده بودند . اين لوگو سبز رنگ بود .
درنسخه فعلي سينه ها و ناف كاملا محو شده اند و از دمها نيز تنها اثري بر جاست .

1262310688.png


البته هنوز گاهاي لوگوي اوليه قهوه اي رنگ توسط كارخانه استفاده مي شود اما از انجايي كه به علت سينه هاي برهنه مخالفان زيادي دارد ميزان اين استفاده زياد نيست .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
سامسونگ

1262359710.gif


كارخانه سامسونگ در مارچ 1938 توسط Byung Chull Lee در كشور كره بنيان نهاده شد .
لوگوي سامسونگ نام كارخانه با يك پشت صحنه بيضوي آبي رنگ است كه اين رنگ آبي نمادي از استحكام و محبت و دوستي است . بيضي نيز نمادي از حركت در كل فضا به همراه نوآوري و تغييرات است . و 2 حرف S و G از دايره آبي بيرون زده است تا نمادي از پيوند سازمان دروني كمپاني با دنياي خارج باشد و نشاني از تمايل سامسونگ براي متحد شدن با تمام دنياست . و نوشتن حرف A به صورت نيمه تمام به علت مدرن كردن و زيبايي بخشيدن به شكل ظاهري لوگو است .
هم چنين قرار گرفتن اسم بر روي يك زمينه محوتر نمادي از پويايي محيط است .
قابل ذكر است كه لوگوي قبلي سامسونگ نام كمپاني به حروف چيني بود و اين لوگوي جديد در اقدامي براي جهاني كردن كارخانه در سال 1991 معرفي گشت .
ـــــــــــــــــــــ
به نظر من يكي از هوشمندانه ترين طراحيها همين لوگوي سامسونگ بوده . چون لوگوهايي كه اسم كارخانه است معمولا در ذهن كسي نمي مونه اما سامسونگ تنها با اضافه كردن يك بيضي آبي رنگ اين قدر اين لوگو را در ذهنها ماندگار كرده است .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
اینتل

1262311442.jpg


كمپاني اينتل در 16 جولاي سال 1968 با يك هدف عمده تاسيس شد : بررسي حافظه هاي نيمه رسانا . اولين ريزپردازنده انها در اواخر سال 1971 به بازار ارائه شد . و شركت اي بي ام براي سي پي يو اولين كامپيوتر خود از تراشه هاي اينتل استفاده نمود . از آنجاييكه اين شركت از بدو تأسيس با تأكيد روي ساخت مدارات مجتمع ايجاد
شد. نام آن را INTegrated Electronics يا به طور مختصر INTEL نهادند.
لوگوي اينتل به مدت 37 سال به صورت ثابت باقي ماند و اين لوگو نام كمپاني بود به رنگ بنفش كه حرف E در آن پايين تر از ساير حروف نوشته شده بود . اما در سال 2005 اينتل تصميم به تعويض لوگو گرفت و لوگوي جديد خود را كه نام كمپاني به رنگ آبي درون يك بيضي بود به جهان معرفي نمود . اين تغيير لوگو نمادي از تغيير استراتژي و روند توليد كمپاني اعلام شد .
هم چنين بعد از تغيير لوگو شعار كناري لوگو از Intel Inside به "Leap ahead" تغيير يافت .
البته اكثرا عقيده دارند كه در طراحي لوگو هيچ نواوري وجود ندارد و لوگوهاي مشابهي براي اين لوگو وجود دارد .
لوگوي اوليه اينتل توسط موسسان آن در همان ابتداي تاسيس كارخانه ايجاد شده بود اما شعار Intel Inside در سال 1991 به لوگو اضافه شد . و لوگوي جديد توسط RANDOR طراحي شده است .

1262326728.jpg
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
کارت های بازی (پاسور)


پاسور مجموعه ای از 52 کارت است که برای سرگرمی و بازی و فال و قمار به کار می رود . هر یک از کارتها دارای شکل و یا عدد خاصی است تا از سایر کارتها معلوم شود . ارزش کارتها بسته به بازی مورد نظر و قوانین آن بازی تعیین می گردد .
تاریخچه دقیق پیدایش پاسور معلوم نیست اما می دانیم که مبدا این کارتها به احتمال زیاد از کشور چین و پس از اختراع کاغذ بوده است . البته با توجه به نقشهای تعدادی از اولین پاسورهای مورد استفاده عده ای نیز عقیده دارند مبدا ییدایش این کارتها کشور هندوستان بوده است . زیرا در اولین کارتهای استفاده شده عصا و حلقه و فنجان و شمشیر دیده می شود که دقیقا همان مواردی است که هندیها در مجمسه سازی از انها بهره می برده اند . در هر صورت اولین کارتهای بازی به صورت دستی نقاشی می شد و فقط در خانه ثروتمندان یافت می گشت .
ورق بازی شامل 4 دسته کارت به نامهای خشت و دل و خاج (گشنیز)و پیک (اسپیک ) است{ البته کارتهای بازی شکلها و انواع مختلفی دارند و این نمونه معروفترینشونه}. هر دسته دارای اعداد 1 تا 10 و بی بی و سرباز و شاه است .

این شکلهاهر کدام نمادی از یکی از اسطوره های بزرگ تاریخ بوده اند .
بنا بر نمادهای Rouen داریم : شاه خشت نمایشگر Julius Caesar ، شاه پیک نشانگر Alexander ، شاه خاج نماینده King David ( در کتاب مقدس ) و شاه دل نمادی از Charlemagne است . سرباز خاج نشان دهنده Hector شاهزاده تروی ، سرباز دل نمایشگر La Hire ، سرباز خشت سمبل Ogier ( از دلاوران Charlemagne ) و سرباز پیک سمبل Judas Maccabeus ( رهبر قیام یهودیها علیه سوریه ) است . و اما بی بی ها یا ملکه ها
بی بی گشنیز نمادی از Pallas ( خدای جنگ همان اتنا یونانیها یا Minerva رومیها ) ، بی بی دل نماد Rachel ، بی بی خشت نماد Argine ( پیدایش این یکی نامعلوم است و اسم هم نوعی بیان لاتین ملکه است ) و بی بی پیک نماد Judith است .

البته این نمادها در پاریس به صورت دیگری هم گفته می شد برای شاه های خاج و دل و خشت و پیک به ترتیب David, Charles, Caesar, and Alexander و ملکه ها Pallas, Judith, Rachel, and Argine و سربازها Ogier, La Hire, Hector, and Judas Maccabee هستند . نمادهای پاریسی شناخته تر شده هستند .
باید گفت که این نمادها و در کل ورقهای مورد بحث ما مبدا شکل گیری و ترسیمشون کشور فرانسه بوده است و در حدود سال 1480 . یعنی پایه گذار 4 دسته خاج و دل و پیک و خشت فرانسویها بودند . این شکل ابداعی انها کار ترسیم ورقها را خیلی راحت کرد و باعث رواج کارتها در تمام دنیا شد .
گشنیز به دلیل شباهت این نماد با گیاه گشنیز ( یا شبدر) این اسم را گرفته و نوعی کپی بردار از میوه بلوط بوده که سالیان دراز برای نمادهای پاسور استفاده می شده است . پیک از نماد برگ در ورقهای المانی گرفته شده است گفته می شه نام این کارت هم از کلمه المانی Spaten الهام گرفته شده است که یک وسیله جنگی شبیه به همین نماد است . به نقلی دیگر هم گفته می شه اسم ورق از لغات ایتالیایی ها برای نماد شمشیر در پاسورها الهام گرفته شده است .

برگه با شماره یک هم در بازی ورق اصولا معنای خاصی داره و بهش " آس " می گیم . کلمه آس از یک لغت فرانوسی قدیمی (as ) به معنی واحد گرفته شده است که اون هم خودش از اسم یک سکه کوچک رومی امده است . قبل از رواج در بازی ورق کلمه اس سمبلی از بد بیاری بود اما پس از همه گیر شدن این بازی و این که در اکثر بازیها این ورق امتیاز زیادی داشت این معنی کاملا برعکس شد و الان به یک چیز باکیفیت و خوب و نایاب اطلاق می شه . و این که اصلا آس بتونه امتیازی بالاتر از شاه داشته باشه ابداع فرانسویها و نمادی از غلبه مردم عادی بر سلطنت و اسطوره ها بوده است .

1262375227.jpg


در حدود سال 1800 بود که امریکا یی ها خودشون شروع به درست کردن ورق نمودند و ابداع جالبی انجام دادن این که کارت به صورت 2 بر باشد و عدد و علامت در بالا و پایین ان باشد تا مجبور به برعکس کردن برگه ها نشویم و البته اصلا همین نوشتن عدد کارت ابداع همونها بود و هم چنین امریکاییها بودند که از سطح براق برای پاسور استفاده کردند تا بازی با ان راحت بشه و کناره های آن را گرد نمودند تا از خرابی سریع ورق جلوگیری کنند .
هم چنین باید بگیم که برگه بامزه جوکر هم توسط امریکاییها طراحی شد که این کار در حدود سال 1870 صورت پذیرفت . در ابتدا این کارت Best Bower نامیده می شد و با ارزش ترین کارت در بازی Euchre بود که گاهی این بازی را Juker نیز می گفتند و به این ترتیب بود که این نام روی برگه جدید ماند و کم کم به Joker تبدیل شد . در سال 1800 بود که از نماد یک دلقک خندان برای جوکر استفاده شد . و البته از اونجایی که جوکر در طنز عامه و تبلیغات راه پیدا کرد از نمادهای دیگه ای هم برای اون استفاده نمودند .
 

Maryam

متخصص بخش ادبیات
چگونگي پيدايش لوگوي شركت هاي خودرو سازي‌

روزها نشانه يا آرم خودروها به زيباترين شكل ممكن روبه‌روي ديدگان قرار مي‌گيرند و خود به يك ابزار تبليغاتي براي كمپاني‌ها مبدل شده‌اند. در حين تبليغات رنگارنگ خودروها در سراسر دنيا حداقل يك بار تصويري از نشانه‌ يا آرم به نمايش در مي آيد و اين نشانه‌ها گاهي سابقه ذهني در چند نسل به جاي گذاشته‌اند. بعضي از آرم‌ها تقريبا از ابتداي توليد اتومبيل بي‌تغيير باقي مانده‌اند، بعضي‌ها ساده‌تر شده‌اند و بعضي‌ها به طور كلي بازآفريني شده يا تغيير كرده‌اند. لوگو يا آرم خودروهاي مختلف، اشكال متفاوتي دارند. بعضي‌ها از خطوط گرافيكي معني‌دار تشكيل شده‌اند، بعضي متكي به شكل حروف لاتين هستند و بعضي‌ها هم از عناصر طبيعي مثل حيوانات استفاده كرده‌اند. در مجموع همه نشانه‌ها به نحوي سعي كرده‌اند كه حركت يا همان جوهره و فلسفه پيداش خودرو را به نمايش بگذارند. بعضي‌ها خطوط ملايم و منحني را پسنديده‌اند و بعضي هم خطوط شكسته و خشن را برگزيده‌اند. نوع طراحي آرم‌ها هم به نوعي با بعضي از المان‌هاي بومي هر منطقه سازگاري دارد. به طور مثال نوع استفاده از خطوط در آرم اتومبيل‌هاي آلماني تفاوت قابل توجهي با همتاي ژاپني دارد. بعضي از خودروها به خصوص خودروهاي آمريكايي هم ملغمه‌اي از انواع خطوط و شكل‌هاي هندسي است. به آرم كاديلاك توجه كنيد!

منشا نشانه‌ها

اگرچه برندهاي خودرو در زمره مشهورترين و پرقدرت‌ترين برندها بر روي كره خاكي هستند اما به ندرت كسي منشا نشان‌هايي كه براي اين برندها برگزيده شده است را مي‌داند.مي‌گويند ريشه نشان شورولت، كه يكي از برندهاي جنرال موتورز به عنوان پرفروش‌ترين خودروساز دنيا است به يكي از سفرهاي ويليام دورانت، موسس اين شركت به پاريس در سال 1907 باز مي‌گردد.

دورانت آنچنان مسحور طرح زيباي كاغذ ديواري خود قرار گرفته بود كه تكه‌اي از آن را كند و داخل كيف پول خود قرار داد. چند سال بعد در سال 1913 او اين تكه را مبناي طراحي لوگوي طيفي از خودروهاي توليدي خود كه نامشان را از لوئيس شورولت، راننده مسابقات سرعت به عاريت گرفته بودند قرار داد.

شايد باور كردن اينكه يك تكه پاره پاره كاغذ ديواري الهام‌بخش كسي بوده كه با كنار هم قرار دادن چند شركت خودروساز بزرگ‌ترين توليدكننده خودرو را به وجود آورد شايد كمي سخت باشد اما اين داستان تقريبا با واقعيت انطباق دارد.سفر او به پاريس و آن تكه كاغذ ديواري لوگوي شركتي را رقم زد كه اكنون از آن به عنوان <ضربان قلب آمريكا> ياد مي‌شود. در ابتدا همه شركت‌ها اصرار داشتند نمادي فلزي از لوگوي خود را بر روي قسمت جلويي كاپوت بر روي رادياتور نصب كنند اما بعدها بيشتر به استفاده از نمادهاي رنگارنگ كه روي حفاظ جلويي رادياتور يا به اصطلاح جلوي پنجره قرار مي‌گرفت، روي آوردند.

Logo%20Chervolet.jpg


نمادهاي شركت‌هاي خودروسازي خود زبان و تاريخچه خاص خود را دارد و اين شركت‌ها در مقاطع مختلف از فعاليت خود براي قواي محركه، مدل‌هاي مختلف و حتي براي سال توليد خودروهايشان نمادهايي را طراحي كرده و مورد استفاده قرار دادند.





اكثر لوگوهايي كه خودروسازها استفاده مي‌كردند به شكلي اتفاقي طراحي شده بود و تنها طي سال‌هاي اخير و با برندهايي چون سترن و لگزس نشانه‌هايي از طراحي حرفه‌اي در دنياي لوگوي برندها به منصه ظهور رسيد.سال پيش شركت جيپ لوگوي پيشين خود را كه نمادي گرافيكي از نماي جلويي wagner بود عاقبت كنار گذاشت. اين تصميم هم به نوبه خود عجيب بود. درست است كه اين برند در سراسر دنيا شهرت دارد اما نداشتن لوگوي واحدي هم در جاي خود عجيب و نادر است. طراحان برجسته لوگو مي‌گويند داشتن لوگو براي خودروها از همان وجهه و اهميتي كه اين مساله در مورد ساير كالاها دارد، تبعيت نمي‌كند.

خودروسازها امروز به چنان شهرتي رسيده‌اند كه محبوبيت توليدات آنها برگرفته از كيفيت منحصر به فرد آنان و نه لوگويي است كه حمل مي‌كنند.

البته در اين ميان گروهي هم هستند كه داشتن نشاني مناسب و در معرض ديد بودن آن از زواياي مختلف را داراي وجهه تبليغاتي مي‌دانند و بر لزوم استفاده از آن تاكيد مي‌كنند.گاهي ديدگاه‌هاي مرتبط با اهميت لوگو چنان جدي گرفته مي‌شود كه به خلق نمونه‌اي كامل از يك خودرو بر مبناي لوگوي آن شركت سازنده ختم مي‌شود. فورد توروس جديد نمونه اي از اين مساله است.اين مدل بر مبناي لوگوي بيضي شكل فورد طراحي شد. از آنجا كه بسياري از شركت‌هاي خودروساز، لوگوي خود را نمادي از كيفيت و دوام مي‌پندارند هيچگاه حاضر به تغيير آن نيستند.مرسدس بنز، جاگوار و رولزرويس از اين طيف هستند.

دو دهه 1950 و 1960ميلادي سال‌هاي اوج طراحي نمادهاي گرافيكي براي خودروها بودند. خودروسازها براي مدل‌هاي تازه خود، نمادهاي جديد تعريف مي‌كردند و رقابتي جدي در اين زمينه بين خودروسازها در گرفته بود، كاديلاك اولين شركتي بود كه در سال 1998 لوگوي قديمي خود را تغيير داد. براي اين منظور يكي از طراحان صاحب‌نام به خدمت گرفته شد.

در حالي كه اكثر نشان‌هاي حك شده بر روي خودروهاي امروز اشكال فلزي بي‌روحي هستند در مواردي همين نشان‌هاي فلزي خود به نمادي از زيبايي تبديل مي‌شوند. كافي است نشان فلزي رنگارنگ و بسيار شكيل SUV جديد پورشه Cayenne را در نظر آوريم يا به دوج نئون جديد نگاهي بياندازيم تا مشخص شود اين نشانه‌ها به طور كامل به فراموشي سپرده نشده‌اند.نشان اوليه كاديلاك بر مبناي شناسه خانوادگي مردي كه اين شركت را در سال 1701 تاسيس كرد، طراحي شده بود. آنتوني دلاموته كه با نام سر كاديلاك هم شناخته مي‌شد مديري ميان پايه در دولت ايالات متحده بود كه پايه‌گذار كاديلاك در ديترويت شد. شركت او تا سال‌ها ارابه‌هاي فلزي مي‌ساخت و نشاني كه براي محصولات‌اش انتخاب شده بود برازنده‌اش مي‌نمود.آرم مرسدس بنز برگرفته از ستاره‌اي است كه گوتلب دايملر، موسس اين شركت بر روي كارت پستالي كه عكسي از كلني را برخورد داشت، كشيد تا محل زندگي‌اش در اين شهر را به فرزندانش كه در جايي ديگر اقامت داشتند، نشان دهد. سه شاخه مرسدس فاقد حلقه دور آن بود اما پس از ادغام مرسدس و بنز در دهه 20 ميلادي حلقه گلي به دور اين نشان اضافه شد.

Porsche%20color%20Logo.jpg


كه كماكان يكي از توليدكنندگان خودروهاي مجلل است از وقتي به توليد موتور هواپيما روي آورد آرم امروز خود را برگزيد. در اين آرم بخش‌ آبي رنگ درون حلقه نمادي از حركت پره‌هاي هواپيما تلقي شده است. وضع در مورد اكثر توليدكنندگان قديمي ديگر هم به همين منوال است نشان پورشه به نماد شهر اشتوتگارت، جايي كه اين خودرو در آنجا متولد شد شباهت دارد. نشان فولكس واگن، كه در سال‌هاي منتهي به جنگ دوم جهاني پايه عرصه حيات گذاشته مخلوق فرانس ريمپيسه، از مهندسان روزهاي آغازين حيات اين شركت است. ريمپيسه همان كسي بود كه در اواخر دهه 30ميلادي موتور فولكس قورباغه‌اي را طراحي كرد.در سال 1939 و زماني كه فولكس قورباغه‌اي محبوب هيتلر بود و از آن به عنوان لذت از مسير قدرت ياد مي‌كرد لگوي اصلي كه ريمپيسه در رقابتي درون سازماني آن را طراحي كرده و به خاطر اين خلاقيت 50 مارك برنده شده بود با چرخ‌دنده‌اي احاطه شد كه نشان رسمي جبهه كارگري آلمان بود اما پس از جنگ دوم جهاني اين دنده از لوگو حذف شد.

فيات در دهه 80 نشان بدوي خود را به نفع حروف كلمه فيات كه به طور نامنظم كنار هم قرار گرفته بودند، كنار گذاشت. در يكي از شب‌هاي 1982 مايومايول، طراح ارشد فيات در حال آزمودن يكي از مدل‌هايي بود كه به تازگي توليد شده بود. او از برابر يكي از تابلوهاي نئون تبليغاتي فيات گذاشت و نور اين نئون كه در پي زمينه سياهي آسمان معوج به نظر مي‌آمد توجه او را جلب كرد.

چهار حلقهآئودي به رغم برخي شايعات هيچ ارتباطي به حلقه‌هاي المپيك ندارد بلكه نمادي از ادغام چهار شركت خودروسازي آلمان در سال 1932 است اين چهار شركت كه هورچ، DKW وندرو و آئودي را در برمي‌گرفتند در واكنش به شرايط نامناسب بازار ناچار به ادغام در يكديگر شدند. بعد از جنگ اين اتحاديه نام خود را از زبان لاتين كه در انگليس به معناي مي‌شنوم است و از اسم موسس خود آگوسته آئودي گرفته شده، حفظ كرد و حلقه‌هاي نشانه‌اش نيز باقي ماند.

audi-logo.gif


در بين خودروهاي انگليسي جاگوار لوگوي برجسته‌اي دارد. آنچنان كه از نام خودرو برمي‌آيد جاگوار نام يك پلنگ درنده است كه دربه‌در به دنبال شكار مي‌گردد. البته اين روزها پلنگ جاگوار ديگر مثل سابق حريفان را گرفتار چنگال خود نمي‌بيند. حالا رقباي جاگوار هر يك به تنهايي قدرتي هستند. ژاپني‌ها كه 40سال پيش حرفي براي گفتن نداشتند اين روزها همه چيز را بر مبناي بازار تنظيم مي‌كنند حتي نشانه‌ها را. تويوتا بزرگ‌ترين كمپاني خودروساز ژاپن در سال‌هاي پاياني دهه80 آرم خود را كه به يك سكان بيضي شكل كشتي بود، تغيير داد و نشانه جديدي از 3بيضي متقاطع خلق كرد. مديران كمپاني تويوتا هر يك از بيضي‌ها را نشانه‌اي از توليد جهاني، خدمات پس از فروش موفق و حفظ كيفيت برتر مي‌دانند. هوندا از حرف لاتين ابتداي نامش بهره گرفته و H را با ايجاد تغييراتي گرافيكي مناسب حك كردن بر روي خودروهايش دانسته است. آرم ميتسوبيشي بر گرفته از سه قطعه الماس لوزي شكل است كه در يك نقطه تلاقي پيدا كرده‌اند. ميتسوبيشي با اين آرم مي‌خواهد به مشتريانش بفهماند كه خودروي زير دستشان مثل يك الماس با ارزش است.جالب اينجااست كه نماينده ميتسوبيشي در ايران در سال‌هاي دهه هفتاد هم نام با مسماي <الماس‌داران> را يدك مي‌كشيد.

بقيه كمپاني‌ها هم هر يك به فراخور سابقه و وضعيتي كه در طول تاريخ صنعت داشته‌اند آرم يا نشانه‌اي را طراحي كرده‌اند.

تحولات در توليد ايران‌

بي‌ترديد اولين نشانه‌اي كه در صنعت خودروسازي ايران مطرح شد، آرم حك شده بر روي پيكان بود. تصويري از يك ارابه باستاني و شمايلي از يك اسب در حال حركت در سال‌هاي مياني دهه40 بر روي پيكان نقش بست. نشانه‌اي كه گهگاه در تبليغات فروش پيكان به حركت در مي‌آمد و به صورت انيميشن جان مي‌گرفت. اين آرم تا پايان توليد پيكان در ارديبهشت سال جاري بر روي اين خودرو باقي ماند در حالي كه سه سال از خلق نشانه جديد بر روي خودروي جديد ملي مي‌گذشت. سمند پيش از آنكه در خط توليد انبوه قرار بگيرد نشانه خود را يافته بود. در كشاكش سخت‌

خودروي ملي مسوولان ايران خودرو طراحي آرم جديدي براي اين محصول را به معرض فراخوان عمومي گذاشتند و در نهايت طرح استاد مرتضي مميز كه يك سر اسب زيبا بود به عنوان زيباترين و بهترين اثر براي قرار گرفتن بر روي بدنه خودروي سمند برگزيده شد. طرحي كه آشكارا با نام خودرو هم همخواني داشت. پيدا كردن نشانه جديد براي سايپا نيز به سال‌هاي دهه شصت باز مي‌گردد. آن روزها كه محصولات اين خودروساز هنوز به تنوع امروزي دست نيافته بود، يكي از طراحان برجسته ايران با نام ابراهيم حقيقي آرم سايپا را طراحي كرد. اين‌ارم به زعم طراحش علاوه بر تحرك، واجد صفاتي چون بالندگي و توسعه است كه تبديل به يكي از آشناترين نشانه‌هاي صنعتي ايراني شده است.

بقيه كمپاني‌هاي ايراني مثل پارس خودرو هم داراي نشانه‌هاي چشمگير و قابل توجهي نيستند. بعضي از آنها مثل كيش خودرو، شركت مرتب يا زاگرس خودرو هم نياز به تبليغ بيشتري دارند.
 
بالا